Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Sommige dwergseinen nooit op groen?  (gelezen 7490 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #15 Gepost op: 24 December 2013, 16:20:10 »
Als je van Den Haag naar Gouda vertrekt kom je net na de wisselstraat een dwergsein met een P tegen.
Aha, gevonden op sporenplan.nl. Als ik het goed zie is het sein P558. Kennelijk is het de bedoeling dat daar tot aan sein 442 max. 40km/u gereden wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #16 Gepost op: 24 December 2013, 16:25:45 »
Ja want er pas geen Hoog sein. En 5meter na het sein mag je optrekken naar 60km. Bord staat links van het spoor met een pijlbord.
vr gr. Mark7758

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #17 Gepost op: 24 December 2013, 16:34:10 »
Dit is het bewuste P-dwergsein:



Dit is een dwergsein dat alleen rood en wit kan tonen (middenvoetsbrugseintjes te Amsterdam CS):


Bron: http://www.thesignalpage.nl

De gele driehoek is aangebracht op de plaats waar normaal de derde lamp zit en deze onderscheidt dit sein van een normaal dwergsein. De betekenis van dit sein:
Rood =  stop voor sein
Wit = sein heeft geen betekenis, vorig seinbeeld blijft van kracht.

Ik moet ook ergens een foto hebben van een dwergsein dat alleen rood, geel en geel-knipper kan tonen, maar dan moet ik nog ff wat dieper in het archief graven...
« Laatst bewerkt op: 24 December 2013, 16:42:04 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #18 Gepost op: 24 December 2013, 16:44:34 »
Seinen 352 en 354 in Alphen aan den Rijn zijn dwergseinen hoewel de wissels erachter alleen rechtuit kunnen worden bereden vanaf het betreffende spoor. Daarentegen staat in Woerden aan de keervoorziening richting Bodegraven een heel merkwaardig sein: 1244 (hoog met lichtbak) voor vertrek vanaf het kopspoor. Daar zou je een dwergsein verwachten. Hoog sein 1242 leidend naar datzelfde kopspoor had ook best een dwergsein kunnen zijn, lijkt mij.
Groet, Frank

Rudolf Stammis

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #19 Gepost op: 24 December 2013, 18:16:05 »
Oh de antwoorden zijn een beetje overweldigend.
Misschien moet wel de conclusie zijn er zijn regels, maar ook uitzonderingen...  ;)
Ik zal vanavond of morgen nog even proberen een screenshotje te posten van de specifieke situaties waar het om gaat.
Verder ben ik natuurlijk een beetje afhankelijk van wat iTrain aanstuurt. Dat is dan meer een vraag voor Xander en ik kan er achter komen door het gewoon te proberen.

@Spoorrelais schreef:
Citaat
Je kan dan i.p.v. een LED het gaatje dicht maken. Gebeurd in het echt ook. Vergeet dan niet de zonnenkap weg te halen. Ik heb er zo gauw geen foto van thuis.

Dank je, dat is een waardevolle toevoeging, en maakt het bouwen van de modelletjes ook weer leuker.

Groeten, Rudolf
Groeten, Rudolf
H0 / H0e gelijkstroom - Nederlandse baan, tijperk:1972 - Dinamo(DCC+analoog) - iTrain

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #20 Gepost op: 25 December 2013, 00:54:33 »
Het verschil tussen hoge en lage seinen is over het algemeen de snelheid waarmee het sein voorbij gereden mag worden. Voor lage seinen is die snelheid altijd 40 km/h, voor hoge seinen is dat de ter plaatse geldende maximum snelheid - dat kan dus ook 40 km/h zijn. Een "normaal" dwergsein kent vier seinbeelden:
  • rood: stoppen voor het sein;
  • geelknipper: voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen (rijden op zicht);
  • geel: snelheid begrenzen tot 40 km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerstvolgende sein, dat stoppen gebiedt, te kunnen stoppen;
  • groen: voorbijrijden toegestaan met een snelheid van ten hoogste 40 km/h.
Stoptonende seinen (waartoe ook een aantal borden wort gerekend) worden altijd voorafgegaan door een sein dat geel of geelknipper toont. Geel als het gehele stuk tussen het sein zelf en het stoptonende sein volledig van treindetectie is voorzien, geelknipper als dit niet het geval is en er dus geen zekerheid kan worden gegeven of het spoor vrij is. Ook seinen die geelknipper tonen worden voorafgegaan door een sein dat geel toont. Groen mag worden getoond als het volgende sein geel of groen toont.

Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regels. Een voorbeeld. Als de afstand van het volgende sein tot het daarop volgende sein minder dan 400 meter is en dit laatste sein toont rood of geelknipper, dan mag het eerste sein in de rijweg slechts geel tonen.

Omdat een plaatje wellicht verhelderend werkt:

Sein 6 is het eerste sein in de rijrichting. De afstand tussen sein 2 en sein 4 is minder dan 400 meter, tussen sein 4 en sein 6 is de afstand meer dan 400 meter. De seinbeeldopvolging tussen de seinen 4 en 6 is dus de gebruikelijke, die tussen de seinen 2, 4 en 6 is de beschreven uitzondering. Op de modelspoorbaan zal overigens de schaalafstand tussen twee seinen bijna altijd kleiner dan 400 meter zijn (in h0: 460 centimeter) en zou je strikt genomen heel veel rood-geel-geel-opvolgingen moeten tegenkomen  ;)

De stand van wissels achter het sein is bij dwergseinen niet van belang. Voor zo ver mij bekend liggen er in Nederland geen wissels die slechts met een snelheid lager dan 40 km/h bereden mogen worden.

Hoge seinen kennen veel meer beelden en ingewikkelder seinbeeldopvolgingen. Bij hoge seinen speelt de stand van de wissels meestal juist wel een rol.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 25 December 2013, 00:58:01 door Zaandam-Zuid »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4733
    • Filmpjes op YouTube
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #21 Gepost op: 25 December 2013, 08:55:20 »
Een sein kan enkel groen tonen wanneer er achter dit sein nog minimaal een geel sein kan volgen.

Indien er geen geel sein KAN volgen is het hoogste seinbeeld dat het sein mag tonen geel, dus "rekeningen op stop" Het enige andere seinbeeld dat dit sein dan nog verder kan tonen is rood.

Het moet hierbij niet uit of het om een hoog of laag sein gaat. Volgens mij zijn er ook hoge seinen die enkel rood - geel kunnen tonen

Klopt, van Delfzijl-West naar Delfzijl staat ook een hoog sein die nooit groen toont (zit ook geen lamp achter het groene glas), afstand tussen beide stations is kort en Delfzijl laatste station voor reizigers, perronspoor is enkelspoor met stootjuk. Tussen beide stations takt wel eeen wissel af naar het rangeerterrein (en verder een stamlijn naar de havens en industrie) die buiten de beveiliging vallen, dus in dat opzicht ook einde lijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

guest7823

  • Gast
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #22 Gepost op: 25 December 2013, 10:41:24 »
Volgens mij zijn er ook dwergseinen met

- rood
- geel
- wit

Waarbij de wit vrijgave naar ROZ doet. Bij geel liggen de wissels in de gewenste stand en vergrendeld, bij ROZ moet er ook op de stand van de wissels gelet worden

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #23 Gepost op: 25 December 2013, 10:50:23 »
Het witte licht (vrijgave rangeren) is meestal een aparte lamp. Wissels (en eventuele grendels) worden dan ter plaatse bediend. Overigens jammer dat die variant nog nooit in model is verschenen, zou zeker aftrek vinden, lijkt mij. Hier een dergelijk sein te Lage Zwaluwe (meteen als voorproefje op de binnenkort verschijnende stuurstand):

Groet, Frank

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #24 Gepost op: 25 December 2013, 12:42:52 »
Volgens mij zijn er ook dwergseinen met

- rood
- geel
- wit

Waarbij de wit vrijgave naar ROZ doet. Bij geel liggen de wissels in de gewenste stand en vergrendeld, bij ROZ moet er ook op de stand van de wissels gelet worden

Helaas, zo werkt het niet helemaal. ROZ wordt je opgelegd door geel knipper. Een wit licht bij een sein betekent dat het betreffende sein geen opdracht geeft. Op het moment dat je een vrijgave rangeren krijgt, worden betreffende seinen in het gebied wit en liggen de toegangswissels naar dat gebied vergrendeld voor de treindienstleider. Die kan op dat moment geen treinen meer het vrijgave rangeergebied  insturen. Alle wissels in het gebied zijn dan met de hand bedienbaar. Ergo: een witte lamp geeft niet de opdracht tot rijden op zicht, ook al moet je wel op zicht rijden in dat gebied. Een witte lamp vertelt je alleen dat het sein geen opdracht geeft en dat er geen sprake is van een gestoord of gedoofd sein.

Misschien muggenzifterij, maar als je examen doet kijken ze er streng naar  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #25 Gepost op: 25 December 2013, 14:35:16 »
Ze tonen wel groen wanneer ze een vertreksein zijn, wel i.c.m. vertrekseinlicht.
Ze tonen geel als ze voorbij gereden worden wanneer er van bijv. spoor 5a naar spoor 5b gereden wordt. Dit sein staat dan ter hoogte van de wisselstraat tegen het perron aan.
Tevens toont dit sein groen als het spoor "veilig" door staat.

Grt, Ronald.
Euhm, als je een dwergje vóórbij rijdt zal die natuurlijk altijd rood tonen aangezien de sectie achter het sein bezet raakt :)

Als je bedoeld dat een rijweg ingesteld is naar 5b dan zal een sein tussen 5a en b zal dan gewoon geel tonen, zolang het uitrij sein van 5b rood toont.
Is dat sein groen, zal het dwergje natuurlijk ook groen tonen.
 
Daarnaast kun je een dwergsein geen vertreksein noemen, die hangt als witte lamp op het perron gemerkt met een 'V' en is gekoppeld aan het uitrij sein van dat spoor. Die toont wit als het uitrijsein uit de stand stop is, en wordt geplaatst als het uitrijsein slecht of niet zichtbaar is vanaf het perron.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #26 Gepost op: 25 December 2013, 20:51:26 »
Het verschil tussen hoge en lage seinen is over het algemeen de snelheid waarmee het sein voorbij gereden mag worden. Voor lage seinen is die snelheid altijd 40 km/h, voor hoge seinen is dat de ter plaatse geldende maximum snelheid - dat kan dus ook 40 km/h zijn. Een "normaal" dwergsein kent vier seinbeelden:
  • rood: stoppen voor het sein;
  • geelknipper: voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen (rijden op zicht);
  • geel: snelheid begrenzen tot 40 km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerstvolgende sein, dat stoppen gebiedt, te kunnen stoppen;
  • groen: voorbijrijden toegestaan met een snelheid van ten hoogste 40 km/h.

Bij een lage gele rijdt men al 40 en is er in het voorafgaande seinbeeld al een opdracht gegeven tot het afremmen naar 40 km/h. Dat kan middels een bord, maar uiteraard ook door het seinbeeld geel-4 bijvoorbeeld.

Verder is er nog iets gaande met betrekking tot het krijgen van meerdere keren het seinbeeld laag-geel. In 40-km-gebied geldt er vanaf het gele sein tot het stoptonende sein een remweg van 400 meter. Staat er een dwergsein op minder dan 400 meter van de volgende rode dwergsein, dan wordt in het sein wat voorafgaat aan de lage gele óók geel getoond. Op de grotere stations een redelijk vaak voorkomend iets. Zo kun je met een rangeerbeweging van Utoz naar Utls geel - geel - geel-knipper krijgen: de eerste gele als uitrijder van OZ (staat op minder dan 400 meter van het volgende sein), de tweede gele staat onder de kap en de geel-knipper is aan de noordzijde van Ut.

Er bestaat ook nog de dwergsein-variant met als seinbeeld "rood" of "wit", de middenvoetsbrug-seinen die alleen te Amsterdam Centraal voorkomen. Rood is uiteraard "stoppen voor het sein", wit heeft twee betekenissen: vanuit stilstand: "vertrekken met rijden op zicht", bij rijdend binnenkomen: "voorbijrijden toegestaan".
Groetjes,
Emiel

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #27 Gepost op: 26 December 2013, 00:43:22 »
Ik heb een stel Shapeways H0 dwergseinen aangeschaft en in sommige daarvan wil ik ledjes gaan inbouwen.

Nu meen ik een keer gehoord te hebben dat sommige dwergseinen nooit op groen staan. Dat zou dan het geval zijn als er na het dwergsein altijd minstens 1 wissel volgt dat op afbuigen moet staan om de complete wisselstraat af te rijden.

Weet iemand of dit waar is?

Als dat inderdaad zo is dan hoef ik in dwergseinen die op zo'n plaats staan dus helemaal geen groene led in te bouwen  :) (spaart tijd en een paar dubbeltjes voor het ledje). En het spaart bovendien uitgangen op de seindecoder (OM32/OC32).

Groeten, Rudolf

Ik rijd met iTrain / Dinamo

Hallo Rudolf,

Nog fijne Feestdagen gewenst.
Als je volgens de het Nederlands systeem werkt, is het bij een wissel of wisselstraat altijd de laatste as indicatie , die ervoor zorgt dat je geen wissel onder de trein kan trekken.
Het dwergsein wat je wil plaatsen kan geel of geel knipper tonen of groen getoond kan worden licht aan de situatie,  geel knipper hoeft geen kopspoor te zijn ,maar ook naar grijs gebied.
Grijs gebied is naar plaatsen, die geen of klassieke beveiliging hebben.
Bijvoorbeeld industrie aansluiting of spoor wat niet vaak bereden wordt of baanvakken met lage snelheden.   
Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben,

Groet

Jo


Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #28 Gepost op: 26 December 2013, 01:57:20 »
Geel knipper is: rijden op zicht. Kan naar bezet spoor zijn, maar ook naar onbeveiligd spoor zijn. De term "grijs gebied" kent men niet binnen het spoor. Naar een kopspoor binnenkomen kan evengoed ook met geel. Dan is het spoor opgenomen in de beveiliging (spoordetectie en die signaleert: er staat geen trein)) en staat er op het juk een afsluitbord. Seintechnisch is het afsluitbord dan het rode sein (afsluitbord is "een sein met een stopopdracht" en er voorbijrijden is een stoptonendsein-passage = je hebt een probleem!).
Groetjes,
Emiel

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Sommige dwergseinen nooit op groen?
« Reactie #29 Gepost op: 26 December 2013, 02:02:13 »
Ter aanvulling daarop om het nog wat ingewikkelder te maken: Een treindienstleider kan je ook met geel-knipper naar een kopspoor sturen, als hij vermoedt dat het spoor niet vrij is. Als er een wagen of rijtuig voor zeer lange tijd staat, kan het voorkomen dat er geen detectie meer plaats vind door roestvorming en 'denkt' het systeem dat het spoor niet meer bezet is, terwijl in werkelijkheid er wel degelijk iets staat. Dit gebeurt nogal eens op goederenemplacementen, waardoor je met geel-knipper naar een kopspoor wordt gestuurd terwijl deze wel in het beveiligd gebied ligt en waarbij er geen duidelijkheid is of het spoor wel of niet bezet is.