Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 11:05:33
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 10:24:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 09:52:54
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:50:45
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 09:42:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:59:11
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
  

Auteur Topic: Dienstregelingen en openbaarheid  (gelezen 2206 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #15 Gepost op: 22 December 2013, 00:39:26 »
Ik vind het ook een interessante discussie. :) Ik ben geneigd mij bij  Peter aan te sluiten.

Volgens mij interesseert het een klant / vrachtbetaler toch geen biet of de dienstregeling openbaar is.

Ik geef jullie een voorbeeld:

"He, da's leuk, ik lees op beneluxspoor dat ik volgende week een afscheidsritje van mijn baas krijg met de 2225....."

Ook hier wordt geregeld museummaterieel voor gebruikt!

Mvg,
Robin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #16 Gepost op: 22 December 2013, 10:13:32 »
Nogmaals, ik snap dat er hele goede redenen zijn om een dienstregeling niet openbaar te maken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #17 Gepost op: 22 December 2013, 11:14:06 »
Ik ging uit vanuit het perspectief van treinfotografen, niet van jou persoonlijk Peter, dat had ik wat beter kunnen verwoorden  ;)


De vergelijking met NS raakt natuurlijk kant nog wal. De dienstregeling van NS dient een openbaar de doel: de reiziger als klant.

Dienstregelingen van goederentreinen kennen een andere klant: er zijn bijvoorbeeld containershuttles die containers vol tv's en dure apparatuur vervoeren. Nu zal je zeggen, dat is dan een goede reden, maar wat ik ermee bedoel is dat iedere reden voor de vervoerder een rechtmatige is. Als de vervoerder vind dat de dienstregeling niet moet verschijnen omdat de baas een te grote snor heeft, dan is dat zo. Treinfotografen zijn simpelweg geen partij waarmee rekening gehouden moet worden. NS gaat bijvoorbeeld toch ook niet zijn materieel zo inzetten dat elke spoorlijn een interessante mix biedt aan materieel voor fotografen?

Ook bij museumritten kan ik er best mee leven dat er in het verleden dingen zijn gebeurt waarbij men zich niet prettig heeft gevoeld. Als je ziet dat jouw ritten leiden tot potentieel levensgevaarlijke situaties dan denk je wel 3 keer na: "fotograaf overlijdt na aanrijding met trein bij fotograferen oude trein" is ook niet echt lekkere reclame... Dat er dan 'paniekerig' wordt gedaan als er toch een dienstregeling verschijnt: als je hebt afgesproken om niets te publiceren en het verschijnt toch, wekt dat niet veel vertrouwen in je eigen organisatie. Ik kan mij goed voorstellen dat sommigen daar niet fijn op reageren.

Ik zeg niet dat alle dienstregelingen openbaar moeten zijn, maar dat zouden ze wel mogen zijn.

Dat is ook de situatie, ze mogen openbaar gemaakt worden, maar het hoeft niet. De vervoerder/klant/museummaatschappij maakt die keuze, en treinfotografen zijn daarin geen belanghebbende.

Misschien is het trouwens handig om deze discussie even in een apart topic te zetten?


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #18 Gepost op: 22 December 2013, 17:56:36 »
Ja, dat is inderdaad handig. Bij deze. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #19 Gepost op: 22 December 2013, 18:13:26 »
On a side note: in het basisuurpatroon zijn ook de goederenpaden opgenomen en die staan dan weer gewoon op de webzijde van ProRail. Okee, de invulling van de paden staat er niet op, maar dat is dan ook redelijk ad hoc. Dus volgens mij is het niet per sé onwil ofzo. Vraag me ook af wat nou precies de toegevoegde waarde zou zijn. Behalve dan voor den spottertjes.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #20 Gepost op: 22 December 2013, 18:21:50 »
Aande hand van voorgaande bericht zit m nu juist daar ook een deel van " de kneep" er staat iets maar wat t is ,is een raadsel voor vele.
En dat brengt dan weer wat anders naar voren al t gaat om wel of niet publiceren van een bepaalde drgl.
Als het gaat om men(wie dan ook de men is) bepaald dat een drgl niet online verschijnt,waarom mogen sommige dan wel foto's neermikken van zo'n trein op t het net omdat men meer mag/kan/weet dan de doorsnee fotograaf ?
Wat maakt iemand die bij de info kan komen door t beroep dan ineens gemachtigd/heilig dat die t wel kan/mag/dat t wordt gedoogd ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #21 Gepost op: 22 December 2013, 18:26:15 »
Ach, anders sta je maar met zijn allen allemaal dezelfde foto's te maken. Dat kan toch ook de lol niet zijn. Ik ben die plan U van roestrijden weleens tegen gekomen terwijl ze bij de overgang in de Reigerstraat stonden geparkeerd. Kijk, dat is leuk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #22 Gepost op: 22 December 2013, 21:43:49 »
Ha Henk,

Je bedoelt dit moment?

Hier zat de hele club even te eten.
Waar mogelijk streven we toch een wat bourgondische werkwijze na.
Het moet wel leuk blijven allemaal.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2013, 21:47:07 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #23 Gepost op: 22 December 2013, 22:53:02 »
Het grote probleem is bij openbaarheid van dienstregelingen dat een aantal lieden niet weet hoever ze kunnen gaan en denken, Jeroen haalde dat al aan, dat ze overal kunnen gaan staan voor hun fototje. Helaas voor de mensen die wel weten wat ze mogen en kunnen op openbaar toegankelijke locaties zijn door toedoen van hun hobbygenoten al veel infokranen dicht gedraaid.
Had zelf 'ns een dienstregeling op een Facebook pagina gezet en vond de fotografen op het schouwpad van het nevenspoor terwijl er al een trein van de andere kant kwam... Tja, bij mij was het toen ook klaar...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #24 Gepost op: 23 December 2013, 06:29:29 »
In ieder geval daar Jeroen.  :)
Zien jullie dat er toch altijd wel foto's van zijn. Totaal zinloos als ik ook nog een camera had gebruikt. Even gekeken en met een brede grijns doorgelopen. Juist de verrassing maakt het mooi.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.