Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Dienstregelingen en openbaarheid  (gelezen 2086 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Dienstregelingen en openbaarheid
« Gepost op: 20 December 2013, 12:48:27 »
Naar aanleiding van deze opmerking:

Vraagje van mijn kant aan de machinist.

Dienstregelingen van bijzondere ritten worden soms wel en soms niet aangekondigd op diverse fora's.
Weet iemand wat de regels zijn, mag zo'n DRGL nu wel of niet gepubliceerd worden?
Eigenlijk is het pure bedrijfsinformatie, waar een buitenstaander eigenlijk niets mee te maken heeft, tenzij reizigers van de trein gebruik maken.

Maar echt een commercieel belang zit er ook niet aan, dus ik snap niet zo waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt. 't Is niet zo dat een andere vervoerder snel die rit inpikt zodra je hem publiceert.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 22 December 2013, 17:54:15 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

André82

• Offline Offline
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2013, 13:01:05 »
Over het algemeen wordt er niet moeilijk over gedaan, tenzij het een gevoelig onderwerp is, zoals een nucleair vervoertje. Maar het is toch een raar gevoel dat als je onderweg ben met een extra goederentrein je eigen dienstregeling voorbij ziet komen op Facebook van Op de Rails!

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2013, 16:33:55 »
Maar echt een commercieel belang zit er ook niet aan, dus ik snap niet zo waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt. 't Is niet zo dat een andere vervoerder snel die rit inpikt zodra je hem publiceert.

- Peter
Een betalende klant bij een vervoerder die, om verder niet nader toegelichte redenen, z'n rit stil zou willen houden, zou als vraag net zo goed kunnen stellen: "waarom is geheimhouding een probleem".

Praktisch gezien is het gewoon een ordinaire botsing van de belangen van "de hobbyist langs de baan", welke haaks staan op de belangen van de klant, die z'n rit graag stil wil houden om redenen die verder alleen de klant wat aan gaat. Maar het commerciële punt is heel eenvoudig: wie betaald, bepaald.

Daarnaast is er nog de kwestie dat bij NSR het besloten vervoer onder interne bedrijfsgegevens vallen en die mogen niet naar buiten gebracht worden, aldus het protocol voor bedrijfsgegevens. Ik kan me zo voorstellen dat elke vervoerder zo'n protocol wel heeft en globaal overal op hetzelfde neer zal komen.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2013, 16:43:59 »
Eén van de overwegingen is natuurlijk de veiligheid. Bij stoomritten willen nog wel eens hobbyisten voor gevaar zorgen. De VSM bijvoorbeeld wil daarvoor geen verantwoordelijkheid meer lopen en publiceert geen dienstregelingen meer. En dat kan ik me goed voorstellen.

Sent from my LG-P710 using Tapatalk

Heußenstein : HO, DB 1957

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2013, 17:33:50 »
Maar dat houdt een echte fanaat toch niet tegen. Die staat er gewoon de hele dag als ie weet dat er een rit is. En op de website van VSM zal echt wel vermelden wanneer er rijdagen zijn. Terug naar Toen en zo. Dan kun je er van op aan dat er natuurlijk ritten zijn.
Jeroen

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2013, 19:50:44 »
Het zal vast zo zijn dat het interne bedrijfsgegevens zijn, maar nogmaals, er zit geen commercieel belang aan vast.

Als mijn werkgever (mobiele telefonie) met een actie komt, dan reageert de concurrentie binnen een week. Als dat soort informatie eerder naar buiten zou komen, zou dat dus financieel gezien een ramp zijn. Dat heb je met dienstregelingen niet.

Dat er andere redenen zijn om ze geheim te houden, daar kan ik inkomen, maar "het is intern" vind ik weinig steekhoudend.

- Peter

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2013, 20:06:22 »
@Peter,

Het kan natuurlijk gewoon zijn dat er geen enkele reden is om het geheim te houden. Maar ook geen enkele reden om dit soort ritten te gaan publiceren.

Als je als bedrijf besluit iets te publiceren, zul je ook een team moeten belasten met de uitvoering. Dat kost geld. En je zult ergens wat management moeten benoemen die gaat kijken of het allemaal goed verloopt. Dat kost opnieuw geld. En je mag verwachten dat er dan ook nog een klachtenlijn of helpdesk moet worden voorzien van informatie en een backoffice dat die de klachten gaat afhandelen. Ook weer extra kosten.

Waarom zou je al die kosten op je nemen als bedrijf ?

Sander

Thom

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2013, 21:05:29 »
Het zal vast zo zijn dat het interne bedrijfsgegevens zijn, maar nogmaals, er zit geen commercieel belang aan vast.

Als mijn werkgever (mobiele telefonie) met een actie komt, dan reageert de concurrentie binnen een week. Als dat soort informatie eerder naar buiten zou komen, zou dat dus financieel gezien een ramp zijn. Dat heb je met dienstregelingen niet.

Dat er andere redenen zijn om ze geheim te houden, daar kan ik inkomen, maar "het is intern" vind ik weinig steekhoudend.

- Peter
Moet het per definitie een commercieel aspect hebben?

Het is onderdeel van een product geleverd aan een klant, en daar heeft de rest van de wereld toch niets mee van doen? Een klant kan weleens niet zo blij zijn met die aandacht en toeren die sommige mensen vaak uithalen.

Als ik een zaal huur bij een van der valk, dan plaatsten die dat toch ook niet in de krant ? Daar zou ik als klant ook zeker niet gecharmeerd van zijn...

Dat het interne regelgeving is, betekend simpelweg dat een medewerker het gewoon niet toegestaan is deze info te delen en dat het hem feitelijk zelfs zijn baan kosten als hij dat wel doet.

Jeroen Mooij

• Offline Offline
  • check www.roestrijden.nl
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2013, 21:34:50 »
Beste Peter,

Het publiceren van een drgl levert vaak een hoop gezanik op wat totaal niks opbrengt.
Met roestrijden is het zelfs zo geweest dat spotters boos waren dat we niet op tijd ergens reden.
Diezelfde spotters konden we van het nevenspoor plukken omdat ze het recht meenden te hebben daar te mogen staan (met gevaar voor eigen leven) om 'hun' foto te schieten.
Met zulke randdebielen valt geen afspraak te maken. Vandaar de terughoudende houding bij het publiceren van ritten.
Het gaat niemand ene fluit aan en bij ongelukken wordt al gauw gewezen naar de treineigenaar.

Daarom: wees tevreden met wat je krijgt en haal daar je voldoening uit.

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 December 2013, 00:42:03 door Jeroen Mooij. Reden: schrijffautûh »
Treinen moeten rijden

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 December 2013, 00:00:00 »

- Peter
Het is altijd grappig hoe sommigen zich in van alle hande bochten wringen om te trachten hun gelijk te halen. Het maakt denk ik weinig uit welke redenen je zal aanhalen ten gunste van een gewenste publicatie, er zal ook altijd wel iemand zijn die de aangehaalde reden compleet kan neersabelen. Feit is en blijft: de mening van degene die een trein inhuurt (en ten dele ook de mening van de vervoerder), is de enige die legitiem is. Elke andere mening die daar van afwijkt, doet op geen enkele wijze terzake.

En wat betreft de "het is intern"-kwestie: het kan je je baan kosten. En dat vindt je wenig steekhoudend?
Groetjes,
Emiel

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2013, 11:09:15 »
Nee, dat vind ik eerder overtrokken.

Maar laten we er maar over ophouden. Zoals ik al zei, ik kan er inkomen dat er redenen zijn om het niet te publiceren, bijvoorbeeld dat het je niets oplevert behalve een stelletje halve garen die het leuk vinden om foto's van treinen te maken. Of wanneer je nucleair materiaal vervoert (maar dat is om één of andere reden altijd bekend bij de tegenstanders).

Puur "het mag niet omdat ik dat zeg", dat is datgene dat ik weinig steekhoudend vind. En dat heeft niets te maken met me "in allerlei bochten te wringen om mijn gelijk trachten te halen" (over overtrokken gesproken).

- Peter

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 21 December 2013, 11:39:56 »
Ik vind het wel een interessante discussie.

Je gaat uit Peter van het idee dat je recht hebt op informatie. Maar je gaat helemaal voorbij aan het feit dat het helemaal niemand wat aangaat waarom drgl's niet worden gepubliceerd, de keuze ligt bij de klant. Er is niemand die daar verantwoording voor af moet leggen. Als ik een trein huur omdat ik een bruiloft wil vieren en ik vind dat daar geen foto's van moeten worden gemaakt door derden, wie ben je als fotograaf dan om daar dan moeilijk over te doen ( niet kwaad bedoelt hoor ) ? De reden waarom een drgl niet bekend wordt gemaakt doet er niet toe, als degene van de rit vind dat dat niet moet, dan mag hij dat en dan moet je je daar gewoon bij neerleggen.

Jeroen Mooij

• Offline Offline
  • check www.roestrijden.nl
« Reactie #12 Gepost op: 21 December 2013, 13:47:30 »
AlfaArjen, Je slaat de spijker op zijn kop.
Zo is het en niet anders.

Oh, en voor wie er interesse in heeft, hier even een 'old school' bijzondere trein aankondiging net zo uitgevoerd als uit het pre-internet tijdperk:

In bediengebied Ut rijdt komende nacht tijdens de BD 1 trein.
Deze trein rijdt in opdracht van ProRail, uitgevoerd door Roestrijden.nl, in samenwerking met een materieeleigenaar.
Voor wie er zin in heeft om deze trein te fotograferen: neem koffie mee, zaklamp, een goed boek een warme deken en een hoop geduld. We komen waarschijnlijk een keer in Ut om kop te maken.
We hebben 1 oliebol, gebakken in olie van een oerdegelijk werkspoorproduct, voor de winnaar van de fotowedstrijd, te publiceren op deze website. En natuurlijk: eeuwige roem.

Let op:
Forumleden (ook die van andere sites) die beroepshalve toegang hebben tot de dienstregelingsoverzichten wil ik er uitdrukkelijk op wijzen dat dit berichtje géén uitnodiging is om de asv te publiceren op internet.

Succes met fotograferen!

Roestrijden.nl - Stichting Holland Spoor

Treinen moeten rijden

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 December 2013, 21:23:43 »
Je gaat uit Peter van het idee dat je recht hebt op informatie.

Huh? Absoluut niet. Sowieso interesseren mij dienstregelingen geen moer en zal ik ook geen foto's van treinen maken, of ik zo toevallig eens op een station moeten zijn (ik woon in een land waar er geen treinen zijn, maar dat terzijde: ook in Nederland heb ik nooit treinen gefotografeerd).

Citaat
Als ik een trein huur omdat ik een bruiloft wil vieren en ik vind dat daar geen foto's van moeten worden gemaakt door derden, wie ben je als fotograaf dan om daar dan moeilijk over te doen?

Als je niet gefotografeerd wil worden, moet je niet met een trein gaan. Die kun je namelijk overal zien rijden.

Nogmaals, ik snap dat er hele goede redenen zijn om een dienstregeling niet openbaar te maken. Die voorbeelden zijn al genoemd. Er wordt alleen altijd zo paniekerig gedaan zodra er op deze site ook maar iets van een dienstregeling komt te staan, alsof we dan opeens de zwarte helikopters boven ons huis zouden hebben hangen.

Dat zou je eens bij de NS moeten proberen.
"Wanneer vertrekt de volgende trein naar Utrecht?"
"Sorry meneer, dat is bedrijfsgeheim."

Maar goed, ik maak me nu schuldig aan off-topic, dus ik houd mijn mond voordat een collega me aan mijn jasje trekt.

- Peter

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 December 2013, 22:24:33 »
Ik vind het ook een interessante discussie. :) Ik ben geneigd mij bij  Peter aan te sluiten.

Volgens mij interesseert het een klant / vrachtbetaler toch geen biet of de dienstregeling openbaar is. Een klant / vrachtbetaler wil zijn spullen zo goedkoop mogelijk van A naar B vervoerd hebben op het juiste tijdstip.
Voorbeeld 1: Het belang van Kraftwerk Voerde is dat zij hun kolen op tijd geleverd krijgen tegen zo’n goedkoop mogelijk tarief. Of de trein door DB Schenker, Captrain of RheinCargo gereden wordt doet er helemaal niet toe.
Voorbeeld 2: De Mortara shuttle (van pak ‘m beet 70 TEU) bevat zo’n tiental klanten die allemaal spullen naar (Noord-)Italië vervoeren. Het maakt voor de ontvanger van een container of afzetbak niet uit of hij zijn spullen over de weg of per spoor krijgt als het maar goedkoop is. Aan de andere kant zijn er ontvangers die wel willen weten waar hun spullen zijn. Openbare track- en trace-systemen bevorderen het gebruiksgemak.

Zeker in voorbeeld 2 zijn openbare gegevens gunstig. Hoe laat vertrekt de trein? Hoe moet mijn vrachtwagen op de terminal zijn om op tijd mee te kunnen? Hoe laat moet ik mijn chauffeur aanmelden op de terminal. Deze systemen bestaan al, maar wel afgeschermd op intranet. Ikzelf werk hier niet mee.

Voorbeeld 3: je kan schepen openbaar tracken en tracen. Per terminal kan je per schip de verwachte en werkelijk aankomst- en vertrektijd zien. Ikzelf werk hier wel mee. Dus ook een stelletje halve gare die in Hoek van Holland bootjes staan het spotten kunnen deze systemen gebruiken.

Ik zeg niet dat alle dienstregelingen openbaar moeten zijn, maar dat zouden ze wel mogen zijn.