Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:00:28
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 20:28:39
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:19:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Dienstregelingen en openbaarheid  (gelezen 2250 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #15 Gepost op: 22 December 2013, 00:39:26 »
Ik vind het ook een interessante discussie. :) Ik ben geneigd mij bij  Peter aan te sluiten.

Volgens mij interesseert het een klant / vrachtbetaler toch geen biet of de dienstregeling openbaar is.

Ik geef jullie een voorbeeld:

"He, da's leuk, ik lees op beneluxspoor dat ik volgende week een afscheidsritje van mijn baas krijg met de 2225....."

Ook hier wordt geregeld museummaterieel voor gebruikt!

Mvg,
Robin

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #16 Gepost op: 22 December 2013, 10:13:32 »
Nogmaals, ik snap dat er hele goede redenen zijn om een dienstregeling niet openbaar te maken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #17 Gepost op: 22 December 2013, 11:14:06 »
Ik ging uit vanuit het perspectief van treinfotografen, niet van jou persoonlijk Peter, dat had ik wat beter kunnen verwoorden  ;)


De vergelijking met NS raakt natuurlijk kant nog wal. De dienstregeling van NS dient een openbaar de doel: de reiziger als klant.

Dienstregelingen van goederentreinen kennen een andere klant: er zijn bijvoorbeeld containershuttles die containers vol tv's en dure apparatuur vervoeren. Nu zal je zeggen, dat is dan een goede reden, maar wat ik ermee bedoel is dat iedere reden voor de vervoerder een rechtmatige is. Als de vervoerder vind dat de dienstregeling niet moet verschijnen omdat de baas een te grote snor heeft, dan is dat zo. Treinfotografen zijn simpelweg geen partij waarmee rekening gehouden moet worden. NS gaat bijvoorbeeld toch ook niet zijn materieel zo inzetten dat elke spoorlijn een interessante mix biedt aan materieel voor fotografen?

Ook bij museumritten kan ik er best mee leven dat er in het verleden dingen zijn gebeurt waarbij men zich niet prettig heeft gevoeld. Als je ziet dat jouw ritten leiden tot potentieel levensgevaarlijke situaties dan denk je wel 3 keer na: "fotograaf overlijdt na aanrijding met trein bij fotograferen oude trein" is ook niet echt lekkere reclame... Dat er dan 'paniekerig' wordt gedaan als er toch een dienstregeling verschijnt: als je hebt afgesproken om niets te publiceren en het verschijnt toch, wekt dat niet veel vertrouwen in je eigen organisatie. Ik kan mij goed voorstellen dat sommigen daar niet fijn op reageren.

Ik zeg niet dat alle dienstregelingen openbaar moeten zijn, maar dat zouden ze wel mogen zijn.

Dat is ook de situatie, ze mogen openbaar gemaakt worden, maar het hoeft niet. De vervoerder/klant/museummaatschappij maakt die keuze, en treinfotografen zijn daarin geen belanghebbende.

Misschien is het trouwens handig om deze discussie even in een apart topic te zetten?


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #18 Gepost op: 22 December 2013, 17:56:36 »
Ja, dat is inderdaad handig. Bij deze. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #19 Gepost op: 22 December 2013, 18:13:26 »
On a side note: in het basisuurpatroon zijn ook de goederenpaden opgenomen en die staan dan weer gewoon op de webzijde van ProRail. Okee, de invulling van de paden staat er niet op, maar dat is dan ook redelijk ad hoc. Dus volgens mij is het niet per sé onwil ofzo. Vraag me ook af wat nou precies de toegevoegde waarde zou zijn. Behalve dan voor den spottertjes.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #20 Gepost op: 22 December 2013, 18:21:50 »
Aande hand van voorgaande bericht zit m nu juist daar ook een deel van " de kneep" er staat iets maar wat t is ,is een raadsel voor vele.
En dat brengt dan weer wat anders naar voren al t gaat om wel of niet publiceren van een bepaalde drgl.
Als het gaat om men(wie dan ook de men is) bepaald dat een drgl niet online verschijnt,waarom mogen sommige dan wel foto's neermikken van zo'n trein op t het net omdat men meer mag/kan/weet dan de doorsnee fotograaf ?
Wat maakt iemand die bij de info kan komen door t beroep dan ineens gemachtigd/heilig dat die t wel kan/mag/dat t wordt gedoogd ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #21 Gepost op: 22 December 2013, 18:26:15 »
Ach, anders sta je maar met zijn allen allemaal dezelfde foto's te maken. Dat kan toch ook de lol niet zijn. Ik ben die plan U van roestrijden weleens tegen gekomen terwijl ze bij de overgang in de Reigerstraat stonden geparkeerd. Kijk, dat is leuk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #22 Gepost op: 22 December 2013, 21:43:49 »
Ha Henk,

Je bedoelt dit moment?

Hier zat de hele club even te eten.
Waar mogelijk streven we toch een wat bourgondische werkwijze na.
Het moet wel leuk blijven allemaal.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2013, 21:47:07 door Jeroen Mooij »
Treinen moeten rijden

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1925
    • Flickr pagina
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #23 Gepost op: 22 December 2013, 22:53:02 »
Het grote probleem is bij openbaarheid van dienstregelingen dat een aantal lieden niet weet hoever ze kunnen gaan en denken, Jeroen haalde dat al aan, dat ze overal kunnen gaan staan voor hun fototje. Helaas voor de mensen die wel weten wat ze mogen en kunnen op openbaar toegankelijke locaties zijn door toedoen van hun hobbygenoten al veel infokranen dicht gedraaid.
Had zelf 'ns een dienstregeling op een Facebook pagina gezet en vond de fotografen op het schouwpad van het nevenspoor terwijl er al een trein van de andere kant kwam... Tja, bij mij was het toen ook klaar...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: Dienstregelingen en openbaarheid
« Reactie #24 Gepost op: 23 December 2013, 06:29:29 »
In ieder geval daar Jeroen.  :)
Zien jullie dat er toch altijd wel foto's van zijn. Totaal zinloos als ik ook nog een camera had gebruikt. Even gekeken en met een brede grijns doorgelopen. Juist de verrassing maakt het mooi.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.