Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.  (gelezen 78704 keer)

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2014, 19:10:15 »
Peter,

Klopt helemaal. Straks zijn er ook wagenkaarten met vrachbrieven, om de wagons met een reden te laten verplaatsen van leverancier naar afnemer. Passagierstreinen rijden volgens dr op basis van de "fast" clock enz.

Baanontwerp is uitgelegd voor ongeveer 4-5 operationele bedieners. Kom dan eens langs om mee te doen! Helaas gaat het zeker nog een jaar tot 18 maanden duren voordat ik de basisspoor heb aangelegd.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2014, 23:33:54 »
Leuk ook om te zien dat ook je sporenplan is ontworpen met een logische "bedrijfsafwikkeling" in het achterhoofd. Geen spoor zonder reden ! 

Peter
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2014, 23:54:18 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #32 Gepost op: 27 maart 2014, 00:06:38 »
Weer een bijzonder filmpje...
De kleuren van de assemblagefabriek lijken me prima getroffen.
Ik vind het geheel een steeds leukere, unieke "feel" krijgen. Een soort schematische vorm van modelspoor, ver weg van de tot in detail nagebouwde stukjes op dit forum, die wel leuk zijn om te zien, maar die slechts een klein deel vormen van een grotere wereld. Jij bouwt een baan met een duidelijk vervoersconcept, dat steeds beter uit de verf komt. Het "schematische" zit hem dan in de afstanden tussen de onderdelen. Een bijzondere, onalledaagse maar interessante baan. Ik blijf je volgen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #33 Gepost op: 27 maart 2014, 09:25:48 »
Veel dank Hendrik Jan,

Ik ga er bijna van blosen.

Je begrijpt mijn bedoeling in iedere geval, alles is voor de treinen en redenen om de treinen te laten rijden. Ik zal geen scene gaan  maken die niet met de treinen te maken heeft bijv. stads parken, leuke dorps taferelen enz.

Rond vlog 25 of misschien iets later zal ik een "presentatie" filmpje maken met tijdperk, achtergrond, opzet, treintypes en bewegingen (wat komt van en waar naartoe) enz. van het ontwerp en de beoogde "operations".

Dank voor je belangstelling.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #34 Gepost op: 30 maart 2014, 22:57:03 »

Robert,

Een "blozende" CEO is nieuw voor mij, maar de wonderen zijn de (modelspoor)wereld nog niet uit. Zojuist je draadje met meer aandacht en bijkomend plezier nog even van begin tot eind doorgenomen. Ik krijg een beetje de indruk, mede door je reacties in andere draadjes, dat je het gevoel hebt dat je een soort eenling bent als het gaat om een zo veel mogelijk realistische benadering van het spoorbedrijf en de consequenties die dat heeft voor sporenplan, treinsamenstelling, treinbewegingen, etc. Toch denk ik dat dat wel meevalt. Er zijn op dit forum veel voorbeelden van banen in opbouw of spoorplanontwerpen die wel degelijk als uitgangspunt hebben een enigszins zinvolle bedrijfsafwikkeling. Hier en daar wordt er goed nagedacht over de reden (zingeving) van een uithaalspoortje, of een extra omhaalspoor. Ook onze Encyclopedie schenkt er veel aandacht aan, bijvoorbeeld onder de rubriek Thema. Het concept uit de jaren zestig/zeventig in de zin van "kwak maar wat (veel) rails neer", is grotendeels verlaten. Toegegeven; het is vrij zeldzaam om met wagenkaarten en vrachtbrieven te werken. Enfin, wat ik wil zeggen is dat "Rhineland 2" mij en ongetwijfeld anderen inspireert om verder te gaan met het bewust nadenken over "zugbildung", treinbewegingen, kortom het waar en vooral het waarom.

Ik blijf je volgen.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #35 Gepost op: 07 april 2014, 21:07:11 »
Bouw van Rhineland2, VLOG 23 - Industrie gebied Amsterdam West tot Ijmuiden.

In deze vlog een beschrijving van het opzetten van een industrie gebied voor de aan en afvoer van vracht per trein, gebasseerd op het gebied Amsterdam Havens/overslag en Ijmuiden met Hoogovens, centrales, fabrieken enz.

Staal fabriek (Hoogovens) verwerkt schroot en levert bandstaal, o.m. voor de autoindustrie (DAF bij Eindhoven) op de baan.
Electriciteitscentrale gebruikt kolen (van de Limburgse mijnen) en afval (van de steden) voor de levering van stroom.

Zeehaven Amsterdam ontvangt autos van de fabriek (DAF) maar ook van buiten. Ontvangt en levert granen middels de silos, o.m. de zeer belangrijke cacao, voor o.m. bijv Cacao de Zaan.
Ontvangt tropische fruit enz. in koelhuizen voor transport per trein (koelwagons) naar de Europese binnenlanden.

Dit zijn de dingen die in het industriegebied leiden tot de aan en afvoer van vracht wagons per spoor als onderdeel van de treinbewegingen op de baan.

Hier de VLOG:

https://www.youtube.com/watch?v=fg_mqJuuTPQ

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #36 Gepost op: 12 mei 2014, 16:15:30 »
Hier een update van de bouw van Rhineland2.

VLOG 24. In dit verslag, de huidige status van de bouw, ihb. de industriezone Amsterdam-IJmuiden, het testen van de uitbreiding en een verhaal over zeeschuim die ik ga planten en hopelijk oogsten (zg supertrees)

Hier de link:

https://www.youtube.com/watch?v=DN0DNsOGf30

Groeten,

Robert van Ooijen
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #37 Gepost op: 17 mei 2014, 15:39:41 »
Dat zijn leuke effecten met de achtergrond. Nu begint er echt vorm in te komen nu ik dit deel zie. 
Lijkt me veel werk om alles af te bouwen bij zo'n grote baan.

Gebruik je de Roco router?

Ik blijf meekijken. (y)

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #38 Gepost op: 17 mei 2014, 21:11:10 »
Koen,

Dank voor je bericht. Denk niet dat ik de enige ben hier met nog veel werk te doen!
Het systeem die ik gebruik staat bij mijn standaard info. Rocrail, met MrDirect en een standalone wifi voor het gebruik van smartphones als bediening.

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #39 Gepost op: 02 juni 2014, 00:09:09 »
VLOG 25 Rhineland baanbouw update.

In deze vlog heb ik de trein kamer (moeten) schoonmaken wegens bezoek!
Verder mijn allereerste eigenbouw gebouw - een graansilo/overslag. Misschien worden mijn 10 duimen langzamerhand vingers en duimen! Modelbouw in de pure vorm is niet mijn sterkste kant.

Verder een update van de groei van mijn zeeschuim planten, die later tot baanbomen kunnen worden omgetoverd hoop ik (supertrees).

Ook weer wat uitleg over hoe ik mijn baan wil  gaan besturen voor zowel passagierstreinen als (meerpersonen) vrachtbedrijf (operations) gebruikmakend van een centraalsysteem baanbesturing, gecombineerd met handbedrijf tijdens rangeeren voor industrieen.

Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

Hier de VLOG:  https://www.youtube.com/watch?v=EZgDeC9MOyg

Groeten,

Robert

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #40 Gepost op: 02 juni 2014, 16:11:51 »
Hoi Robert,

Ik heb gekeken. (y)
Ik vindt de graansilos goed geslaagd tot zover. De details en de kleuren maken het straks af.
Ik verbaas me over de besturing. Je kan een trein dus ook dus ook automatisch naar een zijspoor/industrietak laten rijden of doe je dat alleen handmatig bedienen.

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #41 Gepost op: 02 juni 2014, 23:32:52 »
Koen,

Dank voor je bericht.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Rocrail, of Koploper kennen routes die je in kan stellen. Je geeft de trein de opdracht om een route te rijden, bijv. naar een rangeerterrein. Daar kan je de trein overnemen voor het rangeerwerk. Enz.

Is dit waar jou vraag over gaat?

Groeten,

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #42 Gepost op: 02 juni 2014, 23:41:32 »
Exact het antwoord.
Misschien vraag ik het soms onhandig om dat ik niet van alles het fijne weet.

Succes met de graansilo.

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #43 Gepost op: 16 juni 2014, 11:00:58 »
VLOG 26 Rhineland Baan update - Sporen in beton, zeeschuim groeit, graansilo en een hebbedingetje.

In deze update een korte beschrijving van het leggen van spoor alsof het in beton gegoten is (industrieterrein) en de problemen die dat voor 3rail geeft.
Verder een bijna komplete graansilo eigenbouw en een stukje extra groei van het zeeschuim (supertrees).
Als laatste een hebbedingetje voor de besturing van de baan.

Hier de update:  https://www.youtube.com/watch?v=rLbKDKgsyrc

Groeten,

Robert van Ooijen
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf.
« Reactie #44 Gepost op: 16 juni 2014, 12:52:52 »
Leuke updates en goede tip om het sporenplan in excell te maken. (y)

Moet ik ook eens gaan proberen

Mvg
Peter
Petdig1