Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
Vandaag om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
  

Auteur Topic: Analoog of digitaal,  (gelezen 3064 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2013, 12:05:44 »
Waarom moet dat Ronald? Die twee secties definiëren wat het systeem betreft gelijk de grenzen van de blokken. Met die secties verdeel je de baan de facto in rijblokken, opstelblokken en de wisselstraten daartussen. Ik zou niet weten waarom je op een digitale baan ook de blokken nog eens op beide railstaven moet isoleren. Op mijn baan is één railstaaf volledig doorlopend en de andere is verdeeld in meldpunten, verder niks.

Dat wordt pas anders als er met boosters wordt gewerkt, maar dat ljkt me bij deze baan overbodig. Wel kan je voor de zekerheid een voledige isolatie aanbrengen tussen de niveau's, zodat je als het toch nodig mocht zijn een niveau met een aparte booster kan voeden.

Ik zie ook nog wel wat keerlusproblematiek in het ontwerp en dat vraagt dan weer om andere scheidingen, maar dat is pas aan de orde als het ontwerp definitief is.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2013, 12:43:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #16 Gepost op: 18 December 2013, 14:12:39 »
Ik wil die beslissing nog even uitstellen. Kan dat?
Mijn vraag is nu: wat voor voorbereidingen moet ik op de baan maken. Het is, lijkt me, naderhand best lastig om allerlei geïsoleerde blokken en secties te maken en ook contactstukken te maken.

Wat moet ik doen zodat ik later een besturing kan toevoegen?
a) Beslissing uitstellen is heel goed mogelijk.
b) Een universele aanpak is om elk blok in 3 secties te verdelen. De 1e en 3e sectie zijn bij spoor N ca. 20 cm lang. De lengte van de 2e sectie (het tussenliggende deel) is minder belangrijk. 50 tot 100 cm is daarbij een goed uitgangspunt. Er zijn oplossingen die uitgaan van 2 secties per blok, maar dan heb je kans op beperkingen. De 1e en 3e sectie dienen als stopsectie als er in beide richtingen gereden moet kunnen worden. De 2e sectie wordt gebruikt om de trein te laten afremmen, want het staat zo raar als een trein abrubt stopt. En het is dan nog maar afwachten of de lengte van ca 20 cm van de stopsectie dan voldoende lang is. Besluit je nu of later dat er slechts in één richting gereden gaat worden dan kun je de 1e en 2e sectie doorverbinden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

WillemdeNie

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #17 Gepost op: 18 December 2013, 16:56:29 »
Welke keerlus problematiek zie je? Want ik denk dat er geen keerlus in zit. Maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #18 Gepost op: 18 December 2013, 19:11:04 »
Je hebt minimaal 1 keerlus. Die twee sporen waar Henk de meldpunten ingetekend heeft komen bij elkaar in 1 wissel (kijk maar in het groene gedeelte van je baanplan). Bingo, keerlus nummer 1.
En als ik de andere plaatjes bekijk zit daar volgens mij nog een keerlus in. Als je je baanplan goed bekijkt heb je rechts nog een lus (over de 3 kopsporen). Daar kom je uiteindelijk ook weer zodanig uit dan de polariteit niet meer klopt.
Ga voor jezelf maar eens na. Begin ergens in je baanplan en noem de rechterrails de plus en volg die helemaal door je baanplan heen. Dan zal je zien dat je dan op een gegeven moment aan de andere kant van je begin rails uitkomt. En als dat o is betekend dat dat je dus een keerlus hebt (of meerdere).
Gr.
Eric

WillemdeNie

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #19 Gepost op: 18 December 2013, 19:29:21 »
Ik ga het straks nakijken, hartelijk dank.

WillemdeNie

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #20 Gepost op: 18 December 2013, 20:07:12 »
Ik heb de tekeningen nog maar even gelinkt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55821.msg3221410677.html#msg3221410677
 Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb dat niet onderkend. Als je van het hoofdnivo naar het schaduw station gaat en je komt weer terug, kom je op het zelfde stukje enkelspoor terecht.  Bovenin de groene tekening. Dat is dus feitelijk een keerlus.
Vraag is nu: Kan dat? Of moet ik het baanplan veranderen en dat enkelspoor veranderen in dubbelspoor?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #21 Gepost op: 18 December 2013, 20:11:05 »
Kan dat? Ja dat kan  8) Kwestie van in de lus (in het terugkerende spoor na de 3 opstelsporen) een keerlusschakeling plaatsen. Simpel en doeltreffend.
Velen zijn je voorgegaan die het ook opgelost hebben.  (y)

Idem voor de andere lus.
Gr.
Eric

WillemdeNie

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #22 Gepost op: 18 December 2013, 20:20:14 »
Dank je Eric, mag ik nog een stomme vraag stellen?
Dat keerlus probleem wordt dus niet opgelost door een Z21 of Multimaus?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #23 Gepost op: 19 December 2013, 08:28:17 »
Nope, dat zijn "alleen maar" de centrales.

Zoek maar eens op xtreme keerlus voor de oplossing. Dit is er maar eentje. Er zijn meer fabriaknten die een vergelijkbare schakeling aanbieden, bv LDT.
Gr.
Eric

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #24 Gepost op: 19 December 2013, 09:52:10 »
Hoi Willem,

De simpelste keerlus  module vind je in het assortiment van Lenz.
Twee draadjes en klaar is Willem  ;D

Marius.
Marius

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #25 Gepost op: 19 December 2013, 10:28:02 »
Alleen is dat slechtste oplossing die je kan bedenken.  :'(
Allereerst doordat deze op een kortsluiting reageert om te kunnen werken en het instellen van de kortsluitstroom met een potmeter waardoor dat het compromis blijft om wel of niet goed te werken.
Een methode met detectierails is veel netter en altijd betrouwbaar.  (y)
Gr.
Eric

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #26 Gepost op: 19 December 2013, 10:52:14 »
Twee draadjes en klaar is Willem

En ik maar denken dat het er vier waren ...
... maar het blijft de slechtste oplossing die er is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #27 Gepost op: 19 December 2013, 11:19:21 »
Misschien moeten we een beginner maar niet lastig vallen met deze meer principiële dan praktische discussie? Die Lenz modules werken prima en daar gaat het om. Je moet hem niet afstellen op de modellen, maar op de centrale en dat hoeft maar één keer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillemdeNie

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #28 Gepost op: 19 December 2013, 11:30:46 »
Even terug naar de oorspronkelijke vraag: uitstellen van digitaal en hoe dan de blokken en secties te maken, zodat ik later "vlekkeloos" kan overgaan naar digitaal.. Antwoord voor secties binnen het normale plan en de opstelsporen is duidelijk. Voor de keerlus voor mij nog niet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #29 Gepost op: 19 December 2013, 11:45:59 »
Nou ja, dat hangt er dus vanaf welke keerlusmodule je kiest. Je moet in ieder geval een paar extra scheidingen aanbrengen in dat lange stuk spoor dat nu down heet. Bij zo'n Lenzmodule zijn dat er minder dan bij de module van Wim Ros, maar het is uiteindelijk niet moeilijk. Staat duidelijk in de gebruiksaanwijzingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.