Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Analoog of digitaal,  (gelezen 3047 keer)

WillemdeNie

• Offline Offline
Analoog of digitaal,
« Gepost op: 14 December 2013, 17:00:52 »
Ik ben een herbeginner in Fleischman Piccolo, en het materiaal wat ik nu in een doos heb (3 locs en allerlei rails en wissels)) is zo'n 20 jaar oud.
Ik heb het eea gelezen over digitaal, maar kan nog niet overzien of het dat wordt (kosten?). Ik wil die beslissing nog even uitstellen. Kan dat?
Wat ik nu zou willen is mijn baan maken, zonder enige vorm van besturing, zodat ik met 1 trein het gehele baan ontwerp kan bereiden en testen, Daarna wil ik de scenery toevoegen en dan pas... (als dat tenminste kan). Maar ik wil de baan wel zo inrichten dat ik naderhand besturing kan toevoegen (digitaal of anderszins). Mijn vraag is nu: wat voor voorbereidingen moet ik op de baan maken. Het is, lijkt me, naderhand best lastig om allerlei geïsoleerde blokken en secties te maken en ook contactstukken te maken.

Wat moet ik doen zodat ik later een besturing kan toevoegen?

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
Re: Analoog of digitaal,
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2013, 17:06:27 »
Als je nu alle benodigde draadjes en iso-lassen aanlegt zodat je met bezetmelders en blokken kan rijden.
Dan is het erg simpel zeker als je met een stekker systeem gaat werken om in de stekker de verbinding zo te maken dat je nu analoog of digitaal dus met 2 draadjes vanaf je centrale kan rijden.

Later kun je uitbreiden met bezet melders e.d.
Je hoeft dan niks meer aan je baan te slopen.

Als je meer wilt weten dan kan ik wel een wat uitgebreider berichtje sturen
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

apenkop

• Offline Offline
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2013, 17:21:51 »
Voorbereiding is voor de hele hobby een belangrijk gegeven.
Als je je baan eerst op wil bouwen en later wil kijken hoe die te besturen, zie ik geen echte grote problemen, als je bij de bouw maar rekening houd met het feit dat je later besturing wil toevoeg.

Het beste lijkt het mij om te beginnen om een baanplaan uit te tekenen.

Daarna kun je dat baanplan dan gaan indelen in blokken zoals je dat zou doen als je besturing aan zou brengen.
Kijk hoe de verschillende blokken ingedeeld moeten worden en bou je baan met de blokken door onderbrekingen op de juiste plaatsen aan te brengen.
Zolang je niet met de besturing aan de slag gaat overbrug je gewoon wat nodig is op een manier die later simpel is te verwijderen.
Bijvoorbeeld door draadjes die je onder je baan door als overbrugging legt, die je later doorknipt en op een ringleiding aansluit.
Die rindleiding kun je ook leggen als je gewoon analoog rijd.

Als je er ook al rekening mee houd dat je onder je baan de wissel sturingen kunt maken, kan dat ook na opbouw van je baan gebeuren, als je daar bij de bouw de ruimte voor hebt voorzien.
Het is misschien wat lastiger om een wissel aan te sluiten op een servo of wisselmotor als de baan al compleet gebouwd is, maar niet onmogelijk.

Belangrijk is dat je plezier hebt in het bouwen van je baan  en met de juiste voorbereidingen hoef je jezelf aan het begin nog helemaal geen zorgen te maken over welke besturing.
Er zullen op dit forum heel wat mensen rondlopen die dezelfde vragen hadden en bereid zijn om hun keuzes met je te delen
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2013, 17:32:40 »
Als je nu alle benodigde draadjes en iso-lassen aanlegt zodat je met bezetmelders en blokken kan rijden.
Dan is het erg simpel zeker als je met een stekker systeem gaat werken om in de stekker de verbinding zo te maken dat je nu analoog of digitaal dus met 2 draadjes vanaf je centrale kan rijden.

Later kun je uitbreiden met bezet melders e.d.
Je hoeft dan niks meer aan je baan te slopen.

Als je meer wilt weten dan kan ik wel een wat uitgebreider berichtje sturen
Graag een wat uitgebreider bericht. Als ik bv 1 spoor heb voor een perron van een station en dat baanvak is 1,20 meter lang, hoe verdeel ik dat dan?

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2013, 17:34:55 »
Wat hebben blokken met digitaal te maken?

Analoog heb je geïsoleerde stukken spoor nodig als je een beetje leuk met de hand wilt rijden. Natuurlijk ook als je wil automatiseren, bijvoorbeeld met een bloksysteem.
Digitaal heb je alleen geïsoleerde stukken spoor nodig als je gaat automatiseren al of niet met de computer.
Alleen zijn dat op een analoge en een digitale baan niet precies dezelfde stroomscheidingen.

Dus toch maar even verder denken Willem. Digitaal of analoog en dan of je rekening wilt houden met automatisering.
Als je vrijwel herbegint, zou ik echt digitaal aanbevelen. We moeten uitkijken voor een heftige discussie, maar met digitaal zijn de mogelijkheden zoveel groter. Ik kan niet in je knip kijken, maar starten is niet duur en drie locs (laten) digitaliseren kost je ook de kop niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2013, 17:35:42 »
Voorbereiding is voor de hele hobby een belangrijk gegeven.
Als je je baan eerst op wil bouwen en later wil kijken hoe die te besturen, zie ik geen echte grote problemen, als je bij de bouw maar rekening houd met het feit dat je later besturing wil toevoeg.

Het beste lijkt het mij om te beginnen om een baanplaan uit te tekenen.

Daarna kun je dat baanplan dan gaan indelen in blokken zoals je dat zou doen als je besturing aan zou brengen.
Kijk hoe de verschillende blokken ingedeeld moeten worden en bou je baan met de blokken door onderbrekingen op de juiste plaatsen aan te brengen.
Zolang je niet met de besturing aan de slag gaat overbrug je gewoon wat nodig is op een manier die later simpel is te verwijderen.
Bijvoorbeeld door draadjes die je onder je baan door als overbrugging legt, die je later doorknipt en op een ringleiding aansluit.
Die rindleiding kun je ook leggen als je gewoon analoog rijd.

Als je er ook al rekening mee houd dat je onder je baan de wissel sturingen kunt maken, kan dat ook na opbouw van je baan gebeuren, als je daar bij de bouw de ruimte voor hebt voorzien.
Het is misschien wat lastiger om een wissel aan te sluiten op een servo of wisselmotor als de baan al compleet gebouwd is, maar niet onmogelijk.

Belangrijk is dat je plezier hebt in het bouwen van je baan  en met de juiste voorbereidingen hoef je jezelf aan het begin nog helemaal geen zorgen te maken over welke besturing.
Er zullen op dit forum heel wat mensen rondlopen die dezelfde vragen hadden en bereid zijn om hun keuzes met je te delen

Kun je me nog uitleggen wat je bedoelt met de wisselbesturing? Ik stam nog uit het tijdperk dat je gewoon met een schakelaartje stroom op de electromagneetjes zet die in wissel zitten. Of heb jij het over handbedienden wissels die je naderhand electrificeert?

apenkop

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2013, 19:04:17 »
Ik had het inderdaad over handbediende wissels omdat ik nergens gelezen had welke wissels je had.
Sturing van wissels gebeurd nog op dezelfde manier.
Wat wel anders is ten opzichte van jaren geleden, is dat er nu types zijn die onder de baan gemonteerd kunnen worden en dan met een stukje verenstaal aan de wissel worden bevestigt.
Maar als jij al electrisch bediende wissels hebt dan ga je zowiezo kabels naar de wissels trekken, dus is daar geen verschil.

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2013, 20:35:52 »
OK Dank voor de info, ik denk dat het wel digitaal zal worden uiteindelijk.
Nog even over die blokken, dat heb je ook nodig bij digitale besturing?

Ik zou zelf geneigd zijn om een spoor (bv langs een perron) als een blok te definiëren, maar heb ik dan nog meer nodig? Stop traject, of detectie rail of ....?

Of alleen blokken?

apenkop

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2013, 21:12:35 »
Of en hoe dat je blokken nodig hebt, is zoals Henk ook al schrijft afhankelijk van de manier waarop je wilt gaan rijden. Automatisch of helemaal met de hand of iets daar tussenin. Je kunt het zo gek maken als je zou willen met blokken, bezet melders etc.
Maar of en hoe je blokken gebruikt is nog meer afhankelijk van hoe je baan er uit ziet.
Alleen maar een recht spoor langs een perron, met een paas opstel spoortjes zal de moeite niet lonen om daar iets met blokken te gaan doen.
Maar hoe groter je baan en hoe complexer je spoorplan hoe meer gemak je kunt hebben van een indeling in blokken.
En dat geldt niet alleen voor digitaal.

Om daar duidelijkheid in te krijgen, is het denk ik het beste om gewoon voor jezelf eens een schetje te maken van hoe dat je je baan wil bouwen.
Hoe dat jij denkt dat je het meest plezier van je baan hebt.
Als je dat schematje hier op het forum plaatst zijn er heel wat mensen die je dan kunnen helpen met een blok indeling.

Of kijk gewoon eens op het forum daar zijn al heel wat adviezen gegeven hoe dat een blokschema het best in een baanplan  gebruikt kan worden.
Ikzelf ben daar zeker geen expert in en ik waag me dan ook niet om een oordeel te geven over wat de beste methode daarvoor is, maar er zitten hier echte hele goede experts die dat wel kunnen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2013, 09:18:34 »
Die Apenkop heeft helemaal gelijk. Als ik een volgorde mag voorstellen.
Eerst kiezen tussen analoog en digitaal.
Kies je voor digitaal, koop dan een eenvoudig systeem, de laatste Trix Mobile (MS2) of een Roco Multimaus (MM). Misschien met een startset of anders goedkoop uit een startset gehaald door een handelaar. Met de laatste optie kost die centrale zeven tientjes, zoiets.
Daarna leg je een eenvoudig baantje om de mogelijkheden van digitaal eens goed te doorgronden. Daarbij hoort ook dat je een decoder in een loc zet of dat laat doen. Welke locjes heb je eigenlijk?
Heb je het door, dan ga je eens nadenken over een grote baan. Valt veel bij te beslissen, misschien wil je wel een bepaald thema of zo. En dan kan je ook beslissen of en hoe je gaat automatiseren en hoe de blokken en elektrische scheidingen dan moeten worden geplaatst. Misschien heb je dan ook een grotere centrale nodig, maar die eenvoudige centrale is nog altijd te gebruiken als handregelaar. Hij heeft zijn geld ook al lang opgebracht. Misschien wil je dan helemaal niet automatiseren en dan kan die Mobile of dieMaus nog lang mee.
De ervaring leert dat als je nu al probeert alles te voorzien, dat dat toch niet gaat lukken. Dikke kans dat je over een jaar of zo alsnog gaat afbreken en overnieuw begint. Of vervelender, de balen ervan hebt.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2013, 09:20:49 »
zoals al aangegeven door andere maak eens een tekening van je baan plan kunnen vele gebruikers van het forum je precies vertellen waar je bezetmeldpunten moet maken voor een mooi treinen verloop.

Ik weet niet waar je woont maar ga ook eens kijken bij een club bij jou in de buurt.

Op het forum en in de encyclopedie is veel informatie te vinden.

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2013, 10:14:44 »
Het baan ontwerp is reeds geplaatst; maar helaas tot nu toe geen reacties.
Het is ook beschikbaar als AnyRail file, maar die kon ik niet uploaden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55821.msg3221410677.html#msg3221410677

Woonplaats Bergen op Zoom

Groet

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2013, 11:33:02 »
Okay, ja ik lees niet alle draadjes en meedenken over baanplannen boeit me wat minder. Wel meedenken over blokken, dus ik heb één laag ingedeeld, zoals je zou kunnen doen bij een geautomatiseerde digitale baan.

Ik zie daar dus vijf blokken - drie opstelsporen, en twee toegangssporen -  en bij ieder blok heb ik aan het begin en het eind een geïsoleerde sectie aangegeven. Dat zijn dus op één spoorstaaf geïsoleerde secties. Bij een geautomatiseerd systeem stuurt de software de treinen van blok tot blok en moet dus weten wanneer een trein een blok bereikt en wanneer een trein een blok verlaat. Meestal gaat dat het beste met een meldpunt aan het begin en het eind van ieder blok en voor die meldpunten zijn de isolaties nodig.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2013, 11:40:21 door henk »

WillemdeNie

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2013, 11:55:48 »
Dank!!
Nog even voor mij de leek :) Even kijken of ik het goed begrijp
Als je digitaal rijdt: Zijn de blokken op zich dan verder niet geïsoleerd? Alleen maar de secties voor de meldingen?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2013, 12:01:26 »
Uhm... Bijna... Bij de overgang van twee blokken mag / moet je de beide railstaven isoleren. De secties in het blok aan één kant. Ook bij niet digitaal is zo'n indeling goed mogelijk ;) Niet afhankelijk van je systeem.

Het isoleren doe ik tegenwoordig gewoon weer met de standaard plastic isolatie-lasjes. En soldeer een draad aan de rails.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!