Als je nu alle benodigde draadjes en iso-lassen aanlegt zodat je met bezetmelders en blokken kan rijden. Dan is het erg simpel zeker als je met een stekker systeem gaat werken om in de stekker de verbinding zo te maken dat je nu analoog of digitaal dus met 2 draadjes vanaf je centrale kan rijden.Later kun je uitbreiden met bezet melders e.d.Je hoeft dan niks meer aan je baan te slopen.Als je meer wilt weten dan kan ik wel een wat uitgebreider berichtje sturen
Voorbereiding is voor de hele hobby een belangrijk gegeven.Als je je baan eerst op wil bouwen en later wil kijken hoe die te besturen, zie ik geen echte grote problemen, als je bij de bouw maar rekening houd met het feit dat je later besturing wil toevoeg.Het beste lijkt het mij om te beginnen om een baanplaan uit te tekenen.Daarna kun je dat baanplan dan gaan indelen in blokken zoals je dat zou doen als je besturing aan zou brengen.Kijk hoe de verschillende blokken ingedeeld moeten worden en bou je baan met de blokken door onderbrekingen op de juiste plaatsen aan te brengen.Zolang je niet met de besturing aan de slag gaat overbrug je gewoon wat nodig is op een manier die later simpel is te verwijderen.Bijvoorbeeld door draadjes die je onder je baan door als overbrugging legt, die je later doorknipt en op een ringleiding aansluit.Die rindleiding kun je ook leggen als je gewoon analoog rijd.Als je er ook al rekening mee houd dat je onder je baan de wissel sturingen kunt maken, kan dat ook na opbouw van je baan gebeuren, als je daar bij de bouw de ruimte voor hebt voorzien.Het is misschien wat lastiger om een wissel aan te sluiten op een servo of wisselmotor als de baan al compleet gebouwd is, maar niet onmogelijk.Belangrijk is dat je plezier hebt in het bouwen van je baan en met de juiste voorbereidingen hoef je jezelf aan het begin nog helemaal geen zorgen te maken over welke besturing.Er zullen op dit forum heel wat mensen rondlopen die dezelfde vragen hadden en bereid zijn om hun keuzes met je te delen