Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind  (gelezen 10996 keer)

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #30 Gepost op: 08 december 2013, 16:03:25 »
@ Henk:
Dus je bedoelt dat de basiscentrale jarenlang goed blijft en het de randapparatuur is die zo nu en dan vervangen moet worden? Ik dacht dat je andersom bedoelde. Met mijn pc is het juist de kast die regelmatig vervangen moet worden en het beeldscherm, toetsenbord, muis enzo gaan veel langer mee. Daar vergeleek ik het mee maar met modelspoor is het dus juist andersom?

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt. Als ik een Intellibox IR en een IB2 bijv. met elkaar vergelijk, leveren ze ongeveer dezelfde prestaties (belangrijkste verschil is m.i. het Selectrix protocol). Wat verschilt is het beeldscherm, bediening, software en de manier om randapparatuur aan te sluiten. Hetzelfde met de ECOS1 en 2. Misschien ga ik nu te kort door de bocht maar ik snap wat je bedoelt.

Ik geef toe dat de Z21 wel de mooiste centrale is die nu normaal verkrijgbaar is, ze heeft veel verschillende aansluitingsmogelijkheden en je kan makkelijk online updaten. Hopelijk blijft Roco de Z21 lang ondersteunen, dat is dan wel de achilleshiel.
De Z21 vind ik nu nog mooier nu ik weet dat multitractie wel kan en ik een sporenschema ook kan tekenen i.p.v. een foto gebruik te moeten maken.

Ik was toch al van plan komende zaterdag naar Houten te gaan. Ik neem aan dat de Z21 daar ook tentoongesteld staat? Dan zal ik daar eens uitgebreid naar kijken en dan mijn keuze maken. Voorlopig houd ik de IB2 nog in mijn achterhoofd, dat vind ik toch ook een erg leuk systeem. Ik heb zojuist uitgebreid de ECOS2 handleiding bestudeerd maar dat is toch niet mijn manier van bedienen, die valt af. En als ik er helemaal niet uitkom, neem ik toch maar, ondanks al mijn bezwaren, een Mulitmaus en dan stel ik de beslissing voor een grote centrale een jaar uit.

groeten van Ulco

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #31 Gepost op: 08 december 2013, 19:02:20 »
Inderdaad. Het probleem met oudere centrales is meestal niet de basisfunctionaliteit. Waar dat aan de orde is, is een update van de software een oplossing, zolang de fabrikant dat tenminste doen wil. Vergelijk je opeenvolgende centrales, dan zie je met name wijzigingen in de knoppen en het display. Dat is hardware en kan dus niet met een software upgrade opgelost worden.
Als je die twee (basis en display/bediening) van elkaar los haalt kun je het een vervangen en het ander behouden. En dat is wat de Z21 biedt.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #32 Gepost op: 09 december 2013, 18:27:10 »
Ha Ulco,

Hoe je multi tractie uitvoert staat in de manual.
Verder is er zelfs een filmpje op you tube waarin dit duidelijk wordt gemaakt.
Ook de compactheid is heerlijk en de aansturing via tablet/smartphone, is na enige gewenning echt fijn om mee te werken.
Ik zou zeggen gewoon doen, je krijgt zeker geen spijt.

Groeten Leen.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #33 Gepost op: 09 december 2013, 18:50:16 »
Benieuwd hoe je zoektocht eindigt Ulco!
Bedenk nog even het volgende.

De Z21 kan veel zeker straks met de kameraloks erbij die je op je tablet in de bedieningspositie kunt gaan zien.

Maar bedenk even het aantal foutproducerende items in de reeks van vinger tot rijdende trein.
Z21 met ingebouwde software, Router met ingebouwde lan software, Tablet met Android versie xx of Windows versie yy of Apple OS x,  App op je foon of tablet.  Je hebt minstens 4 dingen na te gaan bij elke verstoring van de treinenloop. Alle software op die apparaten moeten zo geconfigureerd zijn (en blijven) dat ze met elkaar kunnen blijven communiceren.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #34 Gepost op: 09 december 2013, 21:52:08 »

Hoe je multi tractie uitvoert staat in de manual.


Hoi Leen,

Kun je me dan de link doorsturen naar de manual die jij bedoelt? Ik kan op internet alleen een handleiding vinden van september 2012, daar staat weinig in vind ik. Over multitractie zwijgt het in alle talen en ook over het natekenen van je spoorbaan t.b.v. wissel- en seinbediening is slechts 1 pagina met algemene info.
Eén van de problemen van de Z21 vind ik dat de mogelijkheden en de bediening slecht gedocumenteerd is. Hier hoor je wat, daar lees je wat, je ziet iets op youtube of een modelspoorbeurs.... Maar gewoon een goede handleiding, ho maar. De Z21 is volgens mij echt de enige centrale waarvan de fabrikant niet vertelt wat je er mee kan of hoe het werkt.
Verder zie ik op de Z21 website een Z21 mobile app (die heb ik), een Z21 updater, een Z21 maintenance v1.05.exe en behalve de Z21mobile app staat nergens uitgelegd wat ze doen of wat de verschillen zijn tussen de drie bestanden/apps. Waarom hebben ze niet alles in één app of bestand gezet?

Overigens, in de app die ik heb gedownload, zie ik geen mogelijkheid om een multitractie aan te maken. Ik heb hem zojuist opnieuw geïnstalleerd om zeker te zijn dat ik de laatste versie heb, maar ik zie het niet.

Kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid geven?

groeten van Ulco

guest7823

  • Gast
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #35 Gepost op: 09 december 2013, 22:04:41 »
............  Router met ingebouwde lan software
weet even niet meer wat het was, maar d'r zat iets in de Z21 waar ik als systeembeheerder erg sjagerijnig van werd. Volgens mij was het iets dat die z'n eigen WiFi AP maakte oid in ieder geval kon je hem niet zo in je netwerk hangen met je bestaande WiFi AP's (maar misschien dat dit inmiddels dmv een software update is opgelost)

Daardoor is de Z21 in ieder geval voor mij afgevallen. Ik hou niet van hardware leveranciers die me zo in een ongewenst stramien dwingen.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #36 Gepost op: 09 december 2013, 22:10:12 »
Volgens de Roco medewerker die vorige week de demo bij Bentink verzorgde wordt er een WLAN router meegeleverd, maar kun je ook zelf de Z21 configureren en bijvoorbeeld je al aanwezige WLAN gebruiken. De enige voorwaarde is dat de dekking daarvan ter plekke van je modelbaan wel voldoende moet zijn.

De meegeleverde router is een standaard TPLink WLAN router.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #37 Gepost op: 09 december 2013, 22:45:32 »
@Paul Bender, je bericht verbaast me een beetje.

Kennelijk wordt je "erg sjagerijnig" van de Z21 omdat "Volgens mij was het iets dat die z'n eigen WiFi AP maakte", maar het klinkt niet erg zeker. Als ware systeembeheerder lees je toch eerst de specificatie's en de release-notes van de actuele updates voordat je een oordeel geeft.

Sander

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #38 Gepost op: 10 december 2013, 09:45:37 »
Hier vindt je de Z21 info
http://www.roco.cc/de/specials/z21/index.html

Helaas geeft Roco het Lan protocol niet vrij
"Das Protokoll wird bis auf weiteres nicht veröffentlicht."

grtz han

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #39 Gepost op: 10 december 2013, 10:01:15 »
hoi Han,

Ja, ik ken de site. Heb hem ook helemaal doorgespit, ook www.z21.eu.
Aan de ene kant geven ze best veel informatie, aan de andere kant mis ik ook veel en is het zeker niet up to date. Er staat bijvoorbeeld dat multitractie nog niet mogelijk is en ik moet hier van het forum vernemen dat dat inmiddels wel kan. Dan had toch op de site moeten staan?
De enige handleiding die op de site staat is van september 2012.
Zelfs basisinformatie over hoe het apparaat aan en uitgezet moet worden ontbreekt hierin. Ik zet een apparaat altijd uit als ik het niet gebruik en haal daarna de stekker uit het stopcontact om beveiligd te zijn tegen kortsluiting en blikseminslag. Maar aan en uitzetten kan blijkbaar niet?

Onder 'Downloads' staan drie applicaties, de gewone app, een updater, die zijn duidelijk. Maar wat doet Z21 maintenance? Als ik het bekijk is het een hele belangrijke maar er staat op de site geen informatie en in de handleiding ook niet.

Het zal aan mij liggen maar het gebrek aan informatie over zo'n nieuw systeem vind ik echt vervelend.

groeten van Ulco

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #40 Gepost op: 10 december 2013, 10:03:55 »
Dit doet Maintenance:

Mit der Z21-Service-Applikation „Z21-Maintenance“ in der Version 1.05 können Sie Ihre Z21 über Ethernet oder WLAN konfigurieren und warten. Außerdem können Sie mit dieser Applikation Ihre Z21 auf die Firmware-Version V1.22 sowie Ihr smartRail auf die Version V1.15 updaten.
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #41 Gepost op: 10 december 2013, 17:45:14 »
Het deel over de (WiFi) netwerkkoppeling van de Z21 afgesplitst naar dit draadje. Dan kunne we hier weer verder over met de zoektocht.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #42 Gepost op: 10 december 2013, 21:14:38 »
Ha Ulco,

Ik deel je meming dat de beschikbare info en manual vrij beperkt is.
Echter is er veel info over dit systeem op internet te vinden.
Ook ik heb even moeten zoeken hoe het geheel werkend te krijgen, maar dit is uiteindelijk met behulp van mede forum leden heel goed gelukt.

Wat betreft net aansluiting is het niet anders dan het multimuis systeem, klaar stekker eruit, ik doe dit met een stekkerdoos met schakelaar, werkt prima.
Roco heeft een filmpje op you tube geplaatst waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je multi tractie uitvoerd, het heet Z21 mehrfach traction.
En is eigenlijk heet straight forward.
Over de baan tekening importeren het volgende, zo als ik het begrijp kan je in een programma je baan tekenen en opslaan, dit ontwerp importeer je naar de app, wissels e.d selecteer je, en drag en drop je op de plaats waar je ze wilt hebben, configureer de functionaliteit en hoppa het werkt.
Snap echter niet zo wat een tekening voor voordelen heeft, ik heb gewoon een soort van vogelvlucht foto gemaakt, hierna wissels e.d. Erin gesleept en klaar.
Is heel eenvoudig en werkt feiloos, en operationeel gebruiksvriendelijk  links je lok keuze met rij functies en rechts je baan overzicht.
Alleen invoeren van treinen faalt regelmatig en doet de app vastlopen, verder echt dik tevreden.
Verder is het heel makkelijk even een handcontroller inprikken en werken maar, heb er nog twee multimuizen aanhangen, en alles kan tegelijk gebruikt worden.
Je zou het eens moeten proberen waar het systeem is opgesteld, alleen weet ik niet zo even 1,2,3 waar.

Groeten Leen.

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #43 Gepost op: 11 december 2013, 07:08:49 »
Je zou het eens moeten proberen waar het systeem is opgesteld, alleen weet ik niet zo even 1,2,3 waar.

Misschien bij een van de mede forumleden (zoals mijzelf) gaan kijken hoe e.e.a. werkt.

Groet,
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #44 Gepost op: 11 december 2013, 11:22:58 »
Helaas geeft Roco het Lan protocol niet vrij
"Das Protokoll wird bis auf weiteres nicht veröffentlicht."

grtz han



@ Han

Er is een pdf over het Lan protocol beschikbaar. http://www.z21.eu/content/download/964/12131/file/Z21_LAN_Protokoll%20V1.02.pdf
Jeroen