Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind  (gelezen 10998 keer)

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Gepost op: 06 december 2013, 21:41:14 »
Beste mensen,

Ik bied jullie bij voorbaat mijn excuses aan voor dit lange verhaal. Voor diegenen die het niet willen lezen maar mij wel willen helpen, aan het eind heb ik een paar vragen gezet. Ik heb dit niet alleen voor mezelf geschreven, maar ook voor anderen die op zoek zijn naar een digitaal systeem.

Ik ben herintreder en heb sinds een paar jaar een h0 baan van 3 x 1,5 meter. Tot nu toe analoog, maar ik wil overstappen op digitaal rijden met het DCC protocol. Ik wil mijn baan (voorlopig) niet aansluiten op een computer, zelf rijden is voor mij juist de lol.

Als je wilt beginnen met digitaal te rijden, wordt vaak het advies gegeven om eerst een Roco Multimaus aan te schaffen. Op zich logisch, want het werkt makkelijk en het kost weinig (€75 - €100). Bovendien kun je een Multimaus met veel andere centrales combineren. Een Multimaus heeft echter wel de nodige nadelen:
•   geen programmeerspoor uitgang: op te lossen door ergens anders een stukje rails neer te leggen (volledig gescheiden van de rest), dit als programmeerspoor te gebruiken en als een nieuwe trein geprogrammeerd moet worden, de aansluiting van de draden van het hoofdspoor en het programmeerspoor op de Multimaus verwisselen.
•   geen CV’s lezen: op te lossen door een andere booster en trafo te gebruiken maar daar gaat het prijsvoordeel (een veel gehoorde combinatie is een booster van Lenz met de Multimaus, maar bedenk dat een booster van Lenz (LV102) met trafo €230 kost).
•   CV’s hoger dan 255 konden tot voor kort niet geprogrammeerd worden. Dit kan sinds enkele weken worden opgelost met een softwareupdate naar versie 1.03. Echter, dit kan niet door de Multimaus op internet aan te sluiten. De update dient via een Multimaus Pro of z21/Z21 binnengehaald te worden. Of Roco infodagen bezoeken of opsturen naar Roco.
•   Multitractie is niet mogelijk. De NS staat bekend om zijn vele treinstellen die vaak tot lange eenheden zijn gecombineerd. Dat wil ik dus ook kunnen. Of denk aan 2200’en, 2400’en of 6400’en. Ik geef toe, mijn modelbaan is niet erg groot maar wel groot genoeg om lol te beleven aan multitractie.
•   Tenslotte vind ik persoonlijk het beeldscherm van de Multimaus beperkt. Voor de lage prijs kan je natuurlijk niet teveel verwachten en accepteer ik het beeldscherm zoals het is. Maar ik houd wel van een mooi beeldscherm.

Dit zijn mij teveel nadelen. Dus ik ben op zoek gegaan naar andere centrales. Ik ben wel een uitzoeker en er is genoeg geschreven op dit forum  (y) (y) (y) . En ik heb de nodige handleidingen gedownload en een paar winkels bezocht.

Dan is er nog iets. Als analoge rijder heb ik nu Fleischmann schakelaars om wissels te bedienen (nr. 6900 – 6913). Dat vind ik een leuke en makkelijke manier om mijn wissels te besturen en een dergelijk systeem wil ik in de toekomst ook hebben. Het liefst met werkend blokstelsel, bedienbare seinen, seinen die automatisch rood worden als een wisselstand verkeerd is, e.d. Het enige digitale systeem dat ik ken dat een dergelijke mogelijkheid heeft, is Track Control van Uhlenbrock. Ja ik weet dat het duur is en nee, ik zal het de komende tijd niet kopen. Maar ik wil wel voorbereid zijn op de toekomst, zodat ik later altijd nog de keuze kan maken of ik het wel of niet koop. Aangezien Track Control via het LocoNet protocol werkt, heeft een centrale die hiermee over weg kan, mijn sterke voorkeur.

De volgende centrales ben ik in mijn zoektocht tegengekomen. Ik beperk me tot de centrales die normaal verkrijgbaar zijn in de modelspoorwinkels. In de volgorde van minst interessant naar meest interessant zijn dat de volgende:

Piko Digi 1. Maximum stroomsterkte 1,8 A, kan volgens opgave van Piko maar 2 treinen tegelijk laten rijden. CV’s schrijven kan niet, met uitzondering van het lokadres. CV’s lezen kan het ook niet. Nee, nogal wiedes, er zit helemaal geen display op het systeem dus je kunt sowieso niets aflezen. De geselecteerde loc, de gekozen snelheidstrap, je moet alles onthouden. Multitractie kan niet, geen programmeerspoor uitgang. Het is duidelijk dat dit niet mijn systeem is.

Viessmann Commander. Op papier lijkt dit een interessant systeem. Het lijkt veel te kunnen en het display ziet er mooi en overzichtelijk uit. Echter, de Viessmann Commander is de enige centrale waarvan een aantal mensen problemen hebben beschreven die nooit zijn opgelost. De Z21 van Roco had in het begin ook problemen, maar die zijn inmiddels wel opgelost. Daar komt bij dat de Commander al van 2007 is en is daarmee ouder dan de rest (alleen de Multimaus is nog een jaar ouder). En het is ook nog de duurste van alle centrales (€590). Dit wordt hem ook niet.

Lenz. Technisch is Lenz goed. Uitvinder o.a. van Railcom en het ABC remmen. Maar wat jammer dat hun handregelaars zulke ondingen zijn. De LH01 en LH90 hebben een draaiknop met een paar toetsen maar geen 10 cijferig toetsenbord. En de LH100 heeft wel een 10 cijferig toetsenbord maar weer geen draaiknop. De LH01 en LH90 hebben een beperkt display, het display van de LH100 is iets uitgebreider maar vind ik nog steeds beperkt. Met dergelijke apparaten wil ik niet werken. De prijs van een LZ100 centrale met LH90 is zo’n €300 en een LZ100 met LH100 kost €335. Hier komt echter nog de prijs van een trafo bij, die bij Lenz €80 kost. Totale prijs is dus €380 of €415. Voor dat geld wil ik betere handregelaars met een mooier beeldscherm.

Roco. De opvolger van de Multimaus was de Multimaus Pro. Op zich is in dit systeem alles opgelost wat in de Multimaus een probleem was, en het is nog draadloos ook. De multitractie is beperkt tot 2 loks, wat ik nog steeds weinig vind, maar het is beter dan niets. Het heeft nog steeds hetzelfde beperkte display als de Multimaus. Bij de Multimaus accepteer ik dat, gezien de lage prijs. Maar een Multimaus Pro kost €500. Dan kan er toch wel een mooier beeldscherm vanaf zou ik zeggen. Ik vind hem erg duur in verhouding tot andere centrales, dus de prijs is op zich al genoeg reden om hem niet te kopen. De Multimaus Pro wordt echter uitgefaseerd dus als je hem nu koopt en later wil uitbreiden, kan dat niet. De Multimaus Pro is ook nergens anders mee te combineren, zelfs niet met de nieuwe z21/Z21, alhoewel Roco zegt dat dat nog wordt opgelost.

De nieuwste centrale van Roco is de z21/Z21. Eindelijk een centrale met een prima beeldscherm. D.w.z. het systeem heeft geen beeldscherm van zichzelf, maar je kan iedere smartphone of tablet erop aansluiten. In het begin waren er problemen maar die zijn inmiddels verholpen. De z21 (wit) zit in startsets en de Z21 (zwart) is de uitgebreidere centrale. Beiden zijn technisch goed maar de voorkeur gaat duidelijk uit naar de Z21 (zwart). Deze heeft zowel LocoNet, XpressNet, Sniffer en CAN bus uitgangen die inmiddels ook door elkaar heen gebruikt kunnen worden. De z21 (wit) heeft alleen XpressNet en heeft bovendien (weer) geen programmeerspoor uitgang. Wat heeft Roco daar toch mee? De Z21 kost €400. Een nieuwe smartphone of tablet kost nog eens tussen de €100 en €400. Ik heb al een smartphone. De Z21 app kun je gratis downloaden. Heb ik gedaan en het ziet er leuk en handig uit. Jammer is wel dat het systeem geen multitractie ondersteunt, maar Roco zegt op de Z21 website dat dat later nog wordt toegevoegd. En dan nog een handicap van mij: Ik heb er iets op tegen om mijn telefoon als handregelaar te gebruiken. Noem me ouderwets maar mijn telefoon is om met de buitenwereld te communiceren. Stel ik bedien een trein en ik word ineens gebeld, dan moet ik dus kiezen welke van de twee voorrang krijgt. Dat wil ik niet. Jammer genoeg heb ik geen tablet, volgens mij komt de Z21 dan pas echt tot zijn recht.
Ik vind de Z21 een leuk idee dat ik op de voet zal volgen, maar ik twijfel erover of ik hem nu al moet aanschaffen.

Op de tweede plaats is ESU geëindigd. De ECOS 2 voldoet aan al mijn eisen en wensen. Het is een prima centrale met een mooi en overzichtelijk display en handige manier van bedienen. Hier zie ik mezelf wel mijn treinen mee bedienen. De ECOS heeft geen LocoNet maar ECOSLink en S88. Gelukkig heeft ESU wel een L.Net converter ontwikkeld om LocoNet randapparatuur op aan te sluiten. Iets dat me tegenhoudt is de relatief hoge prijs van €575.
ESU heeft ook een goedkoop alternatief ontwikkeld, de Navigator. Verkrijgbaar voor maar €260. Maar het bedieningstableau staat me niet aan. Ik wil niet de snelheid regelen met een pookje maar met een draaiknop. En het heeft zelfs geen S88 maar uitsluitend ECOSLink als bus. Dit wordt hem niet.

Mijn winnaar van de digitale centrales is geworden Uhlenbrock met zijn familie Intelliboxen. Deze kunnen alles wat ik wil en ze hebben een prettige manier van bedienen. Ik zal eerlijk zijn, de lagere prijs en het bedieningsgemak geven de doorslag. Door de LocoNet uitgang kan ik later, als ik dat wil, altijd nog Track Control toevoegen. Het beeldscherm van de ECOS 2 vind ik dan wel weer mooier.
De Intellibox 1 en IR zijn niet meer in de handel maar wel tweedehands verkrijgbaar voor ongeveer €170 tot €200. Een trafo van €80 komt er nog los bij, dat brengt het totaal op €250 tot €280. Voordeel is de lage prijs en het kan alles wat ik wil. Nadeel is de seriële verbinding met de computer, het bedieningsgemak is wat minder t.o.v. de IB2 en ook dit beeldscherm is beperkt.
De Intellibox2 heeft wel een redelijk mooi beeldscherm en een betere verbinding met een computer (USB). De IB2 lijkt mij qua bediening handiger. En omdat hij nieuw is, heb ik fabrieksgarantie. Hij is tegenwoordig in sommige winkels afgeprijsd naar €370 (normale prijs €440). Met de trafo van €80 komt de totale prijs uit op €450.
De Intellibox Basic lijkt op een kruising tussen een Intellibox IR en een Intellibox2. Het heeft een deel van de techniek van de IB2 maar het beeldscherm en bedieningstableau van de IB IR. Grootste verschil voor mij: de IB Basic ondersteunt geen multitractie. Dat is jammer, daarmee is hij gediskwalificeerd. Voor de volledigheid: een IB Basic kost €300, met trafo erbij wordt dat dus €380.
Mijn verstand zegt me dat ik voorlopig aan een IntelliBox IR genoeg heb, maar mijn hart wil een Intellibox 2. Het mooiere beeldscherm, handige bediening, fabrieksgarantie en de nieuwere technieken spreken me aan. En ook qua prijs vind ik hem nu interessant. Mocht ik later toch andere ideeën krijgen, dan weet ik zeker dat ik een IB2 tweedehands goed kan verkopen.

Is er dan helemaal geen twijfel meer? Toch wel. Ik heb begrepen dat Uhlenbrock een slecht bedrijf is als het gaat om software updates of bugfixes.
Daarnaast snap ik niet dat Uhlenbrock in de handleiding zet dat op de IB2 een transformator van 16 tot 18 V, 70VA, moet worden aangesloten terwijl ze die niet in hun assortiment hebben. Wel een 15V, 70VA trafo. Dan vraag ik me toch af waarom Uhlenbrock opschrijft dat minimaal 16V nodig is. Ik mag aannemen dat hier over is nagedacht en blijkbaar vond men 15V ook goed? Pas dan de handleiding aan of zet het op de wegsite zou ik zeggen.
En ik heb ergens gelezen dat de Intellibox 2 problemen heeft met functies boven F8.

Mijn vragen zijn:
1.   Heb ik op deze manier een goede keuze gemaakt als ik voor een Intellibox kies?
2.   Kunnen jullie mij een goedkope tweedehands Intellibox IR aanraden of een duurdere maar handigere en mooiere Intellibox 2?
3.   Heeft de Intellibox 2 genoeg aan een transformator van 15V, 70VA? De handleiding zegt van niet, maar Uhlenbrock heeft alleen maar deze trafo (de trafo van 150VA niet meegerekend).
4.   Heeft de IntelliBox2 problemen met functies boven F8?
5.   Zijn er alternatieven voor Track Control, om wissels en werkende seinen met automatisch blokstelsel via een tableau te kunnen bedienen? Zo ja, dan kom ik misschien wel tot een andere conclusie voor een digitale centrale.

Alvast bedankt voor het lezen.

groeten van Ulco
« Laatst bewerkt op: 07 december 2013, 17:04:29 door UdV »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2013, 21:46:43 »
Wat een mooie analyse van de digitale systemen die er nu op de markt zijn.
Dit kan zo in de encyclopedie  (y)

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2013, 21:56:37 »
Bedankt Roadster36. Het was ook leuk om uit te zoeken.

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2013, 22:04:15 »
Hoi ,

Nou , ik zat een tijd geleden ook met 1 van jou vragen .
Ik heb net als jou jaren geleden met Fleischmann , en dus ook het meeste zitten regelen via Fleischmann 6900 - 6913 .

Ik doe dat nu ook weer , werkt gewoon mooi en makkelijk.
En je hebt gelijk een nette schakelboard .

Dus mijn treinen rijden gewoon via de Roco Multimaus , en de seinen en wissels doe ik gewoon via de Fleischmann 6900.
Maar das een ieder zijn eigen keuze ..
Heb zelf niet veel verstand van stroom dus dit werkt voor mij perfect , als ik sommige banen zie die via de PC rijden en wat ze er allemaal voor draden en kastjes onder spoortafel hebben , dan ben ik de weg al kwijt ...  ;D

Het zijn soms lastige keuzes die je moet maken , ligt misschien ook aan de grote van je baan .
Ik heb maar een U - Vorm baan HO en er als ik er 2 treinen heb lopen te gelijk dan vind ik dat goed .

Hoop dat je eruit komt , zou zeggen denk er goed over na.

Groeten

Gert




Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2013, 22:25:02 »
Hallo Ulco,

Op een paar van jouw vragen een antwoord :

1 - Ja, maar ik zeg erbij dat ik ook een IB gebruiker ben en dus wellicht niet 100 % objectief
Voor mijn schaal 0 baan gebruik ik een wat oudere IB, voor schaal nul een KM1. Dit is een omgebouwde IB2 met een hogere maximale uitgangsstroom van 7 A voor schaal 1.
Beide heb ik met veel plezier in gebruik.
2 - Aangezien ik beide heb zal ik je aanraden om een iets hogere investering te doen en meteen voor de IB2 te gaan. Het display , maar ook standaard bedieningsgemak als de directe toegankelijkheid van functies boven F4 is wel zo handig.
3 - Je zit niet vast aan een trafo van Uhlenbrock. Voor de oudere IB gebruik ik een Fleischmann 6812 trafo.
18V en 72 VA
4 - Ik heb daar nooit problemen mee gehad ( met de KM1 oftewel IB2 )
5 - Kan ik je niets over vertellen, geen ervaring mee.

Oftewel, ik denk dat je met een IB2 een goede keuze maakt.

Succes,

Ferry

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2013, 22:30:50 »
Citaat
De Intellibox Basic is een kruising tussen een Intellibox IR en een Intellibox2.

Dit is niet waar volgens mij. De Intellibox, Intellibox IR en de Intellibox2 zijn centrales die verschillen met de Basic.
Denk aan PC interface en het spreken van diverse protocollen alsmede de S88 bus.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

guest7823

  • Gast
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2013, 22:31:33 »
Boeiende opsomming. Heb me d'r nooit zo ver in verdiept als jij, maar globaal wel dezelfde weg bewandeld. Ik kwam ook bij de Intellibox uit en ben daar bijna 10 jaar op gebleven qua uitgangspunt voor de eventuele aanschaf.

Totdat ik vorig jaar op de BNLS stand zat en nog eens een goed gesprek had met een van de mede standbewoners. En diens advies heb ik naar volle tevredenheid opgevolgd. Zeker nu ESU ook een LocoNet aansluiting voor de ECoS levert

http://www.esu.eu/en/products/digital-control/lnet-converter/

Of dit je helpt .......... Persoonlijk vind ik de vormgeving en functionaliteit van de ECoS prettiger als van de Intelliboxen.. Dat ik voor LocoNet een adapter nodig heb vind ik een klein nadeel tov de vele voordelen die ik ervaar met de ECoS tov de Intelliboxen.  De hogere aanschafprijs heb ik voor lief genomen. Maar ik denk dat je met de Intellibox geen verkeerde keuze doet want er valt op je, zeer volledige, verhaal weinig tot niets af te dingen

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2013, 22:40:01 »
De nieuwste centrale van Roco is de z21/Z21. ... Wat ik echter heel vreemd vind is de manier om wissels te bedienen. Dat kan alleen door een foto te maken van je spoorbaan en hierin schematisch de wissels aan te geven.

Afgelopen dinsdag heb ik de demonstratie van de Z21 bij Bentink gezien. De door jou genoemde manier is een mogelijkheid, maar je kunt ook zelf de wissels in een soort van schema plaatsen zonder een foto.
Bovendien kun je onder je wisselschema knoppen plaatsen waarmee je hele wisselstraten ineens omzet, en als je die gebruikt ook direct de resultaten in het display ziet.

Zodra ik aan een nieuwe centrale toe ben, is met de huidige stand van zaken de Z21 voor mij de keuze.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2013, 22:42:10 »
3.   Heeft de Intellibox 2 genoeg aan een transformator van 15V, 70VA? De handleiding zegt van niet, maar Uhlenbrock heeft alleen maar deze trafo (de trafo van 150VA niet meegerekend).

Ulco, dit komt uit het Duitse handboek van de IB 2:
Trafo:
Zum störungsfreien Betrieb ist ein Trafo von min. 52 VA und 16 V Wechselspannung
notwendig. Bei voller Auslastung empfehlen wir den Uhlenbrock-Transformator 20 070 mit
70 VA

staat op pagina 13.

https://www.uhlenbrock.de/INTERN/20/1/Deutsch/I96EEA63-034.apd/Bes65100.pdf

Dus waarom zou die trafo niet geschikt zijn?
Jeroen

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2013, 22:59:59 »
@ J J H S
Dat is nou net wat ik bedoel. In de handleiding bevelen ze de 20070 aan van 16V 70VA maar die is niet meer leverbaar. Uh* heeft nu de 20075 van 15V 70VA, wat één Volt scheelt. Maar de handleiding wordt niet aangepast en op de website staat ook niets.  ???
En ondertussen blijf ik met dat verschil zitten. Heeft een IB2 nou wel of niet genoeg aan 15V? Waarom brengen ze überhaubt een 15V trafo uit? Waarom niet gewoon de 20070 van 16V in het assortiment gehouden?
« Laatst bewerkt op: 06 december 2013, 23:03:55 door UdV »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2013, 23:13:36 »
Als je op de pagina van de IB II op de Uh * website kijkt en je scrollt geheel naar onderen dan zie je als zubehor wel de 20075. Dus die trafo is wel geschikt. Verder zou ik , maar misschien redeneer ik wel verkeerd zo,  het gek vinden wanneer Uh* een nieuwe trafo uitbrengt die niet meer kan samenwerken met de al bestaande apparaten.

Oh,

een plaatje staat nog weer onder die zubehor

https://www.uhlenbrock.de/INTERN/Produkte/digzen/I5663957-00A.apd/StromIB2.JPG
« Laatst bewerkt op: 06 december 2013, 23:17:51 door J J H S »
Jeroen

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2013, 00:55:15 »
Mis Digitrax in het hele verhaal...

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2013, 05:05:50 »
Mis Digitrax in het hele verhaal...
Is Digitrax goed verkrijgbaar in Nederland?

Ik mis er wel meer maar sommige centrales zijn niet in Nederland te krijgen. Ik gebruik NCE, een van de twee grote merken in de VS maar helaas onbekend in Nederland. De NCE powercab zou een prima keuze geweest zijn.

Lolke

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2013, 08:23:25 »
Als je geen smartphone of tablet hebt, zou ik niet aan deze centrale beginnen. Een nieuwe goede smartphone of tablet kost nog eens €200 tot €400.

Als je een tablet speciaal voor de Z21 nodig hebt, zijn er met regelmaat tablets beneden de €100 verkrijgbaar die daarvoor zeker voldoen.

Een in mijn beleving vervelend probleem van centrales die volledig als hardware doos geleverd worden (Ecos, IB, CS, etc.) is dat ze telkens achter lopen. Er komen telkens nieuwe mogelijkheden waar het gaat om de randapparatuur, zoals decoders met steeds hogere CV's en steeds meer functies. Nu kun je zeggen dat dat een keer ophoudt. Toen de PC op de markt kwam had deze 256k geheugen en een maximum van 640k, en dat "was meer dan je ooit nodig zou hebben". Moet je nu kijken... Dat zal met modeltreinaccessoires minder hard gaan, maar het gaat maar door. Al is het alleen al omdat fabrikanten willen blijven verkopen en dan helpt het als je steeds iets nieuws hebt, ook op digitaal vlak.

Dus komen er steeds functionaliteiten in de omgeving bij, die soms dingen vragen die je huidige centrale soms helemaal niet, en soms alleen op een lastige manier kan. Dan moet je op centrale gebied bij blijven, en dat kan een flinke kostenpost worden. Eerst had ik een IB. En dan: tja de bediening. IB IR? Weer wat later, er zijn decoders die weer meer kunnen: de keuze IB II of Ecos? En dan vind ik het om de paar jaar kopen van iets prijzigs als een centrale vervelend worden. Ik wil graag dat mijn centrale langer meegaat dan een gemiddeld mobieltje, en koop liever rollend materieel voor dat geld. Bovendien moet ik bij elke nieuwe centrale weer tijd stoppen in het ontdekken hoe dat ding in elkaar zit en bediend moet worden.

De filosofie van de Z21 spreekt mij daarom aan: houdt de centrale eenvoudig, zonder bedieningselementen. Gebruik daarvoor een ding dat een aantal mensen toch al heeft, en anders voor nog geen €100 al te koop is. Nieuwe functionaliteit kan dan gerealiseerd zonder het vervangen van hardware, en bovendien kan dat snel. We hoeven na het uitkomen van een decoder met 24 bits adressering  ;) niet eerst drie jaar te wachten voor er een centrale is die dat aansturen kan; zodra Roco de software upgrade online heeft staan kun je met je bestaande apparatuur verder.  En zo'n upgrade kan heel veel sneller dan het hele ontwikkeltraject van een nieuwe box, en kost vooral veel minder!

Uit economisch oogpunt is voor mij de Z21, desnoods met aparte Android tablet, de juiste keuze.

Een veel kleiner maar wel aardig voordeeltje vind ik dan dat bij deze oplossing je per decoder ook alleen die functietoetsen ziet die daadwerkelijk wat doen, en dat je niet uit je hoofd hoeft te weten dat bij lok xxx F4 de fluit is, F5 de ... enzovoort.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Mijn zoektocht naar een digitaal systeem, met vragen aan het eind
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2013, 08:59:17 »
Er staat eigenlijk nergens goed wat je verwachtingen zijn. Wat wil je met digitaal? Dat moet ik nu een beetje uit de besprekingen destilleren.

Verder vind ik dat Dirk een belangrijk punt maakt. Met de Z21 heeft Roco een basisapparaat neergezet met een hoop aansluitingen. De kwaliteit van de handregelaars, scherm en regelsofware bepaal je zelf door wat je eraan koppelt. Dat is een heel andere benadering dan een apparaat dat eigenlijk alles aan boord wil hebben. Dergelijke apparaten verouderen tot nu toe het snelst. De kwaliteit van zelfs een eenvoudig tablet scherm is vele malen beter dan het beste ingebouwde scherm. En de app kan de multitractie gaan regelen. Weet niet of dat al kan, maar zo niet, dan komt dat nog. Wisselstraten kan zeker al.

Ik ben zelf nogal van de basisapparaten en heb aan de Lenz genoeg. Notebook eraan en Henk heeft een machine waaraan geen enkel alles in één apparaat kan tippen. Veel mensen gebruiken hun IB trouwens ook zo, juist omdat een deel van de ingebouwde lol is verouderd. In het genre basisapparaat zou ik de Z21 momenteel het meest veelbelovend vinden en er zeker voor gaan als ik nu moest kiezen.

Een alles in één apparaat vertegenwoordigt een andere benadering. Dan is het inderdaad van belang dat bijvoorbeeld de multitractie in het apparaat zelf is geregeld. Maar vergelijken tussen een basisapparaat en een alles in één apparaat wordt al gauw appels met peren vergelijken.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2013, 09:20:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.