Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 22:35:13
Pfarrerwinkel bahn
door
741230
Vandaag
om 22:33:33
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 22:32:55
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Falkenberg
Vandaag
om 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Eric B
Vandaag
om 21:39:36
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 21:38:04
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 21:36:45
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
FritsT
Vandaag
om 21:18:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rick
Vandaag
om 21:13:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
roco
Vandaag
om 20:48:50
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A
door
jerrytrein
Vandaag
om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
VictorPM
Vandaag
om 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ?
door
3Dbuildr
Vandaag
om 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels
door
Wies
Vandaag
om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben
door
RikM
Vandaag
om 19:45:29
Rangeren met een pec
door
barry1972
Vandaag
om 19:32:41
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
Vandaag
om 19:06:43
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:06:43
Welke koppeling is dit?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
moonlicht
Vandaag
om 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:31
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:39:15
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
rjr
Vandaag
om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:30:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout? (gelezen 7660 keer)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Gepost op:
01 December 2013, 18:32:50 »
Ik heb een draadje opgestart over brommende motoren bij digitaal rijden:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55494.0.html
Daar kreeg ik de tip een nieuwere decoder te nemen. Dat loste het brom-probleem ook uiteindelijk op.
Maar... de decoder die ik uitkoos was een Kuehn N45. Leek een mooie decoder met een leuke prijs. Bij de decodershop in de top 5 van verkochte decoders, dus algemeen gebruikt. Klein, "past goed in schaal N loks". Maar met 0.8A max motorstroom dezelfde specs als de meeste andere decoders die vaak in h0 gebruikt worden. Zo zag ik het tenminste.
Nou heb ik er drie bij mij ingebouwd. Eerste digitale pogingen van mijn zijde en de eerste keer heb ik de massa in een roco br23 net andersom aangesloten dan ik online in een handleiding vond. Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar toch. Toen de eerste N45 rook begon te braken heb ik twee nieuwe gekocht.
Eentje in de br23, na verbeteringen, gestopt en eentje in een roco br80. Allebei gaan na een kwartier stuk! En allebei doen ze het prima met een oude decoder die uit de br80 kwam.
Bij de decodershop twee lokpilot basics besteld: doen het allebei goed en blijven keurig heel.
M'n conclusie is dus dat de N45 niet geschikt is voor h0. Dat werd ook gesuggereerd in die andere discussie die ik in het begin noemde. Raar vind ik het wel, want de lokpilot basic kan 0.75A aan i.p.v. de 0.8A van de N45! En die schattige br80 met z'n schattige motortje trekt 0.2A en de br23 heb ik in een worst case scenario tot 0.5A gekregen, normaliter 0.3A.
Dus... wat schatten jullie in? N45 niet voor h0 gebruiken? Fabrieksinformatie anders lezen? Heb ik iets fout gedaan? Garantie vragen? Ik heb nog niet genoeg digitaal-ervaring om dit goed in te kunnen schatten.
Laatste opmerking: ik vond de N45 wel net wat lekker rijden dan de Lokpilot basic. Ook wat meer mogelijkheden. Maar als 'ie na een kwartier afsterft...
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #1 Gepost op:
01 December 2013, 18:56:41 »
Het is belangrijk dat je eerst de motorstroom opmeet! Deze motorstroom + andere verbruikers als lampjes of leds en eventueel rookgeneratoren, mag nooit in zijn totaliteit boven de maximum stroomspecificaties van de decoder uitkomen. Bij een n-decoder ligt dit maximum ongeveer bij 0,75 Ampere. De specificaties staan op het meegeleverde instructie.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #2 Gepost op:
01 December 2013, 19:35:05 »
Dit "belangrijk dat je eerst de motorstroom opmeet" heb ik dus inmiddels al 8 keer gehoord. Daarom gaf ik ook aan dat ik het ook heb opgemeten (inclusief waardes).
Ok, dat is dus kennelijk niet genoeg, dat opmeten. Wat moet ik dan meer doen?
0.2A schattig roco motortje. Opgemeten. Gloeilampje erbij. Nou, dat zou toch moeten kunnen met een decoder die 0.05A meer motorstroom aankan dan degene die ik er nu in heb (en die wèl heel blijft).
Ik kan niet anders uit al dat "meet het eerst op, waarschijnlijk kan het niet" te concluderen dat de N45 "dus" niet voor h0 geschikt is. Hoewel de specs iets anders zeggen. Nogmaals: de lokpilot met 0.75A blijft heel en de N45 met 0.8A gaat structureel stuk. Bij een motortje van 0.2A.
Ik vind dit raar voor een decoder die in de top 5 staat van een online verkoper die zich volgens mij niet specifiek op N richt. Dan gok ik dat die decoder veel gebruikt wordt, ook voor h0. En aangezien velen roco spul hebben rijden zou het bij veel mensen kapot moeten gaan. Raar...
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18305
Modelrailroading is fun!
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #3 Gepost op:
01 December 2013, 19:49:30 »
Reinout, misschien overbodig; heb je ook de blokkeer-stroom gemeten? Dus rijden en de loc tot stilstaan brengen met de spanning er op en dan kijken wat de decoder trekt? Dan zou je zeker hoger moeten uitkomen dan de stroom onder het rijden.
En EDIT: de Kuhn heeft dacht ik geen kortsluitbeveiliging waardoor bij evt overbelasting de decoder idd sneuvelt. Verbeter mij als dat niet klopt.
EDIT2:
geeignet für Gleichstrom- und Glockenankermotoren
einstellbare Lastregelung
Ansteuerfrequenz 16/32 kHz für leisen Motorlauf oder 120Hz (umschaltbar)
max. 0.8 A Motorstrom, Motorausgang gegen Kurzschluss geschützt
schaltbarer Rangiergang, schaltbare Verzögerungen
einstellbare Mindest-, Mitten- und Höchstgeschwindigkeit
Dus wel een beveiliging op de motoruitgang tegen kortsluiting, wss niet tegen overbelasting.
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2013, 19:53:05 door Ronald Halma
»
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8615
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #4 Gepost op:
01 December 2013, 19:59:19 »
Citaat van: Reinout van Rees op 01 December 2013, 18:32:50
"past goed in schaal N loks".
Nou, als dat al gezegd wordt.
Gelogd
Jeroen
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #5 Gepost op:
01 December 2013, 20:05:32 »
Hoi,
Zit net de handleiding van de N45 te lezen... daarin staat dat de decoder standaard geen 'blauwe' draad heeft, zelfs de 8 polige NEM versie niet, maarrrr... dat er wel een soldeerpad aan de achterkant zit.
Vraag: hoe heb jij dat gedaan bij je voorbereide locs ? Roco loks hebben die draad over het algemeen echt wel nodig ...
Grtzz,
Karst
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #6 Gepost op:
01 December 2013, 20:47:25 »
Karst: voor de roco 23 heb ik deze handleiding gevolgd:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br23_roco_alt_h0/br23_roco_alt_h0.html
De linker rail is daar standaard de massa, dat wordt aangehouden in die handleiding. Doet 'ie nu ook prima met lokpilot.
De br80 was al digitaal voorbereid. Startsetlokje. Nou ja, voorbereid... De massa was daar wel losgekoppeld van de linker en rechter rail, maar zat wel aan de blauwe draad vast. Dat wil zeggen, de blauwe draad werd met de massa van de lok verbonden door middel van de rookgenerator die aan de lok zit geschoefd. Maar, ik heb het nagekeken, die lokmassa zit dus los van de wielen. Dat gaat goed.
'k Heb dus niet het idee dat het aan de massa ligt. Temeer daar de lokpilot en de oeroude roco decoder nergens last van hebben.
(Aantekening: bij de br23 heb ik in eerste instantie, ik was met de tender als eerste bezig, de rechter rail als massa gebruikt. Zo stond het ergens. Later kwam ik er bij de voorkant van de lok achter dat de linker rail daar al fysiek aan de massa geschoefd zat. Ik heb dat toen geïsoleerd en ben verder gegaan met de rechter rail. Toen na een kwartier de decoder in rook opging gaf ik mezelf de schuld. Daarna, volgens de hp-peiffer.de handleiding, de linkerrail als massa gebruikt. Ook na een kwartier "poef". En in de br80 ook. Wacht even, nu vertrouw ik het niet meer. Toen kwam dus de lokpilot om de hoek kijken die het wel gewoon doet.)
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #7 Gepost op:
01 December 2013, 21:16:10 »
Ronald: goed punt, wat jij noemt is de "stall speed", dus de meest extreme stroom, toch?
Ik dacht 'em al gemeten te hebben, maar wist het niet zeker meer. Multimeter erbij, max spanning en lok opeens lomp lomp lomp een paar seconden vasthouden op de rails. Uitkomst: 0.5A. Ah, die waarde kende ik inderdaad. Bij de br23 is het 0.5A worst case scenario en 0.3A als je normaal hard rijdt.
Even ingaand op wat J J H S zegt, "past goed in N loks". Hm, hij is inderdaad een maat kleiner dan de oude roco en de nieuwe lokpilot. Dat
moet
zijn invloed wel hebben op de electrotechnische en verwarmingstechnische robuustheid. Maar dan nog, ik mag er dus kennelijk niet van uit gaan dat een 0.8A decoder een 0.2A motortje aan kan?
In de handleiding staat nog wel een waarschuwing dat de amperages betrekking hebben op 12-14 volt. "Bij centrales met hogere voltages, zoals Roco's 'digital is cool', kan de stroom de 0.8A overscheiden". Die oude Fleischmann trafo waar ik de metingen mee doe zit op 18volt. Daar keek ik wel even van op, ik dacht dat het 12 volt was. Misschien wel hoger en met een oude trafo tikt misschien ook de 220-naar-240V verandering mee o.i.d. (tenzij ik uit m'n nek klets). Maar dan nog krijg je nooit 0.2A naar 0.8A, toch?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
M@rk
Offline
Berichten: 356
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #8 Gepost op:
01 December 2013, 23:19:19 »
Als ik het goed heb is de digitale spanning bij n lager dan bij h0, misschien is dat de oorzaak.
Bij mijn ecos centrale kan ik namelijk de spanning ook regelen op de voeding
Gelogd
M@rk
Offline
Berichten: 356
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #9 Gepost op:
01 December 2013, 23:22:27 »
Dit is het stukje uit de ecos handleiding hoofdstuk 8.2.1
De gestabiliseerde spanning wordt rechtstreeks voor de baan gebruikt. De uitgangsspanning moet per schaal ingesteld worden. Daartoe bevindt zich aan de voorkant van de netadapter een kleine, ronde opening waarin u met een schroevendraaier de spanning kunt instellen.
volledig naar links: ca. 14.5 V volledig naar rechts: ca. 21,5 V
Afhankelijk van de schaal raden wij volgende waarden aan:
• spoor N 15-16 V
• spoor HO tweeleider (DCC) 16-18 V
• spoor HO drieleider: 18-20V
• Spoor 1 : 18-21 V
• spoor G : 20-21 V
Gelogd
lokpaint
Gast
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #10 Gepost op:
01 December 2013, 23:53:14 »
Hoi
Als ik mijn rocoloks vasthoud trekken deze volgens de CS2 1,3A piekstroom.
Normaal stroomverbruik zit onder last op ongeveer 450mA, met uitgeschakelde verlichting.
Ik vermoedt dus dat jouw meting op de een of andere manier niet geheel klopt.
Kühn geeft ook aan een max belastbaarheid van 800mA bij ongeveer 12-14V. Bij hogere spanningen mag je dus minder stroom onttrekken aan de decoder. Het vermogen moet gelijk blijven.
Er zijn multimuizen die boven de 24V komen...dus tel uit je winst. (Ook nog eens in ogenschouw nemende dat de max spanning van de Kühn 24V bedraagt)
Bart
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2013, 23:57:28 door Lokpaint
»
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #11 Gepost op:
02 December 2013, 00:40:49 »
Mark1979: als ik goed google komt de roco multimaus (die ik gebruik) met 18V aanzetten. Dat klopt met de 16-18V die jij voor h0 noemt en da's inderdaad 2-3V meer dan jouw N getal.
Lokpaint: die 18 volt is minder dan de max 24V die jij voor de Kühn noemt, dus dat zit in ieder geval goed :-)
En als ik (worst case scenario) 12V/0.8A neem dan wordt het bij 18V 0.533A. Dat komt in de buurt van de 0.5A stall speed worst case stroom van de br23. Maar m'n schattige 0.2A motortje moet daar toch ruim onderblijven.
Lokpaint: ik google 18V voor de multimaus, jij zegt dat het soms 24V kan zijn. Hoe kan ik dat meten? Kennelijk kan dat niet echt met een multimeter vanwege de blokgolf. Ik heb zelf 21V gemeten, maar dat was dus met een multimeter...
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Ben
Offline
Berichten: 6865
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #12 Gepost op:
02 December 2013, 05:47:45 »
De gebruiksaanwijzing van de N45 is helder:
Der Decoder N45 kann einen Motorstrom von 0,8 A liefern. Angaben über die Strom aufnahme beziehen sich in der Regel auf eine Spannung von 12 oder 14Volt. Liegt die Digitalspannung Ihrer DCC-Zentrale höher (z.B. Roco „Digital is Cool“, Lenz "Compact“, LGB, Intellibox), steigt die Strom aufnahme an und kann so eventuell den Wert von 0,8A überschreiten.
Gr, Ben.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22635
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #13 Gepost op:
02 December 2013, 06:37:34 »
En naar mijn ervaring moet je de specificaties van die kleine decoders sowieso met een flinke korrel zout nemen. De Kühn NO25 (dezelfde decoder), maar bijvoorbeeld ook de Zimo620, bleken bij mij niet geschikt voor een doorsnee H0-loc. De componenten vielen er letterlijk af. Kan wel in sikje, zoiets.
Rare tekst trouwens. Waarom zou het stroomverbruik hoger worden als de spanning hoger is? Bij een hogere spanning en een gelijk stroomverbruik gaat het verstookte vermogen omhoog en dat lijkt me het probleem. Bij een hogere spanning moet het maximale stroomverbruik daarom evenredig omlaag. Daarmee is het maximum stroomverbruik sowieso geen hard gegeven en zeker niet bij de kleine decodertjes.
«
Laatst bewerkt op: 02 December 2013, 06:39:27 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?
«
Reactie #14 Gepost op:
02 December 2013, 09:33:14 »
Ben, wat bedoel je met "de gebruiksaanwijzing is helder"? De tekst is helder, maar de conclusie die ik eruit moet trekken niet.
- Met 0.8A kan 'ie m'n 0.2A motortje prima aan, zelfs al is de spanning wat hoger. Decoder moet het doen. Decoder gaat echter stuk, dus... Slechte serie? Garantiegevalletje? Bedoel je dit?
- Wat ik uit veel andere reacties proef is dat 'ie niet geschikt is voor h0. Bijna "tuurlijk niet, zo'n klein dingetje". Bedoel jij dat ook omdat je de letterlijke tekst citeert waar die roco waarschuwing in staat?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Kuehn n45 3x stuk: niet geschikt voor h0? Doe ik iets fout?