Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lodewickshaven
door
Joz
Vandaag
om 12:24:27
Roco 290 digtaliseren
door
schipcas
Vandaag
om 12:23:04
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
virmfan
Vandaag
om 12:22:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 12:18:46
fotowedstrijd 2025
door
Dave.......
Vandaag
om 12:09:36
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
Vandaag
om 12:04:02
Acme nieuwe ICNG
door
virmfan
Vandaag
om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Peter.D
Vandaag
om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217
door
bask185
Vandaag
om 11:34:19
Station Roodeschool
door
cor_b
Vandaag
om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217
door
Duikeend
Vandaag
om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
ES44C4
Vandaag
om 10:55:16
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Joz
Vandaag
om 10:47:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:23:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:03:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 10:02:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorzeven
Vandaag
om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Jelmer
Vandaag
om 08:31:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
ca.gorter
Vandaag
om 08:23:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Rick
Vandaag
om 08:23:17
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:01:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs. (gelezen 1458 keer)
JoKe
Offline
Berichten: 31
Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Gepost op:
29 November 2013, 14:11:37 »
Hallo sorry als het een domme vraag is.(zit pas drie maanden in treinen)
Ik zie vaak de termen twee raillock of drie rallock voorbij komen
Wat moet ik me daarbij voorstellen
Ik hoor het graag grt joke
«
Laatst bewerkt op: 29 November 2013, 14:14:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Reactie #1 Gepost op:
29 November 2013, 14:16:42 »
Hallo Joke,
Kijk eens in de encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systemen
Groeten,
Bert
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Reactie #2 Gepost op:
29 November 2013, 14:20:54 »
2-rail en 3-rail komt van vroeger uit het gelijkstroom systeem en wisselstroom systeem.
Vele fabrikanten gebruikten alles volgens het principe gelijkstroom. Deze maakte gebruik van de 2 spoorstaven. (2-rail)
Märklin gebruikte als basis wisselstroom. Dit systeem maakte gebruik van 2 spoorstaven en 1 middengeleider. (3-rail)
Aangezien we in het digitale tijdperk niet meer over wisselstroom of gelijkstroom kunnen praten, daar de digitale "spanning" een blokspanning is spreken we tegenwoordig alleen nog maar over 2-rail of 3-rail digitaal systemen.
Kort gezegd komt het er op neer: een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden, een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden.
Echter, met wat elektrotechnische aanpassingen is dit wel te realiseren. Maar daar zou ik mij als beginner zeker nog niet over gaan buigen of in verdiepen. Eerst de basis....dan de rest
mvg,
Sander
EDIT: de pagina van de encyclopedie geeft het prima weer!
Gelogd
mvg,
Sander
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26996
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Reactie #3 Gepost op:
29 November 2013, 14:23:04 »
Het belangrijkste verschil zit in de stroomafname. Bij 2-rail komt de stroom binnen over de ene railstaaf, en gaat weer retour over de andere. Om dat goed te laten verlopen zijn de wielen van elkaar geïsoleerd, anders zou je kortsluiting krijgen.
Bij 3-rail heb je zoals het woord al zegt een derde rail, en dat is een rij puntcontacten in het midden. De stroom wordt toegevoerd over de puntcontacten naar een sleper onder de loc en gaat retour over de beide spoorstaven. Bij 3-rail zijn de wielen dus niet van elkaar geïsoleerd.
Een verder verschil is dat bij 3-rail de flenzen iets hoger zijn en ook een iets andere vorm hebben.
3-rail wordt ook wel aangeduid als het Märklin systeem.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
JoKe
Offline
Berichten: 31
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Reactie #4 Gepost op:
29 November 2013, 14:27:27 »
Mooi alle drie bedankt , weer wat wijzer geworden
Grt joke
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.