Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eerste hulp bij Freecad
door
jjg koopmans
Vandaag
om 12:02:15
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:00:15
Houten 23 Augustus 2025
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:57:36
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Marc tramt
Vandaag
om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:22:07
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
1200blauw
Vandaag
om 10:16:03
Bahnstrecke 5867
door
Eric v C
Vandaag
om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Dennis1984
Vandaag
om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:17:23
Station Roodeschool
door
HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange
door
741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T
door
gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect
door
henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet.
door
1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs. (gelezen 1427 keer)
JoKe
Offline
Berichten: 31
Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Gepost op:
29 November 2013, 14:11:37 »
Hallo sorry als het een domme vraag is.(zit pas drie maanden in treinen)
Ik zie vaak de termen twee raillock of drie rallock voorbij komen
Wat moet ik me daarbij voorstellen
Ik hoor het graag grt joke
«
Laatst bewerkt op: 29 November 2013, 14:14:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Reactie #1 Gepost op:
29 November 2013, 14:16:42 »
Hallo Joke,
Kijk eens in de encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systemen
Groeten,
Bert
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Reactie #2 Gepost op:
29 November 2013, 14:20:54 »
2-rail en 3-rail komt van vroeger uit het gelijkstroom systeem en wisselstroom systeem.
Vele fabrikanten gebruikten alles volgens het principe gelijkstroom. Deze maakte gebruik van de 2 spoorstaven. (2-rail)
Märklin gebruikte als basis wisselstroom. Dit systeem maakte gebruik van 2 spoorstaven en 1 middengeleider. (3-rail)
Aangezien we in het digitale tijdperk niet meer over wisselstroom of gelijkstroom kunnen praten, daar de digitale "spanning" een blokspanning is spreken we tegenwoordig alleen nog maar over 2-rail of 3-rail digitaal systemen.
Kort gezegd komt het er op neer: een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden, een 3-rail loc kan niet op een 2-rail baan rijden.
Echter, met wat elektrotechnische aanpassingen is dit wel te realiseren. Maar daar zou ik mij als beginner zeker nog niet over gaan buigen of in verdiepen. Eerst de basis....dan de rest
mvg,
Sander
EDIT: de pagina van de encyclopedie geeft het prima weer!
Gelogd
mvg,
Sander
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26661
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Reactie #3 Gepost op:
29 November 2013, 14:23:04 »
Het belangrijkste verschil zit in de stroomafname. Bij 2-rail komt de stroom binnen over de ene railstaaf, en gaat weer retour over de andere. Om dat goed te laten verlopen zijn de wielen van elkaar geïsoleerd, anders zou je kortsluiting krijgen.
Bij 3-rail heb je zoals het woord al zegt een derde rail, en dat is een rij puntcontacten in het midden. De stroom wordt toegevoerd over de puntcontacten naar een sleper onder de loc en gaat retour over de beide spoorstaven. Bij 3-rail zijn de wielen dus niet van elkaar geïsoleerd.
Een verder verschil is dat bij 3-rail de flenzen iets hoger zijn en ook een iets andere vorm hebben.
3-rail wordt ook wel aangeduid als het Märklin systeem.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
JoKe
Offline
Berichten: 31
Re: Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.
«
Reactie #4 Gepost op:
29 November 2013, 14:27:27 »
Mooi alle drie bedankt , weer wat wijzer geworden
Grt joke
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Verschillen tussen 2-rail en 3-rail locs.