Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco AC modellen door Martijn193
Vandaag om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 20:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:01:06
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:36:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:32:03
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Keska
Vandaag om 18:33:03
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 18:30:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 17:51:26
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
  

Auteur Topic: Advies: Tillig Elite code 83  (gelezen 5742 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Advies: Tillig Elite code 83
« Gepost op: 25 November 2013, 13:02:33 »
Ik wil mijn nieuwe baan leggen met Tillig Elite code 83, kan de o.a. de LS Models rijtuigen er wel over heen? En ik heb van Marklin naar gelijkstroom omgebouwde NS locs kan deze wel op code 83?

Is de rails van Tillig Elite wat? ik heb geen ervaring met Tillig Elite.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2013, 13:52:08 »
Beste Besselsppoor,
Tja dit zijn heerlijke vragen voor op dit forum; de Tillig gebruiker zal zelden iets negatiefs melden want dan zou hij moeten erkennen een foute keus gemaakt te hebben en dat doen mannen niet zo graag (cognitieve dissonantie heet dat in psychotermen) en andere gebruikers gaan hun best doen je te overtuigen naar hun keuze over te gaan.
Ergo: zie maar wat je met de antwoorden kunt doen.
Maar, als Tillig gebruiker een paar beelden. Ik haal ze bij MTE en Conrad. Prima assortiment. Je kunt losse rails en beddingen (vast en flexibel) en wissels in bouwpakket krijgen en daarmee redelijk goedkoop te werk gaan. Het wisselassortiment is mooi met weinig storende overgangen bij de tongen. Wel voorzichtig zijn met de haakjes die de wisseltong omzetten. Heb er al wel eens een extra lipje aan moeten solderen.
Schakel de wissels met servo's, gaat prima.
Uiteraard wel eens rijproblemen; RP25 wielen Plan E ging dus niet, en op een enkele wissel loopt (naar rechts afbuigend) (alleen) de koploper eruit. 
Heb materieel van diverse fabrikaten en geen rail knelpunten.
Dus; ik ben zeer content met Tillig.
Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2013, 14:03:46 »
RP25 wielen Plan E ging dus niet,
Wat ging daar dan mis?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5443
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2013, 14:11:27 »
@ Rob: Besselspoor is ook heel positief over Tillig, maar het was Meppelspoor die de vraag stelde ;)

Maar ik kan ter aanvulling mijn ervaringen wel delen: mooi slank railmateriaal en af fabriek donker uitgevoerd zodat met een lichte weathering al een realistisch uiterlijk wordt verkregen. Ik gebruik in principe alleen flex rails voor zo min mogelijk overgangen, bij een lokaalspoor toepassing is de bielzendichtheid genoeg, voor een hoofdspoor is het net-aan en zou je in moeten korten of een flex opofferen voor wat extra bielzen. De rails is voorzien van heel compacte lassen, mede omdat de wissels tamelijk flexibel zijn is direct fixeren bij de aanleg zeer aan te bevelen. De wisseltongen zijn niet scharnierend maar buigen om, dus wisselmotoren met ompoolschakelaar voor het aftakkende spoor zijn een must, geen solenoids zoals bij bv Fleischmann.
Overigens heb ik geen enkel probleem met passeren van de wissels, ook niet met RP25 wielstellen. Ik heb het vermoeden dat de Artitec wielen niet helemaal aan de norm voldeden.
Voor omgebouwd Marklin materieel is dan van belang om te weten of er wielen met lagere flens zijn gemonteerd, anders gaat de boel beslist ratelen over je bielzen, dat geldt trouwens ook bij gebruik van Peco en moderne Roco rails .

Groet, Bessel
« Laatst bewerkt op: 25 November 2013, 14:13:50 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2013, 14:11:37 »
Ik rij Amerikaans en heb de rail van Peco omdat hiervan de bielsafstand klopt met het Amerikaanse voorbeeld maar mijn wissels maak ik van Tillig railstaven en shablonen van Fast tracks al mijn materiaal heeft RP25 wielen geen enkel probleem mee. Mogelijk dat het met Tillig wissels wat gevoeliger ligt?

JohnT
« Laatst bewerkt op: 25 November 2013, 14:13:34 door JohnT »

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2013, 14:22:43 »
@Meppel en Bessel: mijn excuses
@Klaas: liepen er bij wissels uit; overigens keurig door Att omgewisseld.
Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27014
    • Pagina van klaas
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2013, 14:25:34 »
@Klaas: liepen er bij wissels uit;
Ja, maar ik zou dan willen weten waarom ze er uit lopen. Stonden ze te wijd, te smal?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2013, 14:54:25 »
Je kunt losse rails en beddingen (vast en flexibel) en wissels in bouwpakket krijgen en daarmee redelijk goedkoop te werk gaan.

Vraag over die wissels: het zijn eigenlijk een soort flexrails in wissel-vorm, toch? Ik had zo'n type nog nooit gezien totdat ik ze in de conrad catalogus ontwaarde. Werken ze goed?

Ik zit met de gedachte te spelen ze voor een meegebogen wissel te gebruiken. Zijn ze daar geschikt voor?


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2013, 15:01:34 »
Ik ben van plan om een 4 spoors baan te maken met 2 spoors gelijkstroom en 2 spoors wisselstroom en bij de wisselstroom Ebert puko strip er onder, alleen als de flenzen van Marklin erover kan, ik laat altijd de nieuwe NS locomotieven altijd ombouwen naar gelijkstroom.

Welke flens hoogte heb je nodig voor code 83?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2013, 15:35:54 »
@Klaas. kan je niet verder helpen; ze ontspoorden; ik zag op het forum de discussie (al enige tijd terug ) en ben ze gaan omwisselen.
Recent nog wel een knelpunt met de NS 3737; daar stonden de assen van de tender te dicht op elkaar. Ook dat is keurig door Att verholpen.
@Reinout: goede ervaringen mee, maar ze vragen om stevige verankering want de tongen moeten goed aangedrukt worden.
Rob

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2013, 17:39:46 »
voor een hoofdspoor is het net-aan en zou je in moeten korten of een flex opofferen voor wat extra bielzen.

Er zijn ook losse bielsmatten verkrijgbaar, ook voor flexrail.

Maarten,
Eurotrein (Importeur Tillig)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2013, 17:41:28 »
Ik zit met de gedachte te spelen ze voor een meegebogen wissel te gebruiken. Zijn ze daar geschikt voor?

De bouwpakketten wel, de gemonteerde wissels alleen voor heel grote boogstralen.

Maarten

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2013, 17:43:44 »
alleen als de flenzen van Marklin erover kan,

Dat zal dus niet gaan, je wil de M* flenshoogte op code 83 laten rijden.  Op de gewone rails zal het gaan ratelen, op wissels gegarandeerd ontsporen.

Maarten.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2013, 19:59:41 »
locomotief is omgebouwd naar gelijkstroom, dus neem ik aan dat ze RP25 wielen hebben, anders kan je er ook niet op Trix C-rails die heeft ook code 83.

gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5443
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2013, 21:30:29 »
Er zijn ook losse bielsmatten verkrijgbaar, ook voor flexrail.
(y) kijk dat is dan weer handig aan zo'n draadje, dit was mij nog niet bekend
RETROBAHN A.G.