Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door edwin1974
Vandaag om 13:26:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 12:42:49
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Peter Soonius
Vandaag om 12:21:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:06:07
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 09:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
  

Auteur Topic: Advies: Tillig Elite code 83  (gelezen 5503 keer)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Advies: Tillig Elite code 83
« Gepost op: 25 November 2013, 13:02:33 »
Ik wil mijn nieuwe baan leggen met Tillig Elite code 83, kan de o.a. de LS Models rijtuigen er wel over heen? En ik heb van Marklin naar gelijkstroom omgebouwde NS locs kan deze wel op code 83?

Is de rails van Tillig Elite wat? ik heb geen ervaring met Tillig Elite.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2013, 13:52:08 »
Beste Besselsppoor,
Tja dit zijn heerlijke vragen voor op dit forum; de Tillig gebruiker zal zelden iets negatiefs melden want dan zou hij moeten erkennen een foute keus gemaakt te hebben en dat doen mannen niet zo graag (cognitieve dissonantie heet dat in psychotermen) en andere gebruikers gaan hun best doen je te overtuigen naar hun keuze over te gaan.
Ergo: zie maar wat je met de antwoorden kunt doen.
Maar, als Tillig gebruiker een paar beelden. Ik haal ze bij MTE en Conrad. Prima assortiment. Je kunt losse rails en beddingen (vast en flexibel) en wissels in bouwpakket krijgen en daarmee redelijk goedkoop te werk gaan. Het wisselassortiment is mooi met weinig storende overgangen bij de tongen. Wel voorzichtig zijn met de haakjes die de wisseltong omzetten. Heb er al wel eens een extra lipje aan moeten solderen.
Schakel de wissels met servo's, gaat prima.
Uiteraard wel eens rijproblemen; RP25 wielen Plan E ging dus niet, en op een enkele wissel loopt (naar rechts afbuigend) (alleen) de koploper eruit. 
Heb materieel van diverse fabrikaten en geen rail knelpunten.
Dus; ik ben zeer content met Tillig.
Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2013, 14:03:46 »
RP25 wielen Plan E ging dus niet,
Wat ging daar dan mis?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2013, 14:11:27 »
@ Rob: Besselspoor is ook heel positief over Tillig, maar het was Meppelspoor die de vraag stelde ;)

Maar ik kan ter aanvulling mijn ervaringen wel delen: mooi slank railmateriaal en af fabriek donker uitgevoerd zodat met een lichte weathering al een realistisch uiterlijk wordt verkregen. Ik gebruik in principe alleen flex rails voor zo min mogelijk overgangen, bij een lokaalspoor toepassing is de bielzendichtheid genoeg, voor een hoofdspoor is het net-aan en zou je in moeten korten of een flex opofferen voor wat extra bielzen. De rails is voorzien van heel compacte lassen, mede omdat de wissels tamelijk flexibel zijn is direct fixeren bij de aanleg zeer aan te bevelen. De wisseltongen zijn niet scharnierend maar buigen om, dus wisselmotoren met ompoolschakelaar voor het aftakkende spoor zijn een must, geen solenoids zoals bij bv Fleischmann.
Overigens heb ik geen enkel probleem met passeren van de wissels, ook niet met RP25 wielstellen. Ik heb het vermoeden dat de Artitec wielen niet helemaal aan de norm voldeden.
Voor omgebouwd Marklin materieel is dan van belang om te weten of er wielen met lagere flens zijn gemonteerd, anders gaat de boel beslist ratelen over je bielzen, dat geldt trouwens ook bij gebruik van Peco en moderne Roco rails .

Groet, Bessel
« Laatst bewerkt op: 25 November 2013, 14:13:50 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2013, 14:11:37 »
Ik rij Amerikaans en heb de rail van Peco omdat hiervan de bielsafstand klopt met het Amerikaanse voorbeeld maar mijn wissels maak ik van Tillig railstaven en shablonen van Fast tracks al mijn materiaal heeft RP25 wielen geen enkel probleem mee. Mogelijk dat het met Tillig wissels wat gevoeliger ligt?

JohnT
« Laatst bewerkt op: 25 November 2013, 14:13:34 door JohnT »

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2013, 14:22:43 »
@Meppel en Bessel: mijn excuses
@Klaas: liepen er bij wissels uit; overigens keurig door Att omgewisseld.
Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2013, 14:25:34 »
@Klaas: liepen er bij wissels uit;
Ja, maar ik zou dan willen weten waarom ze er uit lopen. Stonden ze te wijd, te smal?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2013, 14:54:25 »
Je kunt losse rails en beddingen (vast en flexibel) en wissels in bouwpakket krijgen en daarmee redelijk goedkoop te werk gaan.

Vraag over die wissels: het zijn eigenlijk een soort flexrails in wissel-vorm, toch? Ik had zo'n type nog nooit gezien totdat ik ze in de conrad catalogus ontwaarde. Werken ze goed?

Ik zit met de gedachte te spelen ze voor een meegebogen wissel te gebruiken. Zijn ze daar geschikt voor?


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2013, 15:01:34 »
Ik ben van plan om een 4 spoors baan te maken met 2 spoors gelijkstroom en 2 spoors wisselstroom en bij de wisselstroom Ebert puko strip er onder, alleen als de flenzen van Marklin erover kan, ik laat altijd de nieuwe NS locomotieven altijd ombouwen naar gelijkstroom.

Welke flens hoogte heb je nodig voor code 83?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2013, 15:35:54 »
@Klaas. kan je niet verder helpen; ze ontspoorden; ik zag op het forum de discussie (al enige tijd terug ) en ben ze gaan omwisselen.
Recent nog wel een knelpunt met de NS 3737; daar stonden de assen van de tender te dicht op elkaar. Ook dat is keurig door Att verholpen.
@Reinout: goede ervaringen mee, maar ze vragen om stevige verankering want de tongen moeten goed aangedrukt worden.
Rob

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2013, 17:39:46 »
voor een hoofdspoor is het net-aan en zou je in moeten korten of een flex opofferen voor wat extra bielzen.

Er zijn ook losse bielsmatten verkrijgbaar, ook voor flexrail.

Maarten,
Eurotrein (Importeur Tillig)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2013, 17:41:28 »
Ik zit met de gedachte te spelen ze voor een meegebogen wissel te gebruiken. Zijn ze daar geschikt voor?

De bouwpakketten wel, de gemonteerde wissels alleen voor heel grote boogstralen.

Maarten

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2013, 17:43:44 »
alleen als de flenzen van Marklin erover kan,

Dat zal dus niet gaan, je wil de M* flenshoogte op code 83 laten rijden.  Op de gewone rails zal het gaan ratelen, op wissels gegarandeerd ontsporen.

Maarten.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2013, 19:59:41 »
locomotief is omgebouwd naar gelijkstroom, dus neem ik aan dat ze RP25 wielen hebben, anders kan je er ook niet op Trix C-rails die heeft ook code 83.

gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Advies: Tillig Elite code 83
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2013, 21:30:29 »
Er zijn ook losse bielsmatten verkrijgbaar, ook voor flexrail.
(y) kijk dat is dan weer handig aan zo'n draadje, dit was mij nog niet bekend
RETROBAHN A.G.