Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:38:03
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Fleischmann 1:82  (gelezen 1509 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26051
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Fleischmann 1:82
« Gepost op: 31 July 2007, 08:30:27 »
Hallo allen.
Heb een aantal keren gehoord en gelezen dat de oudere Fleischmann H0 treinen niet in de gebruikelijke schaal 1:87 waren maar 1:82.
Is dit correct? En waarom hebben ze dit dan gedaan?
Ben benieuwd naar jullie replies.

mvg
Wim Vink
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2007, 08:49:30 »
Klopt, zeker in de jaren '50 en '60 werden de modellen in de breedte en de hoogte te groot gemaakt. Maar niet in de lengte, die was meestal iets korter dan op schaal.
Naar het waarom kun je alleen maar gissen. Ik denk dat ze het deden om de modellen imposanter te maken dan die van de concurrentie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26051
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2007, 09:34:36 »
Bedankt Klaas !!

mvg
Wim Vink
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2007, 23:37:07 »
De Fl** 1200 is nog steeds schaal 1 op 82. Als je deze vergelijkt met de Tr** 1200 die wel op schaal is dan is de Fl** groter. Maar wel veel  "stoerder". Kan het zijn dat Fl** de grotere schaal gebruikte omdat er toendertijd geen kleine motoren beschikbaar waren?  Jaap

arjen

  • Gast
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #4 Gepost op: 02 August 2007, 08:10:56 »
Inderdaad vanwege de motoren, maar ook omdat het zo een stuk minder opviel dat de wielen, de draaistelzijkanten, de schuifbewegingen etc. allemaal veel te dik en te lomp waren. Met 1:82 heb je aan elke zijde een hele millimeter extra voordat het onder de voetplaat uit gaat steken  ;)
 Vandaar dat de Engelsen altijd zo blij zijn geweest met 00 oftewel 1:76. Britse stoomlocs  hebben vaak kappen over de drijfwielen zitten, en als je die kappen in model een beetje te breed kunt uitvoeren lopen de wielen niet zo snel aan.

Arjen.