Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: Fleischmann 1:82  (gelezen 1561 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26516
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Fleischmann 1:82
« Gepost op: 31 July 2007, 08:30:27 »
Hallo allen.
Heb een aantal keren gehoord en gelezen dat de oudere Fleischmann H0 treinen niet in de gebruikelijke schaal 1:87 waren maar 1:82.
Is dit correct? En waarom hebben ze dit dan gedaan?
Ben benieuwd naar jullie replies.

mvg
Wim Vink
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2007, 08:49:30 »
Klopt, zeker in de jaren '50 en '60 werden de modellen in de breedte en de hoogte te groot gemaakt. Maar niet in de lengte, die was meestal iets korter dan op schaal.
Naar het waarom kun je alleen maar gissen. Ik denk dat ze het deden om de modellen imposanter te maken dan die van de concurrentie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26516
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2007, 09:34:36 »
Bedankt Klaas !!

mvg
Wim Vink
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2007, 23:37:07 »
De Fl** 1200 is nog steeds schaal 1 op 82. Als je deze vergelijkt met de Tr** 1200 die wel op schaal is dan is de Fl** groter. Maar wel veel  "stoerder". Kan het zijn dat Fl** de grotere schaal gebruikte omdat er toendertijd geen kleine motoren beschikbaar waren?  Jaap

arjen

  • Gast
Re: Fleischmann 1:82
« Reactie #4 Gepost op: 02 August 2007, 08:10:56 »
Inderdaad vanwege de motoren, maar ook omdat het zo een stuk minder opviel dat de wielen, de draaistelzijkanten, de schuifbewegingen etc. allemaal veel te dik en te lomp waren. Met 1:82 heb je aan elke zijde een hele millimeter extra voordat het onder de voetplaat uit gaat steken  ;)
 Vandaar dat de Engelsen altijd zo blij zijn geweest met 00 oftewel 1:76. Britse stoomlocs  hebben vaak kappen over de drijfwielen zitten, en als je die kappen in model een beetje te breed kunt uitvoeren lopen de wielen niet zo snel aan.

Arjen.