Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:47:36
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46

Auteur Topic: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model  (gelezen 60751 keer)

wibi

• Offline Offline
Re: stukgoed wagens Van Gend & Loos in model
« Reactie #60 Gepost op: 18 March 2008, 16:32:54 »
Mooi!
Laat maar komen die modellen! En wel in meerdere varianten, mag best.
Zo zou het mooi zijn als er een auteur dit draadje volgt, en een publicatie verzorgt. Moet mogelijk zijn bij zoveel info op deze plek. Ik blijf dit wel even volgen. Wim

transmission

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 18 March 2008, 22:43:07 »
Hallo Leden en gasten van het Benelux Topic stukgoed wagens Van Gend & Loos in model.

Ik zoek me zuf op het Internet.
Maar moet zeggen er is bar weinig documentatie en fotografie te vinden over de geelbander van Van Gend & Loos tot nu aan toe.
Ook de mond aan mond reklamé systeem werkt niet echt.
Er zijn toch mensen die daar nog nooit van gehoord hebben.
En toch spreken we over de jaren '50 tot heden.

P.S. Deze Topic is één van mijn favorite geworden.
Sorry meneer Chris van Diesen u staat nu op nummer 2 van mijn favorite Topics. ;)

modelspotter

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 18 March 2008, 23:22:05 »
In een van de volgende (?) nummers van RM hoop ik een artikel te kunnen opnemen over dit type wagen. Eea. gerelateerd aan het mooie spoor 0 model van Philotrain.
De al jaren op internet aanwezige (ver)nummertabllen komen dan eindelijk in druk.
Over de "vierdeurs"-wagen als dienstwagen zal ik niet schrijven, dat wordt te veel. Wel iets over het stukgoedvervoer met "geelbanders" en stortwagens onder regie van vG&L.
Modelspotter

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #63 Gepost op: 19 March 2008, 18:18:59 »
leuk initiatief dat we in de RM een artikel kunnen verwachten. Bijzonder aardig dat dit draadje door velen wordt gevolgd. Wie weet kan het uiteindelijk tot een H0-model van deze wagens leiden...

Ik heb nog een paar plaatjes uit mijn collectie ingescand, waarop het stukgoedvervoer uit de vijftiger jaren met de geelbanders tot uitdrukking komt;
tijden van brullende bruine diesels, elegante eloc'n en buurtgoederentreinen.
Het blijkt dat de vierdeurswagens zelfs als veetrein werden ingezet.

Je ziet het allemaal in het volgende webalbum (plaatjes alleen voor eigen gebruik);

http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GeelbandersGroentewagensInFriesland?authkey=7L7jI6bXEWk

veel kijk- en zwijmelplezier!

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

FrankJ

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 19 March 2008, 19:00:31 »
Ik koop RM los en alleen wanneer er iets interessants voor me in staat. Dat gaat dus helemaal goed komen met een artikel over de groentenwagens/geelbanders. En uh, in spoor 0 is de groentenwagen er al, en mooi dat ie is!!!

Groeten,
Frank

sneek

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 19 March 2008, 22:23:42 »
De derde wagen in deze VGL-trein lijkt niet een NS-vierdeurswagen en geelbander te zijn. Werden er soms ook wagens uit het commerciële park ingezet?
klik klik klik

groet,
Wim

edit: opgelost, op dit plaatje is te zien dat het wel een geelbander is :-[
« Laatst bewerkt op: 13 April 2008, 23:41:51 door Peter Korsten. Reden: Links ingekort. »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

sneek

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 20 March 2008, 16:27:52 »
Ik opende dit draadje destijds over de halfnul  Fremo-kit van de geelbander in messing.

Hier de kap in wording:

Inmiddels heb ik contact gelegd met Roco: een visje uitgooien met als doel een betaalbaar H0-model te krijgen kan nooit kwaad tenslotte...

groeten,
Wim

transmission

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 20 March 2008, 17:53:44 »
beschrijving:
Afbeelding van de diesel-electrische locomotief nr. 2298 (serie 2200/2300) van de N.S. tijdens rangeren te Schagen.
datering:
18/07/1958
Bron: hetutrechtsarchief

MR

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 21 March 2008, 21:49:58 »
Ik opende dit draadje destijds over de halfnul  Fremo-kit van de geelbander in messing.

Ziet er mooi uit!
Ik heb al zitten zoeken op de site van Philotrain naar de kit, maar heb niets kunnen vinden. kun je wat meer vertellen over de kit. Ik meen gelezen te hebben dat er een onderstel van grootseriemodel onder hoorde. Maar helaas is dit weer eens het bekende verhaal van een klokje horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

Inmiddels heb ik contact gelegd met Roco: een visje uitgooien met als doel een betaalbaar H0-model te krijgen kan nooit kwaad tenslotte...

Via e-mail, neem ik aan en... Al reactie gehad? De reactie van Modelspotter zag er niet veel belovend uit en hij zit dicht bij het vuur (zie hier en hier). Misschien een zou een kitje van Maykel Kastelein (MK-modelbouw) ook betaalbaar zijn.

Tenslotte nog even over het gebruik van de groentewagen op de lijn Sneek-Bolsward.  In de afscheidstrein in 1968 rijdt ook een  groentewagen mee, maar volgens mij is dat geen geelbander, de gele banden kan ik niet vinden althans. Klopt dat?

Groet,

Marco

sneek

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 21 March 2008, 23:16:27 »
Zeker zou het voor een fabrikant als MK of Artitec mogelijkheden bieden. Eerst maar eens even afwachten. Dat hangt gelukkig niet van deze of gene hobbyist af, de modelspoorfabrikanten bepalen uiteindelijk zelf wat ze gaan uitbrengen. Simpelweg een kosten/batenverhaal.

De FREMO-kit beschikt over een volledig messing onderstel, dat specifiek voor dit model is ontwikkeld. Philotrain heeft zich daar destijds (te) gemakkelijk van af gemaakt met een Roco-onderstelletje. Als ik weer wat verder soldeer, volgen nieuwe plaatjes. Ik twijfel nog steeds of het model als geelbander of commerciële wagen wordt afgewerkt. De eerste variant is zo puur Nederlands, de tweede geeft inzetmogelijkheden achter de H0 DB-stomers.

Dan nog enigzins off-topic over de vierdeurswagens in de laatste goederentram uit Bolsward;
Op de vierde en negende positie reed een dergelijke wagen mee (altijd te herkennen aan de drie dakventilatoren). Dit waren geen GW (GroepsWagen) van vG&L, maar gewoon exemplaren uit het commerciële park van de NS, waarin i.c. producten van zuivelfabriek 'Hollandia' werden afgevoerd. Op dit plaatje zie je die 'laatste' tram halverwege het parcours tussen de zuivelfabriek en het v.m. tramstation. De GW kwam niet verder dan het losspoortje bij het tramstation.

groet,
Wim
« Laatst bewerkt op: 21 March 2008, 23:18:31 door sneek »

MR

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 22 March 2008, 09:23:12 »
Mooie foto, Wim, met een mooi overzicht over de tram in Bolsward. Mooi dat er in Sneek Sik 323 is neergezet ter herinnering aan deze lijn. Hulde voor dit initiatief, Wim (wat laat, maar beter laat dan nooit  ;D )

Over de FREMO-kit:

Ik ontdekte dat je al in dit draadje hebt uitgelegd wat voor kit het precies is:  :-[ 

In FREMO-verband is vorig jaar door een groepje Fremo-mensen (Paul Hartman meende ik) de kit van de Gls opnieuw uitgebracht met de bovenbouw van Philo en een nieuw messing onderstel van de Fremo-ontwerper(s).
Dat ziet er zeer gaaf uit en was leverbaar in RP25, HOpur en code 100 onderstel.

Vandaar dat je ook spreekt van Philotrain/FREMO. Fremo is een internationale modelbouwvereniging. Het is dus geen product van een fabrikant. Ik vermoed dat de kit dan ook in een beperkte oplage is verschenen  en over de prijs ervan heb ik eigenlijk geen idee.

Groet,

Marco

sneek

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 23 March 2008, 11:00:15 »
Wie alles over het stukgoederenvervoer per trein wil weten, kan terecht in de Tielse Van Gend & Loosloods, welke is opgesteld in het Openluchtmuseum te Arnhem. Beslist een aanrader.

Ik heb een paar plaatjes gezet op:

http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/VanGendLoosInNOMArnhem

groet,
Wim

Noppie.

• Offline Offline
  • Rock and roll is better than music.
« Reactie #72 Gepost op: 23 March 2008, 11:41:28 »
Peppie plaatjes Wim ;D. Kan me heel goed de Commers herinneren. Mooi geluid zat er in. Leuk die details van de geelbander. Wat steekt die gele band toch mooi af tegen het bruine van de stukgoedwagen.
Het gehele museum is trouwens een aanrader.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Noppie.

• Offline Offline
  • Rock and roll is better than music.
« Reactie #73 Gepost op: 24 March 2008, 11:30:46 »
In het boek "Twee eeuwen op weg" van Van Gend & Loos 1796-1996 kwam ik nog een leuke variant tegen. Het is een geelbander met een half NS logo. Waar de foto genomen is wordt niet vermeld. Links staat wel een witte blokkendoos, dus misschien Utrecht?

Greetz,
Noppie.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

martijnhaman

• Offline Offline
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
« Reactie #74 Gepost op: 24 March 2008, 12:34:01 »
Foto is inderdaad in Utrecht gemaakt. Op de achtergrond is de oude traverse richting Jaarbeursplein te zien.

Martijn