Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:47:36
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
  

Auteur Topic: Piko NS Lijmwagen  (gelezen 26110 keer)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2008, 23:53:27 »
Beenderen hoorde ik ook pas toen k in Utrecht begon bij t spoor. Slachtafval las ik laatst op de site van Feyenoordse Meesters, wist ik ook niet. Kolenwagens werden blijkbaar voor veeel meer doeleinden gebruikt dan alleen kolen en bieten!

Grtz, Marcel

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #31 Gepost op: 29 January 2008, 23:27:50 »
Lijmfabriek Wed. P. Smits had nog een ander type wagen in gebruik n.l. klapdekselwagens, eens door RS Models (opvolger van TDS) in N en HO uitgebracht wagennr o.a. 594103 t/m 106. Deze werden gebruikt voor het vervoer van beendermeel. Heb er modelfoto's van, (voor Mispoes ::)) zonder nare geurtjes 8).
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #32 Gepost op: 31 January 2008, 00:46:18 »
Liefhebbers van beenderen...

Ja, deze gesloten goederenwagen is een ontwerp voor Piko van mij geweest.
Lob: 9,3 Rs: 4,5.

De tekening kwam ik tegen in HUA, een "G10" type  met als identificatie: 594101p en 102p. De opschriften komen wat vreemd over maar zijn conform het verleden.

Zie de bijgaande foto's op mijn site:

www.spoorinfo.nl/images/bot.jpg

104p, 105p en 106p depots Groningen, Kampen en Leeuwarden. Boek 1922: dus in de jaren voor de oorlog: 101p en 102p Enschede Zuid, 103p en 104p Den Bosch, 105p en 106p Miste, 107p en 108p Utrecht Vechtbrug.
Maar er zijn er veel meer geweest, wellicht zoveel als dat er slachthuizen waren die een contract en spooraansluiting hadden.
Mijn lijssie loopt namelijk van 101p t/m 125p

Succes met de ombouw van evt. kalkwagens.

Modelspotter

« Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 11:12:04 door modelspotter. Reden: Lob aangepast »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #33 Gepost op: 31 January 2008, 01:35:30 »
Hey, das nuttige informatie:-)

Er waren dus wel eigen wagens van Wed. P Smits & Zn en de Lijmfabriek Delft. De middelste wagen is dan zo'n klapdekselwagen die Cor bedoelde, voor het vervoer van beendermeel. De open wagen zal een beenderwagen zijn. De gesloten wagen voor de lijmproducten? In elk geval is de wagen die Piko gebruikt gebaseerd op de onderste wagen op de foto. Alleen het gebruikte Piko modelletje klopt dan weer niet.

Er waren depots waar beenderen uit de omgeving heen gebracht werden in: Leeuwarden, Groningen, Kampen, Winterswijk en Zaandam. Van hieruit ging het per trein naar Utrecht. Op de site van beeldengeluid.nl staat een omschrijving van een voorlichtingsfilm gemaakt ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan van de beenderlijmfabriek te utrecht. Hier heb ik de info vandaan.

Grtz, Marcel

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #34 Gepost op: 31 January 2008, 11:10:00 »
Dat het Piko modelletje niet klopt, is wat kort door de bocht...

Komt door een foutje van mijn kant: Lob moet zijn 9,3. Raadpleegde een standaardtekening van de G10 waarop ook die met remhuis staat en die had een Lob van 9,6. Er staat op de tekening een duidelijke pijl achter 594101 en 102 naar de G10 zonder remhuis.

Feit is dat alle wgs. rond 1948 dezelfde opschriften hadden, zoals op de onderste twee wagens. In 1950/51 werd het ops. zoals op de eerste wagen.
De 104 en 106 zijn open wagens voor beenderen. Maar wagen 105 diende ook daarvoor. Het staat immers vermeld op de wagens: BEENDEREN

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 11:11:33 door modelspotter »

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #35 Gepost op: 31 January 2008, 11:41:43 »
In het mat.boek van 1958 komen nog maar twee open wagens voor:
594204p en 205p.
De eigenaar is: Lijm en Gelatinefabriek Delft
Lob: 8,8
Rs: 4
Bodem: 19,6m2
Schroefrem en luchtleiding
Bouwjr: 1931
Modernisering: 1952
Voor: beenderen
Depot: Goes
Modelspotter

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #36 Gepost op: 31 January 2008, 11:49:45 »
Ik bedoelde dat Piko het verkeerde wagentype genomen heeft voor het model. Een normale, houten, gesloten goederenwagen. De wagens op de foto's lijken me stalen bakwagens. Desondanks ben ik nu wel weer wat wijzer geworden hierover. Tot wanneer hebben deze wagens ongeveer dienst gedaan? Heb van mensen die de laatste jaren van de fabriek hebben meegemaakt weleens gehoord dat er gewoon normale E-tjes voor gebruikt werden in de jaren 60, toen nog GTOW's. Mss was het merendeel van de op de foto's afgebeeldde wagens toen al buiten dienst? De foto's zijn zowieso genomen te Ut GE, te zien aan HGB3 op de achtergrond.

Grtz, Marcel

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #37 Gepost op: 31 January 2008, 12:09:09 »
Dan nog, de eerste twee, de 101 en 102 waren houten gesloten gw's. (type G10 van de DRB), zo uit de catalogus van de fabrikant gekocht.

Het enige wat kan worden aangemerkt is dat er geen gaten in de zijwanden zitten en die waren juist daarin aangebracht. De tekening vemeldt: "Nb. In de zijwanden zijn overal kleine luchtgaten geboord".

Uit dienst, voorzover ik kan nagaan: na WO2 en voor 1958 (het nieuwe mat.boek part. mat.) behalve de zoëven genoemde uit de 200 reeks.

Smit chemische fabriek en Lijmfabriek Delft:
594111p: ex-FB 70788
114p: ex-FB 74132
115: ex-FB 74232
116: ex-FBK 771680
117: ex-FBW 73116
119: ex-FCK 72364
120: ex-FBK 71724
122: ex-FB 70499
123: ex-FC 73829
124: ex-FB 70588
125: ex-FB 73646

F: Veewagen
B,C: Tonnage code
K, W: Knorr, Westinghouse remwerk

Alle voor vervoer van beenderen

Het was een geurrijk goedje wat werd vervoerd.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 12:11:47 door modelspotter »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #38 Gepost op: 31 January 2008, 12:29:45 »
Dus als ik het goed begrijp is de Piko wagen een model van de 101 en 102, een houten gesloten Gw?

De genoemde 114 t/m 125 zijn dus ex. NS wagens die aangekocht zijn door Smits en Lijmfabriek Delft.

Het merendeel van het wagenpark is dus in de jaren 50 gesneuveld waarschijnlijk. Is er bekend wat er met de wagens gebeurd is? sloop neem ik aan?

Grtz, Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #39 Gepost op: 31 January 2008, 13:13:20 »
De bovenste wagen is eigenlijk zo op het oog gemakkelijk in model te maken. Van styreen een bovenbouw maken, en een bestaand onderstel gebruiken. De vraag is welk onderstel van welke fabrikant komt het meest overeen?

De wagen met schuin dak en klapdeksels bestaat volgens mij wel in model, dus da's een kwestie van aanpassen.
Lijkt me wel mooi om een paar van die wagens te bouwen voor op de modelbaan tijdperk3. Alleen de geur mag wel achterwegen blijven:-)

Grtz, Marcel

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #40 Gepost op: 31 January 2008, 13:37:55 »
Inderdaad zijn de 101p en 102p houten wagens met gaten... Beste model: Brawa.

De ex-F-wagens zijn gehuurde NS-wagens, ze zullen na gebruik wel direct zijn gesloopt. Misschien dat ik wat kan vinden in staten van het commerciële park van 1954 over verhuur van dat materieel.
--> Juist daarin staat dat deze wagens zijn verhuurd (en als verhuurd staan aangemerkt in 1954). Dat leidt tot een sloop tussen 1954 en 1958.

Is weer es wat anders in H0 (of andere schaal), dat spul...

Er is trouwens wel meer bijzonder part. mat., maar daarover schrijf ik weleens een keer in RM.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 14:03:16 door modelspotter. Reden: sloop tussen 1954 en 1958 »

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #41 Gepost op: 31 January 2008, 14:02:40 »
Ben benieuwd:-)

Op de beurs maar eens een paar van deze wagens opsnorren voor een verbouwing tot 'beenderwagen'. Vraag me alleen nog af hoeveel wagens er meeliepen in een trein. Volgens de site van Nico Spilt werd de Utrechtse beenzwartfabriek en de gasfabriek aan de Blauwkapelse weg door een trein bediend vanuit Utrecht. Vervolgens moets het hele circus doorrijden naar Hilversum (!) bij gebrek aan eerdere mogelijkheden tot omlopen van de loc. Nou kreeg Smits ook kolen per spoor aangeleverd voor de stoomketels in de fabriek.

Grtz, Marcel

modelspotter

  • Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #42 Gepost op: 01 February 2008, 12:21:30 »
De zaak nog eens bestudeerd...

594101p-102p gesloten goederenwagens (type G10) lob 9,6; rs 4,5;  met gaten in de wanden
594103p-104'p gesloten gw's (type?) lob 9,3; rs 4,2; schroefrem 

Hier is iets vreemds aan de hand... de wagens zonder remhuis (101, 102) zijn langer dan die met (103,104') terwijl de tekening HUA 4697 voor wagen 101 en 102 een lob aangeeft van 9,3. Een notatiefout in de NS-boeken? Of is de tek. niet juist. Zoeken dus in HUA.

594104"p open goederenwagen 20,6 m2 (ander type dan volgende wagens)
594105p-108p klapdekselwagens (vier stuks in 1928 overgenomen van Scheidemandel Chemische Fabriek Diemen, ex-594001p-005p, de 594002p is kennelijk niet overgenomen wegens het ontbreken van de schroefrem).

Waar de 594104"p vandaan komt is onduidelijk, DRB?

De Piko wagen kan dus een goed nummer hebben (vlgs tek. uit HUA) of moet worden veranderd in 594103p of 104p.

Modelspotter

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #43 Gepost op: 01 February 2008, 12:26:14 »
HUA is in dit geval het Utrechts Archief?

Grtz, Marcel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Piko NS Lijmwagen
« Reactie #44 Gepost op: 01 February 2008, 12:34:18 »
U gaat door voor de vaatwasser ;D
Gr.
Eric