Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:53:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:36
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
thevandijks
Vandaag
om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Piko NS Lijmwagen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: Piko NS Lijmwagen (gelezen 26110 keer)
Drent
Offline
Berichten: 1195
Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #30 Gepost op:
28 January 2008, 23:53:27 »
Beenderen hoorde ik ook pas toen k in Utrecht begon bij t spoor. Slachtafval las ik laatst op de site van Feyenoordse Meesters, wist ik ook niet. Kolenwagens werden blijkbaar voor veeel meer doeleinden gebruikt dan alleen kolen en bieten!
Grtz, Marcel
Gelogd
CorvK
Offline
Berichten: 94
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #31 Gepost op:
29 January 2008, 23:27:50 »
Lijmfabriek Wed. P. Smits had nog een ander type wagen in gebruik n.l. klapdekselwagens, eens door RS Models (opvolger van TDS) in N en HO uitgebracht wagennr o.a. 594103 t/m 106. Deze werden gebruikt voor het vervoer van beendermeel. Heb er modelfoto's van, (voor Mispoes
) zonder nare geurtjes
.
Gelogd
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style
modelspotter
Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #32 Gepost op:
31 January 2008, 00:46:18 »
Liefhebbers van beenderen...
Ja, deze gesloten goederenwagen is een ontwerp voor Piko van mij geweest.
Lob: 9,3 Rs: 4,5.
De tekening kwam ik tegen in HUA, een "G10" type met als identificatie: 594101p en 102p. De opschriften komen wat vreemd over maar zijn conform het verleden.
Zie de bijgaande foto's op mijn site:
www.spoorinfo.nl/images/bot.jpg
104p, 105p en 106p depots Groningen, Kampen en Leeuwarden. Boek 1922: dus in de jaren voor de oorlog: 101p en 102p Enschede Zuid, 103p en 104p Den Bosch, 105p en 106p Miste, 107p en 108p Utrecht Vechtbrug.
Maar er zijn er veel meer geweest, wellicht zoveel als dat er slachthuizen waren die een contract en spooraansluiting hadden.
Mijn lijssie loopt namelijk van 101p t/m 125p
Succes met de ombouw van evt. kalkwagens.
Modelspotter
«
Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 11:12:04 door modelspotter. Reden: Lob aangepast
»
Gelogd
Drent
Offline
Berichten: 1195
Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #33 Gepost op:
31 January 2008, 01:35:30 »
Hey, das nuttige informatie:-)
Er waren dus wel eigen wagens van Wed. P Smits & Zn en de Lijmfabriek Delft. De middelste wagen is dan zo'n klapdekselwagen die Cor bedoelde, voor het vervoer van beendermeel. De open wagen zal een beenderwagen zijn. De gesloten wagen voor de lijmproducten? In elk geval is de wagen die Piko gebruikt gebaseerd op de onderste wagen op de foto. Alleen het gebruikte Piko modelletje klopt dan weer niet.
Er waren depots waar beenderen uit de omgeving heen gebracht werden in: Leeuwarden, Groningen, Kampen, Winterswijk en Zaandam. Van hieruit ging het per trein naar Utrecht. Op de site van beeldengeluid.nl staat een omschrijving van een voorlichtingsfilm gemaakt ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan van de beenderlijmfabriek te utrecht. Hier heb ik de info vandaan.
Grtz, Marcel
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #34 Gepost op:
31 January 2008, 11:10:00 »
Dat het Piko modelletje niet klopt, is wat kort door de bocht...
Komt door een foutje van mijn kant: Lob moet zijn 9,3. Raadpleegde een standaardtekening van de G10 waarop ook die met remhuis staat en die had een Lob van 9,6. Er staat op de tekening een duidelijke pijl achter 594101 en 102 naar de G10 zonder remhuis.
Feit is dat alle wgs. rond 1948 dezelfde opschriften hadden, zoals op de onderste twee wagens. In 1950/51 werd het ops. zoals op de eerste wagen.
De 104 en 106 zijn open wagens voor beenderen. Maar wagen 105 diende ook daarvoor. Het staat immers vermeld op de wagens: BEENDEREN
Modelspotter
«
Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 11:11:33 door modelspotter
»
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #35 Gepost op:
31 January 2008, 11:41:43 »
In het mat.boek van 1958 komen nog maar twee open wagens voor:
594204p en 205p.
De eigenaar is: Lijm en Gelatinefabriek Delft
Lob: 8,8
Rs: 4
Bodem: 19,6m2
Schroefrem en luchtleiding
Bouwjr: 1931
Modernisering: 1952
Voor: beenderen
Depot: Goes
Modelspotter
Gelogd
Drent
Offline
Berichten: 1195
Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #36 Gepost op:
31 January 2008, 11:49:45 »
Ik bedoelde dat Piko het verkeerde wagentype genomen heeft voor het model. Een normale, houten, gesloten goederenwagen. De wagens op de foto's lijken me stalen bakwagens. Desondanks ben ik nu wel weer wat wijzer geworden hierover. Tot wanneer hebben deze wagens ongeveer dienst gedaan? Heb van mensen die de laatste jaren van de fabriek hebben meegemaakt weleens gehoord dat er gewoon normale E-tjes voor gebruikt werden in de jaren 60, toen nog GTOW's. Mss was het merendeel van de op de foto's afgebeeldde wagens toen al buiten dienst? De foto's zijn zowieso genomen te Ut GE, te zien aan HGB3 op de achtergrond.
Grtz, Marcel
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #37 Gepost op:
31 January 2008, 12:09:09 »
Dan nog, de eerste twee, de 101 en 102 waren houten gesloten gw's. (type G10 van de DRB), zo uit de catalogus van de fabrikant gekocht.
Het enige wat kan worden aangemerkt is dat er geen gaten in de zijwanden zitten en die waren juist daarin aangebracht. De tekening vemeldt: "Nb. In de zijwanden zijn overal kleine luchtgaten geboord".
Uit dienst, voorzover ik kan nagaan: na WO2 en voor 1958 (het nieuwe mat.boek part. mat.) behalve de zoëven genoemde uit de 200 reeks.
Smit chemische fabriek en Lijmfabriek Delft:
594111p: ex-FB 70788
114p: ex-FB 74132
115: ex-FB 74232
116: ex-FBK 771680
117: ex-FBW 73116
119: ex-FCK 72364
120: ex-FBK 71724
122: ex-FB 70499
123: ex-FC 73829
124: ex-FB 70588
125: ex-FB 73646
F: Veewagen
B,C: Tonnage code
K, W: Knorr, Westinghouse remwerk
Alle voor vervoer van beenderen
Het was een geurrijk goedje wat werd vervoerd.
Modelspotter
«
Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 12:11:47 door modelspotter
»
Gelogd
Drent
Offline
Berichten: 1195
Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #38 Gepost op:
31 January 2008, 12:29:45 »
Dus als ik het goed begrijp is de Piko wagen een model van de 101 en 102, een houten gesloten Gw?
De genoemde 114 t/m 125 zijn dus ex. NS wagens die aangekocht zijn door Smits en Lijmfabriek Delft.
Het merendeel van het wagenpark is dus in de jaren 50 gesneuveld waarschijnlijk. Is er bekend wat er met de wagens gebeurd is? sloop neem ik aan?
Grtz, Marcel
Gelogd
Drent
Offline
Berichten: 1195
Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #39 Gepost op:
31 January 2008, 13:13:20 »
De bovenste wagen is eigenlijk zo op het oog gemakkelijk in model te maken. Van styreen een bovenbouw maken, en een bestaand onderstel gebruiken. De vraag is welk onderstel van welke fabrikant komt het meest overeen?
De wagen met schuin dak en klapdeksels bestaat volgens mij wel in model, dus da's een kwestie van aanpassen.
Lijkt me wel mooi om een paar van die wagens te bouwen voor op de modelbaan tijdperk3. Alleen de geur mag wel achterwegen blijven:-)
Grtz, Marcel
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #40 Gepost op:
31 January 2008, 13:37:55 »
Inderdaad zijn de 101p en 102p houten wagens met gaten... Beste model: Brawa.
De ex-F-wagens zijn gehuurde NS-wagens, ze zullen na gebruik wel direct zijn gesloopt. Misschien dat ik wat kan vinden in staten van het commerciële park van 1954 over verhuur van dat materieel.
--> Juist daarin staat dat deze wagens zijn verhuurd (en als verhuurd staan aangemerkt in 1954). Dat leidt tot een sloop tussen 1954 en 1958.
Is weer es wat anders in H0 (of andere schaal), dat spul...
Er is trouwens wel meer bijzonder part. mat., maar daarover schrijf ik weleens een keer in RM.
Modelspotter
«
Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 14:03:16 door modelspotter. Reden: sloop tussen 1954 en 1958
»
Gelogd
Drent
Offline
Berichten: 1195
Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #41 Gepost op:
31 January 2008, 14:02:40 »
Ben benieuwd:-)
Op de beurs maar eens een paar van deze wagens opsnorren voor een verbouwing tot 'beenderwagen'. Vraag me alleen nog af hoeveel wagens er meeliepen in een trein. Volgens de site van Nico Spilt werd de Utrechtse beenzwartfabriek en de gasfabriek aan de Blauwkapelse weg door een trein bediend vanuit Utrecht. Vervolgens moets het hele circus doorrijden naar Hilversum (!) bij gebrek aan eerdere mogelijkheden tot omlopen van de loc. Nou kreeg Smits ook kolen per spoor aangeleverd voor de stoomketels in de fabriek.
Grtz, Marcel
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #42 Gepost op:
01 February 2008, 12:21:30 »
De zaak nog eens bestudeerd...
594101p-102p gesloten goederenwagens (type G10) lob 9,6; rs 4,5; met gaten in de wanden
594103p-104'p gesloten gw's (type?) lob 9,3; rs 4,2; schroefrem
Hier is iets vreemds aan de hand... de wagens zonder remhuis (101, 102) zijn langer dan die met (103,104') terwijl de tekening HUA 4697 voor wagen 101 en 102 een lob aangeeft van 9,3. Een notatiefout in de NS-boeken? Of is de tek. niet juist. Zoeken dus in HUA.
594104"p open goederenwagen 20,6 m2 (ander type dan volgende wagens)
594105p-108p klapdekselwagens (vier stuks in 1928 overgenomen van Scheidemandel Chemische Fabriek Diemen, ex-594001p-005p, de 594002p is kennelijk niet overgenomen wegens het ontbreken van de schroefrem).
Waar de 594104"p vandaan komt is onduidelijk, DRB?
De Piko wagen kan dus een goed nummer hebben (vlgs tek. uit HUA) of moet worden veranderd in 594103p of 104p.
Modelspotter
Gelogd
Drent
Offline
Berichten: 1195
Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #43 Gepost op:
01 February 2008, 12:26:14 »
HUA is in dit geval het Utrechts Archief?
Grtz, Marcel
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8110
Re: Piko NS Lijmwagen
«
Reactie #44 Gepost op:
01 February 2008, 12:34:18 »
U gaat door voor de vaatwasser
Gelogd
Gr.
Eric
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Piko NS Lijmwagen