Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Help! Ik wil een trambaan  (gelezen 27198 keer)

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Help! Ik wil een trambaan
« Gepost op: 19 november 2013, 19:46:48 »
Hallo Tramliefhebbers.

Ik had mijn baanplan al ergens anders gepost op dit forum en daarin heb ik ook aan een (of 2 of 3) trams gedacht.
Het stadsgedeelte leent er zich goed voor en daar 'hoort' gewoon een tram, zeker na het zien van wat jullie er van maken  :D

Nu ben ik bezig om e.e.a. wat meer in details uit te werken en zou ik graag van jullie expertise gebruik willen
maken om eens naar mijn plan te kijken. Er komt toch heel wat meer bij kijken als bij het gewone spoor.

Eerst even het gehele sporenplan met treinverkeer erbij:





En voor de duidelijkheid hier enkel de tramsporen incl. asfalt, het is de bedoeling om met Faller auto's erbij te gaan rijden




Het plan is uitgelegd met Rocoline, ik zie op diverse bouwverslagen echter dat jullie vaak de rails zelf bouwen en daarbij
zijn er bij tramsporen ook andere wissels en kruisingen. Tips hierover zijn welkom.

Ik zou nog een zijspoor willen met 1 of meerdere remises maar weet nog niet precies waar of hoe. Misschien
voor de brug ergens daar zou nog plaats zijn.

Gestippelde sporen zijn verborgen, zo ook het lichtgrijze asfalt en alles ligt op 1 niveau dus zonder hellingen.

Groeten,

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2013, 20:31:46 »
Hallo Jack,

je plan ziet er indrukwekkend uit.
Met wat voor trams wil je gaan rijden, één of twee richting trams?
Verder zie ik veel enkelspoor in één richting te bereiden liggen, in het huidige straatbeeld zie je veel meer dubbelspoor liggen. Misschien heb je hier een reden voor?
Als je met tweerichting trams wilt gaan rijden, kan je ook keren via een kopspoor.
Verder zie ik vrij grote boogstralen (of lijkt dit zo), de meeste trams gaan al door een boogstraal van 25 cm.

Succes met de bouw.

Groeten,

Christoph

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2013, 21:11:03 »
Op dat railplan passen alleen trams uit 's Gravenhage!? ;D

De Burgemeester van Hespedam

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2013, 21:39:27 »
Ahh, dan noemen we het kopspoor gewoon een tailtrack.  ;)

Groeten,

Christoph

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2013, 22:43:58 »
Tja, nou moet ik schoorvoetend, met de blik naar beneden en mijn wijsvinger in de mond bekennen  dat ik via Railz een
tram van RET al een paar jaar in de kast heb liggen oh oh. (en die gaat maar in 1 richting)

De bochten zijn idd ruim omdat ze met Rocoline zijn getekend de kleinste bocht (R2), in werkelijkheid wil ik ze met de straat mee laten buigen, ik meen ergens gelezen te hebben dat de minimale straal idd rond de 24 cm moet zijn?

Het enkelspoor was puur om wat variatie aan te brengen, ik zou eventueel het spoor door de stad ook dubbel kunnen uitleggen.
Ik heb nu enkele voorbeelden gezien om zelf rails te maken, lijkt me een leuke uitdaging vooral bij de wissels.


Jack

Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2013, 07:21:09 »
Als je 25 centimeter aanhoudt kunnen alle bekende tramfabrikaten er mee uit de voeten.
Algemeen over je plan: zéér ambitieus. Is dit je eerste baan of heb je al de nodige ervaring?
No dress rehearsel, this is our life.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2013, 08:10:20 »
Citaat
ik meen ergens gelezen te hebben dat de minimale straal idd rond de 24 cm moet zijn?

Klopt. Zelf gebruik ik Piko-A flex-rails. Die kun je flink buigen. Op mijn baan gebruik ik bochten van 25 cm, maar bij het uittesten vooraf bleek dat mijn trams makkelijk een bocht van 20 cm kunnen, en dat zonder verlies in snelheid of een te grote bocht-weerstand. Het hangt natuurlijk van je tram af, maar de boogstraal die je voor ogen hebt is goed mogelijk.

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2013, 11:58:46 »
Okay, de getekende bogen in het plan zijn dan te wijd, maar mijn versie van Anyrail heeft geen tramtrack.
Ik zal eens een stukje 1:1 uittekenen om te kijken hoe ik uitkom met de straten.

Dit is niet mijn eerste plan en ook niet mijn eerste baan, heb al de nodige ervaring achter de rug en ook nog een hoop materieel en rails.
Tis de bedoeling om de baan per module op te bouwen, te beginnen links bij het industriegedeelte.
De tafel is op dat punt zo goed als klaar, ben nu met de verlichting bezig.

Piko rails zal ik eens op googelen, was al op zoek naar Roco 2,5mm flex om zelf rails te bouwen. Maar eerst die zons-op-en-ondergang aan de
praat krijgen en een sterrenhemel in de koof. Zal van het weekend wat foto's posten.

Jack


Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2013, 12:28:23 »
Het Roco 2,5mm systeem had een R1 boogstraal van 25cm. Deze staat misschien wel in Anyrail? Fleischmann trouwens ook met hun messing rails.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2013, 17:38:41 »
Als ik het zo zie, kun je maar één route rijden, van begin tot einde en terug; waarom bij de stad, links- en rechtsboven, geen verbindingen gemaakt, zodat je ook korttrajectritten kunt maken en zo wat kan variëren ?
Frank.

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2013, 14:35:52 »
In Anyrail kan ik eventueel het oude Roco 2,5mm systeem gebruiken maar de railgeometrie is getverderrie  ::)

Ik heb met RocoLine een flexrailbocht met een straal van 25cm gemaakt en die pseudo in het plan ingevoegd.
Tevens het tramtraject nog eens onder de loep genomen en naar de voorbeelden hier op de site gekeken en
dit is wat eruit kwam:



Met 2 inloopwissels (de schaduwsporen even niet meegeteld) kan ik redelijk varieren in de route (er wordt altijd rechts gereden).
Heeft er iemand ervaring met het Faller carsysteem en het kruisen van de tramrails?

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2013, 21:01:08 »

Heeft er iemand ervaring met het Faller carsysteem en het kruisen van de tramrails?

Jack

Ja, dat kan. Ik heb vroeger bij mijn vorige modelspoorvereniging een oversteek gemaakt in de trambaan.
Probeer je wel zoveel als mogelijk aan de hoeken te houden, deze stonden vermeld in een speciale folder met alle normen en eisen van Faller.
Ik had toen na iedere spoorstaaf extra vangbanen gemaakt, een soort van y waarbij eventueel ontspoort voertuig weer terug geleid werden naar de hoofdrail. Jammer genoeg kan ik geen foto's meer vinden van het geheel.

Groeten,

Christoph

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2013, 09:12:23 »
Railplan ziet er leuk uit.
Ik zou alleen vanuit de onderste lus in de bocht naar rechts een verbinding rechtdoor maken ; anders moet je, vanaf onder komend, de hele baan afrijden en heb je geen andere mogelijkheden tot routewijziging.
Komt er ook nog een remise ?


Gr. Frank.

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2013, 21:30:01 »
Ja, dat kan. Ik heb vroeger bij mijn vorige modelspoorvereniging een oversteek gemaakt in de trambaan.
Probeer je wel zoveel als mogelijk aan de hoeken te houden, deze stonden vermeld in een speciale folder met alle normen en eisen van Faller.
Ik had toen na iedere spoorstaaf extra vangbanen gemaakt, een soort van y waarbij eventueel ontspoort voertuig weer terug geleid werden naar de hoofdrail. Jammer genoeg kan ik geen foto's meer vinden van het geheel.

Groeten,

Christoph

Goed idee met die vangbanen, ga ik onthouden. Enja, ruime bochten zijn nu eenmaal noodzakelijk. Als de bochten in het stadscentrum te scherp zijn voor vrachtauto's dan mogen die daar dus niet komen. Wordt besturingstechnisch nog een leuke uitdaging.

Railplan ziet er leuk uit.
Ik zou alleen vanuit de onderste lus in de bocht naar rechts een verbinding rechtdoor maken ; anders moet je, vanaf onder komend, de hele baan afrijden en heb je geen andere mogelijkheden tot routewijziging.
Komt er ook nog een remise ?


Gr. Frank.

Dank je Frank. Ik moest even goed kijken wat je bedoelt. Ik neem aan de lus links en dan ipv rechtsaf, rechtdoor naar de omloop?





Op zich geen slecht idee, ik ga het eens overwegen  :D

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Help! Ik wil een trambaan
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2013, 21:49:05 »
Komt er ook nog een remise ?
Gr. Frank.

Zou wel leuk zijn, kijken of ik nog een geschikt plekje kan vinden.

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven