Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
17 November 2025, 23:54:38
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Frank103
17 November 2025, 23:05:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
17 November 2025, 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
17 November 2025, 20:02:56
US diorama in H0 door defender
17 November 2025, 19:59:25
  

Auteur Topic: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)  (gelezen 8225 keer)

Lucas60

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Gepost op: 18 November 2013, 23:06:15 »
Beste mensen,

Als herintreder uit het noorden des lands stuur ik met enige schroom een ontwerpje op. Na het weer tevoorschijn halen van de doos met "treintjes" is er zoiets als een virus uitgebroken (voor de lezers hier niet onbekend, neem ik aan). Afijn, voor de oude Märklin H0 baan heb ik momenteel echt te weinig plaats, dus ben via MP spoor-N materiaal aan het verzamelen (Minitrix). Bijgaand het eerste ontwerp, waarbij ik nadruk wil leggen op het kunnen rijden van grotere afstanden, en veel scenery. Digitaal enzo komt misschien later nog eens. het schaduwstation is niet meer dan schetsmatig, maar de opzet is duidelijk neem ik aan.
En nu maar hopen dat er lezers zijn die erop willen schieten.

Groet, Lucas




Lucas60

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2013, 20:21:53 »
Als de hoeveelheid reacties onevenredig is aan de kwaliteit van dit baanplan, dan doe ik het ervoor... :P
Anyway, hierbij een wat verder ontwikkeld plan.



Mijn overwegingen:
1. zo groot mogelijke rijafstanden. Treinen zijn pas na 3 rondjes (inclusief een gang door het schaduwstation) weer op hun uitgangspunt
2. daardoor veel rails, maar door veel ondergronds te houden hopelijk niet te veel, en dus voldoende ruimte voor scenery
3. zoveel mogelijk de kleinere boogstralen uit het zicht
4. het hoofdstation niet te overheersend; daarom afgezien van een emplacement over de volledige tafel. Dan maar minder lange treinen.
5. rangeermogelijkheden met rangeerheuvel
6. keuze voor de thematiek moet nog

Het is allemaal begonnen met een baanplan dat ik zag op youtube (hier te zien). Ik heb dat wat willen vergroten.

Ik heb zelf wat vragen bij het gebruik van de kleinere boogstralen. Zijn daar problemen mee te verwachten? Ik denk met name aan de ondergrondse S-slinger, die noodgedwongen in straal 1 en 2 (minitrix)  moest (gedaan om de rijafstand te vergroten).
Het schaduwstation is ook wat bijgewerkt; belangrijkste wijziging is het veranderen van de rijrichting in de onderste helix; de helixen hebben een kleinere boogstraal gekregen (daardoor langere opstelsporen), maar ook een iets stijlere helling. Daarom werd het noodzakelijk om steeds in de buitenbocht te stijgen, en dat gebeurt nu dus ook (bij rechts rijden).
Ik ben qua spoor-n echte een beginner, dus hou me aanbevolen voor gedegen kritiek.


nog een 3-d plaatje:



groet, Lucas
« Laatst bewerkt op: 05 December 2013, 20:35:41 door Lucas60 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2013, 21:56:33 »
Zal ik dan maar es wat zeggen? ;D

Leuk plan. Linker deel biedt mogelijkheden voor landelijk gebied, rechts kan meer stedelijk.
Mischien proberen op het rechterdeel de sporen wat scheef te leggen? Nu lopen er veel parallel aan de tafel. Vooral het "grote"station, kan schever: van linksboven naar rechtsonder. Dat "breekt" het beeld. Ook de perrons kunnen nog net wat langer, denk ik.
Verder zou je nog een raccordement naar wat industrie kunnen plaatsen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bert Roefs

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2013, 22:02:36 »
Mag ik dan ook wat zeggen?
Als je er niet rondom bij kunt, is de diepte te groot om treinen die omvallen weer recht te zetten.
Je kunt nl. niet veel verder dan 70-75 cm reiken.

Bert

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2013, 22:26:47 »
Hoi,

Mooi ontwerp, doet me denken aan de vele ontwerpen die ik in boekjes bestudeerd heb.
Waarvan er altijd mooie banen, net als deze, tussen zaten. (y)

Ik ga je niet zeggen hoe elk spoortje moet liggen maar wil je wel wat aanwijzingen geven ofwel wat vragen stellen om over na te denken.

- heb je naast lange treinen nog meerdere thema's? Bv lokaal vervoer, goederenverkeer, fabrieksaansluiting(en)?
- wil je je treinen niet in een zo lang mogelijk zichtbaar traject zien?
- wil je de indruk wekken dat je trajecten elders naar toe gaan? van A nr B of A nr B nr C?
- als je je treinen wilt zien  :D moet je ze niet te veel in tunnels stoppen, ook al is het op N-schaal.
- het station op rechterpoot lijkt als in het niets de achtergrond in te verdwijnen. Dat zou iets speelser kunnen.

Totzover mijn visie. Ik zal je plan en voorbeeld ook even nader bekijken. Kost even tijd.

Groeten van Koen.


 
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2013, 23:31:35 »
Als je een dergelijke ruimte hebt om een baan te bouwen, waarom kies je er dan voor om rond te rijden?
Waarom pas je hier het principe van A naar B niet toe? (station in het zicht gedeelte en aan beide kanten een keerlus)
Dat maakt het rijden in mijn ogen leuker!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2013, 23:45:33 »
Zeg nix...

Lucas60

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2013, 19:31:51 »
Zo, dat zijn heel veel suggesties die hout snijden! Dank daarvoor. Ik ga het allemaal eens rustig op me laten inwerken, en dan eens kijken hoe ik een en ander ga verwerken in het baanplan.

met groet, Lucas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2013, 20:22:00 »
Wel de originaliteit van je idee/plan bewaren. Ik heb weinig kennis van Duitse thema's zoals stations op verschillende niveau's zoals het filmpje laat zien.
Sporen moeten wel ergens toe leiden. In N-schaal kan je natuurlijk een heel mooi plan en traject bereiken.
Mooi voorbeeld hier in HO is Schwarzburg-Neuffenbahn van Ruud.K.
Wellicht dat anderen hier nog ideen tips voor hebben.

Groeten Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2013, 20:49:06 »
mvg,
 Sander

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2013, 20:58:28 »
Missch. leuk ideetje om voor je lange treinen ten minste 1 lang dubbelsporig paradespoor te maken. Die hoeft dan niet perse aan te sluiten op je station.
Groeten Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2013, 20:58:35 »
Mag ik dan ook wat zeggen?
Als je er niet rondom bij kunt, is de diepte te groot om treinen die omvallen weer recht te zetten.
Je kunt nl. niet veel verder dan 70-75 cm reiken.

Bert

Toch, laat dit je ontwerp niet beperken. Er zijn wel mogelijkheden, kijk bijvoorbeeld eens bij Railz, of Miniatur Wunderland. Die gebruiken constructies die over de modelnaam geplaatst kunnen worden. Bijvoorbeeld een plank die opgehangen kan worden aan haken (soms met katrollen gevierd kunnen worden).

Gr, Bert

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2013, 22:19:23 »
Als de hoeveelheid reacties onevenredig is aan de kwaliteit van dit baanplan, dan doe ik het ervoor... :P
Lucas, het is een plan volgens uit de serie "hoe-krijg-ik-zoveel-mogelijk-railsjes-op-mijn-platen-spaanplaat". Geeft niet, er zijn veel hobbyisten die zo de hobby beleven en zich niks aantrekken hoe een spoorbedrijf in schaal 1:1 werkt. Prima plan dus. Maar in het kader van de bedrijfszekerheid en het plezier wat je met N spoor wilt hebben raad ik R1 en R2 af. En Minitrix rails en wissels trouwens ook. Tenzij je vol gas met alle treinen over dit baanplan wilt crossen natuurlijk. Dan is Minitrix prima.

Succes,
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Lucas60

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #13 Gepost op: 07 December 2013, 14:10:24 »
raad ik R1 en R2 af. En Minitrix rails en wissels trouwens ook. Tenzij je vol gas met alle treinen over dit baanplan wilt crossen natuurlijk. Dan is Minitrix prima.

Vincent
Ik lees verschillende ervaringen over minitrix wissels. Ik heb er wat mee testgereden (langzaam, want crossen is niet mijn bedoeling) en ben nog geen problemen tegen gekomen. Maar wat zijn volgens jou de specifieke zwakke punten? En wat is nu precies het nadeel van r1 en r2 (ook als je juist niet vol gas over een plan wilt crossen)? Overigens denk ik er zeker over om het allemaal wat minder vol te gaan leggen, en moet ik wellicht af van het voorbeeldbaantje dat hieraan ten gondslag lag.

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Plan "Noord" (Spoor-N, 2,30x2,50 L-vorm)
« Reactie #14 Gepost op: 07 December 2013, 16:53:39 »
Als je toch opnieuw begint kies dan voor Peco rails en wissels. Die zien er natuurgetrouwer uit dan het spul van Minitrix (en Fleischmann en Arnold en Kato). Het puntstuk van Peco wissels zijn te polariseren zodat ook korte lokjes zonder 'aanduwen' langzaam rijdend het wissel kunnen passeren.
Gebruik je minitrix voorraad dan voor het schaduwstation.
R1 en R2 zijn te gebruiken voor stukjes industriespoor bijvoorbeeld, of een tramlijntje. Maar grote stoomloks hebben zichtbaar moeite om zich door zo'n krappe boogstraal te wurmen en ook lange treinen (nu juist hét voordeel in N spoor) ondervinden natuurlijk veel weerstand in zo'n haakse bocht met ontsporingsgevaar van dien.
Lijkt heel aantrekkelijk als je een sporenplan aan het tekenen bent maar ik zou ze vermijden.
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!