Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Station/Halte 44  (gelezen 20817 keer)

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Station/Halte 44
« Reactie #60 Gepost op: 01 december 2013, 10:53:28 »
Na het aanbrengen van de primer, laat ik dit ongeveer een 1/2 - 3/4 dag drogen, daarna gaat de antracietkleur er overheen en tijdens het schilderen gebruik ik af en toe extra terpetine. De grondverf mag dan wel droog zijn, maar is nog heel vers en op de plekken waar dan extra terpetine wordt gebruikt, los je een beetje grondverf op en dat vermengd zich met de antracietkleur.
Dan ontstaat er een prima basiskleur voor de pannen en deze laat ik echt heel goed drogen, ± 2dagen of meer.

Daarna komt eigenlijk het snellere werk met de houtskleur 110 en veel terpetine, vlieg ik over het dak, niet te veel op 1 plek schilderen en vooral niet bang zijn dat het fout gaat, niet over nadenken ;D, anders gaat de terpetine alsnog te veel zijn werk doen.

Na weer een droogtijd van een nachtje, hetzelfde gaan werken met de andere kleurtjes. Van elk kleurtje een beetje op een schoteltje doen, potje terpetine er naast, middelmaat penseel en een beetje lef  8). De verhouding tussen terpetine en verf is moeilijk te omschrijven het is meer een gevoel, maar meer terpetine als verf is zeker. Snel en gewoon doen, dat geef vaak een verrassend resultaat (soms ook niet hoor). Het is handig om de leuke of mooie resultaten, even te noteren hoe die zijn ontstaan, is altijd handig voor bij een nieuw project (y)

Het rustig werken begint pas met de poeders en het aanbrengen van accenten, daar ga je echt voor zitten en dan zijn het juist de kleine roestplekjes of mos-aangroei die het afmaken.
En het aller belangrijkste is eigenlijk: kijk naar buiten, kijk naar het dak van de huizen aan de overkant (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

jakop

  • Gast
Re: Station/Halte 44
« Reactie #61 Gepost op: 01 december 2013, 10:58:20 »
Dank voor je uitleg, Peter  (y)

Leuk om te lezen dat ik al voor driekwart op dit pad zat al was het dan alleen met muren verweren. Ik zal dit ook eens op een dak gaan uitproberen. Zeker met die houtkleur. Tot nu toe gebruikte ik een lichte grijstint en antraciet. Nooit te oud om te leren  ;)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station/Halte 44
« Reactie #62 Gepost op: 01 december 2013, 11:45:35 »
Dag Peter,
Maak je ook wel eens interieur in je bouwwerken? Ik zou me zo kunnen voorstellen dat een doorkijkje naar binnen niet zou misstaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Station/Halte 44
« Reactie #63 Gepost op: 01 december 2013, 12:20:20 »
Dag Wim,
Als het echt zin heeft, dan doe ik het wel, maar in vele gevallen blijft er altijd zo weinig van over. Als ik gebruik maak van een openstaande deur, zoals bij de goederenloods, dan vind ik het inderdaad leuk, dat als je door de deur naar binnen kijk, ook net weer iets ziet waarop je niet bedacht was, dat maakt het dan wel weer net af. Onderstaande foto van de loods, waarmee ik nog bezig ben.




Maar ik heb ooit een hal van een kantoorpand met receptie e.d. gemaakt, compleet met balie, receptioniste, klant, meubilair, tegelvloer enz., maar als je achteraf alleen nog maar door een paar ramen kunt kijken, wordt de inkijkhoek wel erg klein en blijft er weinig over van wat je gemaakt hebt.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2013, 12:24:53 door HOllandsBouwwerk »
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station/Halte 44
« Reactie #64 Gepost op: 01 december 2013, 17:10:29 »
Daar heb je wel een punt. Ik heb zelf ook te vaak een interieur gemaakt waarvan je achteraf te weinig zag. Ik doe het tegenwoordig alleen als het écht meerwaarde heeft.


Zoals bij dit kerkje... een beetje à lá jouw goederen loods.

Ik blijf dit volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Station/Halte 44
« Reactie #65 Gepost op: 01 december 2013, 17:13:56 »
Was dit zo'n Pola-Faller modelletje, die kerk ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station/Halte 44
« Reactie #66 Gepost op: 01 december 2013, 17:39:19 »
Zou zomaar kunnen. Maar hij staat al wat jaartjes stof te happen en ik denk niet dat ik 'm ga gebruiken; te Duits.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Station/Halte 44
« Reactie #67 Gepost op: 01 december 2013, 17:39:36 »
Kijk Wim, dit nou juist mooi (y), dan heeft het waarde, heb je leuk gedaan.
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station/Halte 44
« Reactie #68 Gepost op: 01 december 2013, 17:43:03 »
Dankjewel.
En even om misvattingen voor te zijn: ik bedoelde ik met à lá jouw goederenloods natuurlijk alleen het wèl of niet zichtbaar zijn van interieur. Maar dat moge hopelijk duidelijk zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Station/Halte 44
« Reactie #69 Gepost op: 01 december 2013, 17:56:05 »
Nee hoor Wim, was mij direct duidelijk!
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station/Halte 44
« Reactie #70 Gepost op: 01 december 2013, 21:25:24 »
Hallo Peter,

Een paar dagen even niet gelezen en er is gelijk een heel hoofdstuk bij, dus vandaar even de oude koeien. Ik vindt het dakraampje echt briljant, de zogenaamde kers op de taart.
Ik vindt je uitleg erg goed en het resultaat echt super  (y). Wat je zelf ook al aangeeft de details die het doen. Zoals de regenpijp met de vervuiling erop om over het dak toch maar te zwijgen met het lood en allerhande sporen.
Het is een bijzonder leerzaam draadje die ik met veel plezier volg,

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Station/Halte 44
« Reactie #71 Gepost op: 02 december 2013, 13:28:25 »
Gerwin, bedankt voor de complimenten (y)

Jouw eerdere vraag over in 3-lagen werken, ben ik niet vergeten hoor. Ik zal van deze week een voorbeeld maken hoe ik dit doe en dan doe ik dit in stappen, zodat het te volgen en misschien tegelijkertijd zelf te proberen is ???
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station/Halte 44
« Reactie #72 Gepost op: 02 december 2013, 16:23:27 »
Geeft niet hoor mijn snelheid van werken kan daar makelijk op wachten, zo voortvarend als jullie (Ook 44, andere station Haren) te werk gaat kan ik niet eens bij in de schaduw staan.
Daarom is het des te interessanter om dit soort topics te volgen.
Ik zeg in mijn werk altijd je kunt er beter iets langer over doen en het dan goed doen dan sneller en fouten maken (Service!)

We wachten gewoon af en lezen ondertussen je vorderingen.  (y)

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Station/Halte 44
« Reactie #73 Gepost op: 02 december 2013, 23:18:14 »
Muren in 3 lagen!

Gerwin en nog een paar forumgangers, hadden mij gevraagd om het eens uit te leggen met het werken van 3 lagen. Nu bij deze dan. Laat ik voorop stellen dat er vele mogelijkheden zijn om te bouwen, dit is er 1 van en voor mij een hele pretigge manier van bouwen.

Als voorbeeld zullen we gewoon een stukje muur nemen met 1 venster erin, dit zou dan het eindresultaat moeten worden, let wel, de muur is gewoon de muur gebleven en de rollaag is nog gewoon wit styreen, dus niet bewerkt, daar ging het ook even niet over ;D

Eindresultaat:


We beginnen bij het begin en snijden van een muurplaat een stukje van 55 x 50 mm, dit is dan laag 1, laag 2 wordt eenzelfde stuk van 55 x 50 mm maar dan van styreen wit, 0,75 mm dik en laag 3 met hetzlfde formaat, maar dan 0,5mm dik.

Laag 1, 2 en 3 naast elkaar.



Op het muurstukje, tekenen we het totale vensteropening, dus van muur tot muur, plus in de hoogte (aan onderzijde van het raam) alvast ruimte voor de vensterbank. Het gat wat we snijden is 17 x 25 mm, ik rond de hoogtemaat altijd af naar een voeg,maar dat is altijd heel weinig, maar moet dan wel voor alle ramen gaan gelden.



Als we dit gat hebben gesneden, leggen we het op laag 2, dat is de 0,75mm dikte. Zorg dat het goed op elkaar ligt en teken dan met een vulpotlood, ik gebruik 0,3 of 0,5 mm dikte, langs de randen de opening op laag 2. Potlood proberen in dezelfde stand te houden, zodat je weet dat overal dezelfde dikte lijn staat.





Bepaal hierna de dikte van het kozijn, dat is dus het het witte gedeelte van het eindresultaat. Houd rekening met de dikte van het potloodlijntje en reken dat wel mee in de breedte van het kozijn. Om het even makkelijk te houden, hou ik totaal 1 mm aan en op de plek waar de vensterbank komt doe ik 2 mm. Het gedeelte met het kruis erop moet er uit.




Laag 2 is zover klaar en die leggen we dan op laag 3 en tekenen we weer het gat over, maar nu van laag 2 naar laag3



Op laag 3 nemen we weer een bepaalde breedte voor het raamwerk (het groene gedeelte op het model) , dit is in het algemeen smaller als een kozijn, ik heb gekozen voor ongeveer 0,7 mm, houd weer rekening met de dikte van het potloodstreepje. In het raam (laag 3 dus) maken we ook een dwarsbalk die zorgt voor zowel het boven- als het onderraam. Deze dwarsbalk is dan ongeveer 2,2 mm. En snijden we de 2 delen eruit.





Ales wat gesneden is heeft door het mesje een opstaan kantje gekregen, haal dit overal weg met een scalpmesje of wat dan ook, anders krijg je er later spijt van, als de scherpe kantjes er van af zijn lijkt het nog meer op echt houtwek en het schilderd mooier.



Nu de onderdelen schilderen, laag 1, de muur slaan we even over, laag 2, maken we gebroken-wit en laag 3 maken we donker groen. Alleen schilderen wat nodig is en een klein stukje meer. Ook alvast een profieltje van 0,75 x 0,75mm geschilderd.
Laat het schilderwerk altijd lekker goed drogen en denk: Geduld is een schone zaak. Laat maar 2 dagen uitharden!



Ondertussen snijden we nu een gedeelte aan de bovenzijde van het raam op de muur weg, want daar komt dan een rollaag, in dit geval een simpele met rechte, enkele steentjes. In dit geval 2 steentje + voeg hoog.



En gelijk snijden we een vensterbank van 1mm dik bij 2mm, laten we iets door lopen in de muur, dus van de 2 hoekjes een stukje afhalen.


Normaal ga ik op dat moment de muur en rollaag schilderen, zodat alles lekker kan drogen, maar in dit geval slaan we het maar even over,



Als alles lekker uitgehard is plakken we laag 2 en 3 op elkaar, gebruik niet teveel lijm aan de buitenzijde van de delen, zorg dat de lijm er niet tussen uit komt zeilen, kijk op dat moment alleen naar de onderzijde van de 2 lagen en naar het raam en venster en schuif de 2 lagen rustig op hun plek en kijk of aan alle kanten evenveel kozijn en raam zit.



Snij gelijk de liggende dwarsbalk van 0,75 x 0,75 mm op maat en monteer hem op de groen dwarsbalk van laag 3.



Daarna kan de muur erop, die dus ook al zijn geschilderd en plaatsen we gelijk de vensterbank die we iets schuin plaatsen, zodat het regenwater er af loopt. En natuurlijk was hij ook al geschilderd.... 8)




En bij de laatste foto kun je goed zien dat er diepte in het bouwwerk komt.
Zo kunnen we alle muren maken, eenvoudig en complex, altijd secuur blijven werken, en soms komt er nog wel eens een laag bij.
Door het veel te doen durf je steeds dunner te gaan snijden.

Ik hoop dat het verhaaltje duidelijk was  ???
Succes met de hobby (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station/Halte 44
« Reactie #74 Gepost op: 02 december 2013, 23:36:27 »
Mooie, heldere uitleg.
Je weet vast wel een briljante manier om twee muren in verstek tegen elkaar te zetten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing