Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Ervaring 187-prestigemodels door NL-modelspoor
Vandaag om 13:20:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Overstap naar HTM door eemstede
Vandaag om 13:15:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:13:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NL-modelspoor
Vandaag om 13:13:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 13:10:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:04:33
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:44:29
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door prutser
Vandaag om 12:39:38
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 12:30:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:23:17
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:06:57
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:00:19
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 10:47:32
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:22:58
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door smalspoorcompagnie
Vandaag om 03:19:03
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 02:00:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:46:05
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
11 November 2025, 23:30:58
  

Auteur Topic: Roco h0, NS 1200  (gelezen 718786 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #930 Gepost op: 08 December 2014, 21:43:26 »
Ik heb mijn mening al aangepast, net jouw bericht gekruist, denk ik.

Ja, in- en uitveren moet kunnen, maar ergens achter blijven haken is niet probleem van panto/fabrikant. Daarmee wilde ik zeggen dat de bovenleiding toch niet zo goed is opgehangen zoals beweerd.

Maar zoals ik aanvulde later: de panto is slap.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #931 Gepost op: 08 December 2014, 21:51:04 »
Dan zijn we het eens ! ;D

Verder mooi model, ondanks alle onvolkomenheden.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #932 Gepost op: 08 December 2014, 21:59:04 »

Verder mag je blij zijn dat de panto los schoot van de lok, anders was hij waarschijnlijk afgebroken of definitief vervormd.

Hallo

Waar zie jij de panto losschieten van de lok?

Wat betreft het haken. Dit komt door de vlakke sleepstukken die van nature nogal wat moeite met kruisende draden hebben.
Dit is voor de 1200 wel volgens voorbeeld, maar zorgt ook voor probleempjes door de relatief dikke draden van een modelspoor bovenleiding.

Bart
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #933 Gepost op: 08 December 2014, 22:07:58 »
Ik meende te zien dat de voorste 2 bevestigingspunten, zeg maar panto op isolator, of isolator op lok, loskwam. Dat in de eerste paar seconde nadat hij gaat rijden. Maar het is lastig te zien omdat je ook niet kunt inzoomen.

En wat het kruisen van de draden betreft, dan moet je kiezen voor OF de panto's aanpassen (ronder maken) zodat ze niet haken, of de bovenleiding aanpassen.
Ik ben blij dat ze niet voor de niets realistische aanpassing van de panto's hebben gekozen. Betekent waarschijnlijk wel dat de baaneigenaar zijn bovenleiding zal moeten aanpassen. Dat is nou eenmaal het compromis als je dikke draden gebruikt die elkaar kruisen. Los van het feit dat de panto's slap zijn, ze zijn nu eenmaal zo filigraan, maar wel realistisch. En niet die dikke spaghetti metalen dingen die veel fabrikanten hiervoor gebruikten. Voortschrijdende productiemogelijkheden, zeg maar...

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #934 Gepost op: 08 December 2014, 22:11:35 »
Ook de panto net vrijhouden van de rijdraad zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Misschien met een dun draadje oid.

Dan geen risico meer op haken met alle mogelijke gevolgen.

Rob.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 22:13:22 door Back to the Eighties »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8981
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #935 Gepost op: 08 December 2014, 22:13:28 »
Goed aanleggen en net als bij de 1100, de schuitjesranden wat minder scherp maken.
Overigens lijkt deze pantograaf zijn hoogtebegrenzer te missen. Ook dat zou een oorzaak kunnen zijn van het zover uit de vorm buigen van de pantoconstructie.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 22:22:25 door DE-II »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6789
  • Spaar ze allemaal.
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #936 Gepost op: 08 December 2014, 22:23:44 »

Mwah, klinkt een beetje als goedpraterij. En dat geldt voor meer onvolkomenheden hier.


Ik heb een paar keer zijn vorige filmpje eens teruggekeken en daar zie ik de panto twee keer flink stuiteren dus lijkt mij zijn bovenleiding toch een paar brute overgangen te hebben.

Ik ben wel benieuwd naar die andere onvolkomenheden.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 22:30:05 door prutser »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #937 Gepost op: 08 December 2014, 22:30:18 »
OK, genoeg maar weer. Voordat er weer een discussie over de discussie gaat.

Graag weer terug naar het onderwerp zoals in de titel staat vermeld.

Gr, Bert

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #938 Gepost op: 08 December 2014, 22:38:59 »
Werkspoor betrok de electrische installaties voor de 1200 (en trouwens ook mat'54) van Heemaf. Voor de eerste series Plan T / V kwam die installatie bij Holec vandaan. Grappig o grappig: Heemaf was inmiddels met Smit Slikkerveer en Hazemeijer Hengelo gefuseerd tot... inderdaad - Holec dus.

Dat alles uit de zelfde fabriek komt, wil nog steeds niet zeggen dat het hetzelfde klinkt, dat was mijn punt.

Groeten Edwin.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #939 Gepost op: 09 December 2014, 06:39:27 »
De pantografen zijn inderdaad niet erg stevig. Voor personen die de loc in een vitrine zetten zijn de pantografen wel mooi en rank. Voor de mensen met bovenleiding wordt het kiezen. Andere panto's of aanpassen.

Toch ben ik wel blij met dit filmpje. Want de locomotief heeft pit genoeg. Zelfs met 12 rijtuigen met stroomafnemers voor binnenverlichting wil de 1200 nog vooruit als een raket. Paar weken geleden in Den Zoedel gereden met een van mijn Rivarossi 1300's. Die had niet zoveel haast......De 1200 heeft trekkracht genoeg. Dat viel bij de 1500 van Elotrains nogal tegen las ik ( die heeft misschien wat stevigere panto's )  ;D Waarmee ik dus aan wil geven dat trekkracht voor mij zwaarder weegt dan een paar pantografen....

Groeten Ruud B.



Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #940 Gepost op: 09 December 2014, 10:43:37 »
Volgens de roco site nu weer naar week 53, veranderd vaker dan het weer...
Groeten, Ronald.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5495
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #941 Gepost op: 09 December 2014, 10:57:47 »
Het probleem van de panto'S is dat ze eigenlijk te hoog staan... De Nederlandse bovenleiding hangt in het echt lager dan de Duitse. In model is alle leverbare bovenleiding afgestemd op de Duitse hoogte. Als je de panto's van de 1200 een hoek laat maken van ongeveer 60 graden, overeenkomstig met de visuele hoogte onder NS bovenleiding, zul je merken dat de stabiliteit veel beter is. Maar ik met jullie eens dat dit wel beter geconstrueerd had moeten zijn... En als je naar NEderlands voorbeeld rijdt hoort je bovenleiding eigenlijk ook op dienovereenkomstige hoogte te hangen...  ;)

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

Guillaume38

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #942 Gepost op: 09 December 2014, 13:16:01 »
Bij het grootbedrijf reedt de 1200 lok geregeld over de grens waar daar weer van lok verwisselt werd dus daar zat de panto ook hoger tegen de draad aan alleen in het grootbedrijf slijt de koolstof weer van de sleepers af wat weer vonken etc tot gevolg gaf en bij veel pech de bovenleiding naar beneden trok.
hier hebben wij gelukkig niet mee temaken met die laag op de sleepers.(modeltreinen)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2290
    • Biesje.nl
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #943 Gepost op: 09 December 2014, 14:03:24 »
Ik zat nog eens naar de foto's te kijken van een Roco 1200 met panto's omhoog. Je kan dan duidelijk zien dat de stabilisatorstangen, die dus moeten voorkomen dat de panto 'omklapt', vrijwel horizontaal staan. Deze moeten diagonaal staan en ten opzighte van de ene en andere kant kruiselings. Dit is dus volgens mij de oorzaak dat ze instabiel zijn als ze maximaal omhoog staan. Hierbij een plaatje van mijn eigen draadje 'pantopietluttigheid'over panto's van de Carmina panto op een Trix 1211:



Je ziet hier een stang lopen diagonaal van het boven scharnier van de linker poot naar de onderkant van het scharnier van de rechter poot. Aan de andere zijde zit eenzelfde stang contra, zodat de poten stabiel zijn. Bij de Roco zitten de bevestigingspunten van deze stang wat ongelukkiger zodat de stang horizontaal staat bij maximale uitslag wat dus de werking teniet doet als de panto maximaal is.. eh... uitgeslagen :P Als de Panto tegen een draad staat op de juiste NS hoogte kan het best meevallen, maar als de panto dus helemaal omhoog staat doen de stangen niet waar ze voor zijn en gaat de boel omklappen bij teveel weerstand. Kan best wezen dat Roco precies de tekeningen van een echte panto gevolgd heeft maar dat het in model gewoon niet lekker werkt. Constructiefout of niet? Ik laat de lok er niet voor staan. Wie tegen de draad rijdt is in ieder geval gewaarschuwd om er op te letten.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #944 Gepost op: 09 December 2014, 14:16:20 »
Er zijn wederom een aantal berichten verwijderd over hoe aan ander wel en niet over de lok mag denken.

De berichten hadden inhoudelijk namelijk niets te melden over het model zelf. Het gaat tussen een paar gebruikers die graag aan de ander willen laten weten hoe ze over elkaar denken. En ieder vindt het weer nodig daar op te reageren. Wie de schoen past, trekke hem aan...

Gr, Bert