Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:00:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: De rode donderbus  (gelezen 14991 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: De rode donderbus
« Reactie #15 Gepost op: 30 July 2007, 13:24:26 »
Dat artikel stond trouwens in Railhobby en is nog altijd op de site van Huib Maaskant te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De rode donderbus
« Reactie #16 Gepost op: 30 July 2007, 13:32:04 »
Zoals in dat stuk te zien is heeft hij hem groen gemaakt, op de zwart/wit foto hier in het boek wekt het rijtuig ook niet de indruk rood te zijn. Ik heb het vermoeden dat ze in dat boek wat ik heb die 2 soorten donderbus stuurstanden door elkaar gegooit hebben. Maarja omdat zeker te weten moet ik meer info vinden.

En dat die dingen in model niet geleverd worden is wel logies als er maar zo weinig van geweest zijn, want de meeste donderdus treinen reden nu eenmaal niet met stuurstand en iedere regio had z'n eigen stuurstand rijtuigen die overal en nergens uit omgebouwd waren.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: De rode donderbus
« Reactie #17 Gepost op: 30 July 2007, 15:12:04 »


Hier is de stroomafname. Het bestaat uit een dichtgeknepen lus gestripte aardedraad (2,5 mm). Daaraan zijn de stroomdraden gesoldeerd. Ik heb het al getest en het is redelijk betrouwbaar. De wagons waren goedkoop, dus ik dacht, ik houd het goedkoop. En daar ik 24V lampjes gebruik, zal het zowel voor analoog als digitaal bruikbaar zijn.  ;D
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: De rode donderbus
« Reactie #18 Gepost op: 30 July 2007, 15:19:54 »
En de rijtuigbakken. 1e en 2e klas en ene kant en de andere kant (met het toilet). 1e en 2e klas wagons hebben dezelfde zijkanten.

Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De rode donderbus
« Reactie #19 Gepost op: 30 July 2007, 15:35:41 »
Breng je straks de zilvere bies ook nog aan, wat die hoort er ook nog op.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: De rode donderbus
« Reactie #20 Gepost op: 30 July 2007, 16:12:01 »
Waar moet ie ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De rode donderbus
« Reactie #21 Gepost op: 30 July 2007, 16:18:20 »
Op die uitstekende horizontale strip met klinknages onder de ramen. Die rijtuigen moesten doen lijken dat ze een treinstel of railbus waren, daarom werden ze rood met bies.

Groetjes Michiel

Ps; ik bedenk me dat die ook wel eens wit was bij sommige treinstellen, begin dus ff te twijfelen of de bies nu zilver of wit moet zijn :-|.

[Edit]; ff de enige kleuren foto die ik in een boek heb erbij gepakt, dat word niet echt duidelijk, de wagens op de foto zijn te vies. Maar alle treinstellen op de railbussen na hebben de biezen roomwit, ik denk dat je het beste daarvoor kan gaan.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2007, 16:22:27 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De rode donderbus
« Reactie #22 Gepost op: 30 July 2007, 17:27:51 »
In Eisenbahn Journaal 2/1995 staat een artikel over de bouw van een messing bouwpakket van die bagage stuurstandwagen.

Die bagage stuurstandwagens Pwif41 hadden een indrirecte wendezug steuerung. Er zat nog iemand in de loc die de loc daadwerkelijk bestuurde op comando van de machinist in de stuurstandwagen. Hiervoor werden V36ers ingezet met zo'n uitkijk post in het dak. Daardoor kon je vanuit de loc over de trein heen kijken.

Die dingen werden ingezet vanuit Nürnberg op de lijn Fürth-Cadolzburg.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: De rode donderbus
« Reactie #23 Gepost op: 30 July 2007, 18:09:13 »
Reden deze RODE donderbussen ook gewoon met GROENE postwagons?Ik weet niet waar ik aan RODE postwagens kan komen. Ik ben ook geen persoon die makkelijk even een wagon opnieuw spuit en van decals voorzie. :-|
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De rode donderbus
« Reactie #24 Gepost op: 30 July 2007, 18:59:53 »
Bagagewagons waren er wel rood(in ieder geval met stuurstand), maar postwagons niet zover ik weet.

Groetjes Michiel

[Edit]; ik spit dalijk nog ff 3 jaar gangen eisenbahn journaal door, als ik die gehad heb dan heb ik zo'n beetje alles wat ik hier vinden kan door gespit.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2007, 19:02:40 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

arjen

  • Gast
Re: De rode donderbus
« Reactie #25 Gepost op: 30 July 2007, 20:36:30 »
Reden deze RODE donderbussen ook gewoon met GROENE postwagons?Ik weet niet waar ik aan RODE postwagens kan komen.

De Deutsche Bundespost had met de railbus-imitatiepogingen van de Bundesbahn niets te maken, dus ga er maar van uit dat de postrijtuigen allemaal gewoon groen waren. Ze reden sowieso in een aparte omloop en nooit vast in één groene, blauwe of rode trein (blauwe postrijtuigen waren er dus ook niet). Of er überhaupt postrijtuigen meereden in de treinen die uit rode Donderbussen werden samengesteld, is een andere vraag... maar de DB kennende zal het best wel eens gebeurd zijn.
De leidingen voor Wendezugbetrieb (mit Befehlsgerät, zoals het apparaat heette dat de commando's uit het stuurstandrijtuig doorgaf aan de man in de loc)  zullen die postrijtuigen intussen wel niet hebben gehad.

Arjen.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: De rode donderbus
« Reactie #26 Gepost op: 30 July 2007, 20:37:20 »
Ja sorry,

ik bedoelde Bagagerijtuigen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De rode donderbus
« Reactie #27 Gepost op: 30 July 2007, 21:03:51 »
Ik heb verder niks meer aan info gevonden, dus van mijn kant zijn de bronnen uitgeput.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

arjen

  • Gast
Re: De rode donderbus
« Reactie #28 Gepost op: 30 July 2007, 21:17:35 »
ik bedoelde Bagagerijtuigen.

Alleen met stuurstand, en dan ook alleen vanwege die stuurstand, denk ik. Als je een railbus probeert na te bootsen met een niet overdreven gemotoriseerde V36 en een paar relatief zware stalen rijtuigen, dan heb je geen behoefte om ook nog een bagagewagen mee te zeulen die het grootste deel van de tijd toch vrijwel leeg is. Hoe korter de trein, hoe beter...

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De rode donderbus
« Reactie #29 Gepost op: 30 July 2007, 21:29:25 »
Nah de foto die ik in een S-bahn special heb staan daar zitten 2 setjes rijtuigen aan elkaar. Die zitten dan tussen 2 V36 met uitkijkpost in waarbij die locs tegen de stuurstad bagage wagen aanzitten. Er zitten daar dus ook 2 bagagestuurstandwagens in die daarbij de stuurstand functie niet gebruiken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.