Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf  (gelezen 16979 keer)

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Gepost op: 11 november 2013, 12:56:48 »
Omdat ik een (kleine) N draaischijf op mijn baan wil hebben heb ik bij een PECO NB-55 draaischijf aangeschaft. De put heeft een doorsnede van 155mm en een buhne van 151mm. De uitdaging is nu om dat ding betrouwbaar te motoriseren. Ik heb op het net veel verschillende oplossingen gezien (ook heel erg fraaie) maar ik wil het toch weer iets anders gaan doen:
  • een 12V langzaamdraaiende (2-3RPM) motor eventueel aangestuurd met pulsbreedtemodulatie om hem nog langzamer te kunnen laten lopen
  • direct drive, dwz de buhne direct gekoppeld met de 12V motor, dus geen extra tand, worm of andere wielen. Ik wil geen onnodige lageringen, spelingen en dergelijke...
  • minimaal een half-automatiese positionering, dwz de buhne moet zelf voor een aansluitspoor stoppen zonder handmatig ingrijpen
  • en als laatste, niet onbelangrijk: ik wil er beduidend minder voor uitgeven dan voor een fabrieksdraaischijf  ;D

Fred

trefwoorden: turntable, motorize, NB55
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2013, 13:07:26 »
Als motor heb ik op eBay uitgezocht een "12V 3RPM Torque Gear Box Motor New" voor U$10,49 ~ 8 Euro (inclusief shipping!!) van de bekende  ;) chinese leverancier travelinwind...
Ziet er goed uit op het plaatje, helemaal van metaal, dus geen kunststof tandwielkast.

mvrgr

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

guest7823

  • Gast
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2013, 13:08:47 »

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2013, 14:16:34 »
@Paul, yes die had ik inderdaad ook al gezien, een stappenmotor met een Arduino bordje erbij is voor mij net iets te steil qua leercurve, ik ga voor een "klassieke" mechaniese-elektroniese oplossing.

Verder heb ik op eBay buy-it-now op de kop getikt een kant-en-klaar printje van een 12V pulsbreedte sturing voor de motor:

"Hi-Q Pulse Width PWM DC 10V-30V 120W Motor Speed Regulator Controller Switch" van de gernommeerde chinese leverancier princessdresss08 voor $5,59 ~Euro 4,30 inclusief verzendkosten!! Hoe doen ze het?

Mvrgr

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2013, 14:27:26 »
Als doorgaande as voor de draaibuhne gebruik ik een M4x30mm metaalschroef van de Gamma:


Voor de koppeling tussen de motoras en de M4 as van de buhne maak ik gebruik van:
"5mm Brass Hexagon Coupling for Robot Car DC Motor DIY" van de verkoper: flying-xys op eBay voor U$5,50 ~ Eur4,20 (wederom incl. verzendkosten)
dat is een messing bus met aan de ene zijde een 5mm rond gat en 2 schroeven om de bus op de 5mm as van de motor vast te zetten en aan de andere zijde een M4 schroefdraad waar mooi mijn metaalschroef moet inpassen!

Fred
   

« Laatst bewerkt op: 11 november 2013, 17:24:32 door 3dbuildr »
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2013, 18:30:12 »
De spullen zijn binnen: een fraai 12V 3RPM motortje en een 12V PWM print:

Voor de positionering wil ik gebruik gaan maken van een U-vormige TCST 2103 infrarood lichtsluis (schema: http://kepfeltoltes.hu/121207/TCST2103_Schaltplan_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg ) (1,32 Euri bij de Conrad) en een decoder schijf met daarin om de 15o een lichtdoorlatende sleuf. De diameter van de decoderschijf wordt bijna net zo groot als die van de draaischijf en de sleuven krijgen een breedte van zo'n 0,5mm. Daarnaast ga ik de decoderschijf vast op de draaischijf monteren (en dus niet vast op de motor) zodat de nauwkeurigheid goed zou moeten zijn en speling in de aandrijving eigenlijk geen rol zou moeten gaan spelen voor de positionering tov de rails...
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2013, 19:27:03 »
Ik betwijfel of je de positionering nauwkeurig genoeg krijgt met een lichtsluis. Het is maar de vraag of de motor direct stopt als je de spanning er af gooit, of draait hij dan nog een stukje door? Ik denk dat de uitlijnfout maximaal 0,1 mm mag zijn.
Commerciële draaischijven worden gepositioneerd met een schieterpen die losgelaten wordt vlak voordat de gevraagde positie is bereikt. De pen valt dan in een gat en opent tegelijk een contact dat de motor stopt.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2013, 20:12:00 »
@Klaas,

De uitloop wordt eigenlijk bepaald door de snelheid van de aandrijfmotor, met de PWM print kan ik hem echter zodanig langzaam laten draaien dat hij bijna gelijk stopt.

Ik zal een filmpje maken en laten zien, op dit moment denk ik nog niet dat een schietpen nodig is (?)

Mvrgr

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2013, 21:26:03 »
Ik heb van een oude CD en een print op overheadsheet een (proef)decoderschijf gefabriekt en zo ziet dat dan eruit in de proefopstelling:
En hier is een filmpje van de vorderingen op joetjoep:

http://youtu.be/xp30XaH5x1I Enjoy!

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2013, 10:20:05 »
Hier nog een plaatje van de decoderdraaischijf en een plaatje van het elektriese schema:



Met het relais wordt dubbelpolig de stroom van de PWM print naar de 12V motor in- en uitgeschakeld. In dat PWM circuit zit dan ook een omkeerschakelaar zodat de draaischijf links en rechts kan draaien.

Dit schema stuurt dat relais aan: met de drukknop linksbeneden "reset" je de flipflop en wordt het relais bekrachtigd, als de lichtsluis vervolgens een sleuf detecteert "set"hij de flipflop en valt het relais af.

Het "leuke" van dit simpele schema is dat zolang je de drukknop indrukt het relais bekrachtigd blijft onafhankelijk of er nu een "set" van de lichtsluis komt. Pas als je de drukknop loslaat zal de eerstvolgende "set"van de lichtsluis het relais doen afvallen. Dus je brengt hem als het ware met de drukknop zo dicht mogelijk bij het spoor waar je wilt zijn, laat dan de drukknop los en de schijf stopt dan automatisch voor het eerstvolgende spoor.
Als je daarentegen de drukknop indrukt en dan gelijk weer loslaat zal hij direct bij het volgende spoor stoppen, enz., enz...

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2013, 14:44:42 »
Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkeling. Met name de vraag: stopt hij elke keer nauwkeurig op dezelfde plaats? En is dat bij linksom en rechtsom draaien hetzelfde? Daar heb ik nog steeds mijn twijfel over.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2013, 15:25:34 »
@Klaas, bedankt voor je belangstelling, ik ben zeker zo benieuwd als jij!  (y) Ik ga de schijf ook in een daadwerkelijke baan inbouwen dus ik ga het zeker gauw genoeg weten...

Verder met de mechanische opbouw van de aandrijving van de schijf:
Uit ~8mm dik MDF heb ik met de decoupeerzaag 2 gelijke schijven gezaagd met een doorsnede van zo'n 15cm ~gelijk aan de diameter van de put van de PECO draaischijf. Uit de bovenste schijf heb ik opnieuw een gat gezaagd met een diameter van zo'n 10cm zodat een ring overblijft met een breedte van zo'n 2,5 cm. In de onderste schijf heb ik met een speedboor een gat geboord van zo'n 25mm, hier hoeft alleen de aandrijfas van de motor doorheen te steken.

De 2 schijven worden op afstand van elkaar gehouden door 3 flinke M10x50 bouten (ex-Ikea). De bouten staan op 120o van elkaar gepositioneerd op de omtrek. Binnen de bouten is nog voldoende ruimte om een 12cm diameter schijf vrij te laten draaien. De bouten hebben een afgeschuinde kop zodat ze mooi verzonken in de ring passen.




Op het onderste plaatje heb ik nog steeds mijn proefdecoderschijf zitten, je ziet hem bovenop het koppelstuk zitten. De bedoeling is om die schijf in WSF bij Shapeways te laten printen zodat ik hem direct op het messing koppelstuk kan monteren en hij beter in het midden tussen de 2 MDF schijven komt te zitten.

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2013, 15:34:58 »
@Fred , ik volg dit draadje en ben ook erg benieuwd naar de positionering.
Ben zelf ook een zelfbouw freak maar bij mij draaischijf ooit begonnen zonder goed resultaat.
Maar de technische vind ik zeker simpel en van goede opzet.
Blijft dit volgen.

wil.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2013, 15:36:59 »
Ziet er goed uit. Het idee is niet verkeerd om maar zo te zeggen. Ben benieuwd naar de uitvoering en hoe het gaat werken. Is het uitsnijden met een laser niet iets? daar kan je behoorlijk precies een schijf snijden.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Motoriseren PECO NB-55 draaischijf
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2013, 10:42:18 »
Knap stukje werk Fred  (y).

Ik ga binnenkort ook aan zo´n draaischijf van Peco beginnen (maar dan in H0m).
Heb ook nog een link gevonden met een soortgelijke detectie (http://www.dotric.com.au/tech/Turntable.htm#Electricals).
Maar jou systeem is veel mooier :). Ben ook wel benieuwd hoe zuiver het positioneren van de draaischijf straks is.
Dus voorlopig kijk ik even over jouw schouder mee hoe je dat allemaal doet.

Succes,

André