Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
  

Auteur Topic: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.  (gelezen 2530 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Gepost op: 11 November 2013, 11:42:08 »
Hallo allemaal.

In een klein kamertje van 1,85x1,85 meter heb ik al een tijdje een station met wat opstelsporen liggen waar analoge vleesheerlokjes hun rondjes kunnen draaien.
Omdat ik graag ook rangeer heb ik, geïnspireerd door een baan uit de MIBA, een 2e verdieping erop gezet waar een rangeerdeel moet komen.
Onderstaand ontwerpje heb ik na een lange tijd broeden op papier gezet, qua helling kan het net (ongeveer 4% voor een lokje met 3 wagons).


De wissels die halverwege in het niets eindigen zijn de inrit naar het kleine schaduwstation onder het rangeergedeelte. Er liggen hier 2 sporen, net genoeg om wat treinen kwijt te kunnen, meer ruimte is er gewoon niet..
De baan wordt analoog gestuurd met omschakel (on-off-on) schakelaars en 2 trafo's, het rangeergedeelte krijgt een eigen trafootje of handheld controller.

Het idee is dat vanuit het hoofdspoor een trein op het spoor naar de draaischijf binnenrijdt, die daar door een rangeerlok wordt opgepikt en de helling oprijdt. Bovenaan de helling wordt dmv waybills of een dobbelsteen (dat laatste werkt ook prima) bepaald waar de wagens weggezet moeten worden en welke wagens weer mee terug moeten. Systeem in het onderste station is gelijk aan een inglenook, het bovenste rageergedeelte lijkt op een timesaver, ietsje aangepast aan eigen wensen..

Het leek me leuk om het plannetje er ook bij te zetten,
groet Daan.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2013, 11:55:30 »
Hoi Daan,

Ik heb een vraagje over de lengte van die 2 sporen rechts bovenaan. Zijn die lang genoeg voor een lokje en (maximaal?) 3 wagons? Ik vraag dit omdat het onderste spoortje nogal kort lijkt.
Jeroen

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2013, 13:40:17 »
hey jeroen,

Nee, de 2 sporen bovenin zijn niet lang genoeg voor een lok met 3 wagons. De bedoeling is dat de lok 3 wagons omhoog trekt en dan het 1ste wissel vrij heeft. Het 2e wissel maakt dus deel uit van de ruimte die nodig is om je trein kwijt te kunnen. (wel goed gezien trouwens)
Vanaf daar kan de lok de karretjes het rangeerterrein opdrukken en eventueel om de trein heenrijden door via de 2e wissel er omheen te rijden.
Het 2e spoor rechtsboven is een opstelspoor voor 2 wagons en is dus lang genoeg.

In totaal is er plaats voor 11 wagons, maar niet alle posities zijn bezet. (ik moet nog even uitvogelen hoeveel er maximaal passen zonder dat het alles blokkeert..) Als je dan met een trein van 3 aankomt, dan moet er dmv een dobbelsteen of kaartsysteem worden bepaald welke wagentjes er uitgeruild moeten worden. De kunst is dan dat te doen in de ruimte die nog beschikbaar is en eventueel de vertrekkende trein ook nog in een bepaalde volgorde te krijgen.

Groet Daan.

« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 13:48:11 door daan2353 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2013, 13:59:43 »
Dank voor je uitleg.
Jeroen

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2013, 14:08:55 »
Dobbelsteen is leuk maar waybill is beter. Ik neem aan dat je wat industrietjes hebt bedacht met de daarbijbehorende goederenstroom ( emities en gereed product en grondstoffen)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2013, 15:20:20 »
Hallo Han,

Een vorige baan de bregenzerwaldbahn was op die manier opgezet. Ik denk alleen dat de baan die ik nu heb daar te klein voor is en daardoor de variatie te ver afneemt. Er moet tenslotte een goederenstroom van A naar B liefst via C en D gaan om het leuk te maken..

Bij een enkel rangeerterrein wordt het dan al snel een riedeltje wat je telkens opnieuw afspeelt vrees ik. Maar ik ga het wel proberen. Een andere optie is om met rijopdrachten te werken, waar in staat welke wagen van welke trein waarheen moet worden gebracht en welke er voor terug moet komen. Lance Mindheim werkt op die manier en dat geeft wat meer vrijheid. Nadeel is dat je een soort generator moet hebben die de rijopdrachten ad random genereert.

Enfin, ik ga alle opties eens proberen en kijken wat het beste bevalt.. Dank voor de input zover.

groet daan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2013, 15:28:50 »
Komt er ook nog scenery bij kijken zoals gebouwen/fabrieken waarlangs de wagons worden geplaatst, of wordt het een kale bedoeling zonder enige scenery ?
Ben overigens wel benieuwd naar hoe je dit project gaat maken.
Nog even een vraagje over je helling van 4 %,gaat elke loc daar wel zonder problemen tegenop,zelfs de zwakste ?
Waarmee wil je gaan rijden eigenlijk qua tractie en op welke schaal ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2013, 17:43:03 »
@tijgernootje:
dit is H0(na een korte zoektocht kwam ik dat hier tegen

@Daan:
4% is best heftig voor sommige locs, ik heb voorheen een baan gehad met 5%.. daar kwam mijn Köff II met 1 wagon al niet meer bij op..
groeten,
Auke

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2013, 18:45:25 »
@Tijgernootje, er komt scenery bij hoor, anders wordt het erg kaal. En het is h0 inderdaad..

@Dimo1_dimo1, beneduix was inderdaad ook een baantje van mij, maar van een fiks aantal jaren geleden. De baan bestaat niet meer. In de tussentijd ook een rangeerbaan van de Bregenzerwaldbahn op smalspoor gehad, maar in goed overleg is de kamer omgebouwd tot praktijkkamer en heb ik een andere "ruimte" moeten zoeken.  Terug in de bezemkast dus.. ;D

Deze baan is weer een nieuw beginnetje dus, dit keer met Piko A-gleis. De helling valt wel mee, mijn br80je van Fl*mann uit de jaren 50 trok er een sliert van ruim 15 wagentjes tegenop. Deze heeft ook de mogelijkheid om een flinke trein even te laten scheuren, dat kon bij de andere banen niet namelijk..

Het kan nog veel kleiner, deze heb ik als eerste rangeerbaan gebouwd, daar is het mee begonnen.. Is minder dan een vierkante meter.

Groet Daan.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens waybills en rijden, = analoog 1,8 x 1,8m.
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2013, 19:32:12 »
Altijd gedacht dat een inglenook hetzelfde was als een timesaver. Niet dus! Heb het net even gegoogeld en het zijn inderdaad zoals je zegt twee verschillende zaken. Een Inglenook is nog spaarzamer bespoord (en geen omrijspoor) dan een timesaver.

Weer wat geleerd  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18031
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule