Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:49:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Wat was jullie allereerste loc? door C_Jabaaij
Vandaag om 11:39:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 11:26:43
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 11:23:39
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door MOVisser
Vandaag om 10:55:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 09:33:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
  

Auteur Topic: Beneduix - (Baanplan H0)  (gelezen 9059 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Beneduix - (Baanplan H0)
« Gepost op: 06 February 2008, 16:17:21 »
 http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/beneduix.JPG

Hier een plannetje voor een kleine modelbaan van 1.8x 1.8 meter. Het stelt een spoorlijntje voor tussen Aken en Luik, met de uitsnede Speckholzerheide-Schaesberg-Chevremont. (in het echt stations die dicht bij elkaar in de buurt liggen, maar tevens geen bal voorstellen; het zijn haltes) Het is puur een point to point rangeerbaan, waarbij in elk station een dobbelsteen wordt gebruikt om de treinsamenstelling te bepalen. Diegenen die rangeerpuzzels leuk vinden herkennen 2 inglenooks (met omloopspoor) en een timesaver in het ontwerp en kunnen hieruit afleiden dat de treinen die hier rijden 3 goederenwagons hebben.. Het leuke is dat je in dit opntwerp goederen volgens opdracht moet vervoeren tussen België, Nederland en Duitsland. Het geeft een heel eigen doel en uitdaging aan de baan die niet snel zal gaan vervelen.

Om rondjes te rijden heb ik in de schuur een spoor 0 baan liggen (amerikaans spoor 0) die je kunt zien op mijn www. Rondjes rijden doe ik daar dus wel.. ;D
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 06:45:53 door Hans van de Burgt »

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: Beneduix; een goederenspoorlijn in 3 landen ;D
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2008, 16:49:22 »
Waarom ga je de beroemde lijn 24 (Montzenroute) niet na bouwen? Lijn 24 is tenslotte dé goederenas tussen Antwerpen/Luik en Aachen en ligt zeer kort bij het drielandenpunt.

Mvg,
Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Beneduix; een goederenspoorlijn in 3 landen ;D
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2008, 19:20:37 »
Nou moet ik eerlijk bekennen Martijn, dat ik nog nooit van de Montzenroute heb gehoord.. :-X :)
Dat komt waarschijnlijk omdat ik niet bekend ben met het gedeelte van NL waar ik mijn fictieve baantje heb gedacht. Rondom het sloegeboed ken ik wel het één en ander, maar op de oppervlakte die ik heb laat het sloe zich niet echt nabouwen. Op sporenplan.nl heb ik dus bij het ontwerp wat namen gezocht en het idee van 3 landen leek me erg leuk.
Niet wetende dat er dus inderdaad zo'n goederenspoorlijn bestaat, al is die te groot om op mijn ruimtetje na te bouwen..(misschien alleen de namen lenen?)

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Beneduix; een goederenspoorlijn in 3 landen ;D
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2008, 23:36:43 »
liggen deze plaatsen niet alle 3 in nederlands limburg? ;)

WillemNS

  • Gast
Re: Beneduix; een goederenspoorlijn in 3 landen ;D
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2008, 23:38:37 »
Antwerpen, Luik  zijn België,
Aachen is Duitsland...

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Beneduix; een goederenspoorlijn in 3 landen ;D
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2008, 23:42:43 »
Speckholzerheide-Schaesberg-Chevremont... horen bij de gemeente kerkrade danwel landgraaf ;)
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 00:07:06 door mijnspoor. Reden: heerlen moet landgraaf zijn »

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Beneduix; een goederenspoorlijn in 3 landen ;D
« Reactie #6 Gepost op: 08 February 2008, 12:32:39 »
Inderdaad, want ze liggen in het echt nog geen 5km hemelsbreed van elkaar. Speckholzerheide klinkt lekker Duits, Schaesberg is erg Nederlands en Chevremont kan je zo in de ardennen neerzetten qua naam.
Het gaat mij erom dat ik namen heb die echt klinken. "preisercity" of "Bad Polakirche" klinkt allemaal weer zo standaard.

Wel leuk dat het iemand opvalt dat ze allemaal in Nederland liggen.. ;D Ik heb ze op sporenplan.nl gevonden toen ik naar ideeën zocht en kwam hierdoor op het idee om de baan in 3 landen te maken..
« Laatst bewerkt op: 12 February 2008, 21:06:10 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Beneduix; een goederenspoorlijn in 3 landen ;D
« Reactie #7 Gepost op: 08 February 2008, 12:53:26 »
hallo daan,
(Wel leuk dat het iemand opvalt dat ze allemaal in Nederland liggen.. )

kan ook bijna niet missen als ras echte limburger.... ;D

om er wat moois van te maken,past inderdaad wel bij deze namen.
veel succes met je nieuwe baan!! :)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Beneduix - (Baanplan 0)
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2008, 23:43:11 »
Ik zie dat de titel is aangepast? Echter is het geen spoor 0 baanplan!
Ik rijdt met C-rails van trix, dat is toch echt h0..  ;D
edit: even aangepast..

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
Re: Beneduix - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2008, 06:48:48 »
Sorry, niet goed gelezen. Je hebt klaarblijkelijk ook een 0-baan in de schuur, vandaar.

We proberen de titels van de ingezonden baanplannen overigens uniform te houden.

met vriendelijke groet,

Hans van de Burgt

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Beneduix - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2008, 11:23:06 »
Hey,

En als een in limburg woonachtige kan ik ook zeggen dat je met fantasie ook rotswanden of een heuse tunnel kan bouwen in model op een NL baan.
De rots partijen ten zuiden van Maastricht voorbij de ENCI.
De tunnel bijna onder het drielandenpunt(weliswaar geen NL, maar die paar meter zullen we maar vergeten.

Leuk ontwerp van het baantje trouwens.
Heb zelf de Timesaver nagebouwd, met behulp van Kadee`s kan ik lekker koppelen en ontkoppelen.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Beneduix - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2008, 12:21:19 »
Leuk baanplan, maar dat belgische en duiste station is zo klein. Er kan bijna geen fatoenlijke trein staan....

De naam is wel origineel :P

Peter H
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 12:30:45 door Peter H »

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Beneduix - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2008, 12:33:56 »
Leuk baanplan, maar dat belgische en duiste station is zo klein. Er kan bijna geen fatoenlijke trein staan....

Dat is nou net de bedoeling. Belgie en duitsland zijn zogenaamde inglenooks. Een rangeerpuzzel die op zeer klein oppervlak gebruikt kan worden. Net als Marcel heb ik station "Schaesberg" uitgevoerd als "Timesaver". Een timesaver is ook een rangeerpuzzel. De trein die hier rijdt is standaard 1 lok en 3 wagons lang. Belgie en duitsland hebben 1 spoor waar 3 wagons op kunnen en 2 waar 2 wagons op kunnen. In Belgie en duitsland staan 2 wagons elk, in Nederland nog eens 3.

Je begint in Duitsland. Met een dobbelsteen bepaal je de samenstelling van de nieuwe trein (combinatie van wagens uit de trein en de 2 die er al staan)  en laat de niet gebruikte wagons achter op het laad en losspoor.
Voor vertrek maak je met de dobbelsteen uit welke wagon waar naartoe moet. Nederland is "even", Belgie is "oneven".
In Nederland gooi je de dobbelsteen (1,2 of 3) voor de 1e wagon die hier moet zijn. Het nummer dat je gooit correspondeert met het spaao waar je moet zijn. Dan haal je de oude wagon weg, parkeert de nieuwe en zo doe je dat met alle wagons die in Nederland moesten zijn.

En je mag niet meer dan de lok en 1 wagon buiten het laatste wissel komen, anders is het te makkelijk.

De trein naar België ziet er dan soms heel anders uit. In belgië rijdt je de lok om en op dezelfde wijze als in Duitsland, rangeer je een nieuwe trein, die dan weer via Nederland en Duitsland weggerangeert wordt. Een sessie heen en terug van en naar Duitsland duurt soms wel een uur..

Echt, het mag er klein uitzien, maar in combinatie met een dobbelsteen en wat extra wagentjes kun je je uren vermaken.

@Marcel, ik werk nog met de standaard Roco beugels, voldoet niet helemaal. Ik gebruik geen ontkoppelrails, maar een ijzerdraadje met een schoentje eraan. Om de Timesaver helemaal goed te spelen moet je idd vast ontkoppelpunten hebben, maar ook koppelingen die zonder in elkaar te haken opgedrukt kunnen worden..

Hoe bevallen de Kadee's? Hebben die ook een NEM adapter?

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Beneduix - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2008, 21:14:44 »
Hey,

Ik vind de kadee`s super.
Je moet er alleen een beetje mee leren werken.
Ze hebben gewoon NEM schachten, je steekt ze er zo in.
Je kunt kiezen tussen de lengten met nummer 16 / 17 / 18.
Ze kunnen redelijk kort gekoppeld worden.

Ik vind echter 1 groot nadeel, de wagons hebben assen die erg goed op de magneten reageren.
Daar moet ik nog een goede oplossing voor bedenken, dat de wagens niet uit zichzelf gaan rollen.
In de RM heeft ooit een stukje gestaan over het handzaam havenbaantje waar deze koppeling in beschreven staat, ook met een oplossing voor het euvel.

Ik heb aan mijn time saver 1 extra spoor toegevoegd.
Dan kwam ik iets beter uit.
Verder zijn mijn sporen iets langer dan waar de ontwerper het baanplan heeft gemaakt.
Dit om er een leuk geheel van te maken, zodat het geheel goed uit kwam.

Maar moet wel met kleine treinen rijden.

Ik kan me er goed mee vermaken.

Als je een foto wilt zien, dan moet je het maar even laten weten.
Dan doe ik wel wat uploaden.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Beneduix - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2008, 22:58:30 »
@Marcel, Het is altijd leuk om te zien wat anderen doen, dus ja, hoe ziet jouw timesaver eruit??
Mijn spoorlengte's kloppen ook niet. Ik heb echter de maximale hoeveelheid wagons die uit de sporen op de hoofdbaan getrokken mogen worden beperkt tot 1 wagon en 1 lokomotief. Op de inglenooks moet ik dan ook het omloopspoor inzetten om de opstelling rond te krijgen en ook
bij de timesaver moet ik hierdoor wat extra rangeren. Dat compenseert de langere sporen weer een beetje.
Een originele inglenook heeft trouwens geen omloopsporen, maar dan kan ik het niet meer gebruiken als station. Dus ook ik heb één en ander aangepast aan hoe het bij mij beter uitkomt.

Ik ga in ieder geval eens kijken voor een paar kadee's om mee te oefenen.
Die beugels zijn ronduit lelijk en de roco 2400 die mijn opdrachten moet uitvoeren ziet er niet uit.. Bovendien ontkoppelt het slecht.

Ben benieuwd naar de foto!