Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: BNLS Module 'USA 1'  (gelezen 13877 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
BNLS Module 'USA 1'
« Gepost op: 06 november 2013, 15:51:01 »
Nu als het goed is alle spullen compleet zijn om de bak op te bouwen lijkt het mij tijd om ook ons (Rob & Sebas) bouwverslag te starten. Binnenkort wat tijd inplannen om samen met mijn vader de bak in elkaar te flansen. Hoeveel tijd zouden wij samen ongeveer kwijt zijn aan het volledig opbouwen van de bak en onderste, kan iemand die al zover is [of Martin] daar misschien een indicatie voor geven?

Natuurlijk is de planning voor de invulling van deze module al een poosje aan de gang en hebben we dus besloten om naar Amerikaans voorbeeld te gaan bouwen. Dit had verschillende redenen, maar de voornaamste was toch wel onze gedeelde interesse in USA trains en de tot op heden nog niet vervulde wens om daar eens iets in te bouwen. Nu moet ik wel gelijk eerlijk toegeven dat wij beiden nog nooit een baan volledig hebben weten af te ronden en mijn vader nog minder ervaring heb dan ik  ;D

Maar we zijn allebei niet geheel onhandig en gelukkig gezegend met visie. Vanaf hier dus alleen nog maar een kwestie van goed plannen en stapsgewijs uitvoeren. Ervaring doen we onderweg wel op. Zodoende zijn we begonnen met het digitaal uitwisselen van wat foto's en ideeën [hij woont nabij Rotterdam en ik nabij Amsterdam] om een beeld te krijgen van wat we beiden mooi vinden. In eerste instantie waren dat voornamelijk scenes van [imposante] bruggen met groot modern Amerikaans materieel erop. Maar na wat schetsen en discussies waren we het erover eens dat alleen een brugdiorama wel erg statisch en saai zou worden. En voor echt veel meer dan dat is op 1 module ook geen ruimte. Deze ideeën verdwenen snel in de prullenbak.
Toen kwamen we terug bij een baan die ooit belicht werd in een Great Model Railroads en waarvan de plaatjes op ons beiden veel indruk maakten. Het betrof een stuk straatspoor door een druk gedeelte in een Amerikaanse stad. Grote en lange samenstellingen tussen [redelijk druk] verkeer in een typisch Amerikaanse omgeving. Beiden waren we het er al spoedig over eens dat dit meer mogelijkheden geeft voor de nodige 'actie', want als je met een baan op een beurs staat is het de kunst om de kijker zo lang mogelijk geïnteresseerd te houden. Daar hebben we trouwens inmiddels wel wat ideeën voor, maar daarover later meer. Hieronder even een foto genomen in La Grange-Kentucky ter verduidelijking en inspiratie:



De kans is groot dat we niet een bestaande situatie nabouwen, maar wat artistieke vrijheid genieten door dus heel asociaal en Amerikaans een dubbelspoor door een stadje te trekken! Maar niets is nog uitgesloten en ik ben benieuwd naar eventuele suggesties. Naast La Grange in Kentucky bestaat er bv. in Fort Collins ook nog een dergelijke situatie, echter ook met alleen een enkelsporig traject. Maar misschien zijn er forumleden die dit lezen en weten van het bestaan van meerdere vergelijkbare situaties, waarvan er het liefst ook nog goede beelden in omloop zijn. We zoeken zelf hard verder maar uw inbreng is ook hier van harte welkom...

Zoals ik al aangaf lijkt het ons zeer belangrijk [een leuk] om de eventuele kijker zo lang mogelijk vast te kunnen houden bij deze relatief kleine module. En omdat we natuurlijk vastzitten aan een gedeeltelijk gezamenlijke besturing en treinenverloop zullen we dus de nodige trucs uit de kast moeten halen om het interessant genoeg te maken. Naast het dubbelspoor hebben we [nog] geen extra sporen gepland, dus we moeten het van andere zaken hebben dan alleen [bewegend] materieel.
Vandaar dat we te werk zullen gaan zoals ze dat in het theater ook doen. Van achteraf opbouwen met de nadruk op ruimtelijkheid en perspectief. Verschillende 'actiepunten' zullen de kijker het diorama in trekken en het idee is om een mooie 'loop' van actie te creëren met een duur van zo'n 10 minuten. Hoe we dat precies gaan doen zijn we nog niet helemaal uit, maar het brainstormen is in volle gang.



Zo, dit was de aftrap van ons digitale verslag. Ik kan niet beloven dat er met regelmaat updates zullen zijn, want tijd is schaars momenteel. En er moet immers in plaats van geluld ook gebouwd worden!

Have fun en bedankt voor uw bijdrage!
-1-

Sebas

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2013, 15:57:51 »
Hallo Sebas en Rob,

Veel succes met bouwen!

Ben benieuwd of het lukt toeschouwers 10 minuten te boeien (en hoe jullie dat gaan doen). Het is volgens mij erg lang voor een stukje van 1,2 meter.

Voor het in elkaar zetten van de complete bak kun je volgens mij rustig een hele dag inplannen. Als je een goede werkplaats tot je beschikking hebt, en je pakt door, kan het wel sneller.
modulebaan.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2013, 17:05:01 »
Cool !

Ben zelf geen maat in tijd, knal dat ding zonder apart zaagwerk in een uurtje in elkaar... ;) Schroeven en voorboren etc denk ik een halve dag voor een leek...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2013, 17:20:28 »
Ik zal de tijd straks opnemen, weet ik gelijk in welke categorie ik val.  ;D

On topic: interessant idee, ben benieuwd naar een baanplan. 10 Minuten lijkt me inderdaad een hele uitdaging, daar heb je véél bewegende elementen voor nodig.
Ondertussen hebben we al een aardige verzameling landen bij elkaar.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2013, 19:42:00 »
Weer rijgt zich een potentieel pareltje aan het snoer der BNLS-modulisten.
Fraaie plannen, heren.
Toevallig woont mijn zwager in Fort Collins, Co, dus ik heb daar wel eens een treintje over het straatspoor zien rijden....met een slordige 100 kolenbakkies achter 3,4 lokomotieven.
Knettergek gezicht.
Iets noordelijk van Fort Collins komen verschillende lijnen bij elkaar, en wordt soms wat gerangeerd over meedere sporen. met een beetje artistieke vrijheid kun je dus wel 2 sporen naast elkaar kwijt in de straat.
Zoek maar eens op Google maps ofzo, ter verduidelijking.  Ter hoogte van het Fort Collins Museum of Discovery reden ze afgelopen zomer nog gewoon over straat. Machtig gezicht, met van die oranje BNSF loks.

Ik volg jullie
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2013, 20:43:10 »
Zonder ook maar enig inzicht in modulebouw(tentoonstellingswaardig) en amerika als thema te hebben,wordt ik aan de hand van dit bijbehorende verhaal toch erg nieuwsgierig.
Ga proberen dit in de gaten te houden  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2013, 00:29:32 »
 (y) (y) ;)

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2013, 07:38:15 »
Nice, mijn interesse is klaarwakker!

Groet,
Paul

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #8 Gepost op: 07 november 2013, 14:55:30 »
Dank voor jullie reacties, dat steunt. Het 10 min. plan wordt inderdaad nog een fikse uitdaging, maar als we tijdens het streven naar maximalisatie iets verder dan halverwege komen is het voldoende (6 vd 10). Alles daarboven is luxe klasse, we zullen zien...

-1-

Sebas

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #9 Gepost op: 07 november 2013, 17:23:11 »
Hallo Sebas&co,

Notificatie reeds aangezet, ga dit zeker volgen (y)
Nou heb ik het Bnls forum baan topic ook een beetje gevolgd,  dus weet ik dat tussen de modules "blackboxen" komen. Is het misschien een idee om het tweede spoor achter of door de huizen te laten lopen? De "Mainstreets" in de USA bestaan volgens mij vaak uit aaneengesloten huizenblokken, je zou er dus niets van zien.
Tweede optie is om met een dubbele achtergrond te werken. Het tweede spoor zou hier dan achterlangs kunnen lopen. Op deze manieren hou je toch je enkelsporig traject door de hoofdstraat.
Succes met bouwen en brainstormen!

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Carl45

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #10 Gepost op: 07 november 2013, 21:35:43 »
Meer foto's van streetrunning kan je vinden op www.railpictures.net , en dan bij select category "street running" selecteren.

In Oakland CA is dit ook dubbelsporig te vinden.

Have fun!
« Laatst bewerkt op: 07 november 2013, 21:39:55 door Carl45 »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2013, 13:06:01 »
Idd. Jack London square in Oakland. 4 sporig door de straat. o.a. met moderne mainline locomotieven en containers 2 hoog op de wagens.   (y)

Groeten, Alexander

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2013, 15:34:44 »
Hallo Sebas&co,

Notificatie reeds aangezet, ga dit zeker volgen (y)
Nou heb ik het Bnls forum baan topic ook een beetje gevolgd,  dus weet ik dat tussen de modules "blackboxen" komen. Is het misschien een idee om het tweede spoor achter of door de huizen te laten lopen? De "Mainstreets" in de USA bestaan volgens mij vaak uit aaneengesloten huizenblokken, je zou er dus niets van zien.
Tweede optie is om met een dubbele achtergrond te werken. Het tweede spoor zou hier dan achterlangs kunnen lopen. Op deze manieren hou je toch je enkelsporig traject door de hoofdstraat.
Succes met bouwen en brainstormen!

Groet, Roelof

Dank Roelof! Hier hadden wij ook al aan zitten denken inderdaad, maar we willen ook nog wat don met auto's en vind de doorkijk/steegjes tussen de huizen essentieel voor het geheel. Hoogstwaarschijnlijk wordt het toch een 'freelance' diorama, dus dan kan een dubbelspoor ook prima. En gezien de suggesties van anderen [waarvoor ook hartelijk dank!] zijn er nog mogelijkheden genoeg om te bekijken....

Meer foto's van streetrunning kan je vinden op www.railpictures.net , en dan bij select category "street running" selecteren.

In Oakland CA is dit ook dubbelsporig te vinden.

Have fun!

Super! Dank je wel. Zit alweer even een halfuurtje te surfen daar (y)

Zoals gezegd moet er ook nog de nodige actie in worden verwerkt om aan het kijkgemiddelde te gaan komen. Kent iemande de film 'HEAT'?  ::)
« Laatst bewerkt op: 08 november 2013, 15:51:48 door Mudhen »
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2013, 15:43:28 »
Genoeg inspiratie zo. Maar denk nog steeds aan freelance ivm vrijheid om scenes te creëren om de actie heen in plaats van andersom. Voor de actie hebben we wel een bepaalde opstelling nodig om het goed tot zijn recht te laten komen. maar ndanks dat moet de fictieve situatie er natuurlijk wel realistisch en geloofwaardig uitzien, dus de verstrekte informatie komt zeer geroepen. Zo komen we er goed achter wat wel en niet 'gangbaar' is. Dank nogmaals.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2013, 15:53:12 door Mudhen »
-1-

Sebas

Carl45

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: BNLS Module 'USA 1'
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2013, 13:29:55 »
Dit vond ik op op youtube, om je vingers bij af te likken:

http://www.youtube.com/watch?v=0A2h3jZhxiA