Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:36:46
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Die Bahn
Vandaag om 16:35:08
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Vermogen centrale door henk
Vandaag om 16:18:19
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 15:52:21
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Huup
Vandaag om 15:28:26
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Ronald Halma
Vandaag om 09:41:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:38:46
  

Auteur Topic: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo  (gelezen 14606 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #45 Gepost op: 07 November 2013, 14:51:03 »
Zoiets is op de loc niet merkbaar, anders was de machinist nooit zover doorgereden. De wagen zat op ongeveer 2/3 van voren. Eventuele schokken worden door de wagens ervoor geneutraliseerd omdat er verend stoot- en trekwerk op zit.

Ik hou het op een alarmoproep via de GSMR van een tegentrein die de vonken, stofwolken en rondslingerende ballast heeft gezien. Er komen door Borne 6 reizigerstreinen per uur richting Hgl.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 15:52:44 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #46 Gepost op: 07 November 2013, 15:12:59 »
Een noodoproep van een tegentrein is in het algemeen het meest waarschijnlijk. Dat gaat alleen over het algemeen wel samen met een melding van een reizigerstrein die door rondvliegend ballast beschadigd is (zie de ontsporing bij Vleuten van een paar jaar terug)

Een ander scenario is het losschieten van een remslang en daarop volgende remming. Gelet op de schade aan het wagentje is dat ook niet ondenkbaar.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #47 Gepost op: 07 November 2013, 15:30:29 »
Aangezien de schroefkoppeling nog vast zit en de wagen redelijk recht achter de ander staat, lijkt de kans aanwezig dat de luchtslangen nog intact zijn. Maar op foto's is het niet goed te zien.
@edit, op het Prorail filmpje is wel een losse luchtslang te zien (en zo'n wagen heeft er maar 1 per kant natuurlijk). Dus ook dat kan inderdaad nog.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 15:38:39 door timtrein »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #48 Gepost op: 07 November 2013, 16:49:27 »
Het kan zijn dat deze wagens maar 1 slang per kant hebben, maar dat hoeft niet. Er zijn genoeg goederenwagens die 2 slangen per kant hebben. Maar een uiteindelijk losgeschoten slang is opzich ook nog een mogelijkheid. In elk geval niet ondenkbaar.
Groetjes,
Emiel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #49 Gepost op: 07 November 2013, 17:12:46 »
http://www.flickr.com/photos/dennistd/10724907174/in/set-72157637410592615

op die foto is te zien dat de hele remslang + ackermann kraan verdwenen zijn, hoewel dat ook mer bergen gedaan kan zijn.

overigens duidelijk te zien, een Fccppss heeft dus maar 1 slang op de bufferbalk.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #50 Gepost op: 07 November 2013, 17:38:52 »
De slang en de Ackermann kraan waren na het ongeval verdwenen. Bij deze foto stond de wagen nog gewoon op het spoor. Het spul is dus niet bij de berging verwijderd, de buffers wel:



Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #51 Gepost op: 07 November 2013, 17:59:58 »
Ik wacht wel op het rapport van IL&T dat ongetwijfeld op hun site verschijnt als het af is. Voor gokken en raden ga ik wel naar het casino.  ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Jeroen

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #53 Gepost op: 09 November 2013, 07:47:21 »
Wat ik nu niet snap... Volgens een bericht hierover gaan ze bij de reparatie steeds naar Hilversum rijden om bielzen te laden en lossen. Waarom sturen ze niet die stapel er op een wagon achteraan, zodat er maar 1 keer gereden hoeft te worden?



Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #54 Gepost op: 09 November 2013, 20:15:23 »
In de Trouw stond n.a.v. dit ongeval een artikel waarin de Burgemeester van Borne zijn beklag deed over dit ongeval. "Nu was het nog zand of grind, maar wat als er gas of gif in zit. In dit gebied wonen 67000 mensen". Ook RONA (een beweging die zich afzet tegen het uitbreiden van goederenvervoer op de lijnen in Oost-Nederland) vond dat goederentreinen niet meer door dorpen of steden moeten rijden vanwege het gevaar. Na het lezen vroeg ik me af of de Burgemeester ook de A1 bij Borne voor alle goederenverkeer zou willen afsluiten. Immers de kans dat hier iets fout gaat is ook aanwezig. Er dat gebeurde inderdaad heel snel; http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=175463&cat=1  Brand in een benzinestation vlakbij Borne. Zou de Burgemeester hierover ook de publiciteit opzoeken  :-X?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #55 Gepost op: 09 November 2013, 20:26:29 »
Wat ik nu niet snap... Volgens een bericht hierover gaan ze bij de reparatie steeds naar Hilversum rijden om bielzen te laden en lossen. Waarom sturen ze niet die stapel er op een wagon achteraan, zodat er maar 1 keer gereden hoeft te worden?
De wagens die gebruikt worden, zijn speciale wagens waarover de kranen van de ombouwtrein kan rijden; Hiervan zijn er (op kort termijn) maar een beperkt aantal van beschikbaar en even overladen is qua tijd ook geen optie. Daarom maar een keer op- en neer rijden naar Hilversum; kan het personeel van de ombouwtrein ook even slapen ;-)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #56 Gepost op: 09 November 2013, 20:56:22 »
In de Trouw stond n.a.v. dit ongeval een artikel waarin de Burgemeester van Borne zijn beklag deed over dit ongeval. "Nu was het nog zand of grind, maar wat als er gas of gif in zit. In dit gebied wonen 67000 mensen". Ook RONA (een beweging die zich afzet tegen het uitbreiden van goederenvervoer op de lijnen in Oost-Nederland) vond dat goederentreinen niet meer door dorpen of steden moeten rijden vanwege het gevaar. Na het lezen vroeg ik me af of de Burgemeester ook de A1 bij Borne voor alle goederenverkeer zou willen afsluiten. Immers de kans dat hier iets fout gaat is ook aanwezig. Er dat gebeurde inderdaad heel snel; http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=175463&cat=1  Brand in een benzinestation vlakbij Borne. Zou de Burgemeester hierover ook de publiciteit opzoeken  :-X?
Zolang het op de weg gebeurt, is het maatschappelijk geaccepteerd. Zodra het op het spoor gebeurt, is het wereldnieuws. Dat zit hem in de nieuws-frequentie. Op de weg gebeuren dagelijks dingen en dat haalt zelden tot nooit meer de voorpagina, omdat het "gewoon" is. Op het spoor gebeurt relatief veel minder, dus als er iets gebeurt, haalt het altijd de voorpagina, het journaal of zelfs CNN. Voorbeeld: de botsing bij Amsterdam vorig jaar april was wereldnieuws, mede omdat er een (later) overleden reiziger was te betreuren. Maar dat er in datzelfde weekend 10 personen in het wegverkeer heengingen, heb ik niemand gehoord over hoe onveilig wegverkeer wel niet is. En het is daarnaast ook domweg een belangenkwestie: die A1+ toeleidende wegen zijn veel belangrijker voor Borne dat die vier ijzeren staafjes, waar het meeste vervoer het dorp overslaat en alleen maar herrie en een door autoriteiten en belangengroepen opgedrongen onveiligheidsgevoel oplevert. Daar is geen kruit tegen gewassen.
Groetjes,
Emiel

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 875
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #57 Gepost op: 09 November 2013, 21:03:08 »
In de Trouw stond n.a.v. dit ongeval een artikel waarin de Burgemeester van Borne zijn beklag deed over dit ongeval. "Nu was het nog zand of grind, maar wat als er gas of gif in zit. In dit gebied wonen 67000 mensen".

Wat als er gas of gif in zat? Nou, niks bijzonders, dan was er een wagen met gas of gif met een as naast het spoor terecht gekomen en had deze wagen het spoor over een paar km vernield, niet meer en niet minder. Er is nou toch ook geen lading verloren? Publiciteitsgeile paniekreacties van de burgemeesters altijd...
Meer NS in spoor 1!

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #58 Gepost op: 09 November 2013, 22:05:48 »
In de Trouw stond n.a.v. dit ongeval een artikel waarin de Burgemeester van Borne zijn beklag deed over dit ongeval. "Nu was het nog zand of grind, maar wat als er gas of gif in zit. In dit gebied wonen 67000 mensen". Ook RONA (een beweging die zich afzet tegen het uitbreiden van goederenvervoer op de lijnen in Oost-Nederland) vond dat goederentreinen niet meer door dorpen of steden moeten rijden vanwege het gevaar. Na het lezen vroeg ik me af of de Burgemeester ook de A1 bij Borne voor alle goederenverkeer zou willen afsluiten. Immers de kans dat hier iets fout gaat is ook aanwezig. Er dat gebeurde inderdaad heel snel; http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=175463&cat=1  Brand in een benzinestation vlakbij Borne. Zou de Burgemeester hierover ook de publiciteit opzoeken  :-X?

Was het misschien de auto van de burgemeester ??????? ::) ::)

KoploperMau

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #59 Gepost op: 09 November 2013, 22:07:54 »
Het is gewoon bangmakerij om die goederentreinen maar uit de buurt te weren. Sinds de crash in België (die overigens zeker tot een mooi inferno leidde) zijn alle treinen met gevaarlijke stoffen ineens te gevaarlijk. Ook de gemeente Dordrecht klaagde al nadat de trein in België was ontspoort, terwijl daar iedere dat toch meerdere treinen met ketelwagens doorheen gaan. Ineens was dat niet meer verantwoord.

Het is dus gewoon politieke bangmakerij. De burgemeester heeft in mijn ogen totaal geen idee waar hij het over heeft.

Citaat
Wat als er gas of gif in zat? Nou, niks bijzonders, dan was er een wagen met gas of gif met een as naast het spoor terecht gekomen en had deze wagen het spoor over een paar km vernield, niet meer en niet minder.
Dit dus.