Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door VictorPM
Vandaag om 18:27:45
Zwederbaan door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:23:56
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Biesje
Vandaag om 18:07:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:53:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:27:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 17:26:18
Line-up foto's van modellen door Bob11
Vandaag om 17:25:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
GoVolta treindienst naar Berlijn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:08:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo  (gelezen 14628 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #30 Gepost op: 06 November 2013, 19:19:49 »
Je hebt gelijk, wagenmeester.Niet mee eens Emiel.
In mijn actieve loopbaan in Hengelo wel eens zo'n wagen aan de kant gezet omdat de sprengring weg was en de band al wat verschoven was waardoor de speermaat niet meer klopte.
Dan over een wissel heen is vragen om ontsporen.
Dan mogen de wielband en aspot 200 meter terug liggen, de vraag is waar ligt de sprengring? Daar is de wielband losgekomen!
En of het gehobbel de wagen heeft laten knakken? Misschien wel omdat de as die over de bielzen liep de scheenplaten zodanig belast heeft dat de boel wel moest knakken.
Ik heb begrepen dat er al ter hoogte van de A1-onderdoorgang ontsporingsbeschadigingen te vinden zijn. Dat is 2,9 kilometer voor de plek waar de wielband en aspot ligt. Wielband heeft dus over die afstand op de dwarsliggers gereden voordat hij van het wiel los kwam. De wielband is ook gebroken. Dat zal voor de ontsporing nog niet gebeurd zijn, want dan zou die wielband niet minstens 2,9 km meegelopen zijn, ook niet zonder sprengring.

En wat betreft het gehobbel over dwarsliggers: die wagens waren beladen met ballast. Als je dan over dwarsliggers gaat hobbelen over zo'n afstand, dan wil het frame best wel knikken.
Groetjes,
Emiel

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #31 Gepost op: 06 November 2013, 22:03:02 »
Is echt als een mes door die bielzen en het beton van de spoorwegovergang gegaan... zou een houten exemplaar heel gebleven zijn bij dit soort ongevallen?

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Periode III/IV
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #32 Gepost op: 06 November 2013, 22:20:36 »
Welke onderdoorgang? In het traject Hengelo-Borne zit een spoorwegviaduct over de A1, een onderdoorgang zit in het traject Hengelo-Oldenzaal.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #33 Gepost op: 06 November 2013, 22:48:06 »
De A1 gaat er bij Borne toch onderdoor? Wat is er dan fout aan de benaming A1-onderdoorgang?
Groetjes,
Emiel

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2013, 08:06:50 »
Is echt als een mes door die bielzen en het beton van de spoorwegovergang gegaan... zou een houten exemplaar heel gebleven zijn bij dit soort ongevallen?

Nee... op een van de foto's zag je een beschadigde houten dwarsligger, grote delen bovenkant kapotgedrukt of afgebroken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2013, 08:27:21 »
Inderdaad, niet alleen beton maar ook houten dwarsliggers liepen schade op.

Zie vanaf 00:20 :
https://www.youtube.com/watch?v=bzTXUMBrMIA

En vanaf 01:00 zie je de schade aan kraagbouten en op 01:07 een fraai beeld dat kabels schade hebben.

Sander

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2013, 08:30:54 »
Ik heb begrepen, dat dit type wagen vaker bij een ongeval betrokken is geweest. In Amsteredam Muiderpoort is een paar jaar geleden ook een grindtrein onstpoord op een wissel, volgens mij met hetzelfde type wagen. En ook in Duitsland schijnt een vergelijkbaar ongeval zijn gebeurd.

Dat er dan om een onderzoek wordt gevraagd is niet zo gek. Als dit soort wagens inderdaad vaker bij ontsporingen en/of ongevallen betrokken is, dan kan dat duiden op een ontwerpfout, en moeten we misschien besluiten dit soort wagens te verbieden en steviger wagens te gaan gebruiken.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4707
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2013, 08:36:29 »
Nee joh, dat was een heel andere soort wagen. Een Belgische:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/ontsporing_muiderpoort_was_te_voorkomen-142406

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2013, 09:02:51 »
Echter 6 juni 2005 was het wel degelijk een Fccpps te Amsterdam, ook al vanwege sprengring. Zie ook http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/items-docs/104/2006047_ontsporingen_op_amsterdam_cs.pdf
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #39 Gepost op: 07 November 2013, 10:00:12 »
K dat dat bij mij in de achtertuin is, hele nacht ronkende diesels en schreeuwende militairen  ::)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #40 Gepost op: 07 November 2013, 10:05:39 »
Jeroen

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #41 Gepost op: 07 November 2013, 10:34:01 »
Lekker rustig kun je in Borne de eerste paar dagen wel vergeten, als er inderdaad 3 of 4 kilometer spoor vervangen moet worden :)
Gisteren ben ik er ook even geweest, hier staan acht foto's.
 
Naast de genoemde voorvallen in Nederland met Fccpps'en wil ik nog even herinneren aan het ongeval bij Peine in juni 2010, waar een tegemoet komende personentrein tegen een ontspoorde Fccpps botste en waarbij helaas 16 mensen gewond raakten.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #42 Gepost op: 07 November 2013, 12:19:59 »
Volgens mij is het aantal ongevallen met die wagen in Nederland de laatste pakweg tien jaar zelfs niet meer op de vingers van twéé handen te tellen. Uit mijn hoofd noem ik al deze, die in Duitsland, minstens 1 keer in Amsterdam en volgens mij twee keer in Roosendaal. En dan zijn er nog een paar...

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2013, 13:49:42 »

Gewoon uit nieuwsgierigheid,

hoe/waardoor heeft de machinist deze ontsporing geconstateerd.
Want hij rijdt natuurlijk voorop en de ontsporing was een van de laatste vijf wagons begrijp ik,
lijkt me niet dat er een spiegel op de lok zit.
Doordat de wagon niet is losgebroken en daarmee de remslangen zijn gebroken kan het niet daardoor.

Puur uit nieuwsgierigheid hoor, ;)
Andreus


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: Ontsporing goederentrein tussen Hengelo en Almelo
« Reactie #44 Gepost op: 07 November 2013, 14:32:24 »
Ik heb, zonder kennis als machinist te hebben, 2 manieren:

1. Hij is gebeld over zijn 06.
2. Een wagon die bonkt/schokt over de rails zal waarschijnlijk die beweging ook doorgeven over de rest van de trein via de buffers? de machinist zal dat bonken/die schokken daarom ook merken?
Jeroen