Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dat overkomt mij niet.
door
Gert Arkema
Vandaag
om 17:23:36
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC
door
saskia
Vandaag
om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Martijn193
Vandaag
om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd (gelezen 5269 keer)
Willem van den Broek
Offline
Berichten: 189
Ja dit ben ik (2006)
Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
«
Gepost op:
04 November 2013, 09:17:07 »
Hoi,
Eindelijk na een slopend weekend ruinte verkregen in de zolder voor de treinen.
Alvast een paar balken en planken neer gelegd en een ovaaltje ( we gaan even rustig kijken en denken)
De railsen (meeste 2dehands) hebben een aardige tijd in dozen op de zolder gestaan en de treinen best lang in vitrines.
Dus wat gaan we nu doen.
Even met zo een zwart blokje over de railsen gegaan en toch voor zichtig een NS1600 en NS6400 (nummers kunnen afwijken) over het ovaaltje laten rijden samen met een Roco gum wagen en een Tomix (met slijp) resultaat het rijd redelijk, er zijn een aantal plekjes met storingen maar goed het is even rommelen
De treinen moeten ook even onderhanden genomen enig advies is welkom.
Nu het onderhanden nemen van de rails ik gebruik een zwart blokje (ik weet de echte naam niet) en vroeg me af wat ik nog meer kan gebruiken?
Ook vroeg ik me af of het polijsten (met dremmel of princess elec nagel apparaat) slim is van de Rails staven?
Willem
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2013, 20:22:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje.
»
Gelogd
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk
Ernest
Offline
Berichten: 695
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #1 Gepost op:
04 November 2013, 09:43:33 »
Willem,
Ik denk dat je met het "zwarte blokje" het ROCO railgum bedoelt. Dat is een prima gereedschapje om je rails mee te poetsen.
Een doekje met wasbenzine is eigenlijk nog beter. Met deze twee en een constant rond rijdende "poetswagen" houd ik mijn baan al jaren probleemloos aan de gang.
Met de dremel e.d. zou ik van de rails afblijven.
Groeten,
Ernest
Gelogd
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Chris80
Offline
Berichten: 3381
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #2 Gepost op:
04 November 2013, 10:02:17 »
Wasbenzine werkt inderdaad prima. Vergeet ook niet de wielen van je locs schoon te maken.
Groet,
Chris
Gelogd
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #3 Gepost op:
04 November 2013, 10:04:17 »
Hallo Willem
Wat Ernest al aangaf zijn nuttige tips.
Maar nu weet ik niet wat je ervaring is begrijp dat je in het verre verleden ook al iets had met modelspoor.
Ik zou je aanraden de volgende stappen te nemen.
Begin niet te snel met een ovaaltje neer te leggen om na verloop van tijd er op uit gekeken te zijn.
1e welke ruimte heb ik tot mijn beschikking.
2e Maak een keuze of je door wil gaan met de schaal die je al hebt of misschien een andere schaal.
En afhankelijk van wat je al hebt is de keus wisselspanning of gelijkspanning ook een belangrijke
Je kan je geld maar één keer uitgeven.
3e maak een railplan uitgaande van je interesse (keuze thema, kolen, haven, stad, berglandschap, industrie,
landelijk, etc)
4e Het tijdperk is zeker niet onbelangrijk (Dit is ook handig om te voorkomen dat je maar luk raak van alles
koopt)
5e Bedenk of je ook de kennis hebt of dit wil leren om met elektronica om te gaan(heeft relatie met schakelbord
en mogelijke manier van schakelen van je wissels en nog veel meer mogelijkheden)
6e Er zijn veel soorten rails, (Merken, met en zonder bedding etc)
Ik zelf heb heel veel gebruik gemaakt van Flexrail ( één stuk rail van ± 100cm, kan je in beide kanten buigen
en op maat afslijpen of zagen)
Zo dit waren een aantal zaken waar je aan zou moeten denken om te voorkomen dat je straks spijt krijgt van
wat je gedaan hebt, en ik weet zeker dat hier op de site velen je willen helpen hierbij incl. ik zelf.
We horen graag van je vorderingen.
Met vr.gr.
Herwim Frank
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #4 Gepost op:
04 November 2013, 10:08:34 »
Hallo Willem
Nog even het volgende
Je vroeg enige tips omtrent de revisie van je loks
Weet niet wat je ervaring hierin is, maar als de loks al lang niet hebben gereden dan is het verstandig
hier wat aan te doen.
Kap eraf, wielen schoonmaken, op sommige punten een druppeltje olie (niet te veel)
Eventueel koolborstels vervangen en de bedrading van je lampjes controleren.
weet je het niet precies vertel welke loks je hebt en er is altijd iemand die daar wel raad mee weet.
Herwim
Is dat trouwens je trouw foto die we zien.
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2013, 10:11:18 door Herwim Frank
»
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Willem van den Broek
Offline
Berichten: 189
Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #5 Gepost op:
04 November 2013, 10:44:53 »
Hoi Allemaal,
Bedankt voor de tips.
Even voor de duidelijkheid. (profiel foto ben ik op mijn trouwdag in 2006)
Heel lang geleden (rond de leeftijd van 12 denk ik nu 37) heb ik veel gereden met treinen toen nooit meer. Tot aan het jaar 2005 waarin ik begon in te kopen met grote plannen, helaas, verhuizing, trouwen, ruimte gebrek, baby en grote funderings verbouwing was er veel vertraging.
Nu eindelijk de zolder op order en kunnen we aan de slag.
Voornamelijk in 2005 en 2006 heb ik heel veel gekocht, rails, locs, wagons en andere zaken (huisjes, verlichting etc) het meeste heeft in dozen opgeborgen gelegen en de locs in de vitrines
Ik heb wel een grote plan welke ik in stappen wil uitvoeren maar het preciese baanplan is nog niet rond en tekenen met een programma wil me nog niet echt lukken.
Ik heb nu een hoek op de zolder met een aantal balken met daarom planken (als tijdelijke optie) en daarop een ovaaltje gewoon even voor de lol (ligt ook nog niet vast gemaakt) Ik ben van plan om eerst even een simpel ovaaltje te gebruiken omdat ik nog onderdelen wil kopen op het gebied van Dinamo en dan eerst even testen/oefenen dan gaan we pas echt aan de slag.
Ik wil dus even een beetje rommelen, en natuurlijk zal er aardig wat onderhanden moeten worden genomen, rails schoon, locs op revisie.
Ervaring heb ik daarin nog niet echt, maar ik durf wel een kap open te trekken en met een schroeven draaier en andere spullen aan de slag gaan.
De Railgum heb ik in gebruik, en de wasbezine staat nu op de boodschappen lijst.
Olie, ik heb een 2 tal van die flesjes tussen mijn spullen gevonden, flesje heeft een vorm van een trein met daar in olie, zou speciaal voor de trein moeten zijn, is het verstanding dat ik deze nog gebruik? (liggen er al sinds 2005/2006) of welke olie is goed voor gebruik? (pippetjes en spuiten met dunne en dikke naalden heb ik al).
Nog even over het baan plan. deze wordt redelijk groot, maar het is een stappen plan. Ik wil het voor mij mooi maken en geen periode of land als het ware.
een tipje van het idee is een min of meer groot ovaal waar intercity's (denk koploper, tgv, ice) overheen flitsen. daarnaast een klein pendel baantje, een wat grotere plan met een station en dorpje en (misschien een apart plan) een rangeer gebied (misschien met haven). een groot plan in verschillende stappen.
Wat rijdt er rond, eigenlijk van alles wat ik mooi vind, Koploper, tgv, ice dus NL en DE en FR en zelfs een verdwaalde UK wie weet er ligt nog een diorama plan op tafel voor een US verhaal ach het kan niet gekker worden
Het hele plan is voor mij en ik moet het en wil het leuk vinden.
Ik wil het hele plan gaan aansturen met Dinamo.
Het voornaamste probleem dat ik nu heb is de tijds indeling en het geld maar hier gaan we gewoon omheen werken als het even kan, daarnaast ligt er een uitdaging om een baan te bouwen binenn een ruimte waarbij ik helaas redelijk laag moet blijven door een nogal erg schuin dak
(sorry voor de type fouten ik antwoord even snel)
Gelogd
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk
NS264
Offline
Berichten: 8950
Het leven op de weg.
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #6 Gepost op:
04 November 2013, 10:59:27 »
Hoi Willem,
Heb je Plankendam al eens bekeken hier op het forum?
3 lagen vanaf je trapgat de zolder in.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Willem van den Broek
Offline
Berichten: 189
Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #7 Gepost op:
04 November 2013, 12:28:28 »
Nog even ter info, het schiet me opeens te binnen. maar ik vergeet helemaal te melden dat ik Schaal N 1/160 heb
Gelogd
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk
Mudhen
Offline
Berichten: 976
AKA Genx Diorama
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #8 Gepost op:
04 November 2013, 12:47:19 »
Ik ben meer van het 'niet te moeilijk doen' principe. Kleine logische stappen zijn beter te hanteren en geven snel voldoening. Voor iedere beginner (algemeen) geldt dat er eerst weer genoeg motivatie moet worden opgebouwd om door te (blijven) gaan. Vandaar dat je het beste begint met zaken die snel lonen. Goede keus dus om eerst maar eens een simpel 'rondje neer te knallen' en aan de slag te gaan met wat er wel is en kan worden afgerond.
Rails; je eerste aanpak is prima. Reinigen en berijdbaar maken. Sla daar (nog) niet te ver in door, want (gezien de geschiedenis) zullen er ook wel wat storingen zijn in het materieel. Later kun je altijd nog het geheel wat rigoureuzer aanpakken (ik schrik niet terug van een dremel oid mits goed gebruikt natuurlijk ;-). Nog een idee; haal een paar meter (nieuwe maar evt. goedkope) flexrails bij de modelspoorboer. leg even snel een fris rondje/ovaal en gebruik dat om je locs goed werkend te krijgen. Zo sluit je een combinatie van factoren sneller uit met een geringe investering. Maak het jezelf gemakkelijk!
Materieel; eerst maar eens een paar openmaken. Voorzichtig handelen is essentieel! Beetje bij beetje. Pak een loc, lift de kap (verschillende opties mogelijk, van schroeven tot lipjes tot zeer ingewikkeld...). Als het niet lukt niks forceren, beetje zoeken op het net biedt vaak snel een correcte oplossing! Daarna goed reinigen (mbv wattenstaafjes, puntje van doek, sateprikker) en zorgen dat het elektronische gedeelte (motor en geleiding) schoon is en zou horen te werken. On de loc is er een hoop wat het functioneren kan tegenhouden; vieze of kapotte geleiding en tandwielen. Koolborstels motor, drijfwerk (vooral stoomlocs), enz. Succes en schroom niet om vragen te stellen!
Zodra materiaal en materieel weer een beetje werkt kun je mbv van 'trial and error' methodes de laatste mankementen uit beiden gaan filteren. Zo doe je snel een brede ervaring op vwb basis onderhoud. Niks storender dan een mooi afgewerkte baan die niet goed functioneert.
Dus, first things first, aan de slag gaan met wat er is.....zodra het allemaal weer natuurlijk beweegt dient zich vanzelf het vervolg aan....
Have Fun!
ps: wees voorzichtig met soorten smeermiddelen. Even goed investeren in specifieke producten (bv LaBelle) loont zeker! Achteraf afscheid moeten nemen van materieel door verkeerd onderhoud is kostbaar.
«
Laatst bewerkt op: 04 November 2013, 13:05:32 door Mudhen
»
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Hollandspoor
Offline
Berichten: 174
Re: Eindelijk aan de slag, rails advies
«
Reactie #9 Gepost op:
04 November 2013, 15:43:19 »
Gebruikmakend van dit draadje, heb ik nog een vraag op het terrein van rails.
Wat is er mis met lima rails?
Hoor dit graag van een ieder, ik heb hier nog wel het e.e.a. van liggen en wil nu ook gaan starten met het bouwen van een baan en zou daar deze lima rail voor willen inzetten.
Mvgr,
Frans.
Gelogd
Soms spoor ik, soms niet
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
«
Reactie #10 Gepost op:
04 November 2013, 20:46:20 »
Zoals Herwim en Mudhen al uitleggen is dat een verstandige 1ste basis om is te zien wat wat is en wat wel werkt en wat niet of met moeite.
Wat je kan overwegen voor de toekomst is een baan in module's,je maakt een baanplan en je kan dat dan verdelen over die module's en dat stap voor stap opbouwen.
Als ik lees dat je met Dinamo wilt gaan spelen voor baan besturing,dan moet je dus ook kennis hebben van relais en schakelingen,decoders enz enz.
Is die kennis er of wil je je dit eigen maken ?
Houd je door die grote mate van mogelijke automatisch rijden ook rekening met de kosten die hierbij zullen komen voor die automatisering?
Voor wat betreft die olie,kun je miss is een plaatje tonen om te laten zien waar over je het hebt ?
Ik kan me er nu namelijk geen voorstelling bij maken van wat dat voor iets moet zijn
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Willem van den Broek
Offline
Berichten: 189
Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
«
Reactie #11 Gepost op:
05 November 2013, 12:44:19 »
Zoals gezegd, we gaan langzaam beginnen.
Zoals je wel kunt begrijpen uit mijn vorige verhalen heb ik nu wel zo ongeveer 6 a 7 jaar de tijd gehad om te lezen
hier op het forum en vele andere sites.
Maar ik wil digitaal, maar om 47 locs te gaan ombouwen/voorzien van decoder (meeste locs zijn niet voorbereid) en op kort termijn, is iets waar ik niet aan wil beginnen hier komt dus het verhaal Dinamo boven water.
Na lang lezen overwegen is het verhaal Annaloog of dinamo blijven liggen maar na lang denken is het verhaal Dinamo op tafel gelegd.
Om met Dinamo te beginnen komt er eerst een start pakket (ik twijfel nog tussen het plug&play of de standaard start pakket) en wordt er een simpel ovaaltje neergeld voor de eerste ervaring en testen etc.
Voorlopig is er al een ovaaltje gewoon zodat ik kan kijken of me treintjes werken en ik wil ze na 6/7 jaar toch wel eens zien bewegen
Hierna zal de baan zijn leven gaan krijgen, dit zal ook in modules gaan gebeuren. en in stappen plannen er is overal heel diep over na gedacht.
Voor het echte plan heb ik al heel veel tekeningen/schetsen maar om het even in een programa te zetten wil me niet echt lukken, dus voordat ik met baanplannen hier kom nog even geduld en we zijn nog niet begonnen met het echte werk.
nog even ook iets, ik wil ook de mogelijkheid hebben om zelf even wat stroken rails neer te leggen omdat met het schetsen het er allemaal heel leuk uitziet maar in werkelijkheid niet altijd even logisch en mogelijk is.
De olie fles ik hoop dat deze link werkt:
http://myshop.s3-external-3.amazonaws.com/shop969900.pictures.SEUTHE-SR24.jpg
Gelogd
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
«
Reactie #12 Gepost op:
05 November 2013, 20:25:04 »
De link werkt prima,maar wat ik op flesje zie,zegt me nog weinig
Men zegt dus dat je dat spul moet gebruiken voor het smeren van een loc ?
Vraag ik me af wat het dan voor spul is,wat zit er in en werkt dat na zoveel tijd nog wel.
Voor wat het je locs betreft,gewoon een basis aantal ombouwen en stapsgewijs uitbreiden,dat werkt prima en houd de onkosten op een aanpasbaar niveau
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Willem van den Broek
Offline
Berichten: 189
Ja dit ben ik (2006)
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
«
Reactie #13 Gepost op:
06 November 2013, 18:24:05 »
wat voor een olie/smeermiddel zou goed zijn, naaimachine?
betreffende het ombouwen, daarom is specifiek gekozen voor Dinamo een hybride systeem, digitaal en analoog dus dan heb ik als het ware alle tijd van de wereld om de loks om te bouwen
Gelogd
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re: Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd
«
Reactie #14 Gepost op:
06 November 2013, 23:47:07 »
SR24 is rookvloeistof. Smeren kan beter met een wat dikkere olie, dus ook geen naaimachineolie. Märklin adviseerde vroeger autowintermotorolie.
Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Eindelijk aan de slag, railadvies gevraagd