Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 13:36:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 13:34:17
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:33
Piko 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 12:30:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 12:30:20
Minibaan Visserskaai H0
door
Huup
Vandaag
om 12:00:23
Acme nieuwe ICNG
door
Huup
Vandaag
om 11:56:08
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 11:36:20
Roco wagon openen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:33:54
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:11:32
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:01:14
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:02:43
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500
door
Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
30 September 2025, 19:00:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
De bouw van een HTM GTL8
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
37
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van een HTM GTL8 (gelezen 174675 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8354
Eton Wick, UK
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #375 Gepost op:
04 December 2014, 00:26:38 »
Ziet er heel goed uit. Moet je die ook nog ontvetten, als bij FUD van Shapeways?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2187
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #376 Gepost op:
04 December 2014, 13:24:59 »
WOWWWW!!!! Kwijl, Kwispel...
Dat ziet er heel erg fraai uit...
Die proefset is prima voor de huidige 3114 (*gaat het voorbeeld aan alle kanten fotograferen*), want déze moet het worden
De vergelijking met Philo is wat oneerlijk: hele mooie kappen van een GTL8-1, maar zoals bij zoveel Philospul: hopeloze aandrijving/motorisering... (en dan is dat model inmiddels óók 30 jaar oud, toch?)
Ik hoop dan ook, dat je óók bouwsets wilt gaan leveren, want dat knutselen/afbouwen moet wel lukken
, zéker als er ook vouwdeurtjes komen!
Succes en groeten van Frans
«
Laatst bewerkt op: 04 December 2014, 13:31:46 door Frans van Meerwijk. Reden: fotootje (niet van mij) toegevoegd
»
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
MMTB
Offline
Berichten: 970
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #377 Gepost op:
04 December 2014, 13:37:40 »
Hoi Frans,
Ik neem aan dat je de gerenoveerde versie wil hebben, maar wil je hem met deze reclame? (er zijn mooiere onderweg
)
Gr, Mark
(P.S: die ook eerstdaags mag gaan knutselen aan een bouwpakket van de GTL1 met vouwdeuren)
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #378 Gepost op:
04 December 2014, 13:41:27 »
Ha Frans,
Voorbeelden en wensen altijd welkom, dan maken we het precies zoals je wilt. Klant is koning! (Graag wel versturen naar het bekende WeKraTrams mailadres)
Bouwsets was in principe nog niet aan de orde, maar zou mogelijk kunnen zijn. Helaas alleen geen onderstellen meer, dus dan heb ik alleen de kappen. De deurtjes ga ik toevallig vanavond na werk mee aan de slag.
Oh, als je daar goede voorbeeldfoto's van hebt (van de vouwdeuren), gráág effe sturen of hier neerzetten, dan kunnen we daarmee aan de slag. Ook zag ik op een aantal foto's al dat de 3001 in elk geval met 5x vouwdeuren werden afgeleverd, bij anderen zag ik dat de eerste deur de zwenk/zwaaideuren zijn, maar de andere 4 alsnog de vouwdeuren hebben. Hoe zit dat?
@Sven: Ze worden sowieso nog wel schoongemaakt omdat ze nog worden opgeschuurd (voorkant is in de bekende laagjes) en nog een aantal details los worden aangebracht. Of het sowieso moet weet ik niet, het is namelijk geen plakkerige boel en voelt gewoon als glad plastic aan.
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
MMTB
Offline
Berichten: 970
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #379 Gepost op:
04 December 2014, 15:47:32 »
Hoi Wes,
Volgens mij zijn er rond de eerste renovaties de deuren bij de bestuurders vervangen door zwenk/zwaai deuren van het type 3100. Dit zal ergens midden jaren 90 geweest zijn.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2187
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #380 Gepost op:
04 December 2014, 17:38:50 »
Hé Mark,
JAZEKER met deze reclame!
Ik ben namelijk niet alleen fanvan (Haagsche) trams, maar óók van het Mauritshuis (en zéker een fotoshopwerk dat daar hangt, samengesteld door ene mijnheer Potter
Dat schijnt ook de reden te zijn, dat er straten naar hem zijn vernoemd... ) [Zelden zo'n leuke rondleiding meegemaakt].
Maar on-topic: de lijst van "GTL's die ik wíl" is al veel te lang... Dus om te beginnen déze 3114 en dan maar een GTL8-1 in afleveringstoestand (wellicht zelfs zwarte emblemen en wagencijfers...)
Groeten van Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2187
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #381 Gepost op:
04 December 2014, 17:59:29 »
Hoi Wes:
Kijk voor foto's desnoods op het HTM-fotonet, misschien zijn daar ook detailfoto's bij. Ik heb geloof ik niets op dat gebied, maar ik ga wel zoeken...
De GTL8-1 is volledig afgeleverd met 5 vouwdeuren. Vanwege de tocht is op enig moment deur 1 vervangen door GTL8-2 Zwenk/zwaaideuren en (naar ik begreep) bij het bouwen/in-gebruiknemen van de zwemtunnel (oeps: Tramtunnel)zijn vanwege regels, die voor zo'n tunnel kennelijk gelden de overige vouwdeuren vervangen door de huidige "schuifdeuren". Dat had te maken met de mogelijkheid, die vouwdeuren open te trekken... (Al snap ik dan niet, dat in Duitsland trams met die Düwag-deuren wél in tunnels mogen; of is men daar beschaafder?
)
En verder is er in die 30 jaar GTL8 uiteraard het nódige veranderd, aangepast, gewijzigd, verbeterd; een mid-life revisie geweest en nu voor een aantal wagens LVO...
Ik kwam al heel gemakkelijk tot een goeie 15 modellen, om de 'volledige geschiedenis' van de GTL8 uit te beelden, waarbij ik er als leek ongetwijfeld een aantal ben vergeten... (en er een aantal weglaat, omdat ik ze dan niet mooi vind)
Maar als ik je goed begrijp, is het onderstel toch niet een standaarditem van Halling?
Succes en groeten,
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #382 Gepost op:
04 December 2014, 18:30:48 »
Ha Frans,
Zwarte lijncijfers? Als jij met voorbeelden weet te komen kunnen we alles voor je regelen!
Haagsetrams is een perfecte bron voor afbeeldingen, maar erg lastig om te vinden. Daarom vraag ik ook specifiek om voorbeelden hier te vermelden zodat het makkelijker is. Ik heb wel wat, maar een goed vooraanzicht (of zijaanzicht als u wilt) zou gewenst zijn.
Er zijn inderdaad talloze varianten en elke tram heeft weer een uniek verhaal met aanpassingen en interieurveranderingen. Maar zover wil ik niet gaan. Op wens kan ik alles doen, verder zorg ik ervoor dat het een herkenbare tram wordt.
Over je mauritshuisbestickering: Als je wilt (en voor een meerprijs?) kan ik eventueel vraag doen bij het bedrijf die de bestickering maakt om hiervan decals te maken.... We (Mark en ik) hebben het al eens met een Randstadrail geflikt (And more to come...!) dus dit moet ook wel lukken. Ik heb inmiddels ook de OV-chipkaart reclame voor de GTL in bezit om op een trammetje te plakken.
@Mark: Wil je 5 vouwdeuren of 4 + 1 zwenk?
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
martijn v m
Offline
Berichten: 4499
Heerwijk in H0
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #383 Gepost op:
04 December 2014, 19:40:59 »
Zwarte wagennummers.
Is dat onderstel hetzelfde als die van Paul?
zag dat hij ook GTL-8 onderstellen heeft.
En bouwpakketten zijn ook hier welkom.
dus kappen onderstel en wellicht een leuke reclame
de rest moet te fiksen zijn. tenzij je zelf de mogelijkheid hebt om dat te/laten doen
Maar in mijn geval op de lange termijn.
Groeten Martijn
die stiekem liever een Amsterdams GTL-8 heeft
(11&12G)
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #384 Gepost op:
04 December 2014, 19:50:42 »
Ohja, heren van Meerwijk:
De onderstellen zijn van Halling, maar worden nog aangepast (verlengd). Ze komen van een ander model dat me nu even is ontschoten, maar Mark volgens mij prima kan vertellen. Het zijn dus niet de onderstellen van Paul voor de GTL8. Die zijn namelijk een stukkie duurder
Probleem is wel dat deze kappen speciaal voor deze onderstellen zijn ontworpen, en dus direct passen op andere onderstellen. Het is echt een "click-and-play" combinatie.
Zwarte wagennummers ken altijd wel.
Nieuwe reservering doen? Stuur effe een PM'tje, dan kun je een formuliertje invullen zodat we alles geordend kunnen regelen.
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
MMTB
Offline
Berichten: 970
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #385 Gepost op:
04 December 2014, 20:31:07 »
Hoi Wes,
5x vouwdeuren alstublieft
@Frans: De zwarte cijfers waren wel slecht zichbaar op de rode achtergrond en dit was een korte periode dat ze er mee reden. De crème kleurige cijfers zijn daar in tegen toch een stuk mooier icm met het oude logo. De Mauritstram moet wel makkelijk te maken zijn gezien de uitvoering. Dat wordt een kwestie van blauw spuiten en decals erover
@Martijn: De onderstellen die Wes gebruikt zijn van de M8D Bielefeld.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2187
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #386 Gepost op:
04 December 2014, 20:31:27 »
Ja Wes:
Zwarte wagencijfers en het HTM-embleem, dat óók op 1300/2100 zat [duiveltjes-emo]
Het heeft geloof ik niet lang geduurd en was volgens mij ook alleen maar op de eerste vijf wagens...
Daarna werd de belettering beige (maar weet ik niet wanneer het HTM-logo werd aangepast...)
En verder krijg je een pb...
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2187
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #387 Gepost op:
04 December 2014, 20:33:37 »
Wes/Mark,
Uiteindelijk komen we er wel...
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Willem1951
Offline
Berichten: 1215
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #388 Gepost op:
04 December 2014, 20:37:42 »
Hallo WeKra,
Ik zou die zwarte wagennummers even goed uitzoeken. Heb zelf een niet zo goede dia van de aflevering van de 3001.
Daarop is te zien dat het wagennummer en het HTM embleem zwart zijn. Op een foto in "Op de Rails" van mei 1981 staat
ook een foto van de 3001 met een zwart wagennummer. In het 1981 juli-nummer van OdR is de 3003 al afgebeeld met een
wit wagennummer. Die zwarte cijfers en dergelijke hebben dus maar heel kort geduurd.
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent
PS: was wat langzaam met typen, zie ik
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2187
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
«
Reactie #389 Gepost op:
04 December 2014, 20:42:08 »
Willem,
Je wilt niet weten hoe vaak me dat óók gebeurt
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
37
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
De bouw van een HTM GTL8