Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 23:23:08
Aachenau West door basjuh1981
Vandaag om 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
Vandaag om 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 22:52:08
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:46:38
Welke wielreiniger door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:41:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
Vandaag om 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
Vandaag om 22:20:19
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
Vandaag om 22:13:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
Vandaag om 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
Vandaag om 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
Vandaag om 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
  

Auteur Topic: nederlandse bovenleidingen  (gelezen 33165 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #45 Gepost op: 28 April 2008, 14:20:02 »
Sommerfeldt zet je ook gewoon in elkaar met superlijm.

(secondenlijm)

« Laatst bewerkt op: 28 April 2008, 14:22:13 door Chris van Diesen »

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #46 Gepost op: 28 April 2008, 14:20:33 »
Hallo,

In een eerdere post had ik al aangegeven dat ik liever niet wil solderen. Vandaar dat ik kijk of het ook met garen kan of dat er een andere simpele oplossing is.

Met vriendelijke groet,

Tom

Bij de Sommerfeldt bovenleiding staat tevens aangegeven dat de constructie van deze portalen ook kan met een 2-componenten lijm. Misschien een idee? (ook voor evt. andere bovenleidingen)
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #47 Gepost op: 28 April 2008, 14:52:55 »
Hallo,

Getuige de post van 'Marc tramt' is het niet wijs om garen te gebruiken. Txs for the input.

Lijmen met secondelijm is, in tegenstelling tot solderen, voor mij wel haalbaar. Dit lijkt vooralsnog 'the way to go'.

Dus ik vraag vrolijk verder:
Welke typenummers hebben de portalen van Sommerfeldt die vergelijkbaar zijn met de masten 871, 872 en 873 van Focus Modell Parts?
(Op die site van Conrad staan geen foto's van Sommerfeldt portalen. Op die site van Sommerfeldt zelf heb ik ze ook vergeefs zitten zoeken).

Met vriendelijke groet,

Tom

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #48 Gepost op: 28 April 2008, 14:56:18 »

Was het niet zo dat er vroegah..
van dat hele dunne rubberdraad was [van Arnold] maar ook te koop op de markt bij de fournituren, heb ik ook ooit eens gebruikt was behoorlijk realistisch, lijmen hoefde niet maar kon met secondenlijm.

Heb je hier wat aan, groeten,
Frederico

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #49 Gepost op: 28 April 2008, 15:01:06 »
Hallo Tom,

Mocht het antwoord niet snel komen, zoek ik dadelijk even op mijn laptop, waar alles opstaat toen ik een mega order bij Sommerfeldt moest plaatsen voor Railz  ;D


Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #50 Gepost op: 28 April 2008, 15:05:37 »
Hallo Frederico,

Het probleem met garen is onder andere dat het strak getrokken dient te worden. Dit betekent dat de portalen niet los geplaatst kunnen worden.
Waarschijnlijk loop ik met rubberdraad tegen dezelfde issues aan.

Toch bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #51 Gepost op: 28 April 2008, 15:08:11 »
Dag Chris,

Kijk maar ff of je er tijd voor vrij kunt maken. En anders zullen er vast wel meer mensen de bedoelde Sommerfeldt typenummers weten.

Hoewel? Als je toch bezig gaat? Zoek dan gelijk ff de typenummers van de rijdraden op die passen op Marklin R1 en R2 boogstralen (Gna gna gna  ;D)

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Tom

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #52 Gepost op: 28 April 2008, 15:33:54 »
zijn er ook eensporige portalen van sommerfelt

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #53 Gepost op: 28 April 2008, 15:37:06 »
jahoor.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #54 Gepost op: 28 April 2008, 15:44:05 »
heb je heel misschien een artikel nummer?

en zou ik van iemand anders antwoord op mijn vorige post mogen hebben

bvd

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #55 Gepost op: 28 April 2008, 15:49:11 »
Welke typenummers hebben de portalen van Sommerfeldt die vergelijkbaar zijn met de masten 871, 872 en 873 van Focus Modell Parts?
(Op die site van Conrad staan geen foto's van Sommerfeldt portalen. Op die site van Sommerfeldt zelf heb ik ze ook vergeefs zitten zoeken).

Mast voor enkelspoor: artikelnummer 520


Bovenleidingportaal 2 sporen: artikelnummer 570


Bovenleidingportaal 3 sporen: artikelnummer 580


Bron:
Artikelnummers: www.sommerfeldt.de
Foto's: www.anw-modeltreinen.nl

mvg,

Matthijs

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #56 Gepost op: 28 April 2008, 21:43:42 »
dank u wel.
maar hoe doe je de draad bij een wissel van 2 naa 1 sporen en van links naar rechts

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6778
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #57 Gepost op: 28 April 2008, 21:54:28 »
Daar heeft Sommerfeldt een uitgebreide handleiding voor, boekwerk in 3 talen, alle spoorwegen, ook NL. Kost ongeveer 5 euro artnr. 002.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #58 Gepost op: 28 April 2008, 21:59:07 »
Tip1, schaf de " aufbau anleitung aan dan leer je heel heel veel over alle mogelijke portalen en opbouw.

Tip 2 pak je fototoestel en gan naar een wat groter station en kijk , bestudeer de bovenleidingen, volg de draad en kijk ??? waar het aan vast zit.

Vrijwel alle mogelijkeden waarvan je denkt dat is er niet, bestaat heus in het echt wel.

Kom je er niet uit dan moet je je baanplan even opsturen dan maak ik wel een schetsje voor je .


Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Tom

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #59 Gepost op: 28 April 2008, 22:24:14 »
Hallo Matthijs,

Bedankt voor de genomen moeite om de typenummers van Sommerfeldt te vermelden. Nu kan ik de NL-bovenleidingprodukten van de beide leveranciers beter vergelijken.

Dat is ook hard nodig, want het blijkt dat je de portalen van Sommerfeldt zelf in elkaar dient te zetten. (Nooit geweten).
Ik had begrepen dat je alleen de rijdraden diende te lijmen of solderen.

Tussenstand:
- Hiermee vallen de portalen van Sommerfeldt voor mij af en is de voorlopige keuze de portalen van Focus Modell Parts.
- Ik weet nog niet wat ik met de eventuele rijdraden aan moet. Zilverkleurig garen blijkt niet praktisch te zijn.
- De oorspronkelijke wens was een bovenleidingsysteem dat eenvoudig te verwijderen zou zijn als ik de rails goed schoon zou willen maken of met de scenery bezig zou willen. Dit lijkt niet haalbaar te zijn, tenzij ik alleen portalen monteer en geen rijdraden zou gaan gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Tom