Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e  (gelezen 18102 keer)

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Gepost op: 27 oktober 2013, 22:36:40 »
Nu mijn D8 en D9 van Zillertalbahn langzaam maar zeker afgebouwd kunnen worden, ben ik aan het rondkijken welk project ik hierna wil doen.
Het lijkt mij leuk om de VT1 van de Zillertalbahn te maken. 8)

Dit treinstel is in Nederland wellicht beter bekend als het Sperwer treinstel van de RTM. Dit treinstel is een Düwag grossraumwagen dat de RTM heeft verbouwd tot dieseltreinstel. De Zillertalbahn heeft dit treinstel gekocht en met nieuwe smallere draaistellen heeft het heel wat jaren in het Zillertal gereden. Nu is het weer terug in Nederland en rijd het in de RTM kleuren weer rond bij Ouddorp.

Ik vond een mooie foto op Flickr van de uitvoering die ik wil bouwen, zie onderstaande link:
http://www.flickr.com/photos/78319288@N02/7176997080/lightbox/

Ik heb een aantal vragen en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen:
  • Is er een model van een (kleinserie)fabrikant te koop?
  • Is er iemand een tekening voor mij beschikbaar heeft van het Sperwer treinstel?
  • Heeft iemand dit treinstel al eens in H0e gebouwd?
  • Zijn er andere donor modellen dan onderstaande, die schappelijk geprijsd zijn of heeft iemand tips andere tips om dit treinstel te kunnen bouwen?

Het enige dat ik tot nu kon vinden was http://www.bus-und-bahn-und-mehr.de/Artikelubersicht/Strassenbahnen/Bielefeld/bielefeld.html (een stukje scrollen). Maar dit word een dure optie als ik deze driemaal nodig heb. :(

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2013, 00:44:55 »
EMA/RETM Amsterdam

Weet niet of de weense hetzelfde zijn.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2013, 08:54:28 »
Zover ik weet is/zijn er geen modellen van dit tramstel in de handel. Tekening moet ik nog even naar kijken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2013, 09:01:45 »
De NVM heeft tekeningen in haar archief die je kunt bestellen.
Dit weekend stond op Eurospoor de Voornse Modelspoor Vereniging met hun RTM baan. Op die baan zag ik ook het Sperwer-stel rondrijden. Mogelijk kunnen zij je nog van informatie voorzien.
No dress rehearsel, this is our life.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2013, 09:23:01 »
Je kan de voor en achterkant van een Lima GT6 nemen en eventueel de zijwanden en deuren van een Roco GT6/8. Het wordt wel een duur grapje, want je heb meerdere modellen nodig voor een 3 delige Sperwer. Zowel de Lima's als de Roco's zijn voor rond de 80 euro op een beurs, Ebay (DE) of Marktplaats te krijgen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2013, 09:34:39 »
Kijk ook eens in Railhobby 2004/2 Schouwen op een cirkel.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2013, 10:07:32 »
Je kan de voor en achterkant van een Lima GT6 nemen en eventueel de zijwanden en deuren van een Roco GT6/8. Het wordt wel een duur grapje, want je heb meerdere modellen nodig voor een 3 delige Sperwer. Zowel de Lima's als de Roco's zijn voor rond de 80 euro op een beurs, Ebay (DE) of Marktplaats te krijgen.

Groeten, Mark

Op Ebay.de zijn regelmatig losse kappen te vinden, dat is veel goedkoper. Ik speel met de gedachte nog eens een Boedapestse 'Villamos' te bouwen, dan heb ik ook losse kappen nodig.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2013, 11:41:33 »
Marcel,

De Sperwer is door de RTM verbouwd uit twee Düwag motorrijtuigen van de meter sporige DB tramlijn Ravensburg - Weingarten - Baienfurt.
Hiervan heeft Holger Dietrich Resin kappen gemaakt, of die nog leverbaar zijn, weet ik niet. Goedkoop zijn ze zeker niet en de ombouw (aan één zijde de deuren halveren en die dan aan de andere kant inbouwen) is lastig.

Het middenrijuig is gebouwd op het onderstel van M66 (ex MBS) met een stalen opbouw van de carrosserie fabriek Hoogeveen.
Deze zal je zelf moeten bouwen.

De kappen van de Weense modellen wijken teveel af om ze te kunnen gebruiken.

Groeten,  Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2013, 21:03:04 »
Bedankt voor jullie reacties, het helpt me zeker op weg!  (y)
Uit jullie reactie maak ik op dat ook met een donormodel de zijwanden compleet nieuw gebouwd moeten worden. Tot dusver heb ik zonder problemen modellen kunnen maken als ze lekker hoekig waren, dan moeten zijwandjes ook wel lukken. Styreen in de juiste vorm buigen is mij nog nooit succesvol gelukt ondanks een aantal pogingen. :'( Vandaar dat de kopvorm van de donor voor mij het belangrijkste is. De grootte van de motor is niet van belang aangezien ik in de middelste wagen van de Sperwer een hoop kwijt kan. 8)

Ik loop de reacties even langs:

@martijn v m: Dat weet eerlijk gezegd ook niet maar ik vind ze veel lijken op de wagen uit Bielefeld die ik tot toe had gevonden. Er lijkt steeds 1 kop van de wagen met pantograaf en een deel van 1 zijwand bruikbaar te zijn. De detaillering is laag maar daar is de prijs ook naar. Wellicht dat ik er 1 bestel om eens te kijken of er iets mee te beginnen is, want veel details zal ik toch zelf moeten toevoegen.
Op deze site staat de Bielefeld uitvoering net boven de Weense: http://www.bus-und-bahn-und-mehr.de/Aktuelles/aktuelles.html
Ik ben geen tram kenner maar ik zie het verschil niet in kopvorm van voorkant niet. :-[

@Sobat Kras: Mocht je een tekening hebben dan hou ik me aanbevolen. :)

@Marc tramt: Beide site staan nu in mijn favorieten, bij de NVM zie ik alleen de aangedreven unit van de Sperwer in de catalogus staan. Wellicht staan op dezelfde tekening ook de bijwagens maar dat kan ik allicht bij ze navragen.

@MMTB: Toen ik besloten had om dit model te bouwen was dit de eerste gedachte totdat ik beter lijken opties had gevonden. Het nadeel van deze Lima trams vind ik toch de Lima aandrijvingen. Hoewel ik een totaal ander model van Lima had, heb ik besloten dat Lima er nooit meer inkomt. De zijwanden hoeven niet direct van een donor te komen, dat is prima te doen uit styreen. Tevens moet ik veel aanschaffen om een treinstel compleet te maken en dat is voor mij inclusief de twee bijwagens. De Sperwer heeft wel eens met 1 bijwagen gereden maar dat was in jaren 70 en/of 80, in het laatste Zillertalbahn jasje heb ik geen foto's of verhalen gevonden van een tweedelige samenstelling. Lijkt me ook niet logisch gezien de reizigersgroei gedurende jaren, zoveel plek had de Sperwer nu ook weer niet.

@Gert Arkema: Ik zal eens in de gaten houden wat de kappen doen op Ebay. Dan kan ik altijd kijken of dit goede donoren zijn en of dit een betere optie is dan de optie van Martijn.

@Tramkees: De oorsprong van dit treinstel in mij inmiddels bekend door mooie verhalen op de RTM website. Van de DB tijd zijn weinig foto's te vinden, tijdens de periodes erna was het treinstel waarschijnlijk fotogenieker. ;)
Tot nu toe heb ik er twee gevonden: http://phototrans.eu/images/photos/original/461/367166.jpg en http://www.eisenbahnwelt.de/text-1019-736-et_die_gruene_strassenbahn_der_db.html

Wat betreft het midden rijtuig, voor mij als leek lijkt deze toch veel op de bijwagens. Voor mijn gevoel is de vorm en lengte van de drie wagens gelijk, voor de motorunit moet ik alleen meer dichtmaken. Daarom wil ik een tekening hebben om dit gevoel te controleren.  :)
Kan je mij uitleggen waarom de kappen niet te gebruiken zijn?

Bij het origineel was bij de Zillertalbahn goed te zien dat ze ook gesleuteld hebben aan de locaties van de deuren. Naast de koppen hebben ze de toegangsdeur smaller gemaakt, hier hebben dubbele deuren gezeten. Als ik in model ook veel moet plamuren dan is dat geheel conform de werkelijkheid.  :D

Dus ik ben benieuwd wat de verschillen zijn tussen de Weense wagens en de wagens uit Bielefeld. Mochten mensen nog betere donormodellen kennen dan hou ik me uiteraard aanbevolen. 8)

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2013, 22:16:35 »
Holger Beine (weet ik niet zeker, psuidoniem tram de ruhr- zie ook modellstrassenbahnforum van jan ruppert), staat vaak in Houten en heeft heel veel Duitse resin-modellen, van rond de € 50,- .
En op Ebay Duitsland zie ik af en toe  ook wel van die modellen; laatst was er een van
Ravensburg - Baienfurt.

Gr Frank.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2013, 22:25:50 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2013, 03:21:13 »
Marcel,

De tekening van Sobat Kras verduidelijkt heel veel, lijkt mij. De koppen van de Weense modellen wijken erg af van de deze, hoewel ze op elkaar lijken. Op de tekening is ook duidelijk het verschil in de kopvorm tussen het motorrijtuig en de aanhangrijtuigen te zien. De zijwanden zijn totaal verschillend ten opzichte van het Weense model.

Om het DB model als donor te gebruiken moet je eraan denken dat Resin moeilijk te bewerken is. De dubbele deuren zitten slechts aan één kant.

Groeten, kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2013, 06:34:42 »
@Sobat Kras: (y) (y)Bedankt! (y) (y)

@Tramkees: de tekening van Sobas maakt zeker veel duidelijk. Als ik naar de bijwagens kijk dan hebben deze dezelfde lengte als de Weense wagens. Afstand tussen de draaistellen is hetzelfe, dus het onderstel kan ik al gebruiken.
Als ik kijk naar de Weense wagen met pantograaf dan lijkt de bestuuderszijde echt etzelfde qua kopvorm. De vorm van het raam oogt hetzelfde, de vorm van het dak, koplampen en de bumper moeten wegehaald worden en aangepast worden.
De smalle toegangsdeur en het kleine raam moeten omgewisseld worden, maar lijken qua maatvoering wel goed. De ramen tussen de deuren en de toegangsdeuren aan de achterzijde moeten allmaal aangepast worden, dus het is geen donor die mij plamuurwerk zal besparen. ;)

De bijwagens zijn niet te gebruiken, die hebben afwijkende koppen. Het motorrijtuig van de Sperwer zal lastiger worden vanwege de draaistellen en de ramen in de kop die verder door lopen.

Ik zal vanavand kijken of ik de foto's kan bewerken en naast elkaar kan zetten, want ik zie nog steeds niet wat er zo verschillend is aan de Weense C1. Dus Kees kan je mij dan in detail aangeven waar het verschil in zit, want je blijft tot dusver erg algemeen. Ik ben geen tramkenner dus allicht zie ik iets over het hoofd maar dan hoor ik graag wat ik dan over het hoofd zie.

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2013, 12:32:22 »
Marcel, ik heb nog wat aanvullende informatie. Ferivan (kleinseriefabrikant uit België) heeft in 1996 in Neurenberg het treinstel aangekondigd. In MIBA Messe 1996 staat een foto van de behuizingen in RTM en Zillertal uitvoering. Alhoewel de modellen in zowel h0e als h0m aangekondigd weet ik niet of de modellen ooit op de markt gekomen zijn.

Verder vind je foto's van het treinstel in deel 7 (RTM uitvoering) en deel 16 (Zillertal) van de RTM reeks. Verder vind je aanvullende informatie en foto's in de volgende uitgaven:

- Schmalspur in Baden-Württemberg (Kurt Seidel): Blz 166
- De rijtuigen van de Nederlandse stoomtramwegen (A. Dijkers): Blz 184-185
- Zeunert's Schmalspurbahnen, deel 13: Blz 28
- Zeunert's Schmalspurbahnen, deel 17: Blz 24

Verder verwacht ik dat in Bahn im Bild,band 5 (Zillertalbahn) ook enige foto's te vinden zijn. Zelf moet ik nog enige afbeeldingen hebben. Zodra ik iets tegenkom meld ik me.

Groet, Rob


Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: RTM Sperwer in Zillertalbahn (VT1) uitvoering H0e
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2013, 13:33:51 »
Marcel,

Als je naar de tekening kijkt, zie je dat de gebogen ramen van de aanhangrijtuigen anders zijn dan die van het motorrijruig. Het Weense model komt nog het dichtst in de buurt van het motorrijuig, voor de aanhangrijtuigen zijn ze te groot! en de kop van het Weense model is iets spitser dan die van de Sperwer / VT1.

Het onderstel van de Weense modellen is zo ontworpen dat de motor in het draaistel zit, daardoor zit er een in de bodem een gat van 17 (ja, zeventien) millimeter, jij bouwt H0e. Ook de motorloze draaistellen zijn zo. Het Weense draaistel hiervoor aanpassen lijkt mij bijna niet te doen en zou op nieuwbouw neerkomen, dus aan de onderstel heb je niet veel.

groeten, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen