Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 16:43:28
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Problemen met MultiMaus (opgelost)  (gelezen 2512 keer)

RTG

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Problemen met MultiMaus (opgelost)
« Gepost op: 27 October 2013, 22:35:07 »
Na een aantal jaren (en een groter huis) wilde ik weer eens mijn (HO) modeltrein hobby op gaan pakken. Direct een mooi moment om me eens te gaan verdiepen in het automatischeren van de modelbaan.

Ooit had ik een Roco MultiMaus setje gekocht voor een paar exprimenten voor het digitaliseren van mijn toenmalige N-baan. Gezien het gedoe met inbouwen van decoders in (oude) N-locomotieven heb ik van het laatste af gezien. Wat ik heb:

- Transformator (10725, 50 VA)
- Aansluit/boosterkastje (10764)
- MultiMaus (de rode)

Echter als ik de boel nu aansluit werkt het niet (volgens mij heb ik alles aangesloten volgens de handleiding van de Roco website). De helft van de tijd blijven de beide leds (‘Power’ en ‘Overload’) aan de voorzijde van de 10764 branden. Soms verdwijnt dat (alleen 'Power' brand dan nog) als ik de MultiMaus opnieuw aansluit of de de spanning eraf haal en er weer op zet.

Echter als alleen de groene ‘Power’ led brand (de andere helft dan de tijd dus), gebeurd er ook niets. Ik heb een loc op het testbaanvak staan met een decoder (adres 3). De MultiMaus start wel gewoon op en lijkt volledig functioneel.

Volgens mij was het zo dat er bij digitaal altijd spanning op de baan staat. Als je er namelijk een ‘analoge’ loc op zette dan ging dat, zeg maar, niet heel goed. Nu is dat ook niet het geval. Er komt alleen heel even spanning op de baan als ik de MultiMaus weer uit de 10764 haal (korte puls, er is dus een verbinding tussen de rails en de 10764).

Heeft er iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen of wat ik nog uit zou kunnen proberen?
« Laatst bewerkt op: 30 October 2013, 13:07:38 door WJM »

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Problemen met MultiMaus
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2013, 11:07:19 »
Heb je de rode muis op MASTER of SLAVE aangesloten ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2013, 11:53:26 »
was die set nieuw? als je de locmaus op de slave aansluiting aankoppelt, en dus geen master hebt, krijg je een foutmelding E nog iets (vanmorgen toevallig meegemaakt ;))

T is niet een echt goed teken dat je booster in de overload schiet
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2013, 11:58:45 »

Echter als ik de boel nu aansluit werkt het niet (volgens mij heb ik alles aangesloten volgens de handleiding van de Roco website). De helft van de tijd blijven de beide leds (‘Power’ en ‘Overload’) aan de voorzijde van de 10764 branden. Soms verdwijnt dat (alleen 'Power' brand dan nog) als ik de MultiMaus opnieuw aansluit of de de spanning eraf haal en er weer op zet.

Zoals je het beschrijft heb je ergens sluiting.... die wss niet permanent is, dus bv een draad die ergens tegenaan ligt en soms niet. Zou alles eerst eens goed nalopen.

Tip: pak een meter spoor, sluit het spul daar op aan en kijk of dat werkt. Zo ja, is er niets aan de hand met de set en ligt het hier beschrevene aan je N baan.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2013, 12:07:55 »
Zoals Ronald idd al aan geeft, probeer het probleem te isoleren. Gaat de centrale ook in overload als je er geen spoor aan hebt? Zo nee, ligt het zeker in de rails. Hoe heb je de draden aan de rails gemaakt? Is dit met een aansluitrail? Sommige aansluitrailtjes (bedoelt voor analoog) hebben een condensator ingebouwd. Centrales vinden deze condensator niet lief, deze moet je dan los knippen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RTG

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 October 2013, 12:26:22 »
Bedankt voor de reacties zover. Ik heb de MM asngesloten op de master.

Voor de beschteven symtomen maakt het niet uit of de rails aangesloten is. Het lijkt niet daar de sluiting zit.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2013, 17:21:44 »
Zit er misschien ergens een condensator in de rails? Met name dan in de aansluitrail. Oudere aansluitrails hebben nog weleens een ontstoorcondensator. Leuk voor analoog. Slecht voor een digitaal systeem aangezien dit via de condensator kortsluiting geeft. De condensator staat meestal tussen de railstaven van de aansluitrail verbonden. Ik had een condensator in de Fleischmann profirails die niet opviel in de railbedding. Oeps ik zie nu dat iemand anders dat ook al als mogelijke oorzaak noemde.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 17:27:16 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2013, 17:47:19 »
Gekke vraag:
Als je het geheel wilt gaan gebruiken ligt er dan niks van metaal ergens op je rails ?
Dat had ik een tijd terug namelijk hier ook(locje testen en een blikje stond elders op de spoorstaven)  :-X,en dan doet het spul ook erg weinig  ;)
koste bijna een halfuur bijna om uit te vogelen wat ik er juist voor niet zo handig had gedaan
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2013, 18:01:25 »
WJM,

Haal de kabel van de muis eens uit de 10764 en controleer in de 10764 of daar de contacten , zijn van die draadjes die veren, of er niet een bij is die een beetje hoger zit en onvoldoende terugveerd, hierdoor kan er wel even contact worden gemaakt bij het in en uit halen.
Heb een vergelijkbaar geval een tijdje geleden meegemaakt.
Als deze niet goed zit maak dan van een draadje een klein haakje en peuter  hem daarmee weer naar beneden.

Succes.
Gr piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

RTG

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2013, 09:45:15 »
Het probleem is dus dat "het probleem" zich ook voordoet als het spoor niet aangesloten.

Ik denk echter dat het spreekwoordelijke lek boven is. Ik ben even aan het werk gegaan met de tip van de contacten (o.a. of de draadjes nog veerde). Dat leek allemaal goed maar ik merkte wel iets anders. Als ik de kabel in of uit de 10764 haalde kwam er meestal een korte puls op de rails (dwz: een (oude) 'analoge' lok gedroeg zich dan heel even zoals die dat 'normaal' op een digitale baan zou doen (lichten vol aan, etc)).

Dit gebeurde echter nooit als ik de kabel in of uit de MM haalde (terwijl de kabel nog wel in de 10764 zat). Op zich had het niet uit moeten maken waar ik het contact verbrak tussen de MM en de 10764. Tenzij natuurlijk de kabel stuk is. Die heb ik nu doorgemeten en het blijkt dat er een minime sluiting zit tussen pin 5 en pin 6 (weerstand is niet 0 maar ook zeker niet oneindig zoals tussen de anderen pinnen). Ik ga dus even een andere kabel halen en dan vanavond testen.

RTG

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Problemen met MultiMaus (opgelost)
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2013, 13:08:18 »
En inderdaad: een nieuwe kabel deed wonderen. Bedankt voor alle reacties!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2013, 13:14:44 »
Mooi! :)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2013, 13:18:22 »
weer een slaaploze nacht minder

succes verder

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem