Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 17:05:58
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 16:59:14
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus  (gelezen 3389 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
(Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Gepost op: 20 oktober 2013, 13:44:41 »
Na een vastgelopen poging tig jaar geleden toch maar eens besloten om een serieuze herstart te maken...

Heb al wat ideetjes opgedaan hier, een leuk thema voor de baan bedacht en wat interessant materieel bijelkaar gescharreld

Het thema wordt het volgende:
Een museumstation met lokloods en wat opstelsporen voor extra wagons
Materieel: Doel: Duits Epoch 1 Laenderbahn, nadruk op KPEV materiaal omdat daar het meeste van wordt aangeboden. Voorlopig: Alles wat ik nu heb liggen aan oud Fleischmann en Lima spul dat nog in rijdende staat verkeert.

Technische eigenschappen
Maximale Treinlengte: 120cm
Analoog beginnen, later naar digitaal over (heb al een zware Fleischmann trafo liggen die voorlopig gebruikt gaat worden)

En ik heb nog een idee om het geheel te automatiseren met een Raspberry Pi in de verre toekomst

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2013, 15:18:34 »
Ben benieuwd naar een baanplan.
Welke schaal wordt dit trouwens ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2013, 16:34:56 »
Schaal wordt HO, met Fleischmann Profi rails (heb ik een flinke stapel van liggen, dus leek me een goed idee om dat maar te gaan gebruiken)

Kan even niet zo snel de screenshot uploaden, maar in tekst is het baanplan als volgt
- Er is een station, met 2 sporen. Aan beide kanten is het mogelijk om van spoor te wisselen, zodat er gepasseerd kan worden
- Naast het station 2 opstelsporen en een locloods met onderhouds afdeling (kolen, water etc)
- Het stations deel wordt als een soort module gebouwd, bij bedrijf gaan er voorlopig aan beide sporen lussen zodat er rondjes gereden kan worden

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2013, 21:07:13 »
Zie "Plaatje uploaden" in het menu links op het scherm.

Waarom een museumstation tijdperk 1? Waarom niet een normaal station tijdperk 1?
of moet er ook wel wat modern materieel rond gaan rijden? En welk tijdperk wordt dat dan?
Ook voor de aankleding in landschap/bewoners is een ander tijdperk bij een museum baan natuurlijk van belang.

En waarom eerst analoog? kan me nog wel voorstellen dat je de treinen nog even niet direct allemaal wilt ombouwen, maar als je dan toch een nieuwe baan gaat opbouwen is het wel net zo handig deze gelijk goed voor te bereiden voor digitaal. En dat werkt toch het makkelijkst als je echt digitaal rijd zodat je het allemaal gelijk kunt testen en eventueel aanpassen.

Groet,
Roelco

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2013, 20:34:28 »
Het wordt als basis een normaal station tijdperk 1 (opgebouwd rondom Faller 110116 'Bahnhof Schwarzburg' met de gekleurde dakpannen) met bijbehorende vakwerk huisjes enzo, maar met wat aankleding uit recentere tijd
Ik ga bijvoorbeeld met de 90 ton kraan van Fleischmann rijden, en ik heb al een mooie set HO autotjes staan die wel heel recent zijn (zoals een nieuwe Mini Cabrio) waarvan de bijzondere exemplaren (Lambo Countach, Jag E-type) bijvoorbeeld als bruidsstoet ingezet kunnen worden.
Vandaar dat ik het als 'museumstation' klassificeer.

Reden om het voorlopig analoog te houden is dat ik bij digitaal maar met 1 locomotief kan rijden, terwijl ik nog een aantal werkende exemplaren heb die niet makkelijk om te bouwen zijn (Lima 1220 met ICR wagons, antieke Piko BR55 en een ander Lima geval)
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2013, 20:43:01 door ivanzon »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2013, 10:20:28 »
Als je echt serieus aan de gang wilt gaan, zou ik nooit meer analoog beginnen. Als je dan later digitaal wilt gaan rijden kun je de hele zaak weer deels slopen, dat lijkt mij geen goede optie. Ook al begin je maar gedigitaliseerd met 1 loc, dat maakt toch niets uit, al doende komt er meer op de baan.

Waarom zij de werkende modellen van jou niet makkelijk om te bouwen, dat heb ik nog niet meegemaakt bij H0. alles is om te bouwen en als ik de loc (als hij erg klein is) geen decoder past (kan ik mij bijna niet voorstellen) dan bouw je hem in de eerste achter de loc geschakelde wagon. Zowel Lima, Fleischmann als Roco en Piko modellen ook al zijn ze antiek, zijn om te bouwen. Soms heb je een geisoleerd motorschild nodig voor Fleischmann locs maar doorgaans is het goed te doen.

Rob Bogers
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2013, 11:14:04 »
Als je echt serieus aan de gang wilt gaan, zou ik nooit meer analoog beginnen. Als je dan later digitaal wilt gaan rijden kun je de hele zaak weer deels slopen,
Dat slopen hoeft niet, als je maar vantevoren rekening houdt met eventuele sectie-indeling. Dus wel de railisolaties vast aanbrengen, maar voorlopig verbind je elke sectie direct aan de ringleiding. Dan kan je zelfs digitaal rijden, als je met handbesturing werkt. Pas als je gaat automatiseren moeten er detectors worden opgenomen in de sectieaansluitingen.
Verder hangt het af van de bereikbaarheid. Als elk stukje spoor goed bereikbaar blijft, dan kun je railisolaties altijd later inzagen.

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2013, 13:37:20 »
Zowel Lima, Fleischmann als Roco en Piko modellen ook al zijn ze antiek, zijn om te bouwen. Soms heb je een geisoleerd motorschild nodig voor Fleischmann locs maar doorgaans is het goed te doen.

Rob Bogers

Bij digitaliseren van Lima is het best ook te kijken om de Lima pannekoek motoren te vervangen door wat anders. Omdat niet in alle gevallen de rij stappen een mooi rijbeeld opleveren vanwege de relatief zwakke motoren. Nu waren daar in het verleden modeltorque motoren voor in de handel die soms uitkomst brachten maar de modeltorque motoren voor Lima ombouw zijn nergens meer te vinden.

Maar wat Rob zegt klopt dus wel ook de oudere machines zijn om te bouwen naar digital, je moet alleen per machine overwegen wat er nodig is om een geslaagde ombouw te realiseren.

Als tijd en geld een probleem oplevert is het ook een optie om eerst analoog te starten maar bij je baan ontwerp al rekening te houden met een overgang naar digitaal zoals Klaas al zegt. En dan gelijdelijk je machines van decoders te voorzien. De meeste decoders kunnen ook zo ingesteld worden dat ze op een analoge baan rijden. Je gebruikt dan niet de vele opties van je decoder maar kunt jezelf langzaam voorbereiden op je eind doel.
En als je eenmaal alle machines voorzien hebt van decoder is de stap van analoog naar digitaal niet zo groot meer.

Zoals je ziet is het een kwestie van je einddoel bepalen en dan kijken via welke weg dat te bereiken is.

Rini
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2013, 13:39:23 »
Als er iets gemakkelijk is om te bouwen, is dat trouwens een oude Lima. Zo'n 1220 is een perfect eerste ombouwproject. Ook al een keer of tien hier beschreven denk ik. Gemakkelijker vind je ze in ieder geval niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2013, 13:51:08 »
Klopt helemaal.
Voldoende ruimte voor de decoders, simpel van opzet en om mee te beginnen een fantastische machine.
En inderdaad vind je juist voor deze machine voldoende instructies op het net.

Rini
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2013, 13:59:23 »
In Lima locomotieven was zo veel extra ruimte dat je er naast een decoder nog wel een tassenset in kwijt kan om het maar eens plastisch te zeggen. Ruimte te over en modeltorque was wel een uitkomst. ik heb er nog een paar liggen voor een Hondekop Mat54 van Lima  en een Mat46.

rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #11 Gepost op: 05 november 2013, 10:40:06 »
Ook ik moet nog steeds beginnen met de daadwerkelijke bouw van een baan. Ben nu al zo'n 2 jaar diverse draadjes aan het lezen. Dacht aanvankelijk aan 3rail omdat ik daar nog wat oud materiaal van had, maar ben langzamerhand toch steeds meer naar gelijkstroom aan het overhellen. Gelijkstroom lijkt mij toch leuker,meer aanbod en rails vind ik ook mooier. 3rail met name M* is mij eigenlijk te duur althans daar heb ik gewoon de centen niet voor. Heb inmiddels ook het nodige voornamelijk Lima materieel in huis. Al het M* spul zal ik dus moeten verkopen of ruilen voor Ned/belgisch materiaal. Ik wil namelijk een baan op z'n Limburgs.Heuvelachtig landschap en scenery

Lima is naar mijn idee prima om te beginnen en niet al te prijzig, dus als er iets niet helemaal goed gaat is dat niet snel een ramp.
Meen dat de modeltorque motortjes nog wel in Houten verkrijgbaar zijn.

Blijf de ontwikkeling van je baan volgen.
Soms spoor ik, soms niet

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2013, 22:44:21 »
Al vorderimg gemaakt groetjes Daaf


Sent from my iPhone using Tapatalk

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: (Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2013, 08:59:06 »
Ik heb al wat gebouwen aangeschaft, maar ik ga eerst een oefen baan maken met de R360 bochten waar de grotere locs niet op passen. Ik ga daarmee een nette afdekking voor de poot van de kerstboom maken met huisjes enzo.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
(Opnieuw) beginnen, maar dan serieus
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2013, 15:17:20 »
Heeft u foto's?
« Laatst bewerkt op: 16 december 2013, 15:19:47 door Daafs128 »