Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: Aanleg tramlijn  (gelezen 9416 keer)

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Aanleg tramlijn
« Gepost op: 17 oktober 2013, 17:53:28 »
Beste modelbouw freaks,

In mijn spoorplan ben ik een tramtracé aan het intekenen.
Mijn spoorplan is 140 x 140 + een schaduwstationmodule, waar de trams ook gebruik van gaan maken.

Uiteraard is een tramlijn op dergelijke afmetingen vrij beperkt te realiseren, omdat er ook al een spoorlijn op deze modules aanwezig zal zijn. Nu is het zo, dat de spoorlijn zich op niveau 1 afspeelt en de tramlijn op niveau 0, dus ik heb wat speelruimte.

Ik las ergens, dat voor een trambaan de minimum bochten radius van 25cm geldt en dat die te leggen is met Piko A flexrail.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Heeft iemand ervaring met het gebruik van wissels in een trambaan?
En wat is de krapste wissel die ik kan gebruiken?

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2013, 18:30:57 »
Trams van de bekende fabrikanten hebben over het algemeen geen moeite met een boogstraal van 25cm. Kleiner kan wel problemen geven. Dit kun je uiteraard aanleggen met vrijwel elk merk flexrail. Ik zelf heb Roco gebruikt en dat bevalt me prima.
Voor wissels geldt dat trams door alle wissels kunnen rijden die in de handel zijn. Deze zijn in principe gemaakt voor (langere) treinen. Ik heb nog nooit gehoord van beperkingen op dat gebied. Kijk anders eens rond op mijn site; klik maar op het wereldbolletje onder mijn naam.
No dress rehearsel, this is our life.

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2013, 20:09:18 »
Hoi Marc,

Dat was smullen! Leuke site, duidelijke foto's. Mooi baantje ben je aan het bouwen! Ik ben benieuwd wat je allemaal nog tegen gaat komen.

Ook je elektronica spreekt me aan, omdat je daar net iets meer van weet dan ik... ;-)

Alles bij elkaar lijkt het erop, dat planning essentieel is. Eigenlijk moet je ALLES vooraf al weten en precies kunnen uitmeten. Ik ga maar weer terug naar RailModeller om de spoorlijn en de tramlijn beter op elkaar af te stemmen.

Antwoord op mijn eerste vraag houd ik aan: radius van minimaal 25 cm om problemen te voorkomen.

De tweede vraag over wissels is denk ik ook beantwoord.

Nieuwe vraag: Wat doe je met wissels, die in de straat liggen? Midden op een plein of op druk een kruispunt? Houd je dan de wisseltong vrij of dek je die ook af?

Mijn plannetjes vind je onder:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54670.0.html

Thanx SoFar...

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2013, 20:17:38 »
Ha Wico!

Nog meer trams! Goh, het begint zowaar commercieel te worden!  (y)

Spoor op de weg/plein, en dus ook de wissels, worden dus straatspoor. Er zijn vele manieren om straatspoor te maken; gips, klei, kartonnen stroken, of kant en klaar kopen (DUUR!) Je moet zelf uitzoeken welke manier voor jou het beste werkt, het vraagt immers nogal wat werk. Wat je ook gebruikt, de wisseltong(en) moet(en) uiteraard vrij blijven, en de ruimte voor de flens niet hinderen.

Over je baanplan: Ik zie niet zo snel waar de tram dan moet komen. Misschien hier even een duidelijk trambaanplan plaatsen?

Check ook mijn Facebook

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2013, 21:19:44 »
Nieuwe vraag: Wat doe je met wissels, die in de straat liggen? Midden op een plein of op druk een kruispunt? Houd je dan de wisseltong vrij of dek je die ook af?
Op mijn Trambaantje heb ik wissels in de bestrating lafjes vermeden.  8)
Wisseltongen hou je altijd vrij uiteraard zodat ze kunnen bewegen. Er zijn trambouwers die wat handiger zijn met wisselbouw in bestrating, zoals de bouwer van de Gemeentetram Waelstede. Die is overigens ook op dit forum actief, zie dit draadje.
No dress rehearsel, this is our life.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2013, 21:52:21 »
Nog meer trams is alleen maar goed. Het is en blijft uniek spul. Ik kan mij mijn eerste (ritje) in de tram beter herinneren dan mijn eerste treinrit (moet zelfde dag geweest zijn, maar dat is een detail).
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2013, 22:42:22 »
@ Wekra,

Let op, want aan het begin van mijn draadje staat een plan, maar dat is inmiddels geheel gewijzigd, zie later in het topic.

De tramlijn krijgt steeds meer gestalte in het plan, dat inmiddels 'Koolhaven' heet. De hoofdlijn komt via een zijstraat op het stationsplein uit, gaat onder het spoorweg viaduct door en buigt dan af, en verdwijnt door de zijstraat weer terug het schaduwstation in.
Een tweede lijntje is bedoelt als industrie tram/haven tram en loopt vanuit het schaduwstation langs de havens. Dir spoor keert onder het spoorwegviaduct en loopt over het stationsplein weer terug het schaduwstation in..

Ik zal vanavond even een nieuwe tekening maken.

@Marc,
Wat is zo'n geluidje op een site toch irritant!.. ;-)

En ja, de tramlijn dringt zich op. Ik kan er niet omheen eigenlijk, hoewel het niet het originele idee was. Ik dacht: "Laat ik eens een modelspoorlijn aan gaan leggen." en nu ben ik zover, dat er ook een tramlijn in gaat rondrijden.

Gelukkig heb ik de tijd!.. ;-)

inspiratiebron: http://www.oud-rotterdam.nl/index.html





wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2013, 10:28:29 »
Dag Wico,

Hierbij wat ervaringen van mijn aanleg. Ik heb een spoorbaan, waarop ook een tramlijn ligt. Deze tramlijn bestaat uit een pendelbaantje (ca. 4 meter, gekruld over de baan). Aan de ene kant een wissel met twee sporen, zodat ik met mijn twee trams om beurten het traject kan afleggen. Aan de andere kant eindigt het gewoon doodlopend.
Ik rijd met twee Weense twee-assige trams van Halling, gekocht bij de tramshop van de EMA in Amsterdam.

Mijn ervaringen:
- Boogstralen heb ik 25 cm aangehouden. Ik werk met flexrails van Piko. Geen problemen met de trams, ze rijden gewoon door de bocht.
- Hellingen: gezien de kleine baan moest ik op 5 procent gaan zitten. Voor de trams van Halling geen enkel probleem.
- Wissel. Een wissel van Piko met ondervloer-aandrijving. Het in elkaar zetten van de ondervloer-aandrijving was een crime. een blokje van twee mm met een palletje van een halve mm vastklemmen in een gaatje van een halve mm. Nou, dat lukt echt niet. Ging meteen weer los. Dan maar met superlijm het blokje vastgezet. Inmiddels werkt het naar behoren. Je ziet aan de bovenkant geen aandrijving, toch gewone aandrijving met magneetspoel.
- Wissel in straatspoor. Ik heb karton gebruikt. Eerst geknipt, grijs geschilderderd, en toen vastgelijmd op de dwarsliggers van rails en wissel. Helaas met het wissel wat slechte ervaringen. Wat lijm tussen het wissel? Andere oorzaak? Ik ben nog zoekende om de storingen weg te werken.
- Daarnaast heb ik ook wat spoor in gras (niet bij het wissel). Zelfde proces, karton op maat geknipt, gras daarop gelijmd, dat samenstel vervolgens op de dwarsliggers gelijmd. Gaat verder goed.

Van de eerste aanzetten voor mijn baan had ik een bouwdraadje (inmiddels niet meer bijgehouden  ::)). Kijk daarvoor op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47819.msg822608.html#msg822608
Succes met je trambaan
Wim K
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2013, 10:31:46 door wimk »

Wico

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Märklin H0 M-spoor
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:19:07 »
Zomaar toe aan het leggen van spoor. Ik heb radius 25 aangehouden, komt helemaal goed. Ook het wisselprobleem is opgelost, hoewel ik de aandrijving van de wissel nog niet op orde heb, maar daar kom ik wel uit.

Ik heb nog geen rail geplaatst, want ik denk nog steeds na over de isolatie van het geluid naar de ondergrond. Volgens mij is dat zo goed als zinloos, omdat je voor een trambaan altijd contact maakt met de ondergrond, doordat je het spoor wil wegwerken in de straatbekleding. Alles kan natuurlijk, maar dat zou betekenen, dat ik de gehele ondergrond van de baan, inclusief scenery, moet isoleren van het bouwframe... of mis ik nu iets?






leontb

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2013, 23:27:24 »
Mensen,

wat boffen jullie toch als je een trambaan in H0 kunt aanleggen. Veel materieel en keuze in rails. Als N-spoorder gebruik ik Kato Unitram, geweldige kwaliteit maar peperduur en de bochten zijn nogal wijd. Tomix is goedkoper maar de straatrails is lang zo mooi niet.

Qua straatrails in H0: ik heb ooit een diorama gemaakt met deze rails: http://www.de-spoorzoeker.nl/nl/Producten/category/tramrails/. Natuurlijk is zelfbouw goedkoper, maar dan moet je wel zo handig zijn als Rob (de bouwer van Waelstede).

« Laatst bewerkt op: 25 november 2013, 23:29:36 door leontb »

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2013, 15:46:59 »
Hallo,

Ik lees hier over flexspoor met een radius van 25cm van ook bijv Roco, maar heeft dat niet tenminste een radius van 358mm ?  Willen zelf ook trambaantje aanleggen en ja dan wil je de bochten toch wat krapper hebben en ga er niet apart heel erg duur spoor voor kopen wat er voor gemaakt is. Dus als je het flexspoor kan buigen tot een radius van 25 cm  ( bocht van 50 cm breed dus ) dan zou dat toch wel lekker zin

Groetjes Marieke

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2013, 15:52:15 »
Kenmerkend voor flexrail is dat het geen vaste radius heeft. Je kunt het zelfs recht leggen.  :)
358 mm is de krapste radius die in vaste bogen wordt verkocht. Flexrail is een eind rail van pakweg een meter dat je zelf kan buigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2013, 15:55:41 »
Dat begrijp ik dat je flexrail zelf kan buigen maar ook daar zal toch een maximum aanzitten?

Ik had zelf namelijk deze flexrail gezien maar daar staat wel een radius bij dus ik moet dan nog andere flexrails hebben?

http://www.roco.cc/de/product/22621-0-0-0-0-0-0-005003/products.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2013, 16:01:00 »
Ah, nooit eerder gezien die beperking. Er komt natuurlijk een eind aan als de bielzen elkaar in de weg gaan zitten, maar 25 cm moet in de regel toch wel lukken. Maar goed, ik ga niet beweren dat ik het beter weet dan Roco zelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Aanleg tramlijn
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2013, 16:05:19 »
Hey

Nou heb zelf nog eens gekeken bij die roco site en daar staat letterlijk dus:  für Kurven bis zum Radius R2 (358 mm).

Wat ik dan zou vertalen als : Voor bochten TOT een radius van 358mm. Dus ik denk dat het dan wel klopt dat de radius inderdaad wel 25cm zou kunnen worden.

Denk dat ik het zelf niet goed gelezen heb. Maar goed dat is nu mijn interpretatie