Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:07
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 19:10:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
Vandaag om 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 15:23:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Jelmer
Vandaag om 15:18:51
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:32:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 12:02:07
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:56:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32

Auteur Topic: Bouw Compustadt (240x140)  (gelezen 4797 keer)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
Bouw Compustadt (240x140)
« Gepost op: 08 November 2012, 21:43:37 »
Beste mensen,

Een tijd geleden plaatste ik een post bij de baanplannen over mijn bouwplannen voor Compustadt in http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46543.0.html.

Inmiddels zijn de bouw-activiteiten begonnen, en verschijnt er nu dus mijn bouwdraadje.

Nog even (voor het overzicht) het baanplan; let erop, dat het soms lijkt alsof er een wissel zit, maar soms gaat de baan op twee niveaus boven elkaar; een duidelijker uitleg staat in het bovengenoemde draadje over mijn baanplan:

De bouw gaat niet zo snel, er zijn ook nog diverse andere activiteiten in mijn leven. Maar de eerste aanzetten zijn nu toch gemaakt. Ik ben begonnen met het schakelpaneel met daarin de voeding voor rail (PMW), seinen en verlichting. Een foto van de binnenkant van de kast (die straks onder de baan komt te hangen) :

Een hinderlijke situatie bij mijn vorige baan ontstond als ik tijdens het solderen en testen van een even wat stroom nodig had. Dan schroefde ik even onder de baan twee draadjes vast om 5 volt, 12 volt, PMW, wisselspanning af te tappen. Dat wil ik nu niet meer. Daarom heb ik op de voorkant van mijn schakelpaneel een mogelijkheid gemaakt om met twee stekkertjes even spanning af te tappen. Hier een foto van de voorkant van het paneel. Links de hoofdgroepen met stopcontacten (of hoe noem je die), rechts de bediening van wissels en stopsecties; helemaal rechts de bediening van de tramlijn:

Verder is de constructie gemaakt voor de baan. De poten en houten latten staan er. De achtergrond is ook al gemaakt (in de hoek achteraan moet er nog een hoekstukje komen). Binnenkort komt er nog spaanplaat overheen, en gaan de eerste rails gelegd worden. De boekenkast die er nu nog onder staat gaat nog veranderen, want die staat in de weg om daar de onderkant van de baan te bereiken. Voorlopig ziet de constructie er nog kaal uit :

Wordt vervolgd.
Wim K.

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
Re:Bouw Compustadt (240x140)
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2012, 15:19:33 »
Weer wat verder met de bouw. Na een bezoek aan de bouwmarkt ziet de baan er nu zo uit. De rails liggen nog maar wat voor de sier. Links en rechts twee maal een mangat. Het is de bedoeling, dat daar bergen komen, een gestrande trein in de berg moet je toch kunnen weghalen. In het midden het kanaal, met twee veerhavens voor de veerpont die er moet komen. Vooraan ligt het baandeel wat hoger, waar de bocht-rail eindigt gaat ie rechtdoor er bovenover, maar dat komt pas als de onderste rails er liggen. Nu eerst rails bestellen.

Wim K

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2012, 15:21:57 »
Hoi Wim

Leuk baanontwerp, ben benieuwd hoe het verder gaat.

Gr. Bert

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2012, 21:32:59 »
Deze week weer wat verder gegaan. De rails zijn aangekomen. Ik heb ze maar even losjes uitgelegd op de baan. Dat vooral om te controleren of ik geen fouten heb gemaakt, en of alles wel past.

Alles ligt nog op niveau nul (nou ja, vooraan ligt het op niveau 1). Je ziet aan de heel steile losliggende rails de plaats waar de op niveau 1 moeten komen te liggen. En het stuk na de driekwart-bocht rechts, dat opeens ophoudt, dat gaat daar weer overheen, en komt achteraan bij de cirkel uit.

Van de plank vooraan moet nog een stukje worden afgezaagd (de potloodlijn bij het boogwissel) om de doorloop naar mijn bureau (links van de foto) wat breder te maken. En helemaal links achteraan (bij de wissels) moet er ook nog een stukje af in verband met het raam en gordijn. Bovendien moet die plank uiteraard gelijk liggen (achter de tankwagentjes zit er nu nog een hobbel in).

Het overzicht van de baan.

Het station, erachter het tramstation (de tramrails komen naar rechts te lopen, onderdoor de twee nog losliggende sporen. Achter de trams de veerpont die straks het kanaal gaat oversteken. En uiteraard komt er voor de trein een brug in plaats van de losliggende rails.

Wordt vervolgd.

Wim K

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2012, 19:48:33 »
Hallo,
dit plan komt me vaag bekend voor. Iets dergelijks stond ooit in een Noch-folder. Weliswaar zonder tram en kanaal en zonder de uitbreiding rechtsonder. Maar het principe kwam aardig overeen met jouw idee.
Leuk ontwerp, ik ben benieuwd hoe het je vergaat.

Succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2013, 16:25:19 »
De bouw is verder gegaan. Inmiddels liggen de rails van de trein-baan gereed. Nog wel los. Want eerst even goed testen of alles werkt, of ik geen denkfout of meetfout heb gedaan. Later worden de rails vastgelijmd.

De trambaan kringelt er later tussendoor (met flex-rails). Die komt later wel. Aleen bij het station zie je de twee trams staan op een kort stukje rail met wissel.

Een overzichtfoto:

Een detail-foto van het stationsgebied.

O ja, in mijn originele baanplan (zie naar boven in dit draadje) was er sprake van drie niveau's. Tijdens de bouw kwam ik er achter, dat dat wat teveel van het goede was. Ten opzichte van de baanlengte van 2,4 meter kwam het viaduct wel erg hoog en massaal in zicht te liggen. Daarom beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, en heb ik het baanplan aangepast naar twee niveau's. Binnenkort zal ik een tekening posten.

Wordt vervolgd....

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2013, 18:29:30 »
Ziet er goed uit tot zover  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2013, 19:24:05 »
De bouw is nu zover, dat de rails (vrijwel) overal gereed liggen.  Hieronder een foto

Links zien we het station van 3 sporen. Bovenover gaat een dubbelsporig suk. Rechts (op het hogere gedeelte) zien we ook de trambaan. Die begint bij het station, gaat onderdoor het dubbelsporige hoge stuk, en stijgt dan (5 procent) naar het bovenblak, waar hij nog een rondje rijdt. In het bovenvlak is uitgespaard de ruimte voor het spoor dat naar het station loopt. Met een brug loopt de tram er tweemaal overheen, en links ervan het hoogliggende dubbelsporige gedeelte van de spoorlijn.

Nog een foto van de andere kant:

Hier een foto van de andere kant. We zien de twee trams (oeps, er staat nog een goederenwagen  zonder rails). Achter de tram de insteekhavens voor de veerpont.

Links en rechts nog mangaten. Die blijven voorlopig open, kan ik lekker gemakkelijk bij de achterkant komen. In een later stadium zal daarboven een berg verschijnen, zodat ik toch via het gat bij een eventueel stilstaande trein kan komen.

Groet,
Wim K

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2013, 12:08:51 »
begint ergens op te lijken.
Wel veel sporen per m². Zaak om je scenery goed te plaatsen, voor goede optische scheiding tussen de sporen.
maar dat lukt vast wel. Huizenblokje hier, bomenrijtje daar.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2013, 15:42:21 »
Ik ben verder gegaan met de bouw van het perron. Hieronder wat foto's van de bouw.
Het perron is opgebouwd uit een stukje (rest)multiplex, met roerhoutjes zijn de balken erop bevestigd. Met meubellak heb ik het op kleur gebracht. Vooral niet netjes uitstrijken, maar met een roerhoutje de verf opgebracht. Daarmee krijg je een kleur die niet egaal is, maar dat is juist de bedoeling. De bovenkant van het perron heb ik beplakt met schuurpapier, zodat het een zanderig accent krijgt. Het is maar een lokaalspoorweg-stationnetje, dus houen balken en een zanderige bovenkant leken me geschikt ervoor.

Hieronder enkele foto's.

Het begin.

De eerste laag lak, niet uitsmeren maar dik erop brengen met een roerhoutje

Het perron op zijn plaats. De bovenkant van het perron komt op de foto niet zo goed uit, maar het schuurpapier geeft een contrast alsof het perron is opgebouwd uit zanderig materiaal. De rails moeten nog worden geballast, maar dat komt later.

Het station met perron. Het gebouw is nog afkomstig van mijn vorige baan. Het is van karton gemaakt. Tegenwoordig maak ik mijn huizen uit styreen. Ik denk, dat ik het ga vervangen door een nieuw exemplaar van styreen.

Tot zover. Tot de volgende keer.

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2013, 18:19:43 »
Even een tussentijdse update.

Naast het bouwen aan de baan (rails enz) ben ik ook bezig met het bouwen van huisjes. Tot voor kort deed ik dat in karton, maar pasgeleden ben ik begonnen met het bouwen in styreen. Het resultaat is toch wel mooier. Naar een eigen, vrij ontwerp maak ik de huisjes. De twee hier getoonde huisjes hebben bij het bouwen een voordeeltje, omdat ze met de rug naar de muur toestaan. Daarom heb ik alleen de voorkant netjes gemaakt. De achterkant is gewoon een plaatje styreen voor de stevigheid, maar zonder ramen en deuren.

P.S. de tram die bij de halte staat heeft geen stroomafnemer, die heb ik er tijdelijk even afgehaald zodat de tram onder de tunnel in het tramtraject door kan. Later komt er een draad die deze stroomafnemer iets naar beneden zal drukken. Past nu net niet, straks net wel.

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2013, 20:42:10 »
In de baan bevindt zich een ingraving. Ik ben bezig geweest deze wat aan te kleden.

Met karton eerst een ondergrond gemaakt. Karton vervolgens met lijm ingesmeerd.

En dan is er wat gras gegroeid op de helling. Bosjes en ander groen komt nog. Net als ballasten van de rails, dat ook nog moet gebeuren.
Het spoor op het viaduct is de tramlijn die op d ebaan rijdt. De bocht kan scherper zijn (ik gebruik flexrails, 25 cm boogstraal).

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2013, 20:29:05 »
Weer wat verder gegaan met de ingraving. Nu wat groen erbij. Zie de foto's.