Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 00:41:33
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Heerwijk in H0 (Trambaan)  (gelezen 172017 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #300 Gepost op: 06 April 2015, 12:47:25 »
Martijn,

Hoe is de stand van zaken nu?
Wissel al werkend?

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #301 Gepost op: 06 April 2015, 14:11:24 »
Hello

Nee nog niet mee bezig geweest  :-[

Wil de modulen pas loshalen als ik ook kan beginnen met blokken maken.

En dat loopt nu spaak op het feit dat ik dus S88 melders voor stroomdetectie heb en dus S88 meleders moet hebben die geschikt zijn voor Reedcontacten.
(Wist niet dat er verschil in zat  :-[ )

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #302 Gepost op: 06 April 2015, 14:37:46 »
Nou, je kan toch vast beginnen met de gaatjes boren, reedcontactjes leggen en draadjes solderen? Uiteindelijk is het slechts een kwestie van inprikken op de goede poort dadelijk, noteren welk nummer je erbij hebt gedaan en klaar. Dan kun je dat beter vast nu doen, dan heb je het maar gehad!

Je bent je wel bewust van de afstand tot het einde van het blok en eventuele haltes? respectievelijk 5 en 15 centimeter!

Check ook mijn Facebook

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #303 Gepost op: 06 April 2015, 15:12:15 »
tram gaat over de eerste reedcontact en rijd dus het blok binnen.
stopt dan in het blok en als het volgende blok vrij is vertrekt de tram en meld zich uit bij de 2de reedcontact

Toch.

En anders wacht ik gewoon tot Schwerin

liever in 1x goed dan steeds alles los moeten halen en opnieuw beginnen

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #304 Gepost op: 06 April 2015, 16:15:26 »
tram gaat over de eerste reedcontact en rijd dus het blok binnen.
stopt dan in het blok en als het volgende blok vrij is vertrekt de tram en meld zich uit bij de 2de reedcontact

Neen.

Tram rijdt over reedcontact om in te melden. Hierdoor wordt het vorige blok vrijgemeld. Pas als de tram over het tweede contact rijdt zal de tram halteren/stoppen voor volgende blok. De tram staat dus stil net na het laatste contact. Zo weet koploper zeker dat de tram/trein volledig in het blok staat en niet per ongeluk met zn staart nog in het vorige blok staat.

Daarom doe je bij haltes ongeveer 15 centimeter vóór het punt waar je de tram wilt laten halteren het reedcontact. Op het moment dat de tram over het uitrijd-contact rijdt zal Koploper het remmen inzetten.
Check ook mijn Facebook

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #305 Gepost op: 07 April 2015, 09:11:30 »
Bij mij werken de blokken gewoon met één reedcontact.
Blok binnenrijden en volgend blok bezet? Tram stopt en wacht tot volgend blok vrij is.
Op sommige stukken zijn de blokken op minimale lengte ( = lengte langste tram) en bij haltes is betreffende blok ook als halte aangegeven en stopt de betreffende team 100% gedurende de vorgeschreven tijd.
Een beetje puzzelen en je komt er prima uit.
Maar mocht Martijn wat meer willen weten of mijn koploperbestand willen hebben om dit te bekijken mag hij even een PB sturen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #306 Gepost op: 07 April 2015, 11:44:23 »
Neen Wekra, de tram of trein komt binnen op de aankomstmelder (eerste melder) van het blok en gaat remmen als het volgende blok bezet is of als er sprake is van een verplichte stop. Op de stopmelder(tweede melder) van het blok wordt de tram/trein daadwerkelijk gestopt en wordt het vorige blok vrijgegeven, zo weet je zeker dat de staart niet meer in het vorige blok is.
De plaats waar de stopmelder begint is de plaats van afremmen en hoe ver de trein/tram doorrijdt is afhankelijk van de afrem/massa vertraging.
Dat is dus de plek waar een reedcontact ligt of waar de scheiding voor de stroomdetectie zit.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #307 Gepost op: 07 April 2015, 12:54:58 »
Aangezien ik ook met reedcontacten rijd (en trams) heb ik een tekening gemaakt hoe het bij mij werkt:



Bij mij heb je 2 melders per blok, namelijk de inrijmelder en de stop melder. De inrijmelder maakt je blok bezet als je er inrijd en bij mij geeft hij tevens het vorige blok vrij om de trams dichter op elkaar te laten rijden. De stopmelder is bij mij 15 centimeter voor de gewenste stopplek geplaatst. Dat is namelijk meestal de halte of een kruising met een weg waar hij moet stilstaan. Waarom 15 centimeter? Dat is een creatieve oplossing, want ik heb al mijn trams zo afgesteld dat ze exact 15 centimeter na het stopcommando stil komen te staan (d.m.v. CV4) zonder gebruik te maken van de "Leren remmen" optie in Koploper. Na deze 15cm eindigt het blok en komt na 5 centimeter in het nieuwe blok de nieuwe inrijmelder. Mocht iets doorschieten dan heb je met 5cm nog marge. Het is misschien niet helemaal de juiste wijze van werken met Koploper, maar op mijn baan gaat het goed en de trams stoppen precies waar het moet en kunnen door de korte blokken dicht op elkaar rijden.

Groeten, Mark

« Laatst bewerkt op: 07 April 2015, 12:56:17 door Bert van Gelder »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #308 Gepost op: 07 April 2015, 13:11:05 »
Zo heeft ieder zijn eigen manier.
Ik heb gekozen voor één melder per blok en korte blokken.
Op een L-vormige baan van 3 x 2/1 meter liggen er dan ook 45 melders waar alles mee geregeld wordt.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #309 Gepost op: 07 April 2015, 14:27:37 »
@Wim Ros: Nou, ook dus neen! Blijkbaar zijn er meerdere manieren. Aangezien Mark mij op weg heeft geholpen volg ik zijn manier op dit moment ook, niet wetende dat er andere manieren zijn (Die blijkbaar dus minder reedcontacten kosten...) Maar is dit manier dan ook beter?

Zonder Martijns draadje te willen bevuilen ben ik nu wel benieuwd; welke versie is beter? Met 1 reedcontact per blok zoals Henk gebruikt, of 2, zoals Mark en ik nu doen? Wat zijn de voordelen voor bijvoorbeeld het halteren? Kortere blokken? etc.
Check ook mijn Facebook

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #310 Gepost op: 07 April 2015, 14:30:47 »
Ik ben ook wel benieuwd naar de verschillende mogelijkheden, met hun voor- en nadelen.

Mvg, Michel

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #311 Gepost op: 07 April 2015, 14:34:50 »
Wekra,

Als je goed leest dan zie je dat mijn manier 2 contacten per blok gebruikt.
Dat is de beste manier en daarop is ook de werking binnen koploper bedoeld.

@Martijn, als je nog steeds liever andere melders wil gebruiken neem dan nog even contact op met me.

Groetjes

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #312 Gepost op: 07 April 2015, 17:19:21 »
ik ben daar ook wel benieuwd naar.

Groeten martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #313 Gepost op: 07 April 2015, 18:07:45 »
Ik doe hetzelfde als Mark, maar dan met magneetsensoren in plaats van reed contacten.
Verder houdt ik ongeveer 10 cm uitloop aan na het tweede bezetmeldpunt.
Maar eigenlijk zijn dat niet de verschillen; het principe is gelijk.
Martijn heeft er in februari mee gewerkt en heeft dus ervaren dat het werkt.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #314 Gepost op: 08 April 2015, 11:33:36 »
Het is een keus die je maakt.
Ik heb een korte uitleg van hetgeen ik gemaakt heb met koploper hier geplaatst:
http://henk-mtsa.blogspot.fr/
Het werkt bij mij tot volle tevredenheid na het veranderen van het sporenplan