Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 20:38:05
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
borotof
Vandaag
om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 20:35:26
BNLS Module “Wijhe”
door
Frans van Meerwijk
Vandaag
om 20:33:57
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:33:31
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
WimC
Vandaag
om 20:32:34
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:30:15
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:10:24
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Ben
Vandaag
om 20:08:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:50:32
Zwederbaan
door
Joz
Vandaag
om 18:48:12
Line-up foto's van modellen
door
Deetrein
Vandaag
om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Ben
Vandaag
om 18:06:03
Vermogen centrale
door
Ben
Vandaag
om 17:58:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Albert.H0
Vandaag
om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Simplex
Vandaag
om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte
door
bellejt
Vandaag
om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Besselspoor
Vandaag
om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Sven
Vandaag
om 16:15:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw
door
Te 2/2
Vandaag
om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht
door
Jint Nijman
Vandaag
om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 15:21:51
Layne, Somewhere South.
door
sdz1976
Vandaag
om 14:36:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven? (gelezen 1533 keer)
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Gepost op:
13 October 2013, 17:06:07 »
Hallo Allemaal,
Hele lange titel, maar zo is het enigzins duidelijk. Bij mijn Canon motortje zijn de schroefgaatjes, voor het monteren, slecht getapt. Dit moet dus even opnieuw. Nu ben ik bang dat tijdens het tappen de kans op beschadiging van het spoeltje aanwezig is. Ook het vrijkomende ijzervijlsel blijft in de motor achter...
Nu hoorde ik van een vriend dat het een slecht idee is om de rotor en stator lange tijd gescheiden te houden. Het magneetveld van de stator zou vrij snel zijn veldsterkte verliezen.
Is dit nu echt een probleem, of kan ik beide delen rustig uit elkaar halen? Het tappen en schoonmaken van de stator gaat hooguit een uurtje duren.
Groet, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27021
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #1 Gepost op:
13 October 2013, 17:58:33 »
Moderne magneten verliezen niet zomaar hun magnetisme. Je kan dus rustig de rotor er uit halen.
Je zult een groter probleem hebben met eventuele ijzerspanen. Die vliegen ogenblikkelijk naar de magneet, en het zal een hele toer worden om die er allemaal uit te peuteren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 October 2013, 18:20:44 »
Bedankt voor de info
De spanen zijn inderdaad het grootste probleem, maar nu ik met een gerust hart de motor kan slopen, zal dat ook wel weer meevallen. Na het tappen blaas ik het huis nog wel even schoon met de compressor.
Groet, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9892
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 October 2013, 18:44:00 »
onderschat niet hoe plakkerig ijzervijlsel is op een magneet hoor!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Menno
Offline
Berichten: 3464
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 October 2013, 20:23:57 »
Ik ga vaak met een vochtig doekje langs delen waar ijzer-spanen door een magneet aangetrokken kunnen worden. Schroevendraaiers die ik op m'n werk per ongeluk op de werktafel leg zitten daarna vaak onder de 'splinters' en die krijg ik met m'n luchtpistool moeilijk weg, terwijl daar toch 8 bar luchtdruk uitkomt.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?