Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 20:38:05
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
BNLS Module “Wijhe” door Frans van Meerwijk
Vandaag om 20:33:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 20:32:34
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 20:30:15
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 20:08:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
  

Auteur Topic: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?  (gelezen 1533 keer)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Hallo Allemaal,

Hele lange titel, maar zo is het enigzins duidelijk. Bij mijn Canon motortje zijn de schroefgaatjes, voor het monteren, slecht getapt. Dit moet dus even opnieuw. Nu ben ik bang dat tijdens het tappen de kans op beschadiging van het spoeltje aanwezig is. Ook het vrijkomende ijzervijlsel blijft in de motor achter...
Nu hoorde ik van een vriend dat het een slecht idee is om de rotor en stator lange tijd gescheiden te houden. Het magneetveld van de stator zou vrij snel zijn veldsterkte verliezen.
Is dit nu echt een probleem, of kan ik beide delen rustig uit elkaar halen? Het tappen en schoonmaken van de stator gaat hooguit een uurtje duren.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27021
    • Pagina van klaas
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2013, 17:58:33 »
Moderne magneten verliezen niet zomaar hun magnetisme. Je kan dus rustig de rotor er uit halen.
Je zult een groter probleem hebben met eventuele ijzerspanen. Die vliegen ogenblikkelijk naar de magneet, en het zal een hele toer worden om die er allemaal uit te peuteren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2013, 18:20:44 »
Bedankt voor de info (y)
De spanen zijn inderdaad het grootste probleem, maar nu ik met een gerust hart de motor kan slopen, zal dat ook wel weer meevallen. Na het tappen blaas ik het huis nog wel even schoon met de compressor.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2013, 18:44:00 »
onderschat niet hoe plakkerig ijzervijlsel is op een magneet hoor!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2013, 20:23:57 »
Ik ga vaak met een vochtig doekje langs delen waar ijzer-spanen door een magneet aangetrokken kunnen worden. Schroevendraaiers die ik op m'n werk per ongeluk op de werktafel leg zitten daarna vaak onder de 'splinters' en die krijg ik met m'n luchtpistool moeilijk weg, terwijl daar toch 8 bar luchtdruk uitkomt.