Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
z21 Start opkrikken
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:21:21
Vermogen centrale
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:20:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
Bartdr1
Vandaag
om 23:16:08
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
Vandaag
om 22:21:41
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:19:23
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Marc tramt
Vandaag
om 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
Vandaag
om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Olaf
Vandaag
om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
wob
Vandaag
om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
Vandaag
om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe”
door
Eric B
Vandaag
om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:01:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
borotof
Vandaag
om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 20:35:26
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:05:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven? (gelezen 1535 keer)
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Gepost op:
13 October 2013, 17:06:07 »
Hallo Allemaal,
Hele lange titel, maar zo is het enigzins duidelijk. Bij mijn Canon motortje zijn de schroefgaatjes, voor het monteren, slecht getapt. Dit moet dus even opnieuw. Nu ben ik bang dat tijdens het tappen de kans op beschadiging van het spoeltje aanwezig is. Ook het vrijkomende ijzervijlsel blijft in de motor achter...
Nu hoorde ik van een vriend dat het een slecht idee is om de rotor en stator lange tijd gescheiden te houden. Het magneetveld van de stator zou vrij snel zijn veldsterkte verliezen.
Is dit nu echt een probleem, of kan ik beide delen rustig uit elkaar halen? Het tappen en schoonmaken van de stator gaat hooguit een uurtje duren.
Groet, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27021
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #1 Gepost op:
13 October 2013, 17:58:33 »
Moderne magneten verliezen niet zomaar hun magnetisme. Je kan dus rustig de rotor er uit halen.
Je zult een groter probleem hebben met eventuele ijzerspanen. Die vliegen ogenblikkelijk naar de magneet, en het zal een hele toer worden om die er allemaal uit te peuteren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 October 2013, 18:20:44 »
Bedankt voor de info
De spanen zijn inderdaad het grootste probleem, maar nu ik met een gerust hart de motor kan slopen, zal dat ook wel weer meevallen. Na het tappen blaas ik het huis nog wel even schoon met de compressor.
Groet, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9892
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 October 2013, 18:44:00 »
onderschat niet hoe plakkerig ijzervijlsel is op een magneet hoor!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Menno
Offline
Berichten: 3464
Re: Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 October 2013, 20:23:57 »
Ik ga vaak met een vochtig doekje langs delen waar ijzer-spanen door een magneet aangetrokken kunnen worden. Schroevendraaiers die ik op m'n werk per ongeluk op de werktafel leg zitten daarna vaak onder de 'splinters' en die krijg ik met m'n luchtpistool moeilijk weg, terwijl daar toch 8 bar luchtdruk uitkomt.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Electromotor demonteren, hoelang mogen de kern en magneet gescheiden blijven?