Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:55:08
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 16:53:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24

Auteur Topic: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?  (gelezen 8299 keer)

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
Het valt me op dat de markt voor aandrijfwielen voor stoomlocomotieven worden gedomineerd door slechts twee aanbieders en dat je voor een paar wielen al snel vrij veel geld kwijt bent.

Ik ben eens gaan rondvragen bij wat metaaldraaiers en ik heb eens wat geëxperimenteerd met 3D-printers en ik verwacht dat het prima te doen moet zijn om voor ongeveer de helft van de prijs wielen en assen te produceren. Voordat ik die uitdaging oppak ben ik echter wel benieuwd naar de vraag naar dit soort onderdelen.

Kort over de wielen: de velg zal van roestvrij staal zijn. Schaal H0. De assen kunnen voor verschillende spoorbreedten worden gefabriceerd. Het binnenwerk wordt van plastic (PVA en PLA) en de wielen zijn daarom beiden geïsoleerd van de assen. Ik wil werken met een aantal standaard maten, van 8mm tot 25mm in stapjes van 0,5mm. Er zullen per maat verschillende typen binnenwerk beschikbaar zijn en binnenwerk kan worden ontworpen op aanvraag.

En dan mijn vraag aan jullie:
- maak je wel eens gebruik van de wielen van Romford/Markits of Alan Gibson?
- zou je geïnteresseerd zijn in de wielen die ik boven beschrijf, gesteld dat ze  €3,50 per paar+as kosten (inc BTW, in de voorverkoop)?
- welk spoorbreedte rij je?
- welke maat zou je willen hebben?

« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 20:24:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2013, 16:24:09 »
dit klinkt erg mooi, ook wel knap ambitieus. Interessant is het zeker! het gaat als ik het goed begrijp om gedraaide rvs wielbanden op een gegoten plastic kern?

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2013, 16:40:45 »
Tsja, klinkt goed. Op zich zijn er natuurlijk meer aanbieders van wielen dan alleen markits, alan Gibson en scalelink. Dat neemt niet weg dat el cheapo wielen op maat altijd welkom zijn. Doe mij ze maar in h0 voor een flinke rits Nederlandse stoomlocs zoals bijvoorbeeld de Rhijnboog ;D

Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2013, 16:53:02 »
Je hebt ook nog o.m. Weinert. Deze is nog duurder dan de door jouw genoemde bedrijven, maar levert wel de beste wielen. Mijn ervaring met de in mijn ogen goedkope wielen van Romford en Alan Gibson dat ze waggelen. Ook zit er nog teveel "afval" aan de achterzijde. Weinert wielen zijn veel beter gemaakt. Toch typisch weer: bij de Britten is de prijs het belangrijkst, bij de Duitsers volgt de prijs op de kwaliteit.

Goed intitiatief, alleen ben je er met de productie dus niet alleen. Het moeilijkste is de kwaliteit. Ik verwelkom ook meer producenten. Er zijn er inderdaad te weinig. Er is ook nog KBscale, maar daar hoor je na bestellen weken niks van. Hij maakt leuke, aparte wielen, maar toch ook met waggel. Maar goed, zaken doen met iemand die niet reageert na bestellingen (elke keer) doe ik dus niet.

Ik wil graag 8 mm wielen op 1,5 mm as met 8 spaken, waar ook nog een 0,6 mm aansluiting tussen twee spaken voor een koppelstang op zit. Kun je dat leveren, heb je aan mij een klant!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2013, 05:58:37 »
@Sven: Weinert kende ik inderdaad nog niet, mijn hemel wat een prijzen.

Je noemt een as dikte van 1,5mm - ik was misschien wat te simpel gedacht uitgegaan van 3,2mm - dezelfde diameter als de assen van Romford en Gibson maar een andere maat kan uiteraard ook en is wellicht realistischer. Ziet iemand daar nog bezwaren?

@Tomasso: Welke maten moeten die wielen hebben? Als je foto's van de wielen hebt wil ik wel alvast proberen om het binnenwerk te ontwerpen.

@Floris: De banden zijn inderdaad gedraaid RVS maar het binnenwerk wordt geprint PVA (of wellicht PLA), niet gegoten. Printen heeft lagere opstartkosten en daardoor is het mogelijk om kleinere series rendabel te maken. Ik hoop volgende maand mijn eigen printer aan te schaffen waarmee ik meer klein-serie producten wil gaan maken. Zelf ben ik nogal weg van de grote Afrikaanse Garratts, ook geen al te courante modellen in de modelspoorwinkel.

Mag ik vragen hoeveel wiel-paren jullie op jaarbasis aanschaffen?
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Beached

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2013, 07:38:07 »
Ik moet nog eens 18 spaaks wielen met een diameter van 22,75mm aanschaffen voor een projectje. standaard NS 8 dubbelspaaks wagen/rijtuigwielen diameter 11,5mm zou ik ook wel willen kopen, en worden denk ik sneller gekocht dan locwielen. Ik rijd H0. Nu hangt er bij de wagenwielen wat achter. MK Modelbouwstudio's maakt mooie en correcte spaak(wagen)wielen, maar MK is een en al ellende om van te bestellen. Ik mijd hem en koop schijfwielen van een betrouwbare leverancier, al heb ik liever spaakwielen op sommige wagens. 

Je kunt nog zo'n mooi product voor een mooie prijs op de markt brengen, maar als je tig emailtjes en drie telefoongesprekken moet hebben voordat je krijgt waar je voor betaald hebt, dan verkoop je weinig. Wees dus berijd om ook veel tijd te stoppen in het op tijd beantwoorden en versturen van bestellingen. Daar win je veel klanten mee, want van beide kleinseriefabrikanten in NL heb ik bagger service gehad en dan ga je ergens anders kijken. 

Helaas is de markt voor locwielen niet echt groot. Een asmaat van 2mm ben ik ook vaak tegen gekomen. de asmaat 3,2mm is een Engelse maat en is eigenlijk 1/8", ongeveer 3,18mm. van de locassen die ik hier heb heeft mijn Werps NS 5300 2,00mm assen en een paar wielen bedoeld voor 1:64 met 3,00mm assen.

Verder zoek ik het volgende in (loc) wielen:
  • Goede verfhechting
  • Het moet tegen een stootje kunnen
  • Geen nabewerking met speciaal gereedschap nodig
  • Redelijk fijn, oftewel spaken niet super dik en hebben de juiste vorm, oppervlak is redelijk glad.
  • Geen contragewichten, want dat is afhankelijk van loc(sub)series en varieert ook met drijf- en aangedreven wielen

Groet,
Rick

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2013, 10:38:44 »
Idd het slingeren van lokwielen is het grootste probleem.
Ik zoek nog drijfwielen voor de 1300/1700 en voor de platluis.
klanten die losse wielen kopen zijn meestal op zoek naar mooie gedetaileerde wielen.

het lijstje met eigenschappen van Rick sluit ik mij bij aan.
gr Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2013, 11:16:02 »
Citaat
En dan mijn vraag aan jullie:
- maak je wel eens gebruik van de wielen van Romford/Markits of Alan Gibson? Ja.
- zou je geïnteresseerd zijn in de wielen die ik boven beschrijf, gesteld dat ze  €3,50 per paar+as kosten (inc BTW, in de voorverkoop)? Ja.
- welk spoorbreedte rij je? 16,5mm
- welke maat zou je willen hebben? Op dit moment 20mm met 15 spaken met 1/8" as. 12 assen wil ik wel.

Misschien heb je hier nog iets aan: de oude Sharman wielen range zit nu -  volgens info uit 2011- bij Phoenix Precision Paints (Mr. Stapleton) die er nagenoeg niets mee doen. Sharman heeft een heel uitgebreid gamma aan wielen, veel uitgebreider dan Gibson en Markits bij elkaar opgeteld. Deze wielen zijn een paar keer van eigenaar verwisseld en nu al jaren nauwelijks meer verkrijgbaar. Gezien de prijsstelling bij AG en Markits e.a. ben ik bang dat de voorgestelde E3,50 wat aan de lage kant is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 October 2013, 15:06:13 door St00mboy »

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2013, 11:56:10 »
Vraagje, spoor 0 wielen, zou dat ook mogelijk zijn???

De "markt" hiervoor zal minimaal zijn, dat zou betekenen geen serie, maar alleen voor die enkele zelfbouwer die een speciale lok wil maken. Nu zitten de spoor nullers vast aan wat er is, dat wil zeggen meestal slaters wielen. Of wat er zo af en toe "over" is van Duitse loks.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2013, 14:33:49 »
Jan, we hadden het gister over wielen. Het merk waar ik niet op kon komen is hier genoemd, Sharman. Misschien dat die smalle wielen die je nu hebt, Sharmans zijn.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2013, 17:05:49 »
Een wiel bestaat eenvoudig gezegd uit een naaf, een wielband en wat spaken. Maar dat betekent niet, dat je door dat te tekenen en te printen automatisch echte wielen produceert. Elk wiel voor elk model is anders en dat werd bij het voorbeeld bepaald door het gewicht, de snelheid, het bouwjaar, het type aandrijving etc. Een spaakwiel voor een Hippel is heel wat anders dan voor een stoomlok, hoewel ze misschien dezelfde hoeveelheid spaken en diameter hebben. Dat betekent, dat je heel veel modellen zou moeten aanbieden en daarmee de aantallen per model heel laag zullen zijn. De vraag is of je daarmee financieel uit kunt.

Roestvrijstaal is leuk voor het grote voorbeeld, maar in model bereik je betere resultaten met nikkelzilver als wielband.

dirkjan

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2013, 18:29:16 »
Jan, we hadden het gister over wielen. Het merk waar ik niet op kon komen is hier genoemd, Sharman. Misschien dat die smalle wielen die je nu hebt, Sharmans zijn.

Ik had ook al een Aha momentje  ;D

Jan

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2013, 19:52:02 »
Roestvrijstaal is leuk voor het grote voorbeeld, maar in model bereik je betere resultaten met nikkelzilver als wielband.
Kun je dat nader verklaren? In Engeland zijn er diehards die zweren bij stalen wielen op stalen rails, en dan nog niet eens roestvrij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 October 2013, 19:59:02 »
Ja, en ook stalen rails, alles vanwege de trekkracht.

Sorry, dit was al gezegd.  :-[

Leen.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2013, 20:17:10 »
Citaat
Kun je dat nader verklaren?
Praktijkervaring van mij en andere Fremo collega's met omgebouwde wielen op RP25 (code 110 of 88) van nikkelzilver laat zien dat deze:
1. veel langer van vervuiling verschoond blijven (dagenlang fremobedrijf zonder schoonmaken)
2. veel beter stroom geleiden
3. voldoende trekkkracht hebben voor 80-100 assen op de hoofdlijn (radius 2 meter en meer)
Bij mij komt er niets anders meer onder als nikkel zilver wielen.

dirkjan