Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 16:53:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
  

Auteur Topic: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?  (gelezen 8298 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #15 Gepost op: 14 October 2013, 20:44:22 »
1. veel langer van vervuiling verschoond blijven (dagenlang fremobedrijf zonder schoonmaken)
2. veel beter stroom geleiden
Vergeleken met wat? Roestvrij staal? Waar haal je die dan vandaan, want roestvrij stalen wielen zijn niet bepaald een gangbaar product.
De bovengenoemde Engelsen beweren juist dat staal op staal veel beter schoon blijft. Wat de stroomgeleiding betreft speelt dat bij de wielen nauwelijks een rol, omdat de stroom door de wielen maar een heel korte weg hoeft af te leggen. En bij de rails kun je gewoon meer aansluitpunten maken.
Overigens is de geleidbaarheid van nieuwzilver ook niet bepaald geweldig, in ieder geval veel minder dan van koper of messing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2013, 20:57:02 »
een Roco lok met messing wielen (met zo'n mooie zwarte laag erop en vernikkeld) geleidt veel slechter stroom en wordt veel eerder vies. Als je wielen van hetzelfde materiaal zijn als de rails heb je de minste contactproblemen. Dus messing wielen op messing rails, rvs wielen etc..  Aangezien de meeste rails NS is tegenwoordig, afijn maak de zin maar zelf af.

Dirkjan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2013, 21:02:53 »
Ik denk dat je bij RVS wielen op nieuwzilver rails ook geen problemen krijgt. Ik heb het nooit geprobeerd (en jij kennelijk ook niet :)) maar ik kan me niet voorstellen wat daar mis kan gaan.
Messing wielen is een bekend probleem, daar heb ik ook geconstateerd dat die heel snel vervuilen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #18 Gepost op: 14 October 2013, 21:23:18 »
Ik ben niet echt overtuigd van de verouderde technieken die in de UK voor modelbouw doorgaan. Wat dat betreft is het continent tegenwoordig op scenerygebied en aandrijvingen etc veel verder ontwikkeld. RvS is ook zo'n heilige graal uit de 70er jaren. Ik hou t liever bij bewezen betrouwbare techniek als NS wielen  :)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #19 Gepost op: 14 October 2013, 22:22:51 »
De "verouderde technieken" waar je t over hebt zijn de stalen (gewoon staal dus, roest ook echt, elk najaar je locs tectyleren) wielbanden van alan gibsons? Dat nikkelzilver goed werkt weet ik, en versleten messingwielen niet goed werken weet ik ook, maar wat is nou je slechte ervaring met rvs?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #20 Gepost op: 14 October 2013, 22:42:57 »
heel eenvoudig: slechter contact met nikkelzilver rails als bij nz-wielen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #21 Gepost op: 14 October 2013, 23:04:09 »
En welke wielen hebben dan rvs wielbanden? Ik zou het toch wel es in de praktijk willen zien.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #22 Gepost op: 14 October 2013, 23:48:22 »
Falkenberg, ik heb het idee dat je een beetje om de hete brij aan het heendraaien bent.
Eerst vraag ik of je nieuwzilver hebt vergeleken met RVS, dan begin je ineens over messing.
Dan suggereer ik dat je ook geen ervaring hebt met RVS, en die bewering spreek je niet tegen.
En nu vertel je dat RVS slechter contact geeft dan nieuwzilver. Maar is dat een ervaringsfeit, of veronderstel je dat maar?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2013, 07:24:40 »
Ik weet niet wat jullie doen, maar ik slaap na 11-en hoor. Ik heb meerdere omgebouwde loks op rvs wielbanden kunnen vergelijken met hun tegenhangers met ns of (originaal)messing wielen. Ze werden eerder vuil en hadden slechter kontankt als dezelfde loks met nikkelzilver wielbanden. De loks werden in modulebedrijf ingezet, dus honderden meters baan die door de loks vele malen werden afgelegd. Dus echte praktijkervaring zeg maar  8) En zoals altijd: YMMV

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 15 October 2013, 07:44:18 door Falkenberg »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #24 Gepost op: 15 October 2013, 10:57:41 »
Ik weet niet wat jullie doen, maar ik slaap na 11-en hoor.
Ik ook. :)
Maar goed, het is eindelijk duidelijk, je hebt dus ervaring met RVS wielbanden.
Rest me nog één vraag: welke fabrikant maakt die, of zelf gemaakt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #25 Gepost op: 15 October 2013, 11:44:31 »
De wielbanden waren door een kleine fabrikant (eenmansbedrijf) op bestaande wielen gedraaid. Bedrijfje Bestaat volgens mij niet meer.

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #26 Gepost op: 15 October 2013, 14:18:24 »
Ondanks deze discussie blijf ik bij RVS omdat mijn leverancier helemaal geen Nickel Zilver doet en ik ga voor een lagere prijsklasse. Ik hoorde op hele andere fora en van andere geïnteresseerden dat zijn met even zoveel ervaring weer zweren bij RVS...

Back on topic: wie is er op zoek naar welke maat, en hoeveel wielen heb je nodig? En welke asdikte is het mooiste/handigst?

Zoals ik geloof ik al aangaf kan het binnenwerk in zeer kleine series worden geproduceerd dus wie heeft er nog bijzondere wensen op dat vlak?

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de krukpennen die jullie het liefst willen gebruiken.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #27 Gepost op: 15 October 2013, 14:24:49 »
Hallo Fedor,

Leuk initiatief!
De ultieme droom is het helemaal zelf kunnen bepalen van het binnenwerk van de wielen.
Een Garrat heeft vaak andere spaken dan een Duitse tenderlok, ook als de diameter en het aantal spaken gelijk zijn.

Zou dat mogelijk kunnen zijn?

Ook de asdiameter is niet altijd gelijk. De assen in Engelse modellen zijn mij te groot.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #28 Gepost op: 15 October 2013, 14:45:25 »
@Tjalling: Ja dat kan wat mij betreft allemaal en het kan in verschillende smaken.

- ik zal zelf een aantal basisvormen ontwerpen
- als je iets heel specifieks hebt ontworpen dat je niet met anderen wil delen dan reken ik daar extra kosten voor
- als je iets heel specifieks hebt ontworpen dat je beschikbaar stelt voor de andere klanten dan reken ik daar geen extra kosten voor
- als je wil dat ik iets specifieks door mij wil laten ontwerpen dan reken ik ook geen kosten mits je een minimaal aantal van me afneemt.

overigens zal ik in de opstartfase zeker rekening houden met wat breder gedragen wensen omtrent het binnenwerk.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Gespaakte stoomloc aandrijfwielen, voldoende vraag voor nieuwe producent?
« Reactie #29 Gepost op: 15 October 2013, 15:07:26 »
Ik heb hier wielen liggen waar ik er nog wel een paar van wil.
kan ik deze als voorbeeld bij je afleveren?
Het zijn sharman wielen, een firma die dus niet meer bestaat.
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 15 October 2013, 20:06:59 door roadster36 »