Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 201936 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #555 Gepost op: 17 March 2015, 05:41:32 »
Sicco Jan

Bedankt, dat ik gekozen heb voor een wenteltrap is het volgende.
Een trap met een kooi erom eventueel met platvorm kan inderdaad op dezelfde
plek waar nu ook de wenteltrap komt.
Ik heb ook gedacht aan een gewone trap met platvorm op dezelfde plek.
De wenteltrap kwam in beeld doordat ik die messing ijzers die je nu om de spil
gesoldeerd ziet zitten al deels in huis had, maar het maakt de klus niet éénvoudiger.
Inderdaad moest er zo'n danige plek gekozen worden en een zo'n danige hoogte dat
de kraan er zonder meer onderdoor en er langs kon.
Bij deze ook jouw vraag beantwoord Koen.
De bokkraan werk prima moet nu de bekabeling verlengen naar mijn bediening's tableau.
Loop enorm achter met mijn diverse bekabeling en uitleggen rail plan.

Dus Sicco Jan je moet even geduld hebben met de einduitslag van de wenteltrap daar
ik even een andere prioriteit heb gesteld om de achterstand wat in te halen.

O ja jongens ivm het verlengen van de bekabeling ben ik op zoek naar de onderstaande stekkers
en contrastekkers.

Ik kan hier ook de ronde voor gebruiken die ik volop heb maar de aansluiting is dan toch even anders
waardoor je dan een wat minder contact krijgt maar het zou wel kunnen hoor.
Maar deze vierkante kleine stekkers heb ik nog nooit gezien en het is dus voor mij weer een uitdaging
om die dingen te vinden,
daar komt bij dat de vierkante stekkertjes in elkaar geschoven kunnen worden
en daardoor netjes bij elkaar blijven.
Bedankt vast voor eventuele tips.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 05:46:33 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #556 Gepost op: 21 March 2015, 06:25:20 »
Hallo allen

Hierbij weer een kleine update van mijn verdere bouw werkjes.
Ben momenteel verder gegaan met de bouw van mijn lok loods zoals al aangegeven.
Maar dat valt niet mee, het zijn erge grote oppervlakten hele fijne filigrane zijwanden en
heb daar door steeds last van kromtrekken van de oppervlakten.
Waar ik dit ook bij heb is als ik de oppervlakten een kleurtje geef en ze dus vochtig worden.
Maar met heel veel geduld en soms een paar uur onder een licht gewicht plat leggen lukt het wel.
Wat ik ook doe is in de hoeken een stukje H profiel Evergreen te plaatsen.
Hier en daar op de foto's te zien, verder plaats ik ook over de volle lengte H profiel (moet nog geschilderd worden) deze worden oa gebruikt om straks de lampen en bedrading weg te werken
dat is steviger dan alleen het karton.







   
Met de laatste 2 foto's geef ik even een beeld van het voegen en verouderen van de muren.
Ik weet niet of dit een succes is maar ik zelf vind het wel geslaagd geloof ik.
Voor het voegen en verouderen gebruik ik ouderwets zilver poets.

Het deurtje wat plat in de gevel gelijmd diende te worden heb ik open gesneden en  zo bevestigd (moet nog geschilderd worden)



De achterkant van de deur ook voorzien van planken. 

gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 21 March 2015, 08:01:12 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #557 Gepost op: 21 March 2015, 08:18:46 »
In de gevels zal je na verloop van tijd toch uitzakkers gaan zien vrees ik, en kromtrekkende hoekjes. Voor dat kromtrekken van karton is maar een echte oplossing, en dat is verstevigen vanaf de achterkant. Bijvoorbeeld met een dun plaatje multiplex, er zijn hele dunne varianten.

Groet, Sicco Jan

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #558 Gepost op: 21 March 2015, 08:42:30 »
Hallo Sicco Jan

Dat is geen beste oplossing denk ik, daar zijn deze bouw pakketten ook niet voor gemaakt.
Nee de enige oplossing is in de hoeken een profieltje dat valt niet zo heel erg op en heel veel
geduld.
Wel voor de grote dichte vlakken waar je niet doorheen hoeft te kijken en die niet in zicht zijn
zou ik een plaatje karton erachter kunnen plakken maar ook dat is niet het idee van de Fa Markenburg
denk ik.
Als je met karton en plaatjes triplex gaat werken is het hele idee van filigrane werk weg.
Ik moet alleen het kleuren van de muur delen anders doen, misschien wel met kleur poeders
i.p.v. verf.
Wat dat betreft ga ik met een proefstukje aan de gang.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 21 March 2015, 08:44:28 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #559 Gepost op: 21 March 2015, 10:21:10 »
Met poeders voeg je in elk geval geen vocht toe, dat is al winst.  (y)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #560 Gepost op: 21 March 2015, 14:40:59 »
En met de airbrush
Dabn is een deel van het vocht ook minder als het de wand raakt

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #561 Gepost op: 21 March 2015, 15:11:16 »
Hallo Jerry

Daar heb je zeker een punt.
Ik gebruik mijn airbrush veel te weinig ben een beetje lui om deze steeds schoon
te maken na elke kleur etc. maar dat is eigenlijk dom van me.
Ik had ook al bedacht om dit bij het volgende deel van de loods te gaan doen.
Want zoals jullie op de foto's zien moet er nog genoeg gekleurd worden.
Dat bedoelde ik trouwens ook toen ik het over poeders had eerst de airbrush en hier
en daar afwerken met de poeders.
O ke jongens krijg visite
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #562 Gepost op: 07 April 2015, 11:54:42 »
Een volgende up date tje 07-04-2015

Ik had aangegeven om mijn airbrush meer te gaan gebruiken.
Dat meerdere malen schoonmaken moet ik maar op de koop mee nemen, per slot van rekening is dat ook voor mijn eigen
bestwil wil ik niet straks voor het feit te komen staan om een nieuwe spuit te moeten aanschaffen of onderdelen daarvan.
Ik was van plan om de lok loods delen van de binnen kant te airbrush'n maar dat liep natuurlijk weer heel anders dan gepland.
Ik begon met de lok loods delen naast elkaar te zetten en kwam tot ontdekking dat de uitsparingen in de bodemplaat niet breed
genoeg waren om een stuk H0 rails met stootblok daar tussen te passen.
Dus de uitsparingen breder maken of nieuwe bodemplaten weten jullie het nog ik had de kartonnen bodemplaten vervangen door
Evergreen bodem platen voor de stevigheid, zie onderstaande foto.


Nu valt dat niet mee om in een kant en klare loods deel de bodemplaat te verbreden dus dat ging bij twee loods delen dan ook mis.
Vervolgens dus twee nieuwe bodem platen gemaakt met een bredere uitsparing voor de rails.
Om de vier lok loods delen goed naast elkaar te plaatsen rekening houdend met de inspectieputten in de railen moest ik alle
vier railen met inspectieput op de juiste plaats inbouwen maar ook direct bedraden voor de rij spanning en stroomonderbrekers.


Rails leggen en bedraden betekend dus ook de rails eerst vervuilen, mijn rail verfroller was nergens meer te vinden dus daar is
die dan de airbrush kwam in beeld.


De linker rail is klaar de andere drie was ik op dat moment nog aan het afmaken.
Toch wel weer spannend die airbrush maar het ging me redelijk af even wat strubbelingen met de spuit zat verstopt en dus totaal
geen lucht druk meer en de schrik slaat je dan om het hard gelukkig niet letterlijk.
Diverse malen schoon gemaakt hielp dus niets, even wat overleg in Almere gehad (prima service trouwens) en een paar minuten later werkte het weer als een tierelier. (hebben jullie een tierelier wel eens zien werken,   ??? ik nog niet moet ik bekennen)
Wat een rare uitdrukking toch eigenlijk.
Kreeg er lol in en i.p.v. lok loods verder gaan ben ik begonnen met mijn railplan uit te leggen en dat bracht toch ook weer wat
problemen in beeld.
Had een tijdje geleden mijn railplan en schakelbord aangepast op papier maar nog niet goed uitgemeten en uitgelegd op mijn tafel.
Maar goed met wat kleine ingrepen is ook dit weer goed gekomen.
De volgende stap is de overgangen te maken van tafel deel naar tafel deel zoals jullie al weten is elk tafeldeel opklapbaar en nu ik
rail plan heb uitgelegd loop ik tegen het probleem aan dat ik de bladen niet op kan klappen om mijn bedradingen direct mee te
nemen.
Ach zo blijf je van de straat en uit de kroeg toch.
Tot de volgende keer met het vervolg van deze soap.
gr,
Herwim
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #563 Gepost op: 07 April 2015, 13:23:34 »
Een soap die we graag blijven volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #564 Gepost op: 07 April 2015, 16:25:24 »
Als dit soort soaps ipv geen meiden en de bolle en butifal op tv komt
Zit ik s avonds voor de tv  ;D

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #565 Gepost op: 08 April 2015, 21:36:47 »
O ja jongens ivm het verlengen van de bekabeling ben ik op zoek naar de onderstaande stekkers
en contrastekkers.

Ik kan hier ook de ronde voor gebruiken die ik volop heb maar de aansluiting is dan toch even anders
waardoor je dan een wat minder contact krijgt maar het zou wel kunnen hoor.
Maar deze vierkante kleine stekkers heb ik nog nooit gezien en het is dus voor mij weer een uitdaging
om die dingen te vinden,
daar komt bij dat de vierkante stekkertjes in elkaar geschoven kunnen worden
en daardoor netjes bij elkaar blijven.

Kan je deze er niet afhalen, dan de draden verlengen (liefst solderen) en vervolgens deze stekkers weer aan de verlenging zetten?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #566 Gepost op: 09 April 2015, 07:43:35 »
Hallo Koen

natuurlijk kan dat.
Maar waarom denk je dat ik deze wil hebben, die vierkante stekkertjes zijn koppel baar
en dus kan je op die manier de stekkers die bij elkaar horen een groepje vormen.
Dat kan handig zijn in het geval je veel van die dingen voor verschillende doeleinden gebruikt.
Daar komt ook nog een stukje nostalgie bij kijken.

Ik vind alleen je reactie wat laat, het is al weer een tijdje geleden dat ik het hier over heb gehad.
En je gebruikt de verkeerde topic daarvoor, ik had die vraag in een andere topic gestart.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #567 Gepost op: 09 April 2015, 22:18:45 »
Sja, ik kan je niet aan de stekkers helpen, heb even op internet gezocht maar kan niets vinden.

En mijn antwoord is inderdaad wat laat maar ik kan niet elke dag elk topic bijhouden  ;)
En je berichtje staat echt in dit topic hoor  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #569 Gepost op: 10 April 2015, 07:42:11 »
Hallo Koen

Bedankt voor de link's de eerste link klopt niet dat zijn ronde stekkers.
De tweede wel dat zijn inderdaad de stekkers die ik zoek.

wat de topic betreft het klopt dat het hier in staat maar op de site onder het hoofdstuk algemeen]
heb ik een aantal weken geleden de stekkers aan de orde gesteld om te voorkomen dat in deze topic
een grote discussie gaat ontstaan over deze stekkers.

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html