Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
bask185
Vandaag
om 17:45:33
Mijn geweatherde modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 17:39:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ArjanB
Vandaag
om 17:34:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
Vandaag
om 17:00:30
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:55:26
Station Roodeschool
door
pfb
Vandaag
om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Michaël dB
Vandaag
om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's
door
RikM
Vandaag
om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan
door
cor_b
Vandaag
om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
57
Omlaag
Auteur
Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie (gelezen 201613 keer)
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #375 Gepost op:
12 November 2014, 17:53:59 »
Hallo Marc, Michel, Jeffrey, Thonis, Koen, Simon, Jerry
Bedankt voor de reactie.
Heel fijn om jullie weer te horen, doet me erg goed.
Hoi Jerry.
Even wat uitleg, inderdaad moet ik oppassen met magnetische velden maar in dit geval
gaf de chirurg aan dat de Dremel en Proxxon apparatuur werken met koolborstels deze koolborstels
wekken vonken op en deze vonken weer hebben invloed op de draadeinden van de 3 elektroden in mijn hart.
Hierdoor kan het gebeuren dat de defibrillator z'n werk gaat doen en dat is niet zo'n prettig gevoel.
Maar dat is bij wat langdurig gebruik vlak bij de ICD.
Ik voel me net de man van 6 miljoen
met al die technische zaken in mijn lijf, zal eerder 50€ zijn
gr,
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #376 Gepost op:
12 November 2014, 20:49:24 »
nog effe
Kan je de trein draadloos aansturen
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #377 Gepost op:
12 November 2014, 22:09:36 »
Haaaaaaaaaaaaa die Herwim,
Goed dat je er weer bent. Operatie geslaagd, dus nu ben je eigenlijk een verbeterde versie van jezelf.
Zeg maar Herwim versie 2.0!
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #378 Gepost op:
12 November 2014, 22:10:39 »
mooi dat het goed is afgelopen Herwim
Gelogd
groeten,
Auke
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #379 Gepost op:
13 November 2014, 02:15:02 »
Hallo Jerry
Maar dan zonder Multimuis gewoon met m'n ogen knipperen
en soms een
Hallo Hijlco
Ja hoor ik ben er weer je bent nog niet van me af
Hoi Auke
Ook jij bedankt voor je medeleven, we gaan met z'n allen weer genieten van elkaars
spoorbaan of andere mooie bouwsels.
gr,
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #380 Gepost op:
13 November 2014, 05:30:58 »
Hallo Herwim, gauw weer opknappen en dan gewoon weer verder. Wens je het allerbeste.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Hollandspoor
Offline
Berichten: 174
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #381 Gepost op:
13 November 2014, 08:31:06 »
Hoi Herwim,
Fijn dat alles uiteindelijk goed verlopen is. Heel veel sterkte gewenst met je herstel.
We zien je berichtjes wel komen als je zo ver bent.
Grt,
Frans
Gelogd
Soms spoor ik, soms niet
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1363
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #382 Gepost op:
13 November 2014, 09:59:09 »
Wat een mens allemaal kan meemaken .
Gelogd
Groetjes
Johnny
Feiko
Offline
Berichten: 380
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #383 Gepost op:
13 November 2014, 10:37:58 »
Voorspoedig herstel gewenst!
Gelogd
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #384 Gepost op:
13 November 2014, 10:47:07 »
Hallo Marc Riswick
Frans
Johnny
Feiko
Heel hartelijk dank voor jullie opbeurende woorden.
Het is heel fijn om deze berichten te krijgen van je medemens die
ook nog dezelfde interesse (hobby) hebben.
Na dergelijke ingrepen voel je je toch wel wat onzeker en als je weer voor
je voordeur staat besef je pas goed waar je weer doorheen bent gekomen.
Dankbaarheid is het eerste wat bij mij opkomt en heel fijn gevoel bij al dit
soort berichten van jullie allen.
Nogmaals bedankt.
gr,
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #385 Gepost op:
13 November 2014, 11:52:28 »
Herwin,
Sterkte met je hart(ritme). Denk er de komende maanden aan en probeer het dan te vergeten. Het apparaat werkt weet ik uit ervaring en staat de uitvoering van onze hobby niet in de weg gelukkig. Ik hoop dat je met een paar weken weer de draad op kunt pakken.
Groet en sterkte,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #386 Gepost op:
16 November 2014, 20:17:52 »
Hallo Gerard
Dank je wel, ik denk niet dat ik de implantaat kan vergeten krijg om de 2 maanden een controle.
Maar wees niet bang de hobby is achter de schermen al weer in volle gang.
Over een week komt mijn buurman terug en dan hoop ik dat we kunnen beginnen met de bouw
van de onder tafel hij helpt mij erbij daar ik geen zware dingen nog mag doen.
gr,
Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #387 Gepost op:
16 November 2014, 20:22:17 »
rustig opbouwen weer
des te langer hebben wij plezier met je baan update's
Gelogd
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #388 Gepost op:
16 November 2014, 20:44:30 »
Zo jongens
Bouwverslag 001 Schakelbord.
Vanaf nu zal ik mijn bouw ervaringen een nummer meegeven per onderwerp, dat is
makkelijker om tijdens de diverse berichten bepaalde onderwerpen te vervolgen of terug te zoeken.
Begin weer helemaal opnieuw dus mijn eerste nummer is 001
De eerste stappen weer gezet en direct mijn schakelbord ontwerp aangepast.
Betekend wel weer een nieuw bord maken want ik had e'm al klaar.
De gaten in de tekening waren te klein in relatie met het bord dat betekende dat de tekening vast zat
onder de schakelaars terwijl juist de bedoeling is dat de tekening over de schakelaars heen geschoven
kan worden.
Sommige schakelaars zaten ook te dicht bij elkaar dus als de positie van de schakelaar verschuift heb je natuurlijk
een probleem dus vandaag maar weer aan de gang gegaan.
Het aangepaste ontwerp
De gaten zijn geboord en gezaagd.
Gelukkig komen de gaten overéén en kan de tekening nu wel over de schakelaars heen geschoven worden.
Je ziet dat de gaten in de tekening groter zijn dan in het bord
Dus als er een wijziging komt wat altijd mogelijk is hoef ik niet het hele bord te vernieuwen maar
verander de tekening pons de gaten eruit en schuif de nieuwe tekening over de schakelaars zonder dat ik
de bedrading helemaal los moet maken.
Zo dit is een klein begin, het eerst volgende project zal worden de locomotiefloods van Markenburg.
gr,
Herwim
PS: De donker blauwe lijn over het gehele ontwerp is een mogelijke auto traject van het Faller Car system
Het is nog niet zeker of het doorgaat.
«
Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 02:22:20 door Herwim Frank
»
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #389 Gepost op:
18 November 2014, 11:17:48 »
Hallo allen
Bouwverslag 002-01 van mijn Loc Loods van de Fa Markenburg.
Zo ik ben toe aan het tweede project voor mijn nieuwe moduul baan.
Eerst eens wat ressource om een beeld te krijgen over Loc Loodsen en hoe makkelijk is het dan om daar gegevens
voor te vinden bij mijn mede hobbyisten op de site.
Een mooi bouw verslag van Sobat Kras, Tjonge wat een energie kundigheid en voorstellings vermogen heeft deze modelbouwer, en fijn dat ik daar een bepaalde achtergrond uit kan halen.
Maar nu mijn bouw werk dit is toch van een heel andere orde namelijk een bouw pakket van
gelazerde karton en dat vergt toch wel een heel aparte bouw wijze is mijn verwachting.
Dus ik heb me ook maar eens georiënteerd bij de Fa. Markenburg.
De eerste stappen die ik genomen heb is een paar vragen te stellen aan Mark v.’t Hoff van
Markenburg.
Een paar weken geleden heb ik bij u 4 pakketten gekocht
betreffende de Lok lood Linker deel 2x Tussen deel en 1x Rechter deel.
Zie ook bijgaande foto.
Alvorens wat verkeerd te doen de volgende vragen.
1. Liggen de 4 bouw pakketten op de goede volgorde.
Zo ja dan betekend dit dat het Linker deel alleen bestaat uit kantoor
en werkplaats ?
2. De twee tussen stukken en het Rechter deel vormen samen dus de 3 sporen
waarom ik gevraagd heb.
3. Is het ook mogelijk om het kantoor met werkplaats aan de Rechter kant te
plaatsen en het Rechter deel met één spoor aan de linker kant.
Ik wist niet dat dat grote gebouw Linker deel alleen kantoor en werkplaats
zou voorstellen, dit kost mij namelijk veel ruimte aan de linker kant terwijl
ik juist aan de Rechterkant de ruimte heb.
4. Alleen als ik het Linker gebouw rechts kan plaatsen dan zie je wel die witte boog
aan de zijkant.
5. Misschien wel de belangrijkste vraag is er een bepaalde volgorde hoe je een bouw
pakket bouwt waar begin je precies mee.
Misschien wat overbodige vragen maar dit is mijn eerste grote gelazerde bouw pakket.
En ik wil geen fouten maken.
Zijn antwoorden waren het volgende.
Geachte heer Frank,
Het belangrijkste is misschien wel om te weten dat u ook reserveonderdelen kan bestellen. Het idee daarbij is wel dat u tijdig aan de bel trekt en bijvoorbeeld niet het hele gebouw afmaakt terwijl u weet dat er iets niet lekker zit in het skelet.
Het is in principe niet mogelijk om van het linkerdeel het rechter deel te maken en andersom. Dat heeft te maken met de exacte passing van de onderdelen.
Nou heb je modelbouwkunstenaars die alles voor elkaar krijgen en dat het er dan ook nog gelikt uitziet, maar ik kan het je in deze niet aanraden om die koppen om te wisselen. Het zou namelijk behoorlijk wat uitdagingen geven in de passing van de onderdelen (veel snijden en onvoorziene oneffenheden oplossen)
De volgorde van de loc loods segmenten laat zich wel raden wanneer de skeletten van de segmenten in elkaar staan.
In principe is je volgorde oké afhankelijk van op welke manier je de tussensegmenten neerzet. (vrij ingewikkeld op per mail uit te leggen, maar als de skeletten in elkaar staan wordt alles duidelijk wanneer het gaat m de positionering.)
En dan de werkwijze.
- Wat belangrijk is is dat u voor uw eigen overzicht de onderdelen 100% gescheiden houdt. Werk dus vooral niet tegelijk aan meerdere segmenten, want onderdelen kunnen veel op elkaar lijken, maar zijn vrijwel altijd toch net even verschillend.
- Begin met het skelet van een segment (aan te raden is een kopsegment, want de tussensegmenten zijn iets kwetsbaarder bij het in elkaar zetten.)
Werk rustig één voor één de skeletten af.
Wanneer dat af is heb je vier skelet segmenten en daar kan je mooi mee op je baan kijken hoe het een en ander gepositioneerd kan worden.
- Het is wel aan de in elkaar gezette skeletdelen te zien welke de linker kop is welke de rechter kop is en welke twee de tussensegmenten zijn. (De tussensegmenten onderling schelen niks van elkaar.)
- Voor het mooiste resultaat is het aan te raden om de skeletten aan elkaar te lijmen wanneer ze individueel af zijn. En vervolgens de façades aan te brengen van bijvoorbeeld links naar rechts of andersom. Op deze manier kunnen eventuele naadjes tot een minimum beperkt worden, maar het overzicht kan wel lijden onder deze methode.
- Maar de meer overzichtelijke bouwwijze is om de segmenten afzonderlijk van elkaar te voorzien van de metselmuren en andere onderdelen. En als laatste aan elkaar te lijmen wanneer de segmenten afzonderlijk helemaal af zijn.
Ik hoop dat u zo wat verder kan komen met deze toelichting.
Ik
wilde jullie deze mail wisseling niet onthouden, mochten er mensen zijn die ook gaan beginnen met een bouw pakket
van Markenburg dan kan dit waarschijnlijk nuttige informatie zijn.
Hiermee zeg ik niet dat er al niet modelbouwers zijn op de site met een enorme ervaring en kunde in deze bouwpakketten.( Hierbij denk ik aan Jamie met de bouw van een wachters woning en Teun met de bouw van de langstraat spoorlijn)
Mijn eerste stappen was het klaarleggen van alle delen van het eerste pakket (Linker deel) en goed bestuderen hoe het in elkaar gezet moet worden.
Moet wel opmerken dat de beschrijving met foto's soms wat vragen over laat.
In de aanbeveling staat dat je houtlijm en prikkers klaar moet leggen en het skelet eerst droog in elkaar.
Nou mijn ervaring is dat het droog in elkaar zetten een heel lastige karwij is, je hebt onderhand 4 handen nodig.
Daarbij komt dat sommige onderdelen wel heel fragiel zijn dus uiterste precisie is van groot belang.
De volgende ervaring is inmiddels dat de houten prikkers en houtlijm niet genoeg zijn voor mij.
Ik breng de lijm aan met een prikker maar smeer het daarna uit met een natte kwast.
Het lijmen van de diverse onderdelen aan elkaar doe ik niet rechtop maar liggend op de kant waar ik lijmen moet
Dit geeft wat extra steun en houvast aan de te verbinden delen.
Zo dit zijn mijn eerste bouw activiteiten met deze mooie Loc Loods
Tot de volgende ronde.
gr,
Herwim
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 11:39:09 door Herwim Frank
»
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
57
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie