Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 17:39:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 17:34:39
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:07:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 17:00:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:55:26
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
  

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 201611 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #375 Gepost op: 12 November 2014, 17:53:59 »
Hallo Marc, Michel, Jeffrey, Thonis, Koen, Simon, Jerry

Bedankt voor de reactie.
Heel fijn om jullie weer te horen, doet  me erg goed.
Hoi Jerry.
Even wat uitleg, inderdaad moet ik oppassen met magnetische velden maar in dit geval
gaf de chirurg aan dat de Dremel en Proxxon apparatuur werken met koolborstels deze koolborstels
wekken vonken op en deze vonken weer hebben invloed op de draadeinden van de 3 elektroden in mijn hart.
Hierdoor kan het gebeuren dat de defibrillator z'n werk gaat doen en dat is niet zo'n prettig gevoel.
Maar dat is bij wat langdurig gebruik vlak bij de ICD.
Ik voel me net de man van 6 miljoen  ;D met al die technische zaken in mijn lijf, zal eerder 50€ zijn  ;D
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #376 Gepost op: 12 November 2014, 20:49:24 »
nog effe
Kan je de trein  draadloos aansturen  ;D

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #377 Gepost op: 12 November 2014, 22:09:36 »
Haaaaaaaaaaaaa die Herwim,

Goed dat je er weer bent. Operatie geslaagd, dus nu ben je eigenlijk een verbeterde versie van jezelf. ;) Zeg maar Herwim versie 2.0!


Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #378 Gepost op: 12 November 2014, 22:10:39 »
mooi dat het goed is afgelopen Herwim :)
groeten,
Auke

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #379 Gepost op: 13 November 2014, 02:15:02 »
Hallo Jerry
Maar dan zonder Multimuis gewoon met m'n ogen knipperen  ::)   :o  en soms een  :'(

Hallo Hijlco
Ja hoor ik ben er weer je bent nog niet van me af  :D

Hoi Auke
Ook jij bedankt voor je medeleven, we gaan met z'n allen weer genieten van elkaars
spoorbaan of andere mooie bouwsels.

gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #380 Gepost op: 13 November 2014, 05:30:58 »
Hallo Herwim, gauw weer opknappen en dan gewoon weer verder. Wens je het allerbeste.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #381 Gepost op: 13 November 2014, 08:31:06 »
Hoi Herwim,

Fijn dat alles uiteindelijk goed verlopen is. Heel veel sterkte gewenst met je herstel.

We zien je berichtjes wel komen als je zo ver bent.

Grt,
Frans
Soms spoor ik, soms niet

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #382 Gepost op: 13 November 2014, 09:59:09 »
Wat een mens allemaal kan meemaken .
Groetjes
Johnny

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #383 Gepost op: 13 November 2014, 10:37:58 »
Voorspoedig herstel gewenst!
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #384 Gepost op: 13 November 2014, 10:47:07 »
Hallo Marc Riswick
         Frans
         Johnny
         Feiko

Heel hartelijk dank voor jullie opbeurende woorden.
Het is heel fijn om deze berichten te krijgen van je medemens die
ook nog dezelfde interesse (hobby) hebben.
Na dergelijke ingrepen voel je je toch wel wat onzeker en als je weer voor
je voordeur staat besef je pas goed waar je weer doorheen bent gekomen.
Dankbaarheid is het eerste wat bij mij opkomt en heel fijn gevoel bij al dit
soort berichten van jullie allen.
Nogmaals bedankt.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #385 Gepost op: 13 November 2014, 11:52:28 »
Herwin,

Sterkte met je hart(ritme). Denk er de komende maanden aan en probeer het dan te vergeten. Het apparaat werkt weet ik uit ervaring en staat de uitvoering van onze hobby niet in de weg gelukkig. Ik hoop dat je met een paar weken weer de draad op kunt pakken.

Groet en sterkte,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #386 Gepost op: 16 November 2014, 20:17:52 »
Hallo Gerard
Dank je wel, ik denk niet dat ik de implantaat kan vergeten krijg om de 2 maanden een controle.
Maar wees niet bang de hobby is achter de schermen al weer in volle gang.
Over een week komt mijn buurman terug en dan hoop ik dat we kunnen beginnen met de bouw
van de onder tafel hij helpt mij erbij daar ik geen zware dingen nog mag doen.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #387 Gepost op: 16 November 2014, 20:22:17 »
rustig opbouwen weer
des te langer hebben wij plezier met je baan update's  ;)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #388 Gepost op: 16 November 2014, 20:44:30 »
Zo jongens
Bouwverslag 001 Schakelbord.

Vanaf nu zal ik mijn bouw ervaringen een nummer meegeven per onderwerp, dat is
makkelijker om tijdens de diverse berichten bepaalde onderwerpen te vervolgen of terug te zoeken.
Begin weer helemaal opnieuw dus mijn eerste nummer is 001
De eerste stappen weer gezet en direct mijn schakelbord ontwerp aangepast.
Betekend wel weer een nieuw bord maken want ik had e'm al klaar.
De gaten in de tekening waren te klein in relatie met het bord dat betekende dat de tekening vast zat
onder de schakelaars terwijl juist de bedoeling is dat de tekening over de schakelaars heen geschoven
kan worden.
Sommige schakelaars zaten ook te dicht bij elkaar dus als de positie van de schakelaar verschuift heb je natuurlijk
een probleem dus vandaag maar weer aan de gang gegaan.


Het aangepaste ontwerp


De gaten zijn geboord en gezaagd.


Gelukkig komen de gaten overéén en kan de tekening nu wel over de schakelaars heen geschoven worden.

Je ziet dat de gaten in de tekening groter zijn dan in het bord
Dus als er een wijziging komt wat altijd mogelijk is hoef ik niet het hele bord te vernieuwen maar
verander de tekening pons de gaten eruit en schuif de nieuwe tekening over de schakelaars zonder dat ik
de bedrading helemaal los moet maken.
Zo dit is een klein begin, het eerst volgende project zal worden de locomotiefloods van Markenburg.
gr,
Herwim

PS: De donker blauwe lijn over het gehele ontwerp is een mogelijke auto traject van het Faller Car system
       Het is nog niet zeker of het doorgaat.


« Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 02:22:20 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #389 Gepost op: 18 November 2014, 11:17:48 »
Hallo allen
Bouwverslag 002-01 van mijn Loc Loods van de Fa Markenburg.

Zo ik ben toe aan het tweede project voor mijn nieuwe moduul baan.
Eerst eens wat ressource om een beeld te krijgen over Loc Loodsen en hoe makkelijk is het dan om daar gegevens
voor te vinden bij mijn mede hobbyisten op de site.

Een mooi bouw verslag van  Sobat Kras,  Tjonge wat een energie kundigheid en voorstellings vermogen heeft deze modelbouwer, en fijn dat ik daar een bepaalde achtergrond uit kan halen.


Maar nu mijn bouw werk dit is toch van een heel andere orde namelijk een bouw pakket van
gelazerde karton en dat vergt toch wel een heel aparte bouw wijze is mijn verwachting.
Dus ik heb me ook maar eens georiënteerd bij de Fa. Markenburg.

De eerste stappen die ik genomen heb is een paar vragen te stellen aan Mark v.’t Hoff van
Markenburg.


Een paar weken geleden heb ik bij u 4 pakketten gekocht
betreffende de Lok lood   Linker deel  2x Tussen deel en 1x Rechter deel.
Zie ook bijgaande foto.
Alvorens wat verkeerd te doen de volgende vragen.
1. Liggen de 4 bouw pakketten op de goede volgorde.
    Zo ja dan betekend dit dat het Linker deel alleen bestaat uit kantoor
    en werkplaats ?
2. De twee tussen stukken en het Rechter deel vormen samen dus de 3 sporen
     waarom ik gevraagd heb.
3. Is het ook mogelijk om het kantoor met werkplaats aan de Rechter kant te
    plaatsen en het Rechter deel met één spoor aan de linker kant.
    Ik wist niet dat dat grote gebouw Linker deel alleen kantoor en werkplaats
    zou voorstellen, dit kost mij namelijk veel ruimte aan de linker kant terwijl
    ik juist aan de Rechterkant de ruimte heb.
4. Alleen als ik het Linker gebouw rechts kan plaatsen dan zie je wel die witte boog
    aan de zijkant.

5. Misschien wel de belangrijkste vraag is er een bepaalde volgorde hoe je een bouw
    pakket bouwt waar begin je precies mee.

Misschien wat overbodige vragen maar dit is mijn eerste grote gelazerde bouw pakket.
En ik wil geen fouten maken.

Zijn antwoorden waren het volgende.
Geachte heer Frank,

Het belangrijkste is misschien wel om te weten dat u ook reserveonderdelen kan bestellen. Het idee daarbij is wel dat u tijdig aan de bel trekt en bijvoorbeeld niet het hele gebouw afmaakt terwijl u weet dat er iets niet lekker zit in het skelet.

Het is in principe niet mogelijk om van het linkerdeel het rechter deel te maken en andersom. Dat heeft te maken met de exacte passing van de onderdelen.
Nou heb je modelbouwkunstenaars die alles voor elkaar krijgen en dat het er dan ook nog gelikt uitziet, maar ik kan het je in deze niet aanraden om die koppen om te wisselen. Het zou namelijk behoorlijk wat uitdagingen geven in de passing van de onderdelen (veel snijden en onvoorziene oneffenheden oplossen)

De volgorde van de loc loods segmenten laat zich wel raden wanneer de skeletten van de segmenten in elkaar staan.
In principe is je volgorde oké afhankelijk van op welke manier je de tussensegmenten neerzet. (vrij ingewikkeld op per mail uit te leggen, maar als de skeletten in elkaar staan wordt alles duidelijk wanneer het gaat m de positionering.)

En dan de werkwijze.
- Wat belangrijk is is dat u voor uw eigen overzicht de onderdelen 100% gescheiden houdt. Werk dus vooral niet tegelijk aan meerdere segmenten, want onderdelen kunnen veel op elkaar lijken, maar zijn vrijwel altijd toch net even verschillend.

- Begin met het skelet van een segment (aan te raden is een kopsegment, want de tussensegmenten zijn iets kwetsbaarder bij het in elkaar zetten.)
Werk rustig één voor één de skeletten af.
Wanneer dat af is heb je vier skelet segmenten en daar kan je mooi mee op je baan kijken hoe het een en ander gepositioneerd kan worden.

- Het is wel aan de in elkaar gezette skeletdelen te zien welke de linker kop is welke de rechter kop is en welke twee de tussensegmenten zijn. (De tussensegmenten onderling schelen niks van elkaar.)

- Voor het mooiste resultaat is het aan te raden om de skeletten aan elkaar te lijmen wanneer ze individueel af zijn. En vervolgens de façades aan te brengen van bijvoorbeeld links naar rechts of andersom. Op deze manier kunnen eventuele naadjes tot een minimum beperkt worden, maar het overzicht kan wel lijden onder deze methode.
- Maar de meer overzichtelijke bouwwijze is om de segmenten afzonderlijk van elkaar te voorzien van de metselmuren en andere onderdelen. En als laatste aan elkaar te lijmen wanneer de segmenten afzonderlijk helemaal af zijn.

Ik hoop dat u zo wat verder kan komen met deze toelichting.

Ik wilde jullie deze mail wisseling niet onthouden, mochten er mensen zijn die ook gaan beginnen met een bouw pakket
van Markenburg dan kan dit waarschijnlijk nuttige informatie zijn.
Hiermee zeg ik niet dat er al niet modelbouwers zijn op de site met een enorme ervaring en kunde in deze bouwpakketten.( Hierbij denk ik aan Jamie met de bouw van een wachters woning en Teun met de bouw van de langstraat spoorlijn)

Mijn eerste stappen was het klaarleggen van alle delen van het eerste pakket (Linker deel) en goed bestuderen hoe het in elkaar gezet moet worden.
Moet wel opmerken dat de beschrijving met foto's soms wat vragen over laat.


In de aanbeveling staat dat je houtlijm en prikkers klaar moet leggen en het skelet eerst droog in elkaar.
Nou mijn ervaring is dat het droog in elkaar zetten een heel lastige karwij is, je hebt onderhand 4 handen nodig.
Daarbij komt dat sommige onderdelen wel heel fragiel zijn dus uiterste precisie is van groot belang.

De volgende ervaring is inmiddels dat de houten prikkers en houtlijm niet genoeg zijn voor mij.
Ik breng de lijm aan met een prikker maar smeer het daarna uit met een natte kwast.




Het lijmen van de diverse onderdelen aan elkaar doe ik niet rechtop maar liggend op de kant waar ik lijmen moet
Dit geeft wat extra steun en houvast aan de te verbinden delen.
   



Zo dit zijn mijn eerste bouw activiteiten met deze mooie Loc Loods
Tot de volgende ronde.
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 18 November 2014, 11:39:09 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html