Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:03:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 20:58:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:20:35
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:00:46
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:55:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
  

Auteur Topic: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.  (gelezen 18916 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #15 Gepost op: 16 October 2013, 22:40:32 »
@ Auke,
Misschien loop ik iets te hard van stapel met dit bouwdraadje. Ik wil het heel graag zien werken en ik denk dat ik die bomen wel werkend krijg met servo's en draad. Het is ook gelijk mijn eerste eletronische installatie/schakeling voor gelijkstroom waarvan ik de onderdelen nog niet in huis heb, laat staan de seinen, maar ook gelijk de beveiliging van mijn baantje.

Als het dan mogelijk is wil ik voor mij/ en forum wel een simpele bouwtekening/schema met extra materiaal die ik nodig heb en hoe ik het kan installeren.
Dan kan ik er rekening mee houden met mijn aankopen op de eerst volgende beursbezoek.(dat mag er gewoon bij hier (y))
2 vragen:
-Kan sein natuurlijk ook door de treindienstleider laten bedien en niet doorschakelen met overweg.
-Kan die relais van Flsm die ik heb liggen hier nou nog voor ingezet worden of niet?

@ Zuylen, ben benieuwd wat voor filmpje het is maar de link is incompleet :-\ inmiddels bekeken, sorry.

Hopelijk is dit nog te volgen. :(

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 22:22:19 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #16 Gepost op: 17 October 2013, 06:10:25 »
Hallo Koen

Ik hoop dat je het goed vind dat ik hier in jouw draadje ook probeer een tip te geven.
Fijn dat dit draadje in het leven is geroepen want dat voorkomt verwarring en dat is het
laatste wat ik voor ogen had.

Ik weet niet of je de naam Jaap (JaJo) hier op de site wat zegt
Jaap heeft een geweldige eigen site waar hij door tekst en filmpjes heel veel dingen uitlegt.
Hij heeft ook de nodige elektronische schema's daar op staan.
Ik weet dat hij op servo gebied heel veel ervaring heeft en ook het schakelen met reed relais
ik zou je aanraden daar eens te kijken of Jaap jouw vragen te stellen.
http://modeltreinbaan.nl/?p=1194
ik wens je veel succes hiermee,
gr.
Herwim
Ik volg dit draadje met veel plezier en interesse.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #17 Gepost op: 17 October 2013, 21:45:18 »
Dankjewel Herwim, jouw bouwwerkzaamheden mogen er ook wezen en volg ze evengoed met plezier.
Als jij en ik wat verder zijn met de info kan het misschien later in een algemeen inbouwtoppic geplaatst worden vooral omdat er veel manieren zijn.

Ik ga me even in jouw laatste bericht verdiepen... :P.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #18 Gepost op: 18 October 2013, 07:34:26 »
Ik blijf beide draadjes volgen  (y)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #19 Gepost op: 18 October 2013, 08:40:44 »
Inderdaad Koen

Het zou denk ik heel handig zijn als er een topic of iets anders wordt opgezet om daar verhalen en technieken
die het zelfde onderwerp behelzen daar in te verzamelen.
We moeten eens aan de moderatoren vragen of dit mogelijk is, zo ja hoe en is dit ook wenselijk.
Het zou me niet verbazen als dit zou moeten gebeuren onder de Encyclopedie
gr.
Herwim

PS:
Even terug komen op wat ik hier allemaal lees.
Begrijp ik het goed dat je de overweg bomen wilt laten bewegen d.m.v. Servo's Analoog.
Nu heb ik zelf nog nooit met Servo's gewerkt maar zover ik weet kan je Analoog dat vrij makkelijk
realiseren.
Vergt wel wat constructieve vaardigheden maar dat lukt vast wel.
Hier op de site zijn velen die daar heel veel vanaf weten ook nu weer de tip ga naar de site van JaJo.
Je zou ook kunnen overwegen de overweg bomen te laten bewegen met Fulgurex wissel aandrijvingen
Het zelfde principe als mechanische overbrenging naar de wisseltong.
Als je die Fulgurex wissel aandrijvingen wilt gebruiken stuur mij dan even een Pbtje.
gr.
Herwim
 
 
« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 08:49:03 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
    • Mijn van-alles website
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #20 Gepost op: 18 October 2013, 17:59:23 »
@ Auke,
Misschien loop ik iets te hard van stapel met dit bouwdraadje. Ik wil het heel graag zien werken en ik denk dat ik die bomen wel werkend krijg met servo's en draad. Het is ook gelijk mijn eerste eletronische installatie/schakeling voor gelijkstroom waarvan ik de onderdelen nog niet in huis heb, laat staan de seinen, maar ook gelijk de beveiliging van mijn baantje.
Ik weet niet of je bedoelt dat het je eerste schakeling opzich is, of dat het je eerste schakeling is waar je de onderdelen nog niet voor hebt.

Is het eerste het geval, dan wil ik je toch aanraden de servo-sturing te kopen. Puur omdat servo's lastige dingen zijn die heel vreemd kunnen gaan doen als de schakeling niet netjes opgebouwd is en zelfs meer gevorderde elektronicahobbyisten hoofdbrekens kunnen bezorgen.

Diverse servo-testers zijn met simpele ingrepen om te bouwen tot sturingen die tot meer in staat zijn.

Ik ben het alleen wel eens: zonder solderen gaat een koppeling met seinen niet lukken, of je moet enorme relais kopen, die schroefcontacten bezitten, alleen ben je dan niet klaar voor een paar tientjes...

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #21 Gepost op: 18 October 2013, 21:29:05 »
Goedeavond,

Weer even verder met piekeren over de overweg ;).

@ Menno, dat zal ik ter harte nemen om er besturing/tester bij te nemen.
@Dimodimo/Herwim, fulgurex is dat hetzelfde als wat dimodimo in zijn bericht terug bedoeld(Arduino)?
@Herwim, bedankt voor de tip van Jajo, die is geloof ik al een keer in Midland langsgekomen ;D.

Ik begrijp dat ik niet aan solderen ontkom, maar dat is te leren uiteraard.

Nu heb ik volgende bedacht, theoretisch, geen plaatjes.

- als ik nou de gebruikelijke blokbeveiliging ga installeren met seinen en daar waar geen zicht is op seinen 2 kleurige controleledjes doe op het schakelpaneel?
- is hier dan de mogelijkheid om de overweg te koppelen aan de blokbeveiliging?
- reedcontacten bediend door magneetjes onder mijn treinen voor schakelsectie.
- is er de mogelijkheid dit alles analoog te automatiseren?

Mijn plan:


Geel zijn de bedachte blokken al of niet met sein.
Rode streep is sein voor overweg.(is zien of ik die de komende tijd kan scoren, NS daglichtseinen)
Links is bewaakte overweg rechts onbewaakt, dat komt er ook nog bij.

Contact op de bomen, hm, hoe gaat dat eruit zien?

Totzover, gr Koen.


« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 21:57:43 door KoenF. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #22 Gepost op: 18 October 2013, 22:44:02 »
Kan dit iets zijn voor mijn baantje?
Link Conrad.

- iemand ervaring ermee?

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #23 Gepost op: 19 October 2013, 10:37:17 »
Koen,

Als je nu een digirail servo decoder gebruikt.
Daar zit een schakeluitgang op. Daarmee kun je een relais omzetten dat je bloksein bedient.
Schakel moment kun je instellen wanneer het schakelt. Voor halverwege of na het bewegen van de servo's

Robin

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #24 Gepost op: 19 October 2013, 12:21:37 »
Hoi, Robin

Die heb ik ook doorgenomen, de handleiding dan. Kun je deze instellen zonder centrale met de MM?

Denk zo langzamerhand dat analoog een beetje te lastig wordt voor mij.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #25 Gepost op: 19 October 2013, 18:08:00 »
Het probleem is net zo complex als de eisen die je er zelf aan stelt.

Er bestaan (digitale) servo's die aanstuurbaar zijn met een reed-contact (en dus analoog zijn te gebruiken, inclusief wisselpolarisatie), er zijn (digitale) servo's die een uitgangsignaal geven, opdat je er iets mee kunt schakelen. Dat zijn niet perse dezelfde servo-aansturingen.

Hero komt met het voorstel digirail servo decoder, ik dacht zelf aan de ESU (switch pilot).
Op zich heb je aan zulke adviezen pas iets als iemand vervolgens uitlegt wat en hoe je de zaken aan elkaar knoopt.

Met de ene aanpak zul je misschien zelf ergens een relais tussen moeten zetten, met de andere aanpak misschien niet. De kernvraag blijft: wat wil jij? 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #26 Gepost op: 19 October 2013, 18:45:52 »
Die ESU decoder is in dit geval handiger inderdaad.  Die is met schakelaars te bedienen.
Had ik even overheen gelezen in de snelheid.Kan die ESU ook de schakelpuls op het juiste moment geven?
Ik ken de specs niet.(goed genoeg)

Robin

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #27 Gepost op: 19 October 2013, 21:33:03 »
Hoi,

Het liefste wil ik analoog bouwen en houden. Wil leren hoe dat werkt en hoe je dat maakt. na veel lezen is nu het moment aangekomen om materiaal in te slaan voor de praktijk.

Heb me nog eens verdiept in bloksystemen.
Ik denk dat ik me eerst eens daarmee bezig ga houden, ik dacht dat ik de overweg al kon inbouwen, maar alles hangt met elkaar samen voor dat het werkt.
Volgens de boeken kun je blokken maken en daar seinen op laten werken.

Het is niet gemakkelijk maar wel een uitdaging.(Midland is een leerbaantje, mag mis gaan)

Ik kan alleen geen technische/bouwschema tekeningen maken hoe het er dan uit komt te zien.

Gr Koen.


Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #28 Gepost op: 19 October 2013, 22:12:27 »
Ik ben van huis uit een alfa. Al ben ik dan in de ICT als technicus aan de slag.
Uiteindelijk is techniek niet meer dan ordenen, logica, stroomdiagrammen, objecten. En dat doen wij alfa's ook iedere dag.
Technische tekeningen met IC's e.d. (in b.v. Eagle, AutoCAD) kan ik niet, maar met power point kom ik heel ver. Daarin laad je een aantal tekeningen (bitmaps) in, en trekt dan de lijnen voor de schakelingen die je wil maken.

Omdat ik van jongs af aan opgegroeid ben met relais, werk ik met relais voor bloksystemen. Dat is anno 2013 volstrekt achterhaald, maar ik ben er gelukkig mee, omdat het werkt, en omdat ik het begrijp. Voor de technici, zelfs de flipflop als vervanging van het jaren '60 relais is inmiddels achterhaald. Whatever. Als je maar lol hebt.

Wat jij wilt, is een sein (in een bloksysteem) koppelen aan een servo voor een overweg. D.w.z. als de trein mag vertrekken, gaat eerst de overweg dicht.
Maar wanneer mag volgens jou de overweg weer open?
En wat gebeurt er als de trein van de andere kant komt?

Twee zaken die bepalen wat voor relais je gaat inzetten: monostabiel of bistabiel.
De ESU kan alleen overweg met een puls-signaal, dus als je gaat voor bistabiel, dan zal er ook een monostabiel relais naast moeten staan (voor de ESU)  die samen  schakelen ten gevolge van een en het zelfde reedcontact.
Een reedcontact is niet richtingsgevoelig (bij enkelspoor relevant); je moet er wat voor doen om rijrichting-onderscheid te kunnen maken.

Al die voorwaarden moet je eerst vastleggen.
Een spreadsheet (b.v. Excel) is daarbij behulpzaam, om  logisch stappen vast te leggen, per object (overweg, bloksein, perron, e.d. per rijrichting).
Daarna komt de stap: hoe maak ik die koppeling dan?

Jij noemt het reedcontact; daarmee wil je de signalering van de trein doen. Met diodes had ook gekund, maar jij geeft aan dat je die aanpak wilt.
Voordeel reedcontact is dat het rijstroom-onafhankelijk signaleert. De ESU eist dat zelfs: een potentiaal-onafhankelijk signaal heet dat. Nadeel is dat het ook rijrichting-onafahankelijk is, tenzij je nadenkt over het soort magneet, en de ligging van het reed-contact.

Alleen: de ESU Switch Pilot meldt niets terug; hij kan wel via een extension een bistabiel relais bedienen. Nu hoeft hij niets terug te melden, indien je schakeling daar rekening mee houdt door op een eerder punt, het signaal door te geven dat de ESU al een opdracht heeft gekregen. Je kunt je dus een ESU extension uitsparen (25-30 euro) door een betere schakeling te bouwen.

De bistabiele en monostabiele relais die ik gebruik kosten 0.5-2 euro per stuk (+printkaart 7.50+ wat soldeer en wat krimpkousjes).
De ESU Switch Pilot zelf kost 25-30 euro voor 4 servo's (is b.v. 2 overwegen, of 1 overweg en 2 armseinen).
De ESU Switch Pilot extension (met 4 bistabiele relais) kost ongeveer 30 euro extra.

Logica is dus afhankelijk van de beperkingen van de te gebruiken onderdelen,
en het geld dat je eraan kwijt wilt.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2013, 22:43:49 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #29 Gepost op: 19 October 2013, 22:54:41 »
Hoi, Jan Willem

Das een heldere opsomming van de wensen en doelstelling. De meeste schema's geven beeld voor blok, sein of overweg maar niet in combi.
Is toch leuk als dat er zou zijn. Vooral bij kleine banen of grote banen met stations met een overweg er voor is dit wel realistisch om te bouwen.

Wat nu wel duidelijk wordt is dat er iets gedaan moet worden in een schema waarin dit mogelijk is. Analoog, of half-digitaal om het zo maar te zeggen.

Misschien dat er met een kleine aanpassing in de bestaande schema's voor bloksysteem met sein dit gerealiseerd kan worden.

Heb wat Amerikaanse crossings(Youtube) bekeken en demo's maar daar hebben ze combi's met verkeerslichten die volgens mij digitaal aangestuurd worden en niet in combi met de crossing werken.

@dimo dimo had al een plan met Arduino's maar ik weet niet hoeveel vaardigheid je daarbij moet hebben.


Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2013, 23:02:20 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.