Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 21:21:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
Mijn geweatherde modellen door Hasenwald
Vandaag om 20:55:01
Aachenau West door NS264
Vandaag om 20:48:32
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door selivio
Vandaag om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
  

Auteur Topic: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.  (gelezen 18842 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #30 Gepost op: 19 October 2013, 23:00:01 »
En inderdaad je moet ook een retour schakeling hebben voor het inrijden van de andere kant.

Nu heb ik wel een idee erbij gekregen om Plan V te laten pendelen(2 x in uur dienst) Keerschakeling (ook uit boek) op spoor in schaduwstation.
Rangeer/kade gewoon op zicht bedienen.
De buurtgoederentrein/olieboot kunnen rustig op zicht en op "sein veilig" doorrijden(blokken)

Totzover mijn kennis. :(

gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #31 Gepost op: 20 October 2013, 02:01:42 »
Ik zie even niet voor me waar die mat 64 dan tussen gaat pendelen.
Als ie in het schaduw deel staat kunnen de goederentreinen niet meer wisselen.
Staat ie op perron 2 van het station is de kade onbereikbaar.

Richting is toch wel te detecteren met twee reedcontacten achter elkaar?

Robin

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #32 Gepost op: 20 October 2013, 13:21:46 »
Dat de kade niet bereikbaar is is niet erg. Plan V rijdt snel door want het is een halte, hoofdspoor is vrij. Er rangeert alleen een sik op de kade. Kade hoeft verder niet beveiligd, alleen wissel vanaf hoofdspoor. Ik heb geen omloopspoor.

Zou de pendelautomaat van Vies(s) ???mann iets zijn voor het schaduwstation?
Plan V pendelt links denkbeeldig nr grote stad, als ie links weer terugkomt pendelt ie denkbeeldig naar de rest van de route. In schaduwstation pendelt Plan V rechts weer terug nr halte. heb je dan 2 pendelautomaten nodig of volstaat 1?

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #33 Gepost op: 20 October 2013, 14:15:33 »
Koen,
Begrijp ik het goed dat je wil pendelen tussen het kopspoor van je station en het binnenste schaduwspoor?
Of vertrek je uit het schaduw station en maakt de lok een rondje.
Waar is de lange rustperiode van het treinstel?
Wees eens iets uitgebreider. Je zegt wel wat je wil maar niet wat waar moet gebeuren.(het is mij in ieder geval niet duidelijk)
Dat zal voor jezelf wel helemaal anders zijn.

Ik zie alleen een vaag plaatje met twee (?) perronsporen en twee schaduwsporen.
De kade is bereikbaar via het kop-perronspoor. Of is dat een losweg.
Begin eens met je blokken te nummeren.Dan kan iedereen terugvinden over welk deel van de baan je het hebt.

Een pendelautomaat wordt meestal gebruikt voor een losliggend traject.
Lok gaat van a naar b wacht de ingestelde tijd en rijd terug.
wacht de ingestelde tijd voor punt a en het hele feest begint opnieuw.

Nu kun je natuurlijk op het moment van vertrek de blokbeveiliging erin betrekken.Om een vrije route te hebben.
Maar is dat niet te hoog gegrepen? Als ik al je vragen zo lees heb je nog geen idee hoe de besturing moet werken.

Ik denk dat je gewoon simpel moet beginnen.
Een pendelspoor en de overweg automatisch lijkt me een mooie eerste uitdaging.
Daarna een bloksysteempje en dan het hele feest samenvoegen.

Mvg Robin

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #34 Gepost op: 20 October 2013, 14:30:20 »
Vind het zelf ook verwarrend, begint vaag te worden tussen analoog/digitaal.

Kost even tijd om plan eenvoudiger op te zetten. Het gaat niet meer alleen om overweg inbouwen, blijkt nu. Meer de aansluiting/sturing van baan waarvan overweg en onderdeel is.

Zal een helderder baanplan plaatsen.

Gr Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #35 Gepost op: 20 October 2013, 16:13:06 »
Analoog,digitaal.

Niet met een computer aangestuurd zullen we maar denken.

Verdwaal niet in je eigen bos.

Ik heb er soms ook last van dat mensen me niet begrijpen.Als je ergens mee bezig bent worden sommige zaken zo normaal voor je. Een buitenstaander heeft die routine niet en denkt dan waar heeft ie het over.

Robin

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #36 Gepost op: 20 October 2013, 17:12:27 »
Probleem is wel dat de analoge onderdelen dan niet herkend worden door de MM. Is het uberhaupt dan wel mogelijk om dit analoog te realiseren?
Hiermee bedoel ik de analoge schakelingen zoals de overweg, blokken, seinen.

Hoe gaat het dan samen?

Gr koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Conclusie
« Reactie #37 Gepost op: 20 October 2013, 17:44:20 »
Ahum, ik stop even met de berichten in dit draadje. Ik lees in de encyclopedie dat analoge schakelingen niet echt ''done'' zijn in de besturing digitaal(MM zonder centrale). de schakelingen schakelen alle functies van je digitale decoder in de loc, treinstel uit, op het moment dat de analoge schakeling de spanning onderbreekt. Het is dus een keus: of alles digitaal besturen of analoog, grof gezegd alle decoders eruit.

Hier heb ik dus al heel lang over nagedacht maar nu komt dan de te nemen beslissing. Aangezien ik in een aantal treinen al decoders heb zitten zal ik toch voor digitaal gaan. Dus het aankopen van digitale besturingen zoals elders in dit forum. Je kan je geld maar een keer uitgeven :o.
Heb een en ander getekent op papier en dan kom je erachter dat het toch wel zo is.

De reden van de keus van analoog was meer uit het verleden, een Marklin baan. Ik wilde bij de bouw en opzet van Midland ook nog iets van het oude gelijkstroomsysteem leren.Hoe moeilijk kun je het jezelf maken...als je niet alle technische kennis hebt.

Ik ga dus voor digitaal en ga bv een servodecoder gebruiken zoals velen me al zijn voorgegaan zijn hier :D
Ieder die nog energie hierin gestoken heeft, bedankt. (y)

Gr Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #38 Gepost op: 20 October 2013, 19:23:10 »
Als je je dan toch aan het inlezen bent.
Kijk dan eens bij een remmodule.
Deze filtert het positieve deel van je railsignaal weg waardoor de lok stopt maar alle functies het gewoon blijven doen.

Ik ging er eigenlijk van uit dat je digitaal ging rijden en alleen de seinen en wissels analoog wilde sturen.
En digitaal gaat prima met een blok systeem. Vandaar ook ergens mijn opmerking alleen zonder computer.

Robin

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #39 Gepost op: 20 October 2013, 19:35:43 »
Wat die encyclopedie zegt moet je soms, grof gezegd, ook maar lekker negeren.

Wat er in staat zijn handigheden en aanbevelingen, zeker geen harde uitspraken als 'dit moet en dit moet niet'

Als ik dat zou moeten doen is voor mij de lol eraf: ik wil graag met m'n multimause de treinen besturen maar voor de wissels en seinen graag zelf met knopjes en draadjes fiedelen.

Een overweg die volautomatisch sluit vind ik niets aan: geef mij maar een schakelaar die mij die macht geeft.

Er is dus helemaal niets op tegen om je baan digitaal te besturen maar allerlei elementen analoog te blijven besturen.

Als je echter electronisch wil gaan interfereren met het daadwerkelijk rijden van treinstellen terwijl je de rest analoog op wil lossen, dan wordt het wel wat complexer.

Sowieso moet je het voor jezelf eerst eens tekstueel op papier zetten. In de korte periode dat ik microcontrollers geprogrammeerd heb, deed ik dat ook, omdat ik anders verzandde in code waar ik niets van begreep.

Dus ga gewoon eens je spoor nummers of blokletters geven en vervolgens zo redeneren:

trein rijdt blok A binnen > Overweg activeren
overweg volledig gesloten > sein uit stand stop
trein mag verder rijden
Wanneer sein in stop-stand? Wanneer overweg weer open?

En zo elke situatie die denkbaar is. Dan zul je ook meteen merken dat het analoog oplossen zo z'n charmes heeft, maar het in de digitale besturing inpassen wel heel wat zal vergen van je kundigheid.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #40 Gepost op: 20 October 2013, 21:07:47 »
Ik ga nog een poging doen.
Moment.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Kale versie Midland.
« Reactie #41 Gepost op: 20 October 2013, 22:22:15 »


Materieel: tijdperk IV.
- planV (pendel 2 x in uur)Vertrek spoor 1 links, stop in halte(eventueel met de hand), vertrekt door naar rechts en komt weer in 1, daarna vertrek nr rechts, stop in halte, vertrek nr links in spoor 1.
- spoor 2 eventueel terzijde zetten pendel(hoeft niet automatisch)

- Sik om mee te rangeren op kadespoor.
- 2200 met buurtgoederen/olieboot.

Seinen die ik wil inzetten:
- NS seinen.
- 1 dwergsein bij kadespoor.
- seinen buiten overwegen, dummy's, zijn buiten zichtsveld, kan dus gewoon een schakeling aan de rails zijn, lampjes hoeven niet te branden.
- op perron wil ik aan de zichtbare kant (links) een vertreksein.
 
Spel:
- bediening materieel met RM maus.\
- lichttrafo voor de schakelingen etc. Evt. een kleine ringleiding voor de aansluitingen.

Schakelpaneel:
- wissels schakelen met Flscm witte paneelschakelaars.(schaduwstation evt denkend/stopwissels)
- ontkoppel met Flscm witte paneel drukschakelaar.
- heb geen bezetmelding nodig.

Wensen:
- vertreksein op perron geeft overweg sein om neer te gaan.
- hoofdsein springt op groen trein kan pendel voortzetten.
- pendel moet aan te zetten zijn en weer uit te zetten.
- leuk als je gewoon met de hand, op zicht de goederen en kadespoor vrij kan laten rijden.
- als pendel uit schaudwstation komt moeten EBO en AKI ook werken.
- er moet nog een decoder in Plan V, functiedecoder optie?

Dit is het zo'n beetje.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 20 October 2013, 22:54:54 door KoenF. Reden: tekst en vragen »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #42 Gepost op: 21 October 2013, 12:47:58 »
Citaat
de schakelingen schakelen alle functies van je digitale decoder in de loc, treinstel uit, op het moment dat de analoge schakeling de spanning onderbreekt

Maar waarom zou je dat (volledige stroomonderbreking) doen, aanleggen of toelaten?
Niemand eist dat een analoge blokschakeling een stuk volledig stroomloos zet.
Relais-gebruik vereist dat evenmin. Dit is gewoon een drogreden.
Maar okee, als jij digitaal wilt gaan, is dat jouw ding.

Bedenk liever wat meer redenen:
1. je koopt liever prefab schakelingen
2. het denkwerk is al voor je gedaan bij digitaal
3. je hoeft zelf bijna niets te solderen
4. je besteed tijd en geld liever aan de aankleding van de baan
5. je hebt er geen idee van wat je moet kopen om analoog te rijden, en dat houd je liever zo
6. je conformeert je liever aan de tijdgeest
7 je houd van een modulaire aanpak, met het oog op verkoopbaarheid (als je stopt)

Er is bij analoog gebruik ook geen reden om alle decoders weg te gooien.
Ik gebruik wel decoders in een analoge baan. Why not?
Het gaat erom of je de functionaliteit (als meerwaarde) beter kunt gebruiken,
en of aanschaf efficiënter is dan zelfbouw, op bepaalde momenten.
Zo kun je servo-aansturing en NS-sein (SBB-seinen) aansturing soms efficiënter doen met decoders, zelfs in een analoge baan.
Niet-zelfgebouwde schakelingen zijn beter verkoopbaar en blijken meer waard te zijn als je ooit genoeg hebt van je hobby, dan onduidelijke printjes zonder documentatie.

Een trein die je aanstuurt met Roco-MM moet evengoed wachten op een sein dat op rood staat, als een analoog bestuurde trein.
Seinstand (verlichting) staat in principe los van de baan- beïnvloeding.
Er valt natuurlijk achter te komen wanneer de Roco-MM reset: bij 0, 10, 11, 12 of 13 volt?
Dat bepaalt wat je stroomspanning bij onderbreking (logisch "0") daadwerkelijk betekent:
de minimaal benodigde stroom om niet te kunnen rijden, geen reset te krijgen, en toch nog enige verlichting te hebben in een wagon. 
Bij 3-rail analoog kun je een soortgelijk iets realiseren door bijvoorbeeld een 10 kOhm weerstandje in een lok in te bouwen, waardoor er altijd enige rijspanning mag staan in een onveilig blok, en altijd net te weinig om een lok te laten rijden, bij een rode seinstand.

Zelfdenkende wissels kun je willen; je moet alleen nog even bedenken of je die wissels ook met servo's omlegt of anders. Je legt met zulke wissels wel vast hoe je schaduwspoor 0 en 1 voortaan moet gebruiken.

Wat ik (als analoog-rijder) niet weet is in hoeverre analoog pendelen botst met digitaal pendelen.
Gaat dat fout bij de DCC-decoder in de lok, raakt de Roco-MM hierdoor van streek, of vormt dat geen probleem?
Dit in verband met het verschil tussen analoog en digitaal bij de keerlus-problematiek ...
« Laatst bewerkt op: 21 October 2013, 13:47:10 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: B174 Faller overweg, analoog inbouwen als EBO.
« Reactie #43 Gepost op: 21 October 2013, 22:51:06 »
@Jan Willem,

Dat is zeer heldere verwoording. Het voelt bij mij als een pak papier uit mijn hoofd die ik hier in dit draadje gezet heb. ik maar denken dat het alleen maar om die EBO ging. Voorlopig laat ik besturing met computer nog buiten beschouwing. Eerst maar eens uitvinden wat ik met de opgedane info ga doen.

Het is me nu vooral duidelijk geworden dat je systemen goed kan combineren en dat je niet perse alles wat digitaal is moet progammeren met een centrale of computer.

In PB is er nog een en ander gaande van @Dimodimo, ofwel Auke, iemand die al leuke werkende bouwsels heeft laten zien in zijn demobaantje. @RuudK. die bediend zijn baan ook met de MM voorzover ik begrepen had. Menno en Robin, ook bedankt voor de info.
het heeft me meer inzicht gegeven.

Het draadje blijft open, zodra de EBO ingebouwd gaat worden zal ik posten. Wellicht kan ik voor de besturing van Midland beter in eigen draad posten of eventueel in een toekomstig technisch bouwverslag van Midland.

Het enige waar ik nog huiverig voor ben is dat iets doorbrandt of niet werkt, hier start mijn leerproces.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2013, 23:01:53 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Update
« Reactie #44 Gepost op: 01 November 2013, 23:33:55 »
Goedeavond allen,



Het was even stil hier maar ik ben druk aan het lezen.
Ik ben eruit wat ik ga doen. Ik ga gebruik maken van een arduino (43, euro bij Technica Nijmegen).Verder wil ik de overweg laten werken met de besproken servo's. De servo's voor de EBO wil ik bedienen met de octocoupler sensoren(zeg ik t goed?). Lijkt me mooi systeem dat de voorbijkomende goederenwagens bijhoudt.

Vragen hierbij zijn:
- wat heb ik nou precies nodig om de arduino en de servo's in te stellen?
- waar plaats ik in het schema een handbediende schakelaar op paneel voor de overweg voor van station nr spoor 2?

Voor bij de EBO wil ik een knipperlicht installatie bouwen van 2 mm messing buisjes en ledjes. Misschien bevalt het en bouw ik seinen ook zelf...

Onder elektronica in de encyclopedie vind je uitgebreide schakelvoorbeelden met betrekking tot de overweg.

Verder het plan bedacht om spoor 1 en 2 van elkaar te scheiden zodat ik makkelijker een pendelmodule kan inbouwen. Dan is de stroom al gescheiden van elkaar en kun je van 1 nr station en van station nr 2 en weer terug.

Volgens @pb Auke is het mogelijk om de seinen op de overweg EBO en AKI te laten werken.

Zou handig zijn als bij binnenkomst op spoor 2, de eerste wissel in hoofdschaduwspoor automatisch meeschakelt naar spoor 2.
Idee om magneetje onder Plan-V te doen, reedcontactje plaatsen? Moet ik nog iets maken(Ledje?) waardoor je de stand van de wisseltong kan zien?

Ik ga toch verder met de analoge elektronica omdat het me interesseert en leuk lijkt om te bouwen.

Deze sites spoorden me een beetje aan: 
http://members.home.nl/fjstevens/index.htm
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/141/modelbouw/de-overwegbeveiliging.html
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Detectieschakelingen

In de seinenspecial van RH staat ook een schema maar ik kan het exemplaar even niet vinden thuis :-\.
Verder her en der nog wat losse informatie ingewonnen.

Nu rest nog alleen een boodschappenlijstje te maken. (y) Hoop dat ik een stuk duidelijker ben nu.

Gr Koen.








« Laatst bewerkt op: 01 November 2013, 23:47:20 door KoenF. Reden: tekst en link aangepast »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.