Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland  (gelezen 19223 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 01 February 2008, 08:26:36 »
Oh, verwisseld :-[
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 01 February 2008, 08:38:45 »
Volgens mij heeft de lok zelfs model gestaan voor het model van Fleischmann, volgens mij zijn ze in Rotterdam geweest om foto's en maten te nemen.
Er staat natuurlijk wel gewoon Deutsche bundesbahn op en geen Stoom Stichting Nederland.

Groet Petertrein81,

Dat zou zomaar kunnen, aangezien de loc van de SSN het laatst overgebleven exemplaar van de DB BR65 is.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2008, 08:44:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 01 February 2008, 08:39:45 »
Geeft niet, wie post maakt fouten.  ;)

Overigens zou ik het nog wel eens leuk vinden als Roco met een model komt van de SSN 01 1075, ik weet zeker dat ze er mij dan ééntje verkopen.  8)
Vooral omdat ie dan ook gewoon mooi in mijn tijdperk IV/V past.

Groet Petertrein81,

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 01 February 2008, 09:45:44 »
@mpol

BR 64 van Roco of Fleischmann is prima te gebruiken voor de 64 415 van de VSM. Alleen moet je even nagaan of deze de gelaste of geklonken waterbakken heeft. Roco heeft in elk geval beide versies uitgebracht en het oorspronkelijke Fleischmann model had de gelaste waterbakken. Het meest waarschijnlijk is dat de 64 415 ook gelaste bakken heeft.

@Petertrein

SSN 01 1075 is werkelijk supereenvoudig zelf te maken. De kolenstookversie van Roco is gewoon goed te gebruiken, alleen moet je het nummer veranderen en dat gaat heel eenvoudig met de opschriften van Kleinspoor:
Op de ketel en achterop de tender zit het nummer op een aparte plaat. Die voegt Roco als los onderdeel bij en zelfs geheel zwart zonder nummer. Dus nummer erop en klaar. Het nummer op het machinistenhuis gaat eenvoudig als volgt. Afplakken van het deel van het machinistenhuis, waar het nummer op moet. Zwart spuiten, nummer erop wrijven en stoom stichting nederland, blanke lak spuiten en klaar.

@Fissy
Op dit moment staat de ombouw van de 23 op een heel laag pitje. Ik heb veel andere projecten, waar ik nu aan bezig ben, dus op foto's zul je nog even moeten wachten. Op tentoonstellingen wil je nog wel eens SSN lokomtieven in model zien rijden. Met name de HCCM met de grote computergestuurde baan, hebben er ook een aantal rijden en volgens mij ook een omgebouwde 23, maar dat weet ik niet zeker.

Overigens heeft de VSM 2 BR 23 loks, te weten de BR 23.071 en 23.076. Zie hun site www.stoomtrein.org. Deze zijn met minimale ombouw (alleen het nummer?) uit de oorspronkelijke Roco te maken. Ook komen die wel eens op de hoofdlijnen van de NS.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2008, 10:52:42 »
@Petertrein

SSN 01 1075 is werkelijk supereenvoudig zelf te maken. De kolenstookversie van Roco is gewoon goed te gebruiken, alleen moet je het nummer veranderen en dat gaat heel eenvoudig met de opschriften van Kleinspoor:
Op de ketel en achterop de tender zit het nummer op een aparte plaat. Die voegt Roco als los onderdeel bij en zelfs geheel zwart zonder nummer. Dus nummer erop en klaar. Het nummer op het machinistenhuis gaat eenvoudig als volgt. Afplakken van het deel van het machinistenhuis, waar het nummer op moet. Zwart spuiten, nummer erop wrijven en stoom stichting nederland, blanke lak spuiten en klaar.

Ik heb twee nadelen, ik heb te kort durf voor dit soort operaties. En daarnaast heb ik ook nog iets tegen het veranderen van modellen zoals ze uit de fabriek komen, ik hou van orgineel zeg maar.
Ik steek liefer veel tijd in het in topconditie houden van mijn modellen en technische dingen veranderen vind ik ook leuk om te doen, maar cosmetisch werk aan de kappen is niet mijn ding.

Groet Petertrein81,

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2008, 17:54:20 »
Even een foutje herstellen


Voor de 01 kolenstook bestaat een ombouwsetje met o.a. een andere schoorsteen ring en wat appendages. Zijn hier reeds aangebracgt


De 65 is alleen van andere nummers voor zien(Kleinspoor}



Nogmaals de 01 1075

SK
« Laatst bewerkt op: 01 February 2008, 18:37:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2008, 18:08:48 »
Ziet er mooi uit. Misschien ook maar is zo'n stoomloc kopen en omnummeren.
Voor grootspoorfoto's zie site

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 01 February 2008, 19:26:31 »
@mpol

BR 64 van Roco of Fleischmann is prima te gebruiken voor de 64 415 van de VSM. Alleen moet je even nagaan of deze de gelaste of geklonken waterbakken heeft. Roco heeft in elk geval beide versies uitgebracht en het oorspronkelijke Fleischmann model had de gelaste waterbakken. Het meest waarschijnlijk is dat de 64 415 ook gelaste bakken heeft.


Dat is nog eens nuttige info! Was niet op de hoogte van het feit dat er een geklongen en een gelaste versie was.

Succes met de verbouwing van de BR 23, volg het met belangstelling.

grt,
Marcel

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2008, 12:35:35 »
@SK

Over welke aanpassingen van de 01.10 gaat het nu? Ik zie het op je foto niet zo snel. Kun je ons wat meer vertellen. En van wie is het ombouwsetje? Is het nog ergens te koop? Veel vragen, maar je ziet, mijn nieuwsgierigheid is snel gewekt. ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 04 February 2008, 15:23:42 »
Sorry ik lees het nu pas ??? Ga het even uitzoeken.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 04 February 2008, 16:03:33 »
ROCO Art. nr. 105951 Steckteilesatz 1 BR 01.10 kosten in 2000  15.20 gulden







SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #26 Gepost op: 04 February 2008, 16:07:57 »
SK,

Bedankt. Excuus is overbodig hoor. Dezelfde dag een antwoord is toch uitstekend. Je maakt me wel nieuwsgierig dat Roco zelf een ombouwset heeft geleverd. Deze zat dus niet standaard bij de lok. Ik kan me zo snel geen ander voorbeeld van Roco voor de geest halen. Kortom nooit te oud om te leren ;D

Ook mooie foto's.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #27 Gepost op: 17 September 2009, 21:13:55 »
Vandaag over de post van Weinert:


Finescale wielen voor Br 23 met RP25 profiel


Messing windleiplaten type Witte voor Br 23

En dan heb ik nu een aardig setje om de 23.023 te bouwen:



Wat je hier ziet is linksboven de windleiplaten, daarnaast de wielen, daaronder geetste nummerplaten en daaronder de etsplaat van Martin Knaden voor het machinistenhuis en de tenderopbouw. Rechts zie je set 4004 van Weinert, welke bestaat uit een blister messing onderdelen en een blister witmetalen onderdelen.
Hiermee kun je een oude Roco ombouwen naar een 23.023.

Het zal nog wel even duren, want ik heb nog een aantal andere projecten onder handen ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #28 Gepost op: 17 September 2009, 23:28:05 »
Zo die wielen zijn fraai!!!
Ben benieuwd wat je ervan maakt Ivo!

Grts,
Dennis

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #29 Gepost op: 27 March 2010, 11:00:47 »
Van het weekend ook te vinden op Groterdam :

nieuw zilveren SSN schildjes en nummers voor de 65018 en 23023
(de rest is in voorbereiding)