Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Ben
Vandaag om 16:32:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:28:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:12:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:09:06
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Bob R.
Vandaag om 16:02:39
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 15:55:54
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 15:51:27
Dat overkomt mij niet. door 008200
Vandaag om 15:44:12
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:29:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:56
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
Vandaag om 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:25:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 14:12:54
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
  

Auteur Topic: R1-bocht en aankoop materieel  (gelezen 2546 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
R1-bocht en aankoop materieel
« Gepost op: 11 October 2013, 09:40:12 »
Op mijn h0-baan gebruik ik R1 bogen.
Binnenkort Eurospoor. Daar hoop ik een 4-assige loc (liefst een Duitse V200) en wat twee-assige personen-wagens te kunnen kopen. Niet alle wagens kunnen door R1-bogen (gebleken uit ervaring met een vorig jaar aangeschaft twee-assig wagentje).

Twee vragen daarover.
1. Kan een vier-assige loc (V200) altijd door een R1-bocht?
2. Is er een methode om te zien of een twee-assige wagen door een R1-bocht kan?

Zelf denk ik een stukje rail mee te nemen, maar kun je het op een andere manier zien?

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: R1-bocht en aankoop materieel
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2013, 10:03:50 »
De vierassige lok zal wel gaan, korte twee assers ook afstand tussen assen niet groter dan 8-10 cm , alles daarboven wordt een probleem tenzij de assen onder de wagon enigzins kunnen meedraaien.

Beter is R! te vermijden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: R1-bocht en aankoop materieel
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2013, 12:13:48 »
Wim,

R1 is wel heel kort door de bocht  ;D voor een 4 assige loc.
Probleem is dat de draaistellen voldoende uitslag moeten kunnen geven en niet alle locs hebben dit en loopt de boel te wringen.
Roco geeft in de meeste gevallen een minimale radius op van 358mm voor locs met draaistellen, R1 is echter 250mm, toch ver onder de opgegeven radius die Roco opgeeft.
Van andere merken zal dit niet veel anders zijn.
1 assige wagons zal wel gaan als niet te lang zijn, zoals Han al aangaf.

Willem

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: R1-bocht en aankoop materieel
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2013, 12:17:58 »
Volgens mij heeft R1 in h0 een boogstraal van 360 mm.  Als die Roco-omschrijving de maat 358 mm aangeeft. dan is daar dus geen probleem.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: R1-bocht en aankoop materieel
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2013, 12:28:17 »
Roco R2 is 358mm.
R1 = 250mm.
Stukje krapper.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: R1-bocht en aankoop materieel
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2013, 12:59:20 »
Volgens mijn catalogus (2008/2009) kent Roco helemaal geen R1. Het begint bij R2, die is voor Geoline en Rocoline 358 mm. Bij R3 en groter verschillen de afmetingen van Geoline en Rocoline.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: R1-bocht en aankoop materieel
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2013, 13:07:41 »
Tja, blijkbaar wat misverstanden over R1. Volgens mij hebben alle merken dezelfde codering, dus R1 is volgens mij overal hetzelfde.
Maar laat ik aan alle onduidelijkheid een einde maken.
Ik rijdt op PIKO-rails, en volgens www.piko-shop.de (menukeuze h0, tabje Gleis, tabje Gleis-Elemente) heeft:
R1 : boogstraal 360 mm
R2 : boogstraal 422 mm
R3 : boogstraal 484 mm
enz.

En om even bij mijn eerste vragen terug te komen, zal ik deze vraag anders formuleren:
Twee vragen daarover.
1. Kan een vier-assige loc (V200) altijd door een PIKO-R1-bocht met boogstraal 360 mm ?
2. Is er een methode om te zien of een twee-assige wagen door een PIKO-R1-bocht van 360 mm kan?


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: R1-bocht en aankoop materieel
« Reactie #7 Gepost op: 11 October 2013, 13:09:35 »
in het gangbare gebeuren is R1 iets van 360mm, dat fleischmann nog krapper ging in de messingrailtijd, tja, dat kun je hooguit voor trams gebruiken. Wat voor tweeasser ging er trouwens de mist in op r1? lange tweeassers gaan wel wat wringen, zeker in langere treinen maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het echt een probleem was...  Een railtje meenemen naar eurospoor om te testen lijkt me een prima plan, om goed te testen moet je ook weten of ie nog wat over heeft als ie door R1 rijdt, dus voel of je de draaistellen nog wat verder kunt bewegen dan er voor R1 nodig is.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: R1-bocht en aankoop materieel
« Reactie #8 Gepost op: 11 October 2013, 13:13:06 »
Vrijwel al het modelspoormaterieel gaat door 360mm-bogen, behalve sommige grote stoomlocs en treinstellen.
Twee stukjes rail van 360mm meenemen stelt je in staat te testen wat wel of niet kan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus