Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

iTrain baanontwerp door Bert V
Vandaag om 14:02:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door puntenglijder
Vandaag om 13:44:15
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Deining in Dönsdorf door puntenglijder
Vandaag om 13:42:03
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Martin Domburg
Vandaag om 13:41:03
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
Roco BR 93 stroomafname door Die Bahn
Vandaag om 13:23:55
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
  

Auteur Topic: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.  (gelezen 5595 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2013, 20:48:32 »
Jason,

Wanneer je je station spiegelt en de oplossing van tijgernootje toepast heb je een prachtig mooi stukje wat zich afspeelt in je station zonder het overige treinverkeer te storen....
Zoiets bijvoorbeeld:



Je VAM trein komt nu niet binnen op een perronspoor maar 1 ernaast. De loc kan je nu wegrangeren over het spoor wat langs het perron ligt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2013, 20:56:49 »
Modules koppelen gaat heel goed met scharnieren met losse pen.
Leuk om te lezen dat je een test hebt gedaan met een klimspiraal (y)

hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2013, 07:33:56 »
@hendrik jan

Bedankt voor het compliment.

Schanieren is nu ik erover denk idd een goede manier.
Weet jij ook iets over een besneeuwd landschap maken?

Groetjes Jason

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2013, 13:57:54 »

Ik ben alvast begonnen met het ontwerpen van de vooraanzichten van de contructie waar de winterbaan op gebouwd zal gaan worden. Dit is het eerste ontwerp. De inspiratie ervan heb ik van verschillende websites af. Het is getekent op schaal 1:10. Tips of aanpassingen hoor ik graag aangezien het zeer stevig moet zijn. De grondbalken heb ik expres getekent zodat je niet zomaal een draagpoot afbreekt wat al regelmatig bij mijn huidige baan is gebeurt.

De bovenste tekening is van de spiraal module. Volgens de berekening waar het spoor op -5 cm de spiraak binnenkomt, moet de trein 2 keer rondrijden om de laatste 15 cm af te dalen. Het is getest en het werkt zonder antislipbandjes. De huidige locs kunnen 6 rijtuigen ophoogtrekken en dat is ruim voldoende.
Het onderste frane is van de 2 station modules waar het station licht schuin ligt.

De andere modules zullen op dezelfde manier gebouwd worden.

Groetjes Jason

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #19 Gepost op: 15 October 2013, 17:03:29 »

Ik heb toch nog wat angepast aan het sporenplan aangezien ik met fleischman profi rail blijf rijden. De boogstraal naar het station is r3 r4. Nu even bekijken wat er aan spoor gekocht moet worden. Get schaduwstation ga ik nu naar even uit tekenen. Daar moet een keerlus inkomen. Ben benieuwd wanneer ik eraan kan beginnen. Ik hoop deze week.

Hoe kan ik het beste de aporen doorverbinden tussen de modules? Werken de centimeter stukjes goed?


Tips hoor ik graag.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #20 Gepost op: 15 October 2013, 17:08:56 »
Ziet er mooi uit, niet te vol. (y)
Het enigste wat ik nog zou doen is het station iets schuin leggen en een terugstekend spoortje maken voor industrie of iets dergelijks.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #21 Gepost op: 15 October 2013, 17:17:20 »
@Jason , hierbij een beeld van mijn winterlandschap.

Als er vragen zijn hoor ik dit wel.

wil.

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #22 Gepost op: 15 October 2013, 17:20:33 »
@sneeuwtrein

Dankje voor je reactie. Ik ga als die 3 modules er zijn wat proberen om het station idd schuin te leggen. Hoe had jij dat terugkerend stukje spoor in gedachte?  Ik laat de VAM trein voor wat het is. Ik denk dat ik de bruine 2200 met 3 ptt wagen ga laten rijden.

@willen22
Bedankt voor je foto. Het ziet er fantastisch uit. Ik heb al een vraag voor je. Hoe heb je het sneeuw en alles aangelegt. Ik ga t uiteraard eerst oefenen maar uiteindelijk word de hele baan gemaakt alsof het net erg hard gesneeuwd heeft.

Gr jason

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2013, 17:31:51 »


Bij deze het schaduwstation uitgetekent.

Gr jason

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #24 Gepost op: 15 October 2013, 17:47:29 »
Als ik het goed zie heb je nu een keerlus gemaakt, let wel op dat je nu geen kortsluiting krijgt daar waar je van het rechterspoor naar het schaduwstation gaat:

Daar waar het rood omcirkelt is ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #25 Gepost op: 15 October 2013, 17:51:40 »
@ nederduitsemeester,
Daar had ik even niet aan gedacht. Hoe kan ik dat verhelpen?

Gr jason

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #26 Gepost op: 15 October 2013, 18:07:07 »
Misschien voor de wissels isolatielasjes plaatsen, en vanuit de sporen de rijrichting dmv een dubbelpolige schakelaar omschakelen.
Een schetsje:

Blauw is geïsoleerd, rood en zwart zijn de polen van de spoorstaven ;)

Tot zover mijn inbreng, misschien hebben anderen betere ideeën 8)
« Laatst bewerkt op: 15 October 2013, 20:07:50 door Nederduitsemeester. Reden: ticvautje verbeterd »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #27 Gepost op: 15 October 2013, 18:15:50 »
Een idee niet,een vraag wel  ;D
Al die kopsporen in je schaduwgeheel,komen daar alleen treinstellen op te staan ?
Zo niet dan heb je wel een redelijk probleem.
Een trein getrokken laten vertrekken uit het station is prima  (y)
Maar een trein zo'n eind geduwd terug sturen naar het station is geen porem en vraagt om ontsporingen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #28 Gepost op: 15 October 2013, 20:06:42 »
Tijdens het douchen kwam ik erachter dat ik een foutje had gemaakt. Wat ik toonde maakte dat de trein in keerlus uit eindelijk óók kortsluiting zal veroorzaken ::) :-[
Dus hierbij een nieuwe tekening:

Hierbij heb ik de kopsporen volledig geïsoleerd, en deze dmv de dubbelpolige schakelaar keerbaar gemaakt, en de lus doorgelusd vanuit de toeleidende sporen, waarmee de rijrichting hetzelfde blijft en géén kortsluiting ontstaat ;D

Hiermee kan je ook de kopsporen apart afschakelen (heb ik niet in de tekening aangegeven). En de keerlus van een afschakelbaar gedeelte voorzien 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Baanplan Nederlands winterlandschap tussen 1980 en nu.
« Reactie #29 Gepost op: 15 October 2013, 21:04:27 »
@tijgernootje,
ik ga het schaduwstation toch aanpassen en alleen kopsporen gebruiken. cheelt weer tijd voor het isoleren en dan heb ik ruimte voor 2 extra sporen. ook in het schaduwstation komen net als boven wissels zodt ze kunnen omlopen.

@nederduitsemeester, heel erg bedankt vokening, toch ga ik hhet ietjes anders maken, zodat het voor mezelf makkelijker is om te maken en de kans op kortsluiting kleiner word.

gr jason